Toon posts:

Wie weet of dit werkt... [PIC]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.domaindlx.com/erikv1983/netwerk.jpg

PC1: Server (2 netwerk kaarten) P133/266 is nog even afwachten)
PC2: Client aangesloten op PC1 (AMD 700mhz, 128sdram...)
PC3: Client
PC4: Client
PC5: Client
PC6: Client

Hier mijn verhaal...

Mijn pa heeft via zijn werk nog 2 pc's kunnen regelen.. waarvan hij 1 als server wil hebben. Nu is zijn pc een I-net server (comp 2) en is aan de hub nu aangesloten.
De hub staat op zolder en me pa heeft nu zijn pc 1 verdieping lager staan als Inet server. Hij wil naast die pc een echte Server hebben waar we waarschijnlijk linux op gaan draaien. Maar als we dan doen... dan zal er nog een kabel naar zolder moeten en daar hebben we nietzoveel zin in. dus bedacht ik dit schema hierboven zodat PC 1 (server) en PC 2 (client) gewoon bijelkaar kunnen staan.

Mijn Vraag: Werkt het zoals ik het hier getekend hebt? ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk zelf dat het moet lukken.

En als ik toch hierover begin... me pa zij "Ik denk dat onze pc (PC2) dan ook beter draait omdat hij dan niet zoveel dingen moet verwerken"

Is dat waar? ik denk namelijk dat het niks uit maakt omdat het alleen word gebruikt als I-net server om internet te delen.

Verwijderd

je bent verbinding van je internet vergeten.. die komt dus op 1.. dus 3 netwerk kaarten.. ik weet niet of dat kan... :|

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:14:
je bent verbinding van je internet vergeten.. die komt dus op 1.. dus 3 netwerk kaarten.. ik weet niet of dat kan... :|
we hebben rendo de kooi die gaat over de seriele poort.. no commands verder hierover aub.. :)

Verwijderd

zal je wel veel geklooi hebbe met je irq's.. omdat ze meestal gaan klooie op irq 5 :| ikzelf had ook zoiets.. en moest met 2 netwerk kaarten... was weel geklooi dat weet ik wel :s wil nie wete hoe dat met 3 gaat :P

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:53

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Dat kan.. maar als ze behalve internet dan ook nog moeten kunnen netwerken wordt het een complex bridging gebeuren :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:16:
[...]

we hebben rendo de kooi die gaat over de seriele poort.. no commands verder hierover aub.. :)
hahaha dan zou het inprincipe wel moeten kunnen :)

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05-2025
Deze situatie heb ik thuis ook, Client 2 was bij mij een laptop, de computer met 2 netwerkkaarten draait wndows xp, daarmee een netwerkbrug gebouwd (2 verbindingen selecteren -> rechtermuisknop -> verbindingsbrug maken) geen probleem!!

Verwijderd

Topicstarter
sjoerdb schreef op 11 oktober 2002 @ 23:18:
Deze situatie heb ik thuis ook, Client 2 was bij mij een laptop, de computer met 2 netwerkkaarten draait wndows xp, daarmee een netwerkbrug gebouwd (2 verbindingen selecteren -> rechtermuisknop -> verbindingsbrug maken) geen probleem!!
zal dat ook werken met bv winNT of linux?

Verwijderd

tuurlijk kan het, ik heb hier ook 3 nics in m'n server hangen, portmapping op de server en klaar, maar als je vanaf computer 2 ook op computer 3-6 wilt kunnen moet je wel een bridging tool installeren, dat maakt het iets ingewikkelder.

Je laatste opmering over het verwerken van gegevens, als je computer 2 eerst als router had zal ie het nu iets lichter krijgen, maar routing vraagt heel erg weinig processorkracht.

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 16:55
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:16:
[...]

:) steenwijk/meppel/hoogeveen?? Ik ook... :'(

November ADSL... :9~

Verwijderd

Topicstarter
oke en zoals ik net al vroeg: werkt zo'n zogenoemde brigging ook met WinNT of Linux?

En wat me pa zij over: "Ik denk dat onze pc (PC2) dan ook beter draait omdat hij dan niet zoveel dingen moet verwerken"

Wat is jullie mening daarover?

Verwijderd

Topicstarter
liosnel schreef op 11 oktober 2002 @ 23:21:
[...]

:) steenwijk/meppel/hoogeveen?? Ik ook... :'(

November ADSL... :9~
offtopic:
steenwijk... wijk: oostermeethe

Verwijderd

linux heeft bridging ingebouwd, moet je misschien nog even in de kernel zetten en wat instellingen veranderen. maar bridging is alleen nodig als je vanaf 2 op 3,4,5,6 wilt kunnen, en als 2 alleen maar een server is lijkt me dat vrij onnuttig.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:25:
linux heeft bridging ingebouwd, moet je misschien nog even in de kernel zetten en wat instellingen veranderen. maar bridging is alleen nodig als je vanaf 2 op 3,4,5,6 wilt kunnen, en als 2 alleen maar een server is lijkt me dat vrij onnuttig.
nee 1 word server (ook I-net server dus) . 2 word eigelijk gewoon een Client :) dus is bridging eigelijk niet echt noodzakelijk!?

Verwijderd

dan hoef je alleen maar 3 netwerkkaarten in pc 1 te frotten, linux erop, routing aanzetten en je kan met 2,3,4,5,6 op internet. 2 kan met 1 praten, 3,4,5,6 kunnen met elkaar en met 1 praten maar niet met 2. 1 kan met alles praten. zo sim-pel is het dus. Geen bridging dus.
edit:

correctie, 2 netwerkkaarten + serial conn. op de server.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:34:
dan hoef je alleen maar 3 netwerkkaarten in pc 1 te frotten, linux erop, routing aanzetten en je kan met 2,3,4,5,6 op internet. 2 kan met 1 praten, 3,4,5,6 kunnen met elkaar en met 1 praten maar niet met 2. 1 kan met alles praten. zo sim-pel is het dus. Geen bridging dus.
oke dankje :) ps internet gaat hier via de seriele poort (rendo de kooi) dus 2 netwerkkaarten ;)

Verwijderd

als je nou gewoon op pc1 je internet laat binnenkomen en dan via 1 netwerkkaartje via ICS het uitstuurt naar een hub en daar alles op aansluit.
dan ben je voor weinig geld klaar. ze kunnen allen internetten en allen met elkaar communiceren

Verwijderd

EN als ik het lees heb je maar 1 pc op zolder en daar loopt die kabel al en die hub gaat dan een verdieping lager. (sych) het is al laat.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

ff 1 hint.. aangezien je en hub gebruikt denk ik dat je UTP kabels hebt liggen.. UTP kabels gebruiken 8 aders in 4 twisted pairs.. Ethernet gebruikt echter maar 4 aders in 2 twisted pairs.. Op je utp plug zijn dat de pinnen 1,2,3 & 6. Het gebeurt vrij vaak dat je die kabel gewoon splitst naar 2 verbindingen.. Kun je zelf doen.. Of bij een beetje netwerk gerichte computer toko ff 2 splitsblokjes halen !

ben je in 1 keer overal vanaf.. Wil je trouwens dat je computers het wat minder druk krijgen dan zou ik gewoon een keertje een switchje kopen.. door die hub moet elke computer elk pakketje over je netwerk gaan bekijken of het niet voor hem is bedoeld.. dat is veelboel werk..

IP Rocks

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

redguy schreef op 12 oktober 2002 @ 09:16:
Wil je trouwens dat je computers het wat minder druk krijgen dan zou ik gewoon een keertje een switchje kopen.. door die hub moet elke computer elk pakketje over je netwerk gaan bekijken of het niet voor hem is bedoeld.. dat is veelboel werk..
hmm, klopt deels, lees het verhaal over switches en hubs maar eens in de FAQ ;)

je NIC die kijkt of een pakketje voor hem bedoeld is of niet, niet je pc!
Dus wat je zegt is onzin, waar je wel minder last van hebt met een switch is collision ;) waardoor je hele netwerk sneller wordt ;) doordat er minder pakketten opnieuw gestuurd hoeven worden.

Verwijderd

Topicstarter
PC1 staat niet op zolder maar zoals ik al zij 1 verdieping omlaag bij PC2.
Maar ik heb dacht ik nu wel genoeg info gehad thanx :)

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

ten eerste de inet verbinding direct op je hub gooien en dan de server op zolder zetten of de hub naar beneden halen...

Verwijderd

Topicstarter
Joepho schreef op 12 oktober 2002 @ 17:26:
ten eerste de inet verbinding direct op je hub gooien en dan de server op zolder zetten of de hub naar beneden halen...
zoals ik al zij... internet gaat hier niet via utp maar internet gaat via de seriele poort en nee geen plaats voor een server op zolder. teminste dat vind me pa.. :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:12
Moet wel lukken met deze opstelling. Draai zelf deze:

code:
1
2
3
com21 ----> server ----> switch ----> PC1 t/m PC3
                        |
                        +-----> BNC kabel ----> Printer

Printer kan het internet op als ie daar software voor had, PC 1 t/m 3 kunnen internetten, op de server komen en printen. Dit alles met 3 netwerkkaarten en linux. Routing heet zoiets.
Pleur gewoon 2 netwerkkaarten in je "server", geef de ene een adres in het 192.168.0.0 netwerk, geef de andere een adres in het 192.168.1.0 netwerk, geef de clients die aan die kaarten hangen ook een IP adres wat daarmee overeenkomt, en het routeren zou gewoon moeten werken. Voor NAT gebruik je dan verder nog iptables.
Overigens moet je ook nog /proc/sys/net/ipv4/ip_forward op 1 zetten, dat staat allemaal wel beschreven in de NAT howtos voor linux (is nml ook een vereiste om verkeer van nwkaart1 naar nwkaart2 te routeren)
Pagina: 1