[java/vm] kan een mac app ook draaien op linux dan?

Pagina: 1
Acties:

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Hallo ik heb een programma voor op mn mac, om copiërs mee te bedienen, hiervoor is java virtual machine voor nodig, als ik dat instaleer op linux, kan ik dan ook dat programma runnen?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

kijk eens in de installatiemap van dat programma. Als je .jar-files kunt vinden gaat het waarschijnlijk ook op linux werken. Zo niet, dan niet.

Ik schat je kansen vrij klein in omdat het waarschijnlijk deels "gecompileerde" javaprogramma's zijn.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Valium schreef op 12 oktober 2002 @ 01:15:
kijk eens in de installatiemap van dat programma. Als je .jar-files kunt vinden gaat het waarschijnlijk ook op linux werken. Zo niet, dan niet.

Ik schat je kansen vrij klein in omdat het waarschijnlijk deels "gecompileerde" javaprogramma's zijn.
:? Dus java byte code voor de virtual machine (ongebonden aan een platform) zou niet meer op een ander platform kunnen draaien dan het platform waarvoor hij gecompileerd is? Dit is niet correct. Je kan in principe een java applicatie op ieder platform draaien, want bytecode is niet architectuur afhankelijk. Het enigste probleem waar jij mee zit is als er toch allerlei typische mac dingen in mee zijn genomen, zoals bv een filestrucuur of iets in die geest/

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Alarmnummer schreef op 12 oktober 2002 @ 01:55:
:? Dus java byte code voor de virtual machine (ongebonden aan een platform) zou niet meer op een ander platform kunnen draaien dan het platform waarvoor hij gecompileerd is? Dit is niet correct. Je kan in principe een java applicatie op ieder platform draaien, want bytecode is niet architectuur afhankelijk. Het enigste probleem waar jij mee zit is als er toch allerlei typische mac dingen in mee zijn genomen, zoals bv een filestrucuur of iets in die geest/

Je kunt Java wel degelijk compilen tot assembly of iig tot iets dat platform-specifiek is. Je hebt in dat geval ook geen Java VM nodig.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

deadinspace schreef op 12 oktober 2002 @ 02:06:

[...]

Je kunt Java wel degelijk compilen tot assembly of iig tot iets dat platform-specifiek is. Je hebt in dat geval ook geen Java VM nodig.
Dat kan onder linux oa met gjc (of gcj) en onder windows heb je daar JET, Bullettrain, TowerJ en nog een paar voor. Maar hij heeft zelf al aan in zijn reply dat er een vm nodig is, dat betekend dat hij dus gebruik maakt van bytecode ipv native code.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
Tja, en als de main executable nou eens native gecompileerd is en vervolgens de rest aanroept via de VM? Zo werkt CDFoongids 2002 ook (en ook ontiegelijk sloom, heb nog nooit zo'n sloom Java programma gezien :r )

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 16:54

Valium

- rustig maar -

_JGC_ schreef op 12 oktober 2002 @ 22:51:
Tja, en als de main executable nou eens native gecompileerd is en vervolgens de rest aanroept via de VM? Zo werkt CDFoongids 2002 ook (en ook ontiegelijk sloom, heb nog nooit zo'n sloom Java programma gezien :r )
Juist. En dat bedoelde ik ook. Mijn excuses voor de mogelijke onduidelijkheid in mijn uitleg. Natuurlijk werkt bytecode nog wel. Dat bedoel ik ook niet met "gecompileerd". Met compileren leg je over het algemeen de architectuur vast van de doelhost. Het "compileren" van java tot bytecode legt de architectuur niet vast en is in mijn ogen ook nog niet echt compileren. Het maken van een native executable of een wrapper-executable valt daar wel onder.

Wat je ook kunt doen is een programma als BasiliskII installeren. Dit emuleert een M68k Mac (weet niet of het daarop werkt trouwens, maar weet zo snel geen Powermac emulator). Zoek ff met google als je echt geinteresseerd bent.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Valium schreef op 13 oktober 2002 @ 22:22:
[...]
Juist. En dat bedoelde ik ook. Mijn excuses voor de mogelijke onduidelijkheid in mijn uitleg. Natuurlijk werkt bytecode nog wel. Dat bedoel ik ook niet met "gecompileerd". Met compileren leg je over het algemeen de architectuur vast van de doelhost. Het "compileren" van java tot bytecode legt de architectuur niet vast en is in mijn ogen ook nog niet echt compileren.
Het is compileren naar een virtuele architectuur. Het feit dat je gewoonlijk nog een transformatie erop los moet laten om het volledig native te krijgen vind ik geen argument om het niet compileren te noemen. Er zijn tenslotte al processoren die bytecode aankunnen (oa de pico java processor), en dan zou het ineens wel compilen zijn?

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

_JGC_ schreef op 12 oktober 2002 @ 22:51:
Ik ben het helemaal met je eens dat Swing java aan de desktop kant totaal de vernieling heeft geholpen. Ik ben zelf java programmeur en ik draai als het even kan geen java gui applicaties omdat het er niet uitziet, en het zo ongelovelijk traag is. Maar er is gelukkig versterking: SWT. SWT zijn wrappers om native componenten. Hierdoor kan je dus ongeacht het platform gui ervoor schrijven, maar de componenten worden wel door het os gerenderd. Dit houdt dus in dat ze snel zijn, en er ook uitzien zoals de rest van het systeem (themes/kleuren ed).

Ik hoop echt dat ze bij IBM inzien dat SWT de enigste kans voor java aan de desktop kant is op dit moment, en daarom meer tutorials en betere documentatie gaan maken. Daarnaast moet SWT ook al los pakket te downloaden zijn en niet langer geintegreerd zijn met Eclipse.

• M4RTiN
Alarmnummer schreef op 14 oktober 2002 @ 16:30:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat Swing java aan de desktop kant totaal de vernieling heeft geholpen. Ik ben zelf java programmeur en ik draai als het even kan geen java gui applicaties omdat het er niet uitziet, en het zo ongelovelijk traag is. Maar er is gelukkig versterking: SWT. SWT zijn wrappers om native componenten. Hierdoor kan je dus ongeacht het platform gui ervoor schrijven, maar de componenten worden wel door het os gerenderd. Dit houdt dus in dat ze snel zijn, en er ook uitzien zoals de rest van het systeem (themes/kleuren ed).

Ik hoop echt dat ze bij IBM inzien dat SWT de enigste kans voor java aan de desktop kant is op dit moment, en daarom meer tutorials en betere documentatie gaan maken. Daarnaast moet SWT ook al los pakket te downloaden zijn en niet langer geintegreerd zijn met Eclipse.
als ik goed begrijp, en dit alles slaat aan, en linux/windows/macos(x) hebben een SWT verkrijgbaar

dan krijgen we sneller programma's in de toekomst die snel zijn en multi-platform?

• M4RTiN
BTW ik heb ff gekeken maar het programma bestaat niet uit .jar files maar is volgens mij wat jullie bedoele met native code gemaakt wat werkt met behulp van java...

• _JGC_
Voor school moest ik een UML tool gebruiken, wat zichzelf Poseidon noemt. Ding downloaden, met linux draaien -> sneller en makkelijker dan Rational Rose wat we op school gebruikten. Ik had niet eens door dat ik een java app gebruikte, alleen de aanwezigheid van een doos JAR-files en het verplicht aanwezig zijn van de JRE herinnerde mij eraan dat het een Java app was. Zal nog wel even kijken hoe ze dat geprogrammeerd hebben, misschien met swing, misschien met SWT.

JBuilder is trouwens ook een grote slome blaag geworden (altijd al geweest toch?), ding presteert ook om elke app met swing erin te maken, ben na een week overgestapt naar UltraEdit. Wat een opluchting zeg!

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

_JGC_ schreef op 14 oktober 2002 @ 16:45:
Voor school moest ik een UML tool gebruiken, wat zichzelf Poseidon noemt. Ding downloaden, met linux draaien -> sneller en makkelijker dan Rational Rose wat we op school gebruikten. Ik had niet eens door dat ik een java app gebruikte, alleen de aanwezigheid van een doos JAR-files en het verplicht aanwezig zijn van de JRE herinnerde mij eraan dat het een Java app was. Zal nog wel even kijken hoe ze dat geprogrammeerd hebben, misschien met swing, misschien met SWT.
Dat ding is gemaakt met Swing (kan je meteen al zien omdat het er zo enorm horkerig uitziet).
JBuilder is trouwens ook een grote slome blaag geworden (altijd al geweest toch?), ding presteert ook om elke app met swing erin te maken, ben na een week overgestapt naar UltraEdit. Wat een opluchting zeg!
Anders moet je even kijken naar de volgende super geavanceerde klop ide`s
http://www.codeguide.com
http://www.intellij.com

en de wat spartaanser aanvoelende:
http://www.jedit.org
http://www.jext.org

Ik gebruik JEdit omdat ik nu veel werk met Nice en wil geen ide die alleen maar 'normale' java aankan.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

M4RTiN schreef op 14 oktober 2002 @ 16:38:
als ik goed begrijp, en dit alles slaat aan, en linux/windows/macos(x) hebben een SWT verkrijgbaar

dan krijgen we sneller programma's in de toekomst die snel zijn en multi-platform?
Yep. Ik hoop dus dat ze bij Eclipse ook inzien. Het interesseert mij niet zoveel dat er dus geen sprake meer is van echte WORA. Maar als java programmeur heb je daar geen last van, en als java nog een kans van slagen wil hebben moeten ze een oplossing bieden voor het gebrekkige desktop gebeuren.

• _JGC_
Alhoewel dat programma met Swing is gemaakt, is het toch snel. Het kan dus wel goed.
Wat betreft JBuilder: een browser met daarin de documentatie van de JDK en UltraEdit + DOS-prompt of Kate + bash shell werkt veel lekkerder dan JBuilder :)
Pagina: 1