Chieftec hdd cage+fan

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:09
Ik heb hier een Chieftec bigtower, met van die fijne hdd cages waar je fans voor in kan klikken...

Nu had ik daar 3 schijven in hangen, 1x Maxtor d704x en 2 wd800jb's ... een van die 2 laatste had een enorme slechte performance, teruggestuurt, nieuwe gekregen, precies hetzelfde, enige wat overeen kwam is de plaats in de kast... nl precies voor die fan... (enermax)

Ik heb toenet die schijf erachter vandaan gehaald en een stukkie ervandaag geplaatst... en de performance was ineens beter...

Maar is dit normaal ofzo ?

Lijkt me toch niet dat ze datIk zo maken dat die fans je hdd's kunnen vernaggelen.. ?

• Loco-Motiv
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

Loco-Motiv

Eppur Si Muove!

Er zit toch een magneet in zo'n fan? Is het mogelijk dat die magneet de schijf 'beïnvloed'?

last.fm

• KeRsTmAnNeKe
Loco-Motiv schreef op 12 oktober 2002 @ 00:32:
Er zit toch een magneet in zo'n fan? Is het mogelijk dat die magneet de schijf 'beïnvloed'?
daar dacht ik zelf ook al aan... maar waarom maakt chieftec het dan zo dat dat ook gebeurt?

Verwijderd

Zal wel iets ingewikkelder liggen, al zou het namelijk een magneet zijn dan presteert je schijf 0,0 lijkt me.

Weet je zeker dat het geen andere factor was, bv andere ide kabel?

• KeRsTmAnNeKe
Nee, had die kabels ook alle 2 getest op de goed werkende schijf...

en nu ist gewoon... beter ofzo... schijf was ook gewoon nieuw

Verwijderd

Dit is echt raar...dus alleen je fan?

Zal het misschien toch wat te maken hebben met magnetisme, aangezien extra airflow vast geen invloed op je HDD heeft.

offtopic:
Ga nu :Z

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hangen de HDD's en de fans aan eenzelfde voedingkabel (via splitters) :? Er zijn gevallen bekend waarbij het probleem te verhelpen was door de HDD's en de fans op elk een aparte voedingkabel aan te sluiten.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb alle drivebrackets (onderin de kast) gevuld ( er is plaats voor 2 x 4 HD's ) en achter elk van de brackets een ( Papst ) fan.
Ook Maxtor en WD Hd's en alles zit op de standaard voeding.
Heb je de HD's p[ die lokatie al geprobeerd? Bovenin zou de warmte misschien een rol kunnen spelen.

ARME AOW’er

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
in een fan zit een redelijk klein magneetje, en om de gemagnetiseerde schijf zit een flink stuk metaal, ik denk niet dat dat van invoeld kan zijn. Zou ook wel heel dom van chieftec zijn, en alle anders kasten die dit princiepe gebruiken.

specs

Verwijderd

Zoiets heb ik hier ook met 2 IBM schijven. Ik zal er 1 hier ook iets verder van de fan afplaatsen en dan post ik de resultaten hier wel.

• KeRsTmAnNeKe
schijf maakt nu een enorm irritant hoog piepgeluidje... en performance is nog wat brakker... kzie wel wat er vandaag gebeurt... maar dis wel enorm sucky!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 19:28
hmmzz, ik heb ook 2 van die WD schijven in RAID kan me niet veroorloven dat er een brak gaat. Maar ik mot zeggen dat al mijn HD'z (Maxtor WD en IBM) buggy gedraaid hebben in mijn Chieftec kast en dat deze snel horen te zijn maar dat Sandra lage waardes aangeeft :(. Toch maar eens de schijven een tijd buiten de kast gaan gebruiken! Of een Lian-li kopuh!

..::System Specs::..

Verwijderd

Dit probleempje is mij ook al overkomen en had 't zelf binnen de sec op die enermax kunnen herleiden :(

't heeft niets met een ronddraaiend magneetveld oid te maken: als je goed kijkt: het is afgeschermd (dat goudachtige omhulsel om de bruine magneet in de rotor is de afscherming - vind je ook in afgeschermde speakers)

Het probleem deed zich ook niet voor met een lading andere fans, alleen met de enermax fans met regelbaar toerental - misschien ook met gelijke regelbare fans, zoals die van Antec ofzo..

Wat is 't dan wel: :) Een 'brushless' DC fan oftewel een 'elektronisch commuterende motor' is een type motor dat 't magneetveld over de spoelen schakelt afhankelijk van de orientatie van 't magneetveld van de rotor.

Dit schakelen veroorzaakt interferentie, die normaliter niet (ver) buiten de motor komt. Echter door, naar ik meen een 'design-flaw', wordt de interferentie via de rpm-kabel en de stroomkabels naar buiten geleid -> ze werken als antennes! :(

Die interferentie stoort 't dataverkeer over de IDE-kabels -> datacorruptie -> continue CRC-correcties + data resend request = performance-drop :(

Mogelijke oplossing: ferrietkerntje om de rpm en stroomkabel vd fan wikkelen, óf alle kabels zo ver mogelijk van de IDE-kabels weghouden en fan-kabels langs kast-metaal leiden.

Een kort testje met platte unshielded IDE-80 kabels vs grounded-silvermesh shielded ronde IDE kabels wees de enermax definitief als schuldige aan.

PS heb die enermax fans bij de elektronische afdeling in 't lab getest met scoop+spoeltje = Dikke Shit (Interferentie door pulsen) :/

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:34
Ik had onlangs ook problemen met m'n disken. Nadat ik de Enermax fan's van dezelfde kabels waar de disken hun prik van krijgen had losgekoppeld was het voorbij. De technische uitleg van jou klinkt heel aannemelijk :) zeker omdat je er ook nog een meting tegenaan hebt gegooid. Zelf vermoede ik ook dat het regelbare aspect van deze fan's een boosdoener was alleen kon ik er geen technische hoe en waarom bij verzinnen/redeneren. De reden van m'n verdenking was o.a. dat deze fan's, wanneer direct op m'n mobo aangesloten, m'n BIOS over de nek deden gaan. Ik had de fan's aan een andere stroomkabel gehangen, ik ga er vanuit dat het 'rondzingen' op die kabel wel door m'n PSU wordt opgevangen, het werkt iig al een week prima.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Heb je dan al geprobeerd om op de zelfde plek een andere schijf neer te planten?

• KeRsTmAnNeKe
Morgen dan ff die enermax fan verplaatsen naar ergens anders in me kast...

Heb nog wel een el-cheapo herrie fan liggen van ystech, zet die der wel weer in :/

• KeRsTmAnNeKe
net fans vervangen... en tadaa... het werkt weer gewoon :/

vage sjit :)

Verwijderd

Abbadon schreef op 12 oktober 2002 @ 19:55:
[...]
...
De technische uitleg van jou klinkt heel aannemelijk :) zeker omdat je er ook nog een meting tegenaan hebt gegooid.
...
/me Is blij dat anderen ook nog wat aan z'n gerommel hebben :)

bedacht me net nog een simpel testje om je enermax fans te kunnen horen: hou er maar eens een AM-radio bij..

(FM-wekkerradio met draadantenne werkt ook - soms beetje zoeken naar zender, en dan fan aanzetten :/ )
Twix schreef op 12 oktober 2002 @ 20:01:
Heb je dan al geprobeerd om op de zelfde plek een andere schijf neer te planten?
Heb ik wel geprobeerd, probleem blijft, zij het in verschillende gradaties.

De WD800JB heeft er bij mij 't meest last van, al blijft data-corruptie (thank god :) ) uit.

De maxtor D740x trekt 't wel , zij 't met gemiddelde performance drop. Soms wat haperingen , maar ook geen data-corruptie.

De laatste in 't rijtje van m'n schijven: IBM 60GXP.... Kachelt kort door om daarna kuchend en slepend dement te worden.. Zelfs Drive Fittness Test pakte de schijf niet (afwisselend), en soms herkende 't BIOS van m'n MoBO of m'n on-board Promise 'm ook niet. |:( tot die enermax weg was.. :(

Nogmaals: bij mij was mijn probleem weg toen ik de draden van de fan rondom een ferriet-ring heb gewonden. (Ik wilde namelijk die fan perse voor in m'n kast hebben vanwege de twee blauwpaarse en twee rode ledjes die ik erin geramsjt heb :P )
KeRsTmAnNeKe schreef op 13 oktober 2002 @ 16:37:
net fans vervangen... en tadaa... het werkt weer gewoon :/

vage sjit :)
Mooi.. Problem solved :)
Pagina: 1