Toon posts:

Effect van AGP 1x - 2x - 4x (-8x)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AGP 8 x komt er aan over een niet al te lange tijd zal dit wel op alle nieuwe moderborden worden aangeboden.
Nu lees je veel meningen over de invloed van AGP snelheden, de algemene teneur hiervan is dat die invloedniet zo groot is.
Awel onderzoek alle dingen of te wel meten is weten.
Ik stel voor:
Laten we op onze moederborden en videokaarten deze invloed gaan meten, hierbij vermelden:
* merk en type moederbord
* gebruikte processor ( overclocked?)
* gebruikte videokaart (overclocked?)
* gebruikt geheugen (sd-ram, ddr, rambus etc)
* AGP Aperture size (bios)

Graag vermelden Madonion 2001 (SE) scores bij de diverse AGP snelheden.
(note bij de meeste moederborden kun je de AGP snelheid instellen op het MB)

Mijn systeem:
MSI KT3-ultra
AMD athlon xp1600+ op 153 mhz
Pine excalibur Geforce3-ti200 128 mb (niet overcloked)
256 Mb PC2700 geheugen (samsung)
AGP Aperture size = 128

Scores:
AGP 1 x = 6655
AGP 2 x = 6784
AGP 4 x = 6856

Ik vindt dat de AGP snelheid toch wel een zeer behoorlijke invloed heeft. Ik ben ook zeer benieuwd of deze invloed toeneemt bij snellere videokaarten en processoren en wat het effect is van AGP 8x. (wie heeft dit en kan dit voor ons testen.)

Succes

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Move PMG -> V&B

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Ik vindt dat de AGP snelheid toch wel een zeer behoorlijke invloed heeft. Ik ben ook zeer benieuwd of deze invloed toeneemt bij snellere videokaarten en processoren en wat het effect is van AGP 8x. (wie heeft dit en kan dit voor ons testen.)
Ik ben dat niet met je eens :), want de MB/s' worden elke keer verdubbeld (wat het AGP slot teoretisch aan kan) en de scores gaan maar met een paar % omhoog.. Dat vind ik niet echt iets om een gat van in de lucht te springen :|
m.a.w als de ontwikkeling stil had gestaan en we zaten nu nog met AGP 1x zouden we merkbaar zo goed als niks missen.

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-06 22:02
Mja 't is niet zo'n mega ontwikkeling, 100 puntjes @ 3D Mark2001 SE ofzo, zou echt alleen ontzettend goed werken als de huidige kaarten zwaar tegen de maximale doorvoor zouden hikken maar 't verschil tussen 4x en 8x is zo goed als nix ->100 punten dus ofzo, niet een wereld aantal. :)

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:53
de agp bus snelheid word als het goed is alleen van belang als het geheugen op je videokaart op is en aangezien jij al 128 mb ram erop heb zitten, zal dat nog wel gaan...pas als we games als doom3 of ut2k3 ver gevorderd gaan spelen, die heeel veel texture geheugen enzo vragen en dat soort gedoe ga je het merken, het is nu dus nog gewoon een marketing gimmick (8x agp althans)

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Vergeet niet dat 3DMark 2001SE inmiddels ook alweer bijna 2 jaar oud is, en dat er de games van tegenwoordig ondertussen veel meer eisen van je videokaart. Misschien moet je eens benchen met Unreal Tournament 2003, en dan met hoge texture detail. Ik denk dat je dan wel wat meer verschil ziet.

Verwijderd

ik denk dat je het verschil in score in 3dmark versie X überhaupt niet met de performance relatie in spellen mag vergelijken.

Als je echt de invloed van AGP snelheid op framerate in spellen wilt vergelijken, test dan zeg maar 5 van de meest gespeelde spellen op verschillende AGP snelheden.

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik heb het getest met UT2003 (systeem zie specs)

1x (dat deed allemaal raar :| )

2x = flyby 118 en botmatch 41
4x = flyby 123 en botmatch 44

8x heb ik niet :P
Scheelt dus niet zoveel bij mij :)

De meeste mensen deugen!

• Silentpuma
  • Laatst online: 08-08 23:53

Silentpuma

To much mind...

Pine excalibur Geforce3-ti200 128 mb (niet overcloked)
Een GeForce 3 met 128MB? :? bestaan die?

Hoe dan ook, bij AGP 4x heb je dacht ik een bandbreete van 533MB/S of iets in die buurt. AGP 8x het dubbele (1066MB/S dan). En 8x is vandaag de dag nog niet echt nodig. (hoewel als je de marketing hoort...)

offtopic:
Silentpuma vraagt zich nog steeds af waarom Asus in mijn P4T een AGP Pro slot heeft gedouwd. Bestaan er dan pro videokaarten met een Pro aansluiting (voor AGP 4x |:()?

Use the Search Luke...

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Silentpuma schreef op 13 oktober 2002 @ 12:36:
[...]

Een GeForce 3 met 128MB? :? bestaan die?

Hoe dan ook, bij AGP 4x heb je dacht ik een bandbreete van 533MB/S of iets in die buurt. AGP 8x het dubbele (1066MB/S dan). En 8x is vandaag de dag nog niet echt nodig. (hoewel als je de marketing hoort...)

offtopic:
Silentpuma vraagt zich nog steeds af waarom Asus in mijn P4T een AGP Pro slot heeft gedouwd. Bestaan er dan pro videokaarten met een Pro aansluiting (voor AGP 4x |:()?
Ja, die bestaan zeker. De Leadtek Geforce3 Ti200 TDH 128MB was een van de betere. Maar de Geforce3 kan gewoon veel slechter omgaan met die 64MB extra dan de Geforce4 en de Radeon8500. Om van de 9700 nog maar niet te spreken ;)

Maar dat van die zogenaamde "dubbele bandbreedte" is vrijwel onzin. Over 4 jaar (bijvoorbeeld) als je dan naar het nieuwste spel op 4x en 8x kijkt, zul je nog maar (maximaal) 10% verschil zien !!!

Hetgene wat jij je afvraagt doe ik niet ;) --> Ik heb op mijn ASUS bordje ook een AGP Pro slot. Dit is voor professionele videokaarten (videobewerkers (Qaudro enzo)) of voor wat non-standaard kaarten. Ik vind het netjes dat het erop zit :)

De meeste mensen deugen!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
toms hardware guide:
"As expected, AGP 8x can safely be considered a marketing feature for now. Although it sounds impressive, it offers no real benefit for the current generation of games. A GPU like the GeForce4 MX440 would be unable to handle the amount of data the 8x interface is capable of supplying anyway, and it would be much slower than the on-board memory as well. The most telling sign that the switch to AGP 8x is more of a calculated marketing move than a push for desperately needed hardware resources is the fact that the only two NVIDIA cards that are being "upgraded" to the new interface are also the company's mainstream cards, the best sellers MX440 and Ti4200, while the heavyweights Ti4400 and Ti4600 remain unchanged."

lees de rest hier, er staan ook benchmarks bij:
http://www6.tomshardware.com/graphic/02q4/0210041/index.html

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Verwijderd

Ik had het vroeger ook al eens getest met mijn asus p4b266 se en geforce 2 Ti, scheelt constant ongeveer 100 3dmarks puntje's.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergeet niet dat 8x niet alleen die verdubbeling qua bandbreedte met zich mee brengt maar ook de mogelijkheid om 2 AGP poorten op je mobo kwijt te kunnen.
En tegelijkertijd met 4x werd de 'Pro' aansluiting geintroduceerd geloof ik.
En met 2x werd toen niet het voltage ook veranderd ofzo?

Maar tis iig meer dan alleen dat die bandbreedte wordt verdubbeld... :)
Pagina: 1