Toon posts:

[XP Home] Twee devices op IRQ 18 - Probleem??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd heb ik wat problemen met mijn systeem. Ze is onstabiel en reageert traag.
Vorige week heb ik een PCI Pinnacle TV card geinstalleerd. Wanneer ik mijn systeem opstart geeft ze een fout melding dat de card niet gestart kan worden. Ik druk oke, en kan verder werken. Echter mijn CPU heeft het drukker dan mijn Task Manager kan verklaren. Ook reboot mijn systeem spontaan.

Ik heb TaskInfo gedownload in de hoop dat dit prog me meer kon vertellen maar daarin zie ik alleen dat "Interrupt Time Placeholder" ruim 40% van mijn CPU in beslag neemt (iets anders dan Idle process die er ook bj staat).

Ben ik verder gaan zoeken. Ik had toch het vermoeden dat het ligt aan die Pinnacle card. Toen heb ik FreshDiagnose gedownload en daarin zie ik dat de PCI Pinnacle card en mijn Realtech netwerk card op dezelfde IRQ (iets met Interrupts) zitten. Volgens mij ligt hier het probleem maar ik heb toch wat hulp nodig om het op te lossen.

Graag advies,...

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

simpelle oplossing: stop je kaart in een ander slot en probeer het nog eens
moeilijke oplossing: stel handmatig de IRQ in van je kaart. Hoe dat moet kan je of in je manual opzoeken via de bios of in de windows help file. Kijk anders maar in de device manager, controleer de eigenschappen van je kaart en zet het op handmatig, waarna je zelf de waardes invult. De eerste manier is makkelijker.

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Topicstarter
whatis.com: IRQ = Interrupt Request.
Dus het probleem ligt inderdaad aan de twee PCI kaarten die die dezelfde IRQ hebben.

Simpele oplossing: Ik heb geen vrij PCI slot meer, zitten alle 6 vol. Kan ik ook de PCI Pinnacle kaart ruilen met een andere PCI kaart? Of verplaats ik dan alleen het probleem?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan ik ook de PCI Pinnacle kaart ruilen met een andere PCI kaart? Of verplaats ik dan alleen het probleem?
Ligt er aan met welke andere PCI kaart je wisselt, sommige kaarten kunnen beter IRQ's delen dan anderen.

Maar let je wel op het feit dat met ACPI in principe je IRQ verdeling in Windows anders is dan in je BIOS, als je ACPI hebt tenminste?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Even opnieuw opgestart en in de BIOS gekeken. BIOS heeft ACPI, als os ondersteund? staat er bij, en ik draai WinXP Home, dus dit zal toch geen probleem moeten zijn. XP niet terug te vinden in handleiding MIS-6330 mobo maar XP was er toen ook nog niet. Nog even via FreshDiagnose gekeken en ACPI word inderdaad door mobo ondersteund (VIA Tech)

In XP help file gekeken naar ACPI. Daar staat dat ik ACPI kan activeren/bewerken in Energiebeheer maar daar kan ik niets vinden over ACPI.

Wellicht moet ik morgen maar even proberen kaarten te ruilen of handmatig IRQ in te stellen. Hebben jullie nog tips hiervoor?? Mijn IRQ 7 is bijvoorbeeld nog vrij. Kan ik in apparaatbeheer deze toewijzen aan een kaart?

Andere PCI devices zijn:
RIVA TNT 2 model 64
RIVA TNT 2 model 64 (2 stuks ja)
RealTech FastEthernet
Creatix modem
Pinnacle TV card

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 03:04
Houd er rekening mee dat wanneer je ACPI uitschakelt, het wat lastiger is om weer terug te gaan. Verder zal je computer zich niet meer zelf uitschakelen als je de PC afsluit.

De IRQ's handmatig wijzigen in apparaatbeheer kan volgens mij wel (kon in 2000 iig wel, in XP nog nooit geprobeerd), maar daar moet je ACPI dus voor uitschakelen. Ik zou je adviseren om gewoon de kaarten te wisselen, zodat er een nieuw IRQ toegewezen wordt.

Overigens heb ik hier ook een Pinnacle kaart op IRQ 18 zitten met een netwerkkaart. Geeft bij mij verder geen problemen (nouja, de pinnacle geeft geen geluid, maar das een ander verhaal).

Mijn fotografie en videografie

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

Reptile209

- gers -

Ach, er kan een heleboel op 1 IRQ (win2000):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
IRQ     Device
9   Microsoft ACPI-Compliant System
9   ASUS V7100MAGIC v12.90
9   VIA USB Universal Host Controller
9   VIA USB Universal Host Controller
9   WinFast TV2000 XP WDM Video Capture
9   Creative Sound Blaster PCI128 (WDM)
9   Realtek RTL8029(AS) PCI Ethernet Adapter
9   HCF 56K PCI Modem

Heeft nog nooit echt problemen opgeleverd... maar of het nou optimaal is, geen idee :X

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
kaarten verwisseld en inderdaad alleen het probleem verplaatst. Nu zitten Ethernet en Modem kaart op zelfde IRQ. Opzich werkt het dus prima zo,...alleen mijn cpu is erg veel/lang bezig met afhandelen van Interrupt Requests. Als ik zelf geen processen draai schommeld de cpu tussen de 45% en 60%. Dit was niet zo,...??

Via Energiebeheer kan ik niet de IRQ aanpassen omdat dit blijkbaar door ACPI voorkomt wordt. Hier ga ik liever niet aan klooien. Zou volgens mij betekenen dat ik eerst bios ACPI moet deactiveren en ik heb geen idee wat voor problemen dit met zich meebrengt.

Het heeft in de tijd lang geduurt voordat ik mijn twee PCI grafische kaarten aan de praat heb gekregen onder XP en ik ben bang dat als ik aan de ACPI en PnP ga klooien dat ik deze functionaliteit (3 beeldschermen) verlies.

Dus ik laat het maar even bij de "status qou",...toch bedankt voor de tips.
Pagina: 1