DNS Problemen met windows xp

Pagina: 1
Acties:

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:55
Greetings,

Hier heb ik een netwerk met 1 debian bak, 1 freebsd bak, 1 openbsd bak, 1 dos bak en 2 xp bakken. Op de openbsd bak heb ik een dns server draaiend voor mijn lokale netwerk (deze bsd bak is ook mijn gateway naar de buitenwereld).

Ik heb het volgende probleem, hoewel dns perfekt werkt op mijn unix bakken doet hij het soms wel/soms niet op mijn xp bakken. Hiermee bedoel ik mijn interne dns. Alles buiten mijn netwerk gaat goed.

nslookup werkt wel op mijn windows xp bakken. Alleen als ik bijv. een ander bak probeer te pingen mbv zijn naam, gaat het soms goed en soms niet. Weet iemand waar dit aan kan liggen (dit heb ik alleen met mijn xp bakken, alle andere bakken doen het prima) ?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je je domain suffix (TCP/IP advanced properties) goed gezet? Die moet hetzelfde zijn als de zone die je DNS serveert

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Darius
Yep, Hij is wel hetzelfde. Naar mijn gevoel gaat alles goed tot ik een niet bestaand intern adres ping.

Zodra ik dat doe wil xp niks van mijn intern adressen afweten. Voor alle geldige/ongeldige adressen pakt ie het externe ip adres van mijn gateway (waar overgins ook de dns op draait). Dit terwijl in nslookup wel alles goed werkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Darius op 13-10-2002 14:03 . Reden: Duidelijkheid ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Darius schreef op 13 oktober 2002 @ 13:35:
Yep, Hij is wel hetzelfde. Naar mijn gevoel gaat alles goed tot ik een niet bestaand intern adres ping.

Zodra ik dat doe wil xp niks van mijn intern adressen afweten. Voor alle geldige/ongeldige adressen pakt ie het externe ip adres van mijn gateway (waar overgins ook de dns op draait). Dit terwijl in nslookup wel alles goed werkt.
Hebbie dat externe adres als secondary DNS server opgegeven?
Als XP op een DNS query als antwoord "server failure" o.i.d. krijgt, keertie primary en secondary DNS server om (althans zo doet de WINS client dat met WINS servers; vlotte kans dat de DNS client 'tzelfde doet)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Darius
Nee, als dns servers heb ik mijn gateway (192.168.1.2) en de dns server van quicknet ingesteld. Als ik dan een niet bestaand adres ga pingen/telnetten/sshen/whatever wordt standaard het externe adres van mijn gateway gepakt.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Heb je op je gateway geen forwarder staan naar de DNS server van Quicknet?
Zou'k es doen, en dan in je client alleen 192.168.1.2 opgeven als DNS server.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Darius
Brahiewahiewa schreef op 14 oktober 2002 @ 15:52:
Heb je op je gateway geen forwarder staan naar de DNS server van Quicknet?
Zou'k es doen, en dan in je client alleen 192.168.1.2 opgeven als DNS server.
Dat heb ik geprobeerd. Maar als ik dat doe en alleen het ip adres van mijn eigen dns server aangeef, kan ie adressen buiten mijn netwerk niet resolven.

Dus : ping ns.localnetwerk kan wel, maar ping xs4all.nl kan niet.

Doe ik hier iets fout ? Van wat ik weet hoef je alleen de regel forwarders 213.1.2.4 toe te voegen aan named.boot. Is dit juist ?
Pagina: 1