Toon posts:

[HDD] schijfactiviteit die niet hoort

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ey Me nieuwe Maxtor 7200 RPM met 40 GB is wat vaag. Als ik Bijv in de Bios ben hoor ik hem zachtjes gegevens wegschrijven, terwijl de Led's niet branden.
Ook als Windows in de Idle mode is hoor ik dat "zachte schrijfgeluidje". Ik heb net de IDE kabel dr ff uitgetrokken en geboot met alleen de Molex erin en dan hoor je het geluidje dus niet. het heeft dus echt wat met gegevens of zo te maken.
Kan iemand dit verklaren? Want ik snap er ff niks meer van :s

Verwijderd

Topicstarter
Net ff de IDE kabel er weer uitgehaald, maar het geluid is er ook zonder IDE kabel.
IS deze HDD brak? met de Maxtor tool vond ik helaas geen errors

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26
uhm, nee. hij schrijft niet, maar draait denk ik alleen maar rond..... dat is best wel normaal, anders zou het lang duren als je ineens iets moest hebben..

TheS4ndm4n#1919

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 23:17

job

bij het opstarten van je pc is het normaal dat je hd even ratelt.
de hd spint op en zet de koppen op de juiste plek om de data van de hd te lezen
deze data heeft hij nodig om aan de bios door te geven.
en vervolgens zet de hd de koppen op de begin plek

en het bewegen van de koppen maakt juist geluid.

wat bedoel je met idle mode??

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
Kan ook zijn dat als ie aan't nixen is een zelftest doet om de SMART status up to date te houden.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

_JGC_ schreef op 12 oktober 2002 @ 11:20:
Kan ook zijn dat als ie aan't nixen is een zelftest doet om de SMART status up to date te houden.
Tot in hoeverre doen disks dat automagisch en is de interval instelbaar? 'k Heb hier namelijk een IBM 120GXP 100GB van 1 week oud, die elke paar minuten even iets lijkt te lezen/schrijven, terwijl het OS geen diskactiviteit waarneemt. Dit gebeurt zowel onder Linux als in een bepaald OS uit Redmond :P

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Normaal, heeft mijn maxtor ook.

• KBDE
  • Laatst online: 19-03 20:12
Mijn 80GB heeft dat ook...

Check je smart status maar eens, waarschijnlijk hangt ie nu zo rond de 50 a 60% (mijne stond een maand geleden (2 weken na inbouw) op 54%, toen ie nieuw was gaf ie 100% aan)

Dit is al mijn 2e maxtor welke deze problemen geeft.

In sisoft sandra komt ie niet meer boven de 20000 uit.
Mijn veel oudere "niet betrouwbare" ibm's in raid0 halen zo rond de 52000 (soms hoger soms lager, varieerd een beetje)

In ieder geval geen maxtor HD meer voor mij.
Wel WD of IBM :)

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

KBDE schreef op 12 oktober 2002 @ 23:24:
Mijn 80GB heeft dat ook...

Check je smart status maar eens, waarschijnlijk hangt ie nu zo rond de 50 a 60% (mijne stond een maand geleden (2 weken na inbouw) op 54%, toen ie nieuw was gaf ie 100% aan)

Dit is al mijn 2e maxtor welke deze problemen geeft.

In sisoft sandra komt ie niet meer boven de 20000 uit.
Mijn veel oudere "niet betrouwbare" ibm's in raid0 halen zo rond de 52000 (soms hoger soms lager, varieerd een beetje)

In ieder geval geen maxtor HD meer voor mij.
Wel WD of IBM :)
met welk progje kan je je smart status checken dan?? :)

(heb ook een maxtor 40 gig schijfje)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• KBDE
speed fan kun je hiervoor misbruiken (is eigenlijk om de fans die aan je mobo zijn gekoppeld te regelen, maar ie leest ook mooi je hd's uit)

Hier kun je hem downloaden: http://www.almico.com/speedfan.php

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:58

Scatman_II

R9500 Pro >:)

Mijn maxtor doet dat ook hoor, ben blij om te horen dat ze dat allemaal doen ;)

Zal dus wel gewoon niet 100% wrijvingloos lopen en zo nu en dan even ratelen...

Echt ratelen kun je het trouwens niet noemen, en als jeje eraan stoort ben je wel een heel erg gevoelig persoon ;)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

intoxicated schreef op 12 oktober 2002 @ 12:23:
Dit gebeurt zowel onder Linux als in een bepaald OS uit Redmond :P
:X

:P

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik weet van Seagate hd's dat die zelftesten doen in de uurste zoveel uur van hun activering. Bij mij duurde dat zo'n 2 weekjes. In idle mode hoorde je hem bezig, zachte tikjes, etc. Na 2 weken hoorde je 'm nie meer. Misschien dat een maxtor hd dit ook doet?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:35
Op mn werk met mijn oude 4GB Seagate hdd ook na een bepaalde tijd: tikketikketikketikke...
Heeft ie al zolang gedaan als ik de schijf heb.

En oh ja: die smart status met z'n 50% klopt voor geen meter. Ten eerste ist bekend dat Seagate Barracuda IV en Maxtor D740X brak presteren in RAID-0, en ten tweede snappen die SMART programma's niet hoe ze het moeten uitlezen, onder linux krijg ik met ide-smart gewoon stuk of 6 prefailures, maar mn hdd is nog snel en kerngezond :)

En nee, volgens mij kan je het niet uitzetten.

• KBDE
_JGC_ schreef op 14 oktober 2002 @ 09:04:
En oh ja: die smart status met z'n 50% klopt voor geen meter. Ten eerste ist bekend dat Seagate Barracuda IV en Maxtor D740X brak presteren in RAID-0, en ten tweede snappen die SMART programma's niet hoe ze het moeten uitlezen, .
bij mijn maxtor kloppen die 54% fitness wel degelijk (heeft een hoop automatisch geremarkte bad sectors volgens speedfan), performance is wel nog steeds 100% (echter ik merk dat ie langzamer is, sisoft sandra bevestig dit, HD-tach gek genoeg niet)

In het begin gaf ie mooi 100% fitness en 100% performance aan, na een week of 2 ofzo gaf ie dus 54% aan. (sindsdien is dat ratelen ook begonnen)

Oh ja, en trouwens wie had het over raid en de performance, who cares ?
Dat maxtor traag is in raid 0 is algemeen bekend, daar ligt niemand meer wakker van :P

Oh ja, bij IBM GXP 120 HD's in dit trouwens wel weer normaal ;)
Wat ze precies doen weet ik nie, maar ik heb een vermoeden dat het een soort demagnetiseren van de koppen oid is. (om het algemeen bekende probleem van de voorgangers te voorkomen)
Pagina: 1