[XP] Goochelen met partities

Pagina: 1
Acties:

• Ruudboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Ik heb op mijn harddisk 4 partities:

C:\ (Primair)
D:\ (Primair)
E:\ (Primair)
F:\ (Extended partition, logical drive)

Omdat ik D:\ kleiner heb gemaakt, heb ik nu ruimte over tussen d:\ en e:\.
Deze ruimte zou ik graag gebruiken om Linux te installeren.
Als ik echter een partitie wil maken met de linux installer, zegt ie dat dat niet kan omdat er al 4 partities zijn ofzo...

Hoe kan ik het nou zo herinrichten dat het wel kan?? Zonder F:\ te hoeven verschuiven/verwijderen want daar staat 40GB zooi op...

edit:
Oja ik probeer het te wijzigen met Computer management - Disk management, moet ik misschien een andere tool daarvoor gebruiken?

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

omdat je maximaal 4 primary partitions mag hebben en linux er twee nodig heeft en jij er zelf al drie hebt.

dat is samen 5 ;)
misschien ligt het hieraan ?

edit:
Ja daar ik raad ej aan Partition Magic te gebruiken voor dit soort klussen.

http://www.NUiPhone.nl/

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Als ik nou D:\ weghaal, kan ik die dan weer aanmaken als secondary partition (effe gokje dat dat de tegenhanger van primary is ;) ) Dan heb ik nog maar 2 primary... Kan dat?

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

als er een OS draait op die D: dan kun je hem niet, niet secondary maar EXTENDED (zoals F:) maken.
een OS moet op primary lopen. extended kun je alle schijven maken die alleen data bevatten (opslag dus).
maar of je dat kunt veranderen :? weet ik ook zo 123 niet

http://www.NUiPhone.nl/

• Ruudboy

Ruudboy

Database Beheerder

Topicstarter
Ik probeer hem effe te verwijderen ( Is de applicatie partitie, heb alles al gekopieerd naar E: dus kan zo terugzetten). Dan maak ik hem extended. Ben zo terug (hoop ik)

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Installeer ff Partition Magic en sleep al je schijven waarvan je niet boot in een extended partitie. Kijk de lui van de oude tijd weten het nog wel. In principe heb je 1 primaire partitie en wanneer je meer partities wilt maak je die aan in een extended partitie.
bijv:

primaire partitie -> c: (win)
primaire partitie -> / (linux)
extended partitie
- station -> d:
- station -> e:
enz

Denk er wel om dat de benaming als volgt werkt.

Eerst alle primaire partities
Dan de stations in de extended.
In het voorbeeld zou de linux partitie d: worden in windows wanneer deze gezien werd door windows. (wanneer het een fat of een ntfs partitie zou zijn)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Verwijderd

Je kunt ook een partitie via PM7 van primary converteren naar een logical partitie
Pagina: 1