Toon posts:

xfree86 op 16bpp kleuren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude 486 van achter de schuifdeurtjes vandaan gepakt om er een xwindow terminal van te maken. Het beste beetje heeft een cirrus logic gd5428 chipset, 1024 kb videomem.
Theoretisch zou het beestje dus zonder problemen op 800x600 op 16bit kleuren moeten kunnen draaien. Theoretisch, want :Z in de praktijk werkt het dus niet.
Het kaartje heeft namelijk lineair adressing nodig. Dat werkt alleen bij <16 meg ram :?. Ok, ik de helft van het geheugen er maar uitgehaald. zonde, maar ja toch niet echt nodig voor xterminal.
Nu werkt de lineair addressing, en dus ook de 16bit kleur modes. Op 8 bit kleuren krijg ik hem tot een resolutie van 1152x864. Op 16 bit zegt hij echter tijdens het opstarten: "SVGA -- mode 800x600 needs hsync freq of 59.72 kHz. deleted". :? want de monitor moet dit prima aan kunnen.
En ja, ik heb netjes de freqs van de monitor ingevuld - 31-58 en 50-100. Ik draai Xfree86 3.3.6 (Xfree 4.* werkt niet met dit kaartje) op Slackware.
Wat zie ik over het hoofd :X ?

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

SVGA -- mode 800x600 needs hsync freq of 59.72 kHz. deleted". want de monitor moet dit prima aan kunnen.
En ja, ik heb netjes de freqs van de monitor ingevuld - 31-58 en 50-100
Je geeft het antwoord zelf al ;)

Edit: Wordt het niet eens tijd om je icon + ondertitel een beetje te updaten :+

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ja als het zo doorgaat zet ik er binnenkort uit frustratie een groenlinks logo :P
Anyway, die monitor zou deze res _moeten_ kunnen, ik heb 5 van dit soort monitors en onder windhoos 9x draaien ze zonder problemen op 16bpp 800x600 :?

• Hagar

Hagar

Diabootic

Kijk nog eens goed naar mijn vorige post en let dan vooral op de vet gedrukte cijfers in de qoute.

Die resolutie wordt dus gewoon geweigerd omdat de Hsync frequentie die jij hebt opgegeven te laag is. Vul voor 58 eens 60 in, dan moet ie het wel doen.
Die 2 kHz zal die vast wel trekken.

Edit:
Als je met modelines wilt werken is de volgende link misschien wel wat voor je.

http://xtiming.sourceforge.net/cgi-bin/xtiming.pl

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Topicstarter
mm, met die 60 erin zegt hij het volgende:
"SVGA: There is no defined dot-clock matching mode "800x600" :?

• Hagar

Hagar

Diabootic

Gooi eens een modeline in de monitor sectie van je config.
Ik zet die link er niet voor niets neer ;)

Nu ook zonder stropdas

Verwijderd

Topicstarter
Geprobeerd, en kzie geen foutmelding whatsoever daar over dus vaag :? anyway, kga er nog wel ff mee prutsen en anders... jammerrr
Pagina: 1