TV kaart en stekker in stopkontakt omdraaien

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-04 08:32

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Ik vertelde vandaag een collega dat ik een opdonder kreeg van de antennekabel van m'n tv kaart. Hij een moeilijk verhaal vertellen over spanning, waar het op neer kwam is dat ik de stekker van m'n PC in het stopkontakt moest omdraaien. Ik doe dat dus net en heb dat van die schok niet geprobeerd maar wat ik meteen zag is dat ik veel beter beeld heb nu met de TV kaart. Het beeld was niet echt slecht, beetje ruis maar niet storend maar nu is het beeld echt strak.

Enig idee wat ik net gedaan heb, het technische verhaal zeg maar?

8)7

Specs

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Geen idee. Dit hoort iig niet... Wisselspanning wordt in de voeding gelijkgericht en daarbij maakt de "pool" (fase en nul) niet uit. Wisselspanning heeft immers geen pool...

Forget your fears...
...and want to know more...

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Hm... ik weet het ook zo niet direct, maar wat in ieder geval van belang kan zijn is dat de fase aan de draad hangt van de voeding waar de schakelaar/schakeldraad aan hangt.

Bij TL-lampen heb je ook zoiets: doe je de stekker verkeerd in het stopkontakt (wat is verkeerd :?), dan kan de TL oplichten ook al is hij uit.
Mogelijk dat een vergelijkbaar geval nu aan de orde is?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-04 08:32

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Topicstarter
Hehe, dat verhaal van die TL ken ik. Ik heb 20 terrariums en in 1 van de terrariums bleef de lamp heel zwakjes branden. Lamp vervangen, voeding, starter etc etc, gek werd ik ervan. Kennis van me bij Estec gaf me de tip de stekker om te draaien et voila, de lamp bleef uit.
Vreemd hoor.

Specs

Verwijderd

Dit is een aardlus

http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:45

Boss

+1 Overgewaardeerd

Aetje schreef op 11 oktober 2002 @ 22:33:
Wisselspanning heeft immers geen pool...
Dat niet, maar je hebt wel een fase- en een nul-draad.
Het zou idd niets mogen uitmaken, misschien beetje brak ontwerp van de voedign?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Aetje schreef op 11 oktober 2002 @ 22:33:
Geen idee. Dit hoort iig niet... Wisselspanning wordt in de voeding gelijkgericht en daarbij maakt de "pool" (fase en nul) niet uit. Wisselspanning heeft immers geen pool...
voordat hij wordt gelijkgericht worden er eerst een paar leuke trucs mee uitgehaald. een pc voeding werkt echt heel anders dan een normale voeding met trafo en daarna gelijkrichter.

er ontstaan allerlei reststromen, het is heel normaal dat er daarom een potentiaalverschil ontstaat tussen de aansluiting van de tv-kaart en de tvwandcontactdoos. dit is sowieso een bekend verschijnsel, haal bij een huis waar een flink aantal tv's zijn aangesloten maar eens de hoofdaansluiting los, en pak met je ene hand de hoofdaansluiting vast en met de andere de kabel die naar de tv's gaat. pats, opdonder.... overigens ongevaarlijk, hoewel het irritant kan zijn als je aan de kabel bezig bent.

het omdraaien van de stekker kan wel degelijk wat uitmaken. de precieze oorzaak daarvoor is echter moeilijk aan te wijzen.

Verwijderd

idd

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25

Verwijderd

Gebruik je wel een geaard stopcontact?
voor de rest idd :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Boss schreef op 12 oktober 2002 @ 17:17:
[...]

Dat niet, maar je hebt wel een fase- en een nul-draad.
Het zou idd niets mogen uitmaken, misschien beetje brak ontwerp van de voedign?
Ik denk het. Voedingen die aarde als een soort geleider gebruiken krijgen toch helemaal geen keurmerk? (Aardlek en zo)...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Wat je moet doen is:

1-Je PC op een geaard stopcontact aansluiten.
2-De antennekabel isoleren van de PC middels twee condensatortjes.

De spanning moet daarmee verdwenen zijn en waarschijnlijk is het beeld nog beter ook.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04 18:08

GG85

.......

Dit probleem hebben wij op mijn stage bedrijf ook gehad, kwam opeens op ESD tafels een spanning van 110 volt te staan :) . Zijn een dag bezig geweest met uizoeken waar het van kwam. Bleek dat de stekker van de verdeeldoos was omgedraait. Het verhaal hierachter is dat je volgens mij een soort van fase verschuiving krijgt en daardoor een schok.
Pagina: 1