Toon posts:

Webserver op kennisnet

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier op school kennisnet van NlTree.
Wij willen hier een webserver neer zetten, kan dat??
En we hebben een router waar van we dus een ip krijgen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

als het mag van kennisnet, waarom niet?

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Dat kan, moet je wel de poorten op de router mappen en aangezien dat een kennisnet router is mag je dat niet zelf doen, moet je ff met kennisnet bellen

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-08 09:30
Moet je aan NLTree vragen of ze voor een IP-adres in je "server-range" poort 80 open zetten. Maar houdt er rekening mee dat dat wel een paar maandjes kan duren... (NLTree is HEEL erg sloom...)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

kennisnet is toch een proxy systeem? wat heb je dan aan 'poort 80 open zetten' :?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

jep schreef op 12 oktober 2002 @ 14:34:
kennisnet is toch een proxy systeem? wat heb je dan aan 'poort 80 open zetten' :?
een webserver draait op poort 80 ;)
en kennisnet gebruikt proxyservers voor internet toegang ;)
vanwege de firewall

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

jep schreef op 12 oktober 2002 @ 14:34:
kennisnet is toch een proxy systeem? wat heb ke dan aan 'poort 80 open zetten' :?
Kennisnet router (IP) -> Hub/switch, whatever -> LAN

Die kennisnet router moet dus gewoon poortje 80 mappen naar een lokale machine. Voor de uitgaande verbinding wordt er idd een proxy aangesproken, maar dat heeft dus niks te maken met inkomende verbindingen. het gaat hier heel simpel om een webserver. Dan heb je dus niks met proxy's te maken :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

Dat snap ik, maar ik ken hun systeem niet, zodoende. :)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier zo:

router----->Switch------->WebServer (IP van router)

Maar kun je dat op de router zelf ook niet mappen??

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 14:47:
Het gaat hier zo:

router----->Switch------->WebServer (IP van router)

Maar kun je dat op de router zelf ook niet mappen??
Dat lijkt mij heel stug.

Het gaat zo

Internet/proxy etc. <------> (Internet ip) router (bv. 10.0.0.1----->Switch------->WebServer (10.0.0.2)

Zo zit dat volgens mij, maar ja, ik ben ook maar een gediplomeerd systeembeheerder ;)

Dus je moét op de router een poort mappen van het (internet ip) naar het (lokale ip) en poort 80 verkeer naar dat ip doorsturen.

Toch? Of ben ik nou maf? :P

[ Voor 0% gewijzigd door WhizzCat op 12-10-2002 15:14 . Reden: typo ]

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Met kennisnet kun je niet eens ftpen dus....we hebben met onze school meerdere malen gebelt maar ze willen nix openzetten

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Oh, wij hebben gewoon publieke internetadressen van NLtree gekregen. Als je een webserver op school wilt hosten, dan moet je bij NLtree vragen of ze wat poorten willen openzetten of dat ze een reverse-proxy willen draaien voor jouw domeinnaam (hier zijn formulieren voor). Veel verbindingen op Kennisnet zijn assymetrisch, hou hier rekening mee! Wij gaan daarom een glasvezeltouwtje bij NLtree aanvragen...

• Plato-II
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2018
Je hebt van nl.tree een aantal ip-adressen gekregen voor machines die ook van buiten Kennisnet bereikbaar moeten zijn (staan in één van de brieven rond de oplevering van jullie aansluiting). In de handleiding Kennisnet (bereikbaar via website Servicepunt Kennisnet) staat volgens mij meer informatie rondom de verschillende ip-bundels, de reverse-proxy en andere zaken die handig zijn als je een eigen webserver wilt hosten vanuit de instelling...

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:57
Zou je dat misschien kunnen linken hierzo ?
Ik heb namelijk gezocht en ik heb hetzelfde probleem, ik wil hier een ftp-server opzetten achter kennisnet, maar omdat die ("#$()"%%$#)-proxy alles blocked wil het niet.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van "een aantal ip-adressen gekregen voor machines die ook van buiten Kennisnet bereikbaar moeten zijn", dat terwijl ik toch veel van de brieven van kennisnet heb doorgelezen (halve map zegmaar :O)

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

Wat wij gedaan hadden we wouden tijdens de lan op school namelijk een livecam aanzetten :D hebben we mijn pc gewoon 24h op isdn aangesloten en waren we ook klaar maar voor webserver mischien niet echt handig :D

• Plato-II
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2018
Kennisnet Portal voor de ICT-Coördinator is de website waar je onder andere de handleiding Kennisnet kunt vinden.

Als je daar niet genoeg informatie kunt vinden kan je het beste telefonisch contact met nltree zoeken. Als je een direct doorkiesnummer hebt: gebruik dat, anders kan je 0800-KENNISNET gebruiken, maar neem niet direct ieder antwoord voor waarheid aan en vraag anders door naar de tweede-lijns helpdesk. Die mensen zijn iets technischer en kunnen je over het algemeen redelijk helpen. Neem vooral de tijd voor de telefoontjes. Ze zijn een beetje traag daar... E-mail werkt soms ook, maar meestal krijg je dan geen antwoord terug...

EDIT: Na wat zoeken vond ik op http://www.nltree.nl/handboek/page0183.html (onderaan de pagina)
Indien u uw eigen webserver op het internet `zichtbaar' wilt maken, moet u via het Servicepunt
Kennisnet een verzoek voor een `reverse proxy' indienen op het adres: http://servicepunt.kennisnet.nl

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet kennisnet/Nltree opbellen, en dan vragen als ze een reverse proxy willen activeren.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 18:50:
Dus ik moet kennisnet/Nltree opbellen, en dan vragen als ze een reverse proxy willen activeren.
denk het wel ja ;)
sowiso is de provider altijd de eerste aan wie je dat soort dingen vraagt de eerste ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 18:50:
Yep, je zal waarschijnlijk een formulier gemaild krijgen wat je moet invullen en laten ondertekenen door de ICT manager oid.
En dan hopen dat ze een beetje opschieten.
Erkens schreef op 13 oktober 2002 @ 19:15:
[...]

denk het wel ja ;)
sowiso is de provider altijd de eerste aan wie je dat soort dingen vraagt de eerste ;)
Communiceren is niet de sterkste kant van nltree, dus geef hem geen ongelijk dat ie het hier eerst even vraagt :P

[offtopic]
WhizzCat schreef op 12 oktober 2002 @ 15:13:
[...]

Dat lijkt mij heel stug.

Het gaat zo

Internet/proxy etc. <------> (Internet ip) router (bv. 10.0.0.1----->Switch------->WebServer (10.0.0.2)

Zo zit dat volgens mij, maar ja, ik ben ook maar een gediplomeerd systeembeheerder ;)
Zo gaat het dus niet, dus misschien tijd voor een vervolgcursusje :P

De situatie die jij beschrijft komt vaak bij mensen thuis voor. Je hebt 1 internet IP en voor de rest moet je met een private range werken.
Via NAT kan men via de router op internet.
De situatie van Chielie is anders, de school krijgt een internet IP range van kennisnet en iedere client heeft dus een IP uit die range. Er is dan helemaal geen sprake van NAT, en dus ook niet van poorten doormappen.

Vervelende bijkomstigheid bij kennisnet is wel dat alle poorten naar dingen buiten kennisnet geblokkeerd worden (inbound en outbound), maar goed, dat doet niks af aan dit verhaal.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2002 19:25 . Reden: offtopic en quote mixt niet lekker :o ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Erkens schreef op 13 oktober 2002 @ 19:15:
[...]

denk het wel ja ;)

Lijkt mij ook jah :?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.