Toon posts:

-12v lijn staat op -16v

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een 40GB 7200rpm IDE ATA 100 HDD erin zitten (eerst een 20GB 5200rpm of zo). Maar nu staat er in de Hardware Monitor (bios) -16.05V in het rood, achter -12V staat dat dus. Dat is 4 volt teveel volgens mij, terwijl de koeler niet aan staat. Heb verder een 300Watt kast. Wat doe ik hieraan?

Verwijderd

Topicstarter
Stom, had het verkeerde kabeltje erin zitten! ;( Misschien leuk voor de search dit topic, anders trash hem plz!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:10
wat voor kabel heb je nog meer behalve -12v?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Topicstarter
Ja, fuck... Het is dus idd niet veranderd. Hoe kan dat nou dat er teveel volt op zit?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Brakke voeding?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
M'n kast is net 2 maanden oud. Maar begrijp ik het nou goed dat er gewoon teveel apparaten zijn aangesloten?

300Watt kast
P3 800Mhz
GF2 GTS
512MB
40GB 7200RPM
DVD-speler
Brander
CUV4X-mobo
SB Live! 1024
ISDN
Netwerkkaart
Iiyama 17"
Muis (IntelliEye)
Toetsenbord
Surround Boxen (FPS1000)
Diskette-station

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 18:17
Zit je monitor ook aan je voeding? ;)

Maar op zich hangt er nou niet veel te veel aan je voeding lijkt mij. Ik heb ongeveer eenzelfde lijstje ook aan 300 Watt. Maar het kan zijn dat je een brakke voeding hebt, die toch niet helemaal 300 Watt is...

Verwijderd

Topicstarter
Damn, is het nu een goed om de computer gewoon door te gebruiken?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:59
Nee ik had het er niet op gewaagd.. teveel spanning is slecht voor onderdelen, en zullen er zeker aan kapot gaan na een bepaalde tijd

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20
probeer eens een andere voeding te regelen, en test die eens....

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:14

LopeZ

Too much is never enough

Titelchangeje

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ga morgen proberen of het beter gaat met een andere voeding. Kan ik ook een ander apparaat eraf halen zodat hij minder volt gebruikt?

Ja, sorry voor de vage titel.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 19:07:
M'n kast is net 2 maanden oud. Maar begrijp ik het nou goed dat er gewoon teveel apparaten zijn aangesloten?

300Watt kast
P3 800Mhz
GF2 GTS
512MB
40GB 7200RPM
DVD-speler
Brander
CUV4X-mobo
SB Live! 1024
ISDN
Netwerkkaart
Muis (IntelliEye)
Toetsenbord
Diskette-station
Het lijkt niet teveel... Het kan zijn dat je een goedkope brakke voeding hebt... Vooral de goedkopere modellen kijken naar bijvoorbeeld de 5V en 12V lijn, en aan de hand van het afgenomen vermogen, sturen ze ook een bepaald vermogen naar de andere voltages... Als jouw pc dus bijvoorbeeld overmatig 12V gebruikt ten opzichte van de andere voltages, komen die andere voltages buiten hun toegestane bereik...

Oplossing hiervoor is een goede voeding kopen, of minder hardware aansluiten...

Maar eigenlijk verwacht ik dan wel dat er wel meer voltages buiten hun bereik zitten (hoeft niet zoveel te verschillen als de -12V)... Is dit niet het geval?

Dan of een brakke voeding, of een slechte meting van de voltages... In beide gevallen zou ik eens kijken of het met een andere voeding wel goed is... Ik zou het zelf niet helemaal vertrouwen... 4 volt op 12 volt is toch mooi 33% wat je boven de standaard zit... Nu zal de hardware het meestal wel aan kunnen... Maar wie weet zit er iets tussen wat deze overload niet aan kan... Dan zit je met de gebakken peren...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
We hebben het hier over de negatieve spanning, voor zover ik weet zijn er weinig moederborden die dit precies kunnen meten.
Pak een schema van de ATX plug erbij, pak een multimeter, meet het verschil tussen de -12V draad en een zwarte draad terwijl je computer draait (ATX plug in je mobo dus). Waarschijnlijk heeft je mobo het gewoon fout en zal je multimeter iets van -12.5V ofzo aangeven.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

de - lijn is niet zo belangrijk.. zijn al veel topix over geweest... misschien meetie het wel goed alstie in een geaard stopcontact zit.. maar de min voltage is niet zo belangrijk ;)

4015Wp west (Dordrecht)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Die -12 volt wordt alleen gebruikt voor je com poorten.

Maakt dus verder nix uit als je die niet gebruikt.
Als je je er zorgen over maakt zou ik eens een andere voeding proberen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Topicstarter
Okay dan, ik gebruik m'n com-poorten niet dus dat zit wel goed dan. Maar deze week dan toch een nieuwe voeding halen. Een Enermax dan maar na deze twee mislukkingen...
Pagina: 1