Toon posts:

[slackware8.1] kde 3.0.4upgrade -> geen jpeg support

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net van www.de.org de onofficeele kde 3.0.4 packages voor slackware 8.1 gedownload. Na met behulp van upgradepkg deze geinstalleerd te hebben valt het mij ineens op dat ik geen *.jpg meer als wallpaper kan gebruiken. Ook andere programma's kde programma's kunnen geen jpeg's meer openen. In konqueror kan ik wel gewoon jpeg's openen. Kent iemand dir probleem? of weet iemand hier een oplossing voor?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt een oude of niet goed werkende JPEG-lib in je systeem zitten. Waarschijnlijk is Qt gecompileerd met -system-jpeg, waardoor hij niet de ingebouwde ondersteuning maar de systeem-libs gebruikt. Dat is prima, maar als die libs niet goed werken dan gaat het fout :). Konqueror (eigenlijk KHTML) heeft volgens mij een ingebouwde JPEG-lib en kan dus wel die afbeeldingen laten zien. Oplossing: je jpeg-lib updaten of kijken of je die misschien net naar een niet-werkende versie hebt geupdate.

Een andere mogelijke reden is dat de image-plugins niet door Qt gevonden worden. In $QTDIR/plugins/imageformats/ moet een nieuwe libqjpeg.so (en libqmng.so) staan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
thnx odysseus, ik denk dat ik dankzij jou oplossing het probleem heb gevonden. QT is namelijk ook geupdate van 3.0.4 naar 3.0.5 en ik zie net dat ze beide nog op m'n systeem staan. waarschijnlijk word in m'n exports nog naar qt 3.0.4 verwezen ipv naar 3.0.5

edit:

ik moest dus idd even in het bestand /etc/profile.d/qt.sh even aanpassen.

Verwijderd

Nog even een tip. Er staat in de sources van de Slackware tree een buildscript. Daar staat de door KDE aanbevolen wijze van configureren van QT al in voor Slackware. Kwestie van een # weghalen en een # toevoegen en je compileert qt op de juiste wijze voor KDE en Slackware.
ftp://ftp.bit.nl/mirror/s...e-8.1/source/kde/qt-copy/

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 23:23

zerok

geen

Na een volledige upgrade naar current had ik daar ook last van. Heb toen eerst jpeg-libs verwijdert en toen met installpkg terug gezet toen werkte het wel. waarschijnlijk doet die met upgradepkg wat fout

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert