Switch + realtek = collision

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:31

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb dus een Safeway 10/100 MBit Switch gehuurd voor een LAN-party next week.

En ik ben 'm dus even aan het proberen op mijn lokale netwerkje waar ik 2 coax-kaartjes heb vervangen door 2 UTP Realtek 8319 10/100 MBit kaartjes.

Volgens de specificaties op de realtek website ondersteunen deze full en half-duplex mode. Ook de switch vermeld: Spports both Full- and Half-Duplex.

Toch, zelfs als ik maar een van deze computer aan heb te staan gaat het collision lampje van de betreffende poort op de hub als een gek knipperen of blijft gewoon fulltime aan, als de kaart op Full-Duplex 100 MBit staat.
Verander ik deze naar 10 MBit dan gaat het lampje uit.

En ik wilde 'm toch eigenlijk wel ff op Full-Duplex 100 MBit. Wat is hier nou weer aan de hand?

Tja

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ik heb ook wel eens problemen met die kaartjes m.b.t collisions. Maar alleen als ik een pc met 10Mbit en 100Mbit tegelijk gebruikt op mijn switching hub..

Volgens mij werkt de autodetect op die kaartjes niet helemaal zuiver.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb het dus ook als er een computer aanstaat, met Full Duplex. Zelfs full-duplex 10 MBit geeft collisions. Het zit 'm dus gewoon in dat full / half-duplex. Maar volgens de specificaties moet ik dat kunnen hebben.

Tja

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MadEgg schreef op 12 oktober 2002 @ 19:47:
Ik heb dus een Safeway 10/100 MBit Switch gehuurd voor een LAN-party next week.

En ik ben 'm dus even aan het proberen op mijn lokale netwerkje waar ik 2 coax-kaartjes heb vervangen door 2 UTP Realtek 8319 10/100 MBit kaartjes.

Volgens de specificaties op de realtek website ondersteunen deze full en half-duplex mode. Ook de switch vermeld: Spports both Full- and Half-Duplex.

Toch, zelfs als ik maar een van deze computer aan heb te staan gaat het collision lampje van de betreffende poort op de hub als een gek knipperen of blijft gewoon fulltime aan, als de kaart op Full-Duplex 100 MBit staat.
Verander ik deze naar 10 MBit dan gaat het lampje uit.

En ik wilde 'm toch eigenlijk wel ff op Full-Duplex 100 MBit. Wat is hier nou weer aan de hand?
Ik heb ook een safeway switch. Het verhaal zit zo: als het bovenste lampje van een connectie knippert gaat er data overheen. Is ie alleen aan, staat de verbinding wel aan maar vliegt er geen data. Als het onderste lampje groen is is er 100 mbit verbinding; als er 10 mbit is gaat er een oranje branden. Als het onderste lampje *knippert* (wat ie bij mij dus nooit doet) dán pas is er sprake van een collission. Als ik je verhaal lees (... of blijft gewoon fulltime aan ...) heb je dit niet helemaal begrepen :)

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:46

Nobby

Nuts!

Ik heb ook een Safeway switch en gebruik hier realtec en 3com kaartjes op, geen probleem, nooit collissions.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• HunterPro
  • Niet online
DAlchemist schreef op 12 oktober 2002 @ 19:59:
Ik heb ook een Safeway switch en gebruik hier realtec en 3com kaartjes op, geen probleem, nooit collissions.
ik ook, dus ik vond 't ook een gek verhaal :)

misschien omdat het een huur-switch is is ie al een beetje afgeragd :X

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Lol.. nee de switch komt vers uit de gesealde plasticjes, is nog nooit opengeweest(of ze hebben 'm heel professioneel weer laten inpakken :))
|HunterPro| schreef:
Ik heb ook een safeway switch. Het verhaal zit zo: als het bovenste lampje van een connectie knippert gaat er data overheen. Is ie alleen aan, staat de verbinding wel aan maar vliegt er geen data. Als het onderste lampje groen is is er 100 mbit verbinding; als er 10 mbit is gaat er een oranje branden. Als het onderste lampje *knippert* (wat ie bij mij dus nooit doet) dán pas is er sprake van een collission. Als ik je verhaal lees (... of blijft gewoon fulltime aan ...) heb je dit niet helemaal begrepen
Okee, even voor de duidelijkheid:
lampje1(boven) staat naast: LINK/ACT
lampje2(midden) staat naast: Speed
lampje3(onder) staat naast: FDX/COL

In de gebruiksaanwijzing staat:
Lampje 1: Full Duplex detectie, indien het jampje groen brandt is er sprake van Full Duplex status van een aangesloten poort. Ook deze led heeft een 2e functie, namelijk indien de LED knippert is er sprake van een conflict op 10 Mbps of 100Mbps.

Lampje2: Connectie per poort, indien het lampje groen brandt betekent dit dat er 100 Mbps poort is aangesloten, indien het lampje knippert betekent dit dat er data over het netwerk verstuurd wordt. Deze led beschikt ook over een tweede functie, namelijk indien het lampje geel brandt dan is er een 10 Mbps poort aangesloten, ook knippert de led wanneer er data wordt verstuurd.

Lampje 3: Test, indien het lampje brandt betekent dat er een loop test fout is ontstaan.

Met full-duplex blijft lampje 3 dus constant branden. Je zou zeggen dat juist Lampje 1 constant zou gaan branden.

Het 2e lampje zou geel moeten branden op 10 Mbps, en groen met 100 Mbps. Als ik 'm op 10 Mbps zet gaat die lampje echter volledig uit, en blijft alleen de bovenste branden(tenzij het dus full-duplex 10 Mbps is, dan gaat de onderste ook constant branden).

Volgens mij is mijn conclusie dus wel goed, of het boekje moet bagger zijn.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Toevoeging: Lampje 1 gaat knipperen als er data wordt verstuurd, terwijl dat zou moeten gebeuren met lampje 2 volgens het boekje...

Boekje toch fout???

Met 2 maal 100 Mbps half-duplex, krijg ik een snelheid van 1,15 Megabyte per seconden, oftewel 10 Mbit... Waar blijft de rest ?? :X

Tja

• HunterPro
  • Niet online
MadEgg schreef op 12 oktober 2002 @ 20:10:
Toevoeging: Lampje 1 gaat knipperen als er data wordt verstuurd, terwijl dat zou moeten gebeuren met lampje 2 volgens het boekje...

Boekje toch fout???

Met 2 maal 100 Mbps half-duplex, krijg ik een snelheid van 1,15 Megabyte per seconden, oftewel 10 Mbit... Waar blijft de rest ?? :X
1,15 megabyte is echt geen 10 mbit hoor, daar trek je effectief max 850 - 900 kbyte/sec mee. En hoe test je dit? Met windows? Windows is meestal nogal brak qua networking en bandbreedtegebruik. Pak een FTP-server en een FTP-client en kijk dan wat je voor doorvoer haalt; meestal is dat nogal wat hoger :)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Okay, I'll try. Ff een servertje zoeken.

WS_FTP is goed als client mag ik hopen? Ik meette het inderdaad met hoe lang Windows er over deed om een bestand van 400 MB te kopiedingessen.

Tja

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Erm, switch en collisions? Dus een hub :)

Magoed.. 6~8Mb/s als je een snelle pc hebt is normaal op 100mbit netwerk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Het gaat ATM van een Pentium 166 MMX naar een Pentium 4 1,9 GHz.
Maar het gaat me niet zo zeer om de snelheid, maar meer dat ik dat ding gewoon op full-duplex wil hebben :*)

En het is echt een switch en geen hub :)

Maar ik ben nu even aan het proberen, FTP opzetten, en ik heb er 'authentieke' Realtek drivers opgezet ipv de standaard Windows XP(P4) en Windows 2000(P166 MHz) drivers.

Tja

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Forceer je instellingen anders eens, in je eigenschappen van je NIC, post ook eens EXACTE typenr van je switch.

You don't need eyes to see, you need vision

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Heb je eigenlijk wel een switch en is het niet stiekem een HUB ?? Wij verkochten ook Safeway zooi en daar bleek na wat getest dat onze "switches" HUBjes waren....
edit:

hmm je weet dus zeker dat het een switch is sorry...te snel gelezen

Everytime I suffer I become a better man because of it

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Wat denk je dat ik aan het doen ben? De computer vragen of ie alsjeblieft op een andere duplex mode wil of een andere snelheid?
Auto-mode schakelt ie naar Full-duplex 100 MBit met tot gevolg collisions
100 Mbps full-duplex hetzelfde
100 Mbps half-duplex werkt goed
10 Mbps full-duplex collisions
10 Mbps half-duplex werkt goed

Van de safeway site:
SW16PS:

117330 16 port 10/100Mbit switch
- Standaard IEEE802.3 10-BASE-T, IEEE802.3u 100-BASE-TX en IEEE802.3x flow control voor Full duplex
- Automatische detectie en correctie van polariteit
- 16 RJ45 connectors, waaronder een uplink mogelijkheid
- Detectie van kortsluitingsbeveiliging per poort
- Filtering van error packets

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
MMUilwijk schreef op 12 oktober 2002 @ 20:50:
Heb je eigenlijk wel een switch en is het niet stiekem een HUB ?? Wij verkochten ook Safeway zooi en daar bleek na wat getest dat onze "switches" HUBjes waren....
edit:

hmm je weet dus zeker dat het een switch is sorry...te snel gelezen
Nouja, zeker weten... Laten we het zo zeggen. Op het kastje wat uit de doos komt staat:
SWITCH LAN
Switch 16 port 10/100 MBit

Op dit moment sta ik met WS_FTP van de Serv-U server op de andere computer met 830 KiloByte per seconde te downloaden, en nu staan beide computers op 100 MBit half-duplex. Het collission lampje brandt nu dus ook niet.
830 KB/s met 100 MBit lijkt me ook een beetje overdreven traag. Bagger netwerkkaartjes misschien?

Zelfde bestand downen op full-duplex(met collission lampje aan dus) levert een snelheid op van 860 KB/s. Ietsje sneller dus. Maar nog steeds lang geen 100 MBit.

Maar ik durf daar geen rechten aan te ontlenen :p want de schijf waar het vandaan moet komen is een redelijk oude schijf met 5600 RPM. Ik weet niet hoeveel die zou moeten kunnen verstouwen.

Tja

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 20:57

Lightah

Strikes Again

Ff vraagje, waar huur je die switches? Want wij houden ook volgende week een lan party en moeten een 8 poort switch nog hebben.

Beter kopen dan denk, maar kan geen goed adres vinden, waar ze het goedkoop verkopen.

The Unpredictable Striker!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

Je moet toch echt wel wat meer halen hoor ... ik haal hier op mijn lokale netwerk (middels een cheap ass switch) toch ff 9-10MByte/s van de ftp hoor (server = Intel Pro/100+, client = realtek 8139C)

Dat wel met RaidenFTPd en FlashFXP

Met een 3com krijg ik er nog meer uitgeperst, nl. 10+mbytes/s

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

Is het collision ledje niet tevens je 100Mbit lampje??
dus met andere woorden. als hij 100Mbit connectie heeft, gaat dat lichtje branden!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Zoals je boven hebt kunnen lezen is volgens het boekje het collision lampje toch echt een andere dan 't 100 of 10 mbit lampje.

Op welke manier kan ik softwarematig collisions meten/vaststellen?

Waar ik de switch gehuurd heb?
Goedkoop :) (in ruil voor wat mondelinge reclame, dus bij deze :p)

Voor 10 euro mocht ik de switch een week huren, en dat was bij Oke PC in Burgum(Bergum) in Friesland.
Daarbij kreeg ik nog UTP Cat 5e kabels van 7 meter verkocht voor 2,50 per stuk.
Vriendenprijsje omdat ze dit soort dingen wel wilden sponsoren.

Maar ik ben benieuwd of dit probleem nou bij de switch, de computer of de NIC ligt. Als het de switch is, dan neem ik bovenstaande reclame terug 8)

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
MadEgg schreef op 12 oktober 2002 @ 23:39:
Op welke manier kan ik softwarematig collisions meten/vaststellen?
Dit zou ik toch wel graag willen weten :)

Tja

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

Ozzi

??

een P4 en een P1 166, dan lijkt het mij ook niet zo heel verwonderlijk dat het niet echt heel snel gaat

geen

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:37

Jimbolino

troep.com

je kunt geen collision meten met software....

waarschijnlijk is het zo dat je de ledjes verkeerd begrijpt...
en met een p166 haalt noooit 100mbit, zeker niet met een realtek

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
Ozzi schreef op 13 oktober 2002 @ 10:44:
een P4 en een P1 166, dan lijkt het mij ook niet zo heel verwonderlijk dat het niet echt heel snel gaat
Ik rag hier ook maar 2MB/s via FTP door een 3COM kaart op een Dual P133, lijkt me idd die computer die niet snel is.
Verder is realtek wel ok: heb een el-cheapo 8 poorts 10/100 switch bij Gistron gekocht, mn server heeft een 3COM 3C905, mn clients realtekkies, en nu haal ik gewoon 12MB/s door mn servertje.

Specs:
Server: AMD K6/3+ 450 @ 550
Clients: AMD K6/2-450 @ 6x75, AMD Athlon XP 1700 @ 147MHz FSB

Realtek is niet kut, zolang je CPU maar snel genoeg is. Dat is een P166MMX dus duidelijk niet.

Mijn switch heeft ook een FDX/COL lampje, en die brandt altijd oranje, wat wijst op Full-duplex. Knipperen doet ie nooit en te nimmer, want we hebben het over een switch. Alleen als ik mn Com21 kabelmodem met z'n 100 broadcasts/s op dat ding aan zou sluiten zou ik collisions kunnen krijgen omdat mn switch het dan naar alle poorten stuurt omdat ie niet weet waar nou dat ene MAC adress zit.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:00
Probeer het eerst eens met een echte PC (dus geen P1 166 mhz en nog w2k als os). Ga daarna pas aan de switch of netwerkkaartjes twijfelen.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Racemol schreef op 13 oktober 2002 @ 12:31:
Probeer het eerst eens met een echte PC (dus geen P1 166 mhz en nog w2k als os). Ga daarna pas aan de switch of netwerkkaartjes twijfelen.
Wat is er mis met W2K als OS? :?

Tja

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:43
MadEgg schreef op 13 oktober 2002 @ 13:38:
[...]

Wat is er mis met W2K als OS? :?
Op een P166? Mag ik ff heel hard lachen...
Als je met iets simpels als Linux maar net 2.5MB over een 100Mb 3COM kunt trekken op een zwaardere machine, lijkt me dat een OS wat zwaarder is dan de linux die ik gebruik toch iets belabberder gaat presteren op een dergelijk slome machine.

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 22:22

AirX

Tweak Guru

Ehh, hallo, ik heb ook een 8 poorts Safeway switch en als de onderste lampjes blijven branden dan betekend dat dat hij op fullduplex draaid. En als je ziet knipperen, kijk er dan goed van boven naar, want het licht van de bovenste lampjes die horen te knipperen schijnen ook een beetje door naar de onderste lampjes!!!!!

Ojah, heb nooit last van collision (2x 3com kaarten + Xircom PCMIA kaart)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ehh, hallo. Zoals ik al eerder uit het boekje heb geciteerd betekenen onderste brandende lampjes wel degelijk een error.
En het is een 16 poorts switch.

Maar is het dan normaal dat alle 3 de lampjes branden op de switch van elke poort? Volgens het boekje moeten lampjes ook geel kunnen branden etc maar dat heb ik ze ook nog nooit zien doen etc.

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
_JGC_ schreef op 13 oktober 2002 @ 14:30:
[...]

Op een P166? Mag ik ff heel hard lachen...
Als je met iets simpels als Linux maar net 2.5MB over een 100Mb 3COM kunt trekken op een zwaardere machine, lijkt me dat een OS wat zwaarder is dan de linux die ik gebruik toch iets belabberder gaat presteren op een dergelijk slome machine.
Kijk op microsoft.com. Minimale systeemeisen voor Windows 2000 = Pentium 133 MHz met 128 MB RAM. Dan moet ie het toch helemaal gaan doen op een Pentium 166 MHz met 128 MB RAM.

Tja

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:52
MadEgg schreef op 13 oktober 2002 @ 16:55:
[...]

Kijk op microsoft.com. Minimale systeemeisen voor Windows 2000 = Pentium 133 MHz met 128 MB RAM. Dan moet ie het toch helemaal gaan doen op een Pentium 166 MHz met 128 MB RAM.
Ja grappenmaker, het werkt ook wel, maar je moet niet verwachten dat je 10 MByte/s ermee trekt.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
grappenmaker \0/

Nou, ok, ik zal 'tzelfde geintje wel ff met een andere PC proberen dan :)

Tja

Pagina: 1