Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schema ontcijferen(LED VU meter)

Pagina: 1
Acties:

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 11:46
Hoi, ik wou een LEd VU meter gaan maken met dit schema, ik besloot dit toen ik de minimod van Abel zag, maar een paar dingen zijn me onduidelijk en die heb ik ook omcirkeld wie kan met hierbij helpen?
Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~m.tonissen/vu-schema.JPG

p.s de rode streep is de draad die bepaalt of hij in dot of bar mode werkt. B)

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

heel even wachten, dan zoek ik even wat op

shit..kan het niet meer vinden :P

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:52

Reptile209

- gers -

Links is een condensator van 2.2 microfarad (uF), die streep-dingskes is de aarde, lees: de min-pool van de opstelling. Volgens mij is dat zig-zag ding een spoeltje ofzo. Kijk eens in een electronica boek in de bieb :)
[edit]
Ow, die V+ is dus de pluspool van je aansluiting, 12 V is het (positieve) verschil met de aarde (streep-dingskes)

Zo scherp als een voetbal!

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

V+ is de VCC 12V

/\/\/\ is een weerstand (Amerikaans symbool)

|( - Weet het niet zeker - Tantalum Condensator

Die andere is de GND

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Verwijderd

Hoe komt het dat de RHI (dus de maximuminput) gewoon aan de ground zit? Dan wordt de maximuminput toch 0 volt?
/me snapt hier helemaal niks van

• Venxir
dus elk symbool met 3 streepjes moet naar de - pool?

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 16:22:
Hoe komt het dat de RHI (dus de maximuminput) gewoon aan de ground zit? Dan wordt de maximuminput toch 0 volt?
/me snapt hier helemaal niks van
Dat zal dan wel het verschil zijn tussen "dot" en "bar" mode. Geen idee... * Reptile209 is ook maar een eenvoudig Chemicus-in-opleiding

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Venxir schreef op 12 oktober 2002 @ 16:23:
dus elk symbool met 3 streepjes moet naar de - pool?
Ja. Check. En elke V+ naar de 12 V pluspool

• Venxir
ok dan ben ik nu alweer wat verder :P en dat punt naast de 10 ledjes waar de tekst bij staat gaat ook naar de +-pool?

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Venxir schreef op 12 oktober 2002 @ 16:25:
ok dan ben ik nu alweer wat verder :P en dat punt naast de 10 ledjes waar de tekst bij staat gaat ook naar de +-pool?
Staat er bij, conect to pin 3 ;)

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

Verwijderd

Als je dat rode lijntje aansluit dan klopt er geen hout meer van! Niet doen dus!
Je zou dan de verbinding tussen 'mode' en 'ref adj' moeten verbreken en de ground op 'ref adj' moeten aansluiten en de V+ op mode!

• Venxir
dus al ik alleen de verbinding van de 9 zou verbrken met de grond en rest dan verandert de mode want andere schema's zeggen connect to pin 3 :?

Verwijderd

reptile heeft het meest gelijk. alleen is het een vreemd soort condensator. ik kan em niet in binas vinden, maar aan het teken en symbool lijkt het me een weerstand.
dat zigzagding weet ik ook niet, ik denk een variabele weerstand, omdat het ook aan een adjust ingang zit. dus die zal zijn om de gevoeligheid in te stellen van de vumeter.

de onduidelijkheid over mode: je kunt natuurlijk niet de 12V op de aarde aansluiten. dan sluit je de bende kort. doe er dus of 12v op of aarde.
je kiest: hoge spanning of lage. dus bv als er 12v opstaat dan kiest ie dot en is ie met aarde verbonden dan is ie bar.

edit:
laatste deel wat duidelijker gemaakt :)

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
C1 is een 2.2µF tantaal condensator (hoge capaciteit SMD). Kun je ook vervangen door een klein elco'tje met dezelfde specificaties (let wel op de polariteit!).
Het lijkt erop dat C1 niet per se nodig is, maar dat hangt waarschijnlijk af van de stabiliteit van de voedingsspanning (+12V) die wordt aangeboden. Een c'tje extra kan natuurlijk nooit kwaad...

Het /\/\/\/\ tekentje is inderdaad zoals hierboven al aangehaald, het Amerikaanse tekentje voor een weerstand.

[ Voor 0% gewijzigd door Hoppie op 12-10-2002 16:38 . Reden: Opmerking over weerstand toegevoegd. ]

Verwijderd

Mijn paint doet ut nie (heet een ongeldige bewerking uitgevoerd, ook na 10x rebooten) dus ik kan ut helaas nie voor je tekenen, maar ik probeer het ff in notepad te tekenen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
RHI            REF OUT         REF ADJ           MODE |
______________________________________________________|
 |                 |              |                |
 ------------------o----/\/\/\----o                \
                                  |             o   \ o
                                -----           |     |
                                 ---            |     |
                                  -           -----  +12
                                               ---
                                                -

Dat daar helemaal rechts is dus een schakelaartje om te schakelen tussen ground of +12 V, waarmee je dus de mode in kunt stellen.

• Venxir
aha thnx voor dit en KIWI dat zig-zag ding was het trimpotje om de gevoeligheid in te tsellen door jou herrinerde ik me het weer :) thnx, all

Verwijderd

wie heeft er een schema voor een stereo vu meter>??
ik heb
2 ic`s
2 potmeters
2 weerstanden en 2 uhh tonnetjes..
me is elektro noob :P
20 blauwe leds :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 17:36:
ik heb
2 ic`s
2 potmeters
2 weerstanden en 2 uhh tonnetjes..
me is elektro noob :P
20 blauwe leds :)
Misschien kun je het printje van Exter kopen? Kost je een paar eurotjes maar ziet er 10000 keer mooier uit!!! Ik kan hem met geheel mijn hart aanraden ik heb hem ook :)

Verwijderd

ik wil um zelf maken heb alleen schema nodig...

Verwijderd

Kijk us bij velleman en download de manual met schakeling.
En ja ze hebben een stereo vu schakeling.

Verwijderd

Schemaatje is bijna goed boys, Rhi ligt niet aan massa maar aan de referentiespanning.
Die twee(pen 6 en 7) liggen via een weerstand aan massa.
De referentiespanning is nu gelijk aan de referentiespanning van het IC, 1,2V dus. Rhi=1,2V en Rlo is nul Volt.
Dat betekent dat er bij een ingangsspanning van 0V geen LEDjes oplichten en bij een ingangsspanning van 1,2V lichten ze alle 10 op.

Pen 9 bepaalt of het IC in BARmode of in DOTmode werkt.
Als pen 9 verbonden wordt met V+ werkt ie in BARmode en als ie nergens mee verbonden wordt werkt ie in DOTmode.
In het schema ligt pen 9 aan massa, dat kun je beter niet doen, dan doen ze vaak raar, wel kan ie aan pen 11, maar gewoon los is ook goed.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/hdvu/HDvuschema.jpg

tadaa
©Lodio

Verwijderd

Ja, vink wel een goeie.. ;)

Is alleen een HDVU, geen audioVU...

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Laat gewoon IC1 en C1 weg op de plaats van P2 zet je een 10 nF condensator. De ene kant van de condensator zit aan pin5 van IC2 op de andere kant zet je je audio signaal.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 17:36:
Optie: maak een mono, doe dit 2 x op 1 printje, koppel 1 aan linkerkanaal, de 2e aan het rechterkanaal, en je hebt een stereo uitvoering :)

Verwijderd

McFizban schreef op 13 oktober 2002 @ 11:48:
Laat gewoon IC1 en C1 weg op de plaats van P2 zet je een 10 nF condensator. De ene kant van de condensator zit aan pin5 van IC2 op de andere kant zet je je audio signaal.
Dat gaat helaas niet werken....

• Chainsaw
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-11 16:41
pak gewoon ff de audio vu meter van exter en dan gaat alles perfecto
kijk maar naar het resultaat en het printje op z'n site: http://members.home.nl/lodio/audiovu.htm

Verwijderd

nu komt een lastige vraag....ik wil graag een stereo audio-vu meter met fading...
dus de ledjes wil ik nagloeiend hebben :D

Verwijderd

Dat is wel te maken, maar ik denk dat het effect je tegen zal vallen

Verwijderd

hmmz :?

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Als je een compleet (mono) schema wil hebben, moet je even op de site van exter kijken (hij heeft niet voor niets een ondertitel ;) )

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Venxir
fading gaat niet goed want waneer het volume weero hoog springt krijgt het ledje niet eens de kans om te faden denk ik

• Venxir
dit schema scheelt me wel 18 weerstandjes :D

ow nee toch niet :/

Pagina: 1