athlon 850 slomer dan 500 poging 2

Pagina: 1
Acties:

• clotug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2014
Leute,

Ok dus mijn post was gelocked. Poging 2:

Heb net mijn athlon 500 vervangen door een 850. Mijn oude bios herkent em als 800 en heb dus daarom mijn bios geflasht. Ik heb dat ongeveer 10x gedaan met 10 verschillende versies. Bij sommige kon ie de hd niet vinden en als ie em wel kon vinden gaf ie een leesfout. Als ie wel kon booten en ook de juiste snelheid aangaf was mijn xp systeem super traag. Wat doe ik verkeerd?

mobo: K7M amd 751 chipset, 2x hd maxtor, 2x cd-rom aopen ricoh, 1x 64mb 1x 256mb 1x 128mb dimm

die 850 is idd een model 4 athlon oftewel thunderbird en de code begint ook met een A. Ik heb bij Asus heel goed gecheckt of mijn mobo compatible was met een thunderbird 850 en dat is ie. K7M ondersteunt alle slot a's. Ik heb flash827 gebruikt en heb naar mijn weten alle beschikbare bios rommetjes geprobeerd. Ohja, als ie 800 aangeeft loopt ie ook traag.

Problemen die ik ben tegengekomen met de verschillende bios versies:

-Bios geeft not found bij alle ide bussen na auto detect knop
-foute hd grootte waarden
-herkent prim. ide wel en sec ide niet
-geeft bij opstarten "schijfleesfout druk ctrl-alt-del"
-alarmtoon uit de pc speaker

Viel me op dat de oudere versies van de bios rommetjes meestal wel konden booten met een 800 mhz melding, maar dan traag zijn in windows. En met de nieuwere versies was et veelal "schijfleesfout" of hd niet herkennen.

Ik heb alle programma's en bios bestanden van deze pagina

http://www.dbsnet.co.za/k7m/default.htm#bios

Merci...

Visit my site: www.wxphotography.nl - specs

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hmm, je bent hier redelijk vers zie ik.
lees de FAQ eerst eens, neem aan dat er wel een geldige reden was omje oude topicje te sluiten.

maargoed, wat voor biossen heb je er in proberen te flashen?
heb je wel de goede genomen? (voor jouw type plank natuurlijk, en van een goede datum, en voor de goede PCB revisie)

heb je geprobeerd de PC zo kaal mogelijk te booten (alles eruit behalve de vidkaart en een stripje geheugen en proc)
een Model4 Athlon is een Mobile versie volgens mij.

ik heb hier nog een Goldfinger voor Slot-A procs over, je kan dan je 500Mhz terug dumpen en de goldfinger erop zetten en overclocken.
dan werkt et iig.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• clotug
FireWurX schreef op 12 oktober 2002 @ 02:07:
hmm, je bent hier redelijk vers zie ik.
lees de FAQ eerst eens, neem aan dat er wel een geldige reden was omje oude topicje te sluiten.

maargoed, wat voor biossen heb je er in proberen te flashen?
heb je wel de goede genomen? (voor jouw type plank natuurlijk, en van een goede datum, en voor de goede PCB revisie)

heb je geprobeerd de PC zo kaal mogelijk te booten (alles eruit behalve de vidkaart en een stripje geheugen en proc)
een Model4 Athlon is een Mobile versie volgens mij.

ik heb hier nog een Goldfinger voor Slot-A procs over, je kan dan je 500Mhz terug dumpen en de goldfinger erop zetten en overclocken.
dan werkt et iig.
Biossen waren uiteraard voor mijn plank. PCB?? Zo kaal mogelijk booten heb ik nog niet geprobeerd. Is dat het proberen waard? Thanks voor het aanbod hehe..maar ik probeer het wel met die 850

Verwijderd

misschien kan je mobo geen cpu s boven de 800 aan ... dan heeft het allemaal erg weinig zin (ps. ik ken het moederboord niet, k wil alleen even mijn idee kwijt :) )

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 15:02
volgens AMD zou je mobo eeen AMD-Axxxx moeten ondersteunen.

volgens ASUS kan er tot een 1GHz in je mobo, heb je de bios van die zelfde site al gebruikt?

zoniet probeer die eens, de echte van ASUS

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:35
Ik heb zelf bijna dezelfde configuratie: een Asus K7M (AMD 750 chipset) en een Slot A Thunderbird 800 (geclocked op 112*8=896). Volgens mij heb ik deze bios op het plankje zitten.
Prestaties lijken goed te zijn, hij dient echter als een Linux (wlan)router/webserver dus ik weet eigenlijk niet meer hoe hij het deed onder Windows, maar volgens mij heb ik er wel eens Millennium op gehad en dat ging prima.

edit:
Grr wat is die Asus site brak, link doet het niet.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• budi
local: km132.zip remote: km132.zip
200 PORT command successful.
150 Opening BINARY mode data connection for km132.zip(151072 bytes).
226 Transfer complete.
151072 bytes received in 4.22 secs (34.9 kB/s)
ftp> pwd
257 "/pub/asus/beta/mb/bios" is current directory.

Okey, als je naar ftp.asus.com gaat en bovenstaande directory opvraagt, kun je hem downloaden.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• clotug
budi schreef op 12 oktober 2002 @ 13:34:
local: km132.zip remote: km132.zip
200 PORT command successful.
150 Opening BINARY mode data connection for km132.zip(151072 bytes).
226 Transfer complete.
151072 bytes received in 4.22 secs (34.9 kB/s)
ftp> pwd
257 "/pub/asus/beta/mb/bios" is current directory.

Okey, als je naar ftp.asus.com gaat en bovenstaande directory opvraagt, kun je hem downloaden.
Budi,

Thanks voor de link. Ik zag net in een readme:

flash_k7.exe
1. Standard flash tool for K7M series. DO NOT use aflash or pflash.
Also known as flash822.exe

en ik gebruikte dus die laatste..hmm...btw dat gelockt op 896 (112*8) kan je daar wat meer over vertellen. Dat kan je toch gewoon in de bios instellen? Heb je daar een zwaardere koeler voor nodig?

• budi
Ja, in de BIOS kun je inderdaad gewoon de FSB verhogen. Verder gelden er voor het overklokken natuurlijk de tips die in de FAQ staan, dus zorg voor een goede koeling en doe het in kleine stapjes.
Meestal zijn die slot-a koelers al relatief goed, vanwege het grote koeloppervlakte, dus ik denk dat jouw koeler wel redelijk goed is.

Draait je PC nu beter met deze BIOS?

• clotug
budi schreef op 12 oktober 2002 @ 20:47:
Ja, in de BIOS kun je inderdaad gewoon de FSB verhogen. Verder gelden er voor het overklokken natuurlijk de tips die in de FAQ staan, dus zorg voor een goede koeling en doe het in kleine stapjes.
Meestal zijn die slot-a koelers al relatief goed, vanwege het grote koeloppervlakte, dus ik denk dat jouw koeler wel redelijk goed is.

Draait je PC nu beter met deze BIOS?
Ok, zal wel aan mij liggen, maar ik heb km132.rom geprobeerd. Daarbij kreeg ik een irritante pieptoon en een NOT FOUND op alle ide bussen. met km1009, km1008 het zelfde. Ik heb daarna km1007 geflasht en nu start me comp helemaal niet meer. Zodra ik dat ding aan doe, krijg 2 piepjes om de seconde en mijn diskdriveledje gaat aan alsof ie een disk aan het accessen is terwijl er nix in zit. Met disk doet ie ook nix. Hij reageert nergens op.

Ik heb bij het flashen flash_k7.exe gebruikt. Het flashen zelf ging helemaal goed, geen foutmeldingen e.d. Heb ik nu me bios gesloopt?

Verwijderd

clotug schreef op 15 oktober 2002 @ 14:30:
[...]

Ok, zal wel aan mij liggen, maar ik heb km132.rom geprobeerd. Daarbij kreeg ik een irritante pieptoon en een NOT FOUND op alle ide bussen. met km1009, km1008 het zelfde. Ik heb daarna km1007 geflasht en nu start me comp helemaal niet meer. Zodra ik dat ding aan doe, krijg 2 piepjes om de seconde en mijn diskdriveledje gaat aan alsof ie een disk aan het accessen is terwijl er nix in zit. Met disk doet ie ook nix. Hij reageert nergens op.

Ik heb bij het flashen flash_k7.exe gebruikt. Het flashen zelf ging helemaal goed, geen foutmeldingen e.d. Heb ik nu me bios gesloopt?
R.I.P.

Verwijderd

Probeer anders ff je cmos te schonen moet je ff een jumpertje omzetten om je mobo dan is ie als het goed is weer helemaal zo als ie was en kan je weer over nieuw beginnen.

Verwijderd

Dat werkt niet als je de bios geflashed hebt, dan werkt de cmos al helemaal niet meer!
Dit gaat alleen de standaard waarden herstellen IN de bios zelf.

Verwijderd

Okee dan heeft ie een serieus probleem.

• clotug
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 14:44:
Probeer anders ff je cmos te schonen moet je ff een jumpertje omzetten om je mobo dan is ie als het goed is weer helemaal zo als ie was en kan je weer over nieuw beginnen.
De handleiding zegt wel dat als ik mn supervisor pw ben vergeten, dat ik dan twee solder points moet shorten. Ik moet dus kortsluiting maken met twee gesoldeerde punten>?...zo ja, hoe doe ik dat?

En wat als me bios en rip is>?...nieuwe mobo?..snif

• clotug
Verwijderd schreef op 15 oktober 2002 @ 14:47:
Okee dan heeft ie een serieus probleem.
okay shit..

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

nee kunt gewoon een nieuwe bios aanvragen, ze sturen dan tegen verzend kosten een nieuwe chip op.

als je een andere dichtbijwonende k7m owner tegenkomt is het mischien een idee om een bios hot swap te doen en jouw bios in zijn systeem te flashen nadat hij geboot heeft.

(stappenplan)
start die ander z'n pc op in dos.
haal zijn bios eruit
zet jouw bios erin
flash jouw bios
jouw bios eruit
zijne erin
en naar huis met je vers geflashte bios.

(ikke heb zelf ook k7m+700tb nog orgineel in witte name-less doos, draait heerlijk)

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Mocht je je bios nog kunnen fixen,
Slot-A mobo's kunnen over het algemeen niet (goed) overweg met Athlon TB's
Er zijn uitzonderingen; de MSI 6167 en de K7V-T (let op de T toevoeging).
Sommige mobo's draaien een TB nog wel tot 800 Mhz, maar verder dan dat komen ze niet (stabiel).
Ik heb nu een 850Mhz TB @ 945 op een K7V (dhz gemod naar K7V-T) , maar geloof me ik heb een hoop gelazer gehad met het vinden van een fatsoenlijk werkend moederbord icm m'n AthlonTB 850Mhz. :(

• clotug
killercow schreef op 15 oktober 2002 @ 14:58:
nee kunt gewoon een nieuwe bios aanvragen, ze sturen dan tegen verzend kosten een nieuwe chip op.

als je een andere dichtbijwonende k7m owner tegenkomt is het mischien een idee om een bios hot swap te doen en jouw bios in zijn systeem te flashen nadat hij geboot heeft.

(stappenplan)
start die ander z'n pc op in dos.
haal zijn bios eruit
zet jouw bios erin
flash jouw bios
jouw bios eruit
zijne erin
en naar huis met je vers geflashte bios.

(ikke heb zelf ook k7m+700tb nog orgineel in witte name-less doos, draait heerlijk)
Ah phew...dat scheelt...ik snap niet dat het zon geklooi is met dat bios flashen..alleen maar omdat ik een nieuw cputje er in heb gedrukt. Maar ok..jij komt niet toevallig uit regio Deventer>?,,,..Heb jij nog een idee waarom die bios dan zo vaag doet als ie net geflasht is?...Ik heb alle stappen in de handleiding gevolgd, maar nog steeds vage meldingen en irritante piepconcerten. Ohja die bios chip kan je gewoon met een schroevendraaier eruit drukken?

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18

killercow

eth0

yup die bios kan er gewoon met een schroefendraaier eruit, hij zit waarschijnlijk vlak bij t onderste pci slot en zorg er aub voor dat je je bios er recht uithaalt, (dus niet eerst een kant en dan de andere) zorg er ook voor dat je de bios goedom weer terug plaatst anders blaas je hem op.

sommige slot a mobo's konden niet overweg met .25 of .18 micron tb's/classics hier zaten heel veel problemen bij.

btw nee ik kom uit medemblik (chech profiel geloof ik)
anyway je kunt mischien iets in de vraag en aanbod zetten als het je geld waard is.
en anders ff met asus bellen en een nieuwe laten opsturen.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Alleen als ie niet gesoldeerd is, maar DOE HET HEEL VOORZICHTIG .. de pinnen kunnen makkelijk buigen. Je moet hem wel RECHT omhoog eruithalen.
Anders ben je weer verder van huis.

• clotug
Schiet me net te binnen dat toen ik die athlon 500 erin had zitten, dat ie toen ook al deze vage problemen gaf na een geflashte bios. Dus of al deze problemen nu aan die tbird 850 liggen weet ik ook niet zeker.

Verwijderd

De K7M kan uitstekend met de slot A Thunderbirds overweg, ik heb er zelf een gehad met een 900MHz T-bird. Wel de laatste betabios (KM132) gebruiken, die zorgde voor ondersteuning van die processoren. Ik heb een EEPROM programmer en wil jouw bios chip wel opnieuw flashen. Dat kost je niks, alleen een paar postzegels. Kijk maar in mijn profiel voor mijn emailadres.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
Heb je voor die biossen niet een speciaal beveiligingetje dat je bij een foute flash het bios op een disk zet en deze automatisch geflsht wordt? Is bij MSI zo..(Check de site van msi)

Verwijderd

Kijk es op
http://www.pccritix.com/hardware/tbird/

Dit lijkt jouw probleem te beschrijven...

• clotug
Heb vandaag speciaal voor die tbird een msi 6195 of k7 pro gehaald. Oude 500 komt in de k7m nadat de bios et weer doet. Alles geinstalleerd, krijg ik na "searching for boot record from ide-0..OK"

Schijfleesfout
druk op ctrl alt delete om opnieuw te starten

HD zelf is goed, bios geeft ook goede waarden. Heb me bios al een paar keer geflasht met veel tegenzin aangezien ik nu hiermee geen goede ervaringen meer mee heb...Mocht niet baten. HEb nu versie 1.8 er op staan. Suggesties?

bvd

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
clotug schreef op 18 oktober 2002 @ 19:45:
Heb vandaag speciaal voor die tbird een msi 6195 of k7 pro gehaald. Oude 500 komt in de k7m nadat de bios et weer doet. Alles geinstalleerd, krijg ik na "searching for boot record from ide-0..OK"

Schijfleesfout
druk op ctrl alt delete om opnieuw te starten

HD zelf is goed, bios geeft ook goede waarden. Heb me bios al een paar keer geflasht met veel tegenzin aangezien ik nu hiermee geen goede ervaringen meer mee heb...Mocht niet baten. HEb nu versie 1.8 er op staan. Suggesties?

bvd
Euu, als ik jouw was zou ik je hd is checken in een ander systeempje...

En anders gewoon een kant en klare pc kopen

:X

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Kan ie voorheen ook al niet traag zijn geweest doordat je HD niet fris meer is? Zou em in ieder geval zeker even checken., zeker nu je schijfleesfouten krijgt.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Pagina: 1