Tja kep er nu 8.2 op en daar kan ik geen juiste router software vinden wat erg jammer is dus als iemand mij kan vertellen of versie 9.0 wel router software heeft zal dit er mooi zijn.
Je bedoelt waarschijnlijk dat je bijvoorbeeld je internet wilt delen? Daarvoor heeft Mandrake zeker software ('iptables', standaard onderdeel van GNU/Linux), zowel 8.2 als 9.0. Tevens is er een configuratieprogramma voor te vinden in het Control Center van Mandrake, als ik me niet vergis.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Nee waarmee ik gewoon een server in me netwerk kan laten draaien en die dan toegankelijk is via internet
Voor zover ik kan begrijpen wil je port-forwarden, dat kan met iptables
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y
Leg eens precies uit hoe je netwerk in elkaar zit, waar het internet binnenkomt, en wat je nou precies op die mandrake-bak wil bereiken
Het kan best aan mij liggen, want ik begrijp niet precies wat je bedoeld. Router software is software waarmee je een internet verbinding kunt delen. Mandrake en andere versies van Linux met de 2.4 kernel hebben daarvoor iptables. Iptables heeft ook ingebouwde functies voor port-forwarding en firewall.
Wat bedoel je hiermee? Een webserver achter een router? Dan zou je poort 80 moeten forwarden naar je server ip.Nee waarmee ik gewoon een server in me netwerk kan laten draaien en die dan toegankelijk is via internet
Verwijderd
Het hangt een beetje van je definitie van 'router-software' af. Als je vraag zuiver is of Mandrake kan routen, dan is het antwoord ja.
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen:
Routing is niet veel meer dan ontvangen pakketjes 'de juiste kant' op te sturen. Hoewel routing nodig is om het internet te kunnen delen, is het niet zo dat 'routing=internet delen', zoals hierboven beweerd wordt. De vergelijking 'NAT=internet delen' zou dan al beter zijn, maar alsnog fout.
Internet delen bestaat uit meerdere facetten, de belangrijkste:
• Routing
• NAT/PAT of Proxy (of een combinatie ervan)
• Firewalling
Mandrake kan alle drie. Alle wensen welke je in deze thread noemt behoren tot de standaard mogelijkheden van Mandrake.
De meeste van deze zaken zijn via GUI tools in te stellen, het kan echter zijn dat je deze tools apart moet installeren. Een webinterface is ook beschikbaar, in de vorm van Webmin.
Het enige wat je imo via een textbestandje moet instellen is de regelset voor iptables (=firewall, NAT/PAT).
Zitten er allemaal 'abacadabra-woorden' voor je in bovenstaande, lees dan eens de volgende twee teksten:
Hoe deel ik Internet ?
Het Grote Poortmappingsverhaal
Nog wat tips:
www.deja.com - zoeken op linux, gevolgd door wat je wilt (in het engels). bv. 'linux share internet'.
www.rpmfind.net - zoeken op de naam van het softwarepakket wat je wilt hebben. Deze pakketten kun je in mandrake via de GUI installeren, maar ook door op de commandline 'rpm -ivh <naam van het .rpm bestand>' te typen.
Linux documentation project - Vooral de HOWTO's kunnen er handig zijn; stap voor stap instructies met uitleg.
Als laatste is er een soort van 'uber-document', hierin worden al je vragen beantwoord, inclusief het ontstaan van het heelal, god en de zin van het leven. Deze kun je hier vinden
Even een paar misverstanden uit de wereld helpen:
Routing is niet veel meer dan ontvangen pakketjes 'de juiste kant' op te sturen. Hoewel routing nodig is om het internet te kunnen delen, is het niet zo dat 'routing=internet delen', zoals hierboven beweerd wordt. De vergelijking 'NAT=internet delen' zou dan al beter zijn, maar alsnog fout.
Internet delen bestaat uit meerdere facetten, de belangrijkste:
• Routing
• NAT/PAT of Proxy (of een combinatie ervan)
• Firewalling
Mandrake kan alle drie. Alle wensen welke je in deze thread noemt behoren tot de standaard mogelijkheden van Mandrake.
De meeste van deze zaken zijn via GUI tools in te stellen, het kan echter zijn dat je deze tools apart moet installeren. Een webinterface is ook beschikbaar, in de vorm van Webmin.
Het enige wat je imo via een textbestandje moet instellen is de regelset voor iptables (=firewall, NAT/PAT).
Zitten er allemaal 'abacadabra-woorden' voor je in bovenstaande, lees dan eens de volgende twee teksten:
Hoe deel ik Internet ?
Het Grote Poortmappingsverhaal
Nog wat tips:
www.deja.com - zoeken op linux, gevolgd door wat je wilt (in het engels). bv. 'linux share internet'.
www.rpmfind.net - zoeken op de naam van het softwarepakket wat je wilt hebben. Deze pakketten kun je in mandrake via de GUI installeren, maar ook door op de commandline 'rpm -ivh <naam van het .rpm bestand>' te typen.
Linux documentation project - Vooral de HOWTO's kunnen er handig zijn; stap voor stap instructies met uitleg.
Als laatste is er een soort van 'uber-document', hierin worden al je vragen beantwoord, inclusief het ontstaan van het heelal, god en de zin van het leven. Deze kun je hier vinden
Nouw het probleem is dat ik gewoon alles wil kunnen runnen via het netwerk dus ook met msn files kan delen en waardan ook in het netwerk een server (ftp, http, mail) kan runnen zodat die via het internet bereikbaar is.
Internet delen kan ik via mandrake maar ik wil juist zodat die werkt als een echte router werkt en niet alleen internet delen.
IPtables is gewoon te veel typ werk voor 8 pc's omalles te kunnen doorwijzen.
Als dit mogelijk is in 8.2 dan hoef ik dus niet te updaten gelukkig want er schijnen nog wat problemen met de distro te zijn.
Internet delen kan ik via mandrake maar ik wil juist zodat die werkt als een echte router werkt en niet alleen internet delen.
IPtables is gewoon te veel typ werk voor 8 pc's omalles te kunnen doorwijzen.
Als dit mogelijk is in 8.2 dan hoef ik dus niet te updaten gelukkig want er schijnen nog wat problemen met de distro te zijn.
Je Mandrake bak route allang. Routen is niets anders dan netwerk packets doorgeven van het ene naar het andere, juiste netwerk.
Wat jij wil is porftorwarden. En dat kan niet *zo maar*, je kunt bijvoorbeeld alleen OF een ftp server op je Mandrake bak draaien, OF één ftp server op je netwerk portforwarden (ervanuitgaand dat je ze niet op een andere poort dan 21 draait), omdat je maar één IP hebt voor de buitenwereld.
Wat jij wil is porftorwarden. En dat kan niet *zo maar*, je kunt bijvoorbeeld alleen OF een ftp server op je Mandrake bak draaien, OF één ftp server op je netwerk portforwarden (ervanuitgaand dat je ze niet op een andere poort dan 21 draait), omdat je maar één IP hebt voor de buitenwereld.
Volgens mij begrijp je het nog steeds niet, of wel?
Als je, om te beginnen, eens op gaat zoeken wat routing precies inhoud. bijvoorbeel op www.howstuffworks.com ofzo, dan zal je al een heleboel van de hier boven genoemde dingen begrijpen, en dus ook toe kunnen passen.
Precies mijn idee als ik het topic lees.Tomaat schreef op 13 oktober 2002 @ 23:51:
Volgens mij begrijp je het nog steeds niet, of wel?
Inderdaad, Mandrake heeft deze software zeker en zelfs zo niet dan is het eenvoudig te installeren. Dit is echter niet het meest oer-simpele om te doen met een netwerk. Als je het eenmaal snapt denk je 'ach zo...', maar tot die tijd blijft het iets vaags, ongrijpbaars. Als je meer wilt met je computer en netwerk zul je je dus toch een beetje moeten inlezen, maar daar is nog nooit iemand slechter van geworden
Behalve de al genoemde 'how stuff works' site kun je op google eens een zoektocht starten naar bv. 'Linux Networking HOWTO', 'Linux iptables HOWTO', en vergelijkbare dingen met 'Linux' en 'HOWTO' in de titel.
Je zult nog verbaasd staan hoe ver je daarmee komt
En als het dan uiteindelijk toch nog niet echt wil lukken, vraag je maar weer verder.
Btw. je post kwalificeert nogal voor het soort dat ik noem in mijn sig (zelf totaal niet gezocht, gewoon maar meteen helpdesken, een beginpost van 2 regels, en zelfs daarin tel ik 2 taalfouten, 1 typfout, en een schrijnend gebrek aan leestekens).
Jij begrijpt het denk ik niet. Hoe maken we vrienden? Zo niet!! en dit is gewoon een onnodige post waaraan ik NIKS heb!Wilke schreef op 14 oktober 2002 @ 01:22:
[...]
Precies mijn idee als ik het topic lees.
Inderdaad, Mandrake heeft deze software zeker en zelfs zo niet dan is het eenvoudig te installeren. Dit is echter niet het meest oer-simpele om te doen met een netwerk. Als je het eenmaal snapt denk je 'ach zo...', maar tot die tijd blijft het iets vaags, ongrijpbaars. Als je meer wilt met je computer en netwerk zul je je dus toch een beetje moeten inlezen, maar daar is nog nooit iemand slechter van geworden
Behalve de al genoemde 'how stuff works' site kun je op google eens een zoektocht starten naar bv. 'Linux Networking HOWTO', 'Linux iptables HOWTO', en vergelijkbare dingen met 'Linux' en 'HOWTO' in de titel.
Je zult nog verbaasd staan hoe ver je daarmee komt
En als het dan uiteindelijk toch nog niet echt wil lukken, vraag je maar weer verder.
Btw. je post kwalificeert nogal voor het soort dat ik noem in mijn sig (zelf totaal niet gezocht, gewoon maar meteen helpdesken, een beginpost van 2 regels, en zelfs daarin tel ik 2 taalfouten, 1 typfout, en een schrijnend gebrek aan leestekens).
Snap het nu het kan gewoon niet zoals ik het wildeadinspace schreef op 13 oktober 2002 @ 23:47:
Je Mandrake bak route allang. Routen is niets anders dan netwerk packets doorgeven van het ene naar het andere, juiste netwerk.
Dan maar poortforwarden. Ik heb dit vaker gedaan maar een of andere redenen werkte dit niet wat wel jammer was.
Maar een router deelt het internet en kan dan ook dus poortforwarden en dat doet die zonder iets in testellen?
Verwijderd
Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 01:47:
[...]
Jij begrijpt het denk ik niet. Hoe maken we vrienden? Zo niet!! en dit is gewoon een onnodige post waaraan ik NIKS heb!
Dan maak ik bij deze een post ervan waar je wel wat aan hebt.
Die post was namelijk volledig terecht en ook volledig waar.
Op GoT en in NOS verwachten we vragen die op een duidelijke manier gesteld zijn en waarbij zelf in ieder geval voldoende vooronderzoek/zelfwerkzaamheid verricht is.
Bovenstaande topic kan ik erg moeilijk onder die noemer scharen. Zie ook eens de reacties van je mede-users in deze topic. Ga vervolgens eens dit topic lezen:
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]
Als je er zelf nog niet uitgekomen bent, dan kun je een nieuw duidelijk topic openen in NOS, waarin je ook aangeeft wat je gedaan hebt tot nu toe.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()