[Bedrijfsnetwerk] Internet integreren in bestaand netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik weet niet of ik hier in het goede forum ben, misschien is het meer iets voor PNS, maar misschien ook niet. Past het hier niet, move gerust :)

Ik werk bij een autobedrijf, en we zitten er een beetje over te denken om internet op (enkele) werkstations beschikbaar te stellen. Normaal gesproken is dit niet zo'n probleem, maar op dit moment ligt er al een redelijk geavanceerd netwerk, en ik weet niet zo goed hoe ik hier het beste internet op kan integreren.

De situatie is als volgt:

Workstations:

2x Win2k
5x Win95

Servers/netwerkapparatuur:

1x UNIX (voor garageprogramma)
1x WinNT Server (voor data opslag, en het bestellingsprogramma etc)
1x HP 16port switch
1x Cisco ISDN Router
1x Hughes Earthstation

Op de pc's draait een garageprogramma, daarnaast nog een programma om auto's en onderdelen te bestellen, alsmede status van bestellingen etc. in de gaten te houden. Dit programma maakt contact met de importeur via een schotel die op het dak staat.
Ook zijn we aangesloten op het intranet van de importeur, dit is te benaderen via IE, en loopt ook via de schotel. Daarnaast hebben we nog een intranet aansluiting met het RDC, dit gaat via een ISDN router.

Voor het intranet met de importeur staat een configuratiescript op de server, zodat als je IE opstart, de pc contact maakt met de server en via de satteliet op het intranet terecht komt. Voor het intranet met het RDC staat een shortcut op de desktop van elke pc, met als doel: http://www.rdc.net, dit gaat dan dus via ISDN. Dat is dus al iets wat ik niet snap, IE is immers geconfigureerd voor de schotel...

Maargoed, nu willen we dus in het bestaande netwerk gewoon, normaal internet hebben. We denken aan een Fast ADSL aansluiting. Wat is de handigste manier om dit te integreren, zonder dat de andere systemen buiten werking komen te staan? Ook moet de veiligheid gewaarborgd blijven, er staan vertrouwelijke documenten op ons netwerk.

Natuurlijk kunnen we een DSL router aanschaffen, die aansluiten op de switch etc etc. Maar kan dat ook werken zonder DHCP, zodat de pc's hun huidige IP gewoon houden? Daarnaast loop ik dan tegen het probleem aan dat ik niet weet hoe ik IE moet configureren.

Ik ben op dit gebied nog redelijk onervaren, dat zal uit mijn verhaal misschien ook wel blijken. Als we er eenmaal uit zijn hoe we dit gaan doen zal ik ook de hulp inschakelen van een bevriend computerbedrijf, maar eerst graag jullie mening hoe we dit het beste kunnen oplossen.

Thanx in advance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34225

Ten eerste kan je bijv. de router van Draytek zo instellen dat je handmatig de ip's in kan stellen, dus dat is 1 :)

IE configureren staat allemaal heel mooi in je routerboekje uitgelegd, is velen malen simpeler dan je misschien op het eerste gezicht denkt, my dear friend ;)

Dat verhaal van die schotel. Het lijkt mij dat die schotel alleen bepaalde content kan binnenhalen, die van de importeur afkomt. Dat betekent dus de gegevens o.i.d. die voor het intranet relevant zijn. Dat is dus niet www.vulhierjewebsitein.com :)

Dit is denk ik wel correct voor een paar punten, de rest.... ik zou het niet met zekerheid durven zeggen.

Suc6 m8 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50875

werk je toevallig voor een volkswagen garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34225

Nee hij werkt voor een Opel dealer
(ik weet het, staat niet in de post, maar ik ken Timmert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Anoniem: 34225 schreef op 11 oktober 2002 @ 21:10:
Nee hij werkt voor een Opel dealer
(ik weet het, staat niet in de post, maar ik ken Timmert)
Klopt, Opel dealer :)

Volgens VWK zou je dus in IE aan moeten kunnen geven welke verbinding voor welke sites gebruikt zou moeten worden. Iemand enig idee hoe precies?

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 20:55
En als je nu gewoon internet installeert, alleen bepaalde ip's toegang verleent tot die adsl-router. Dan installeer je op alle pc's netscape of opera, waar je alle instellingen kunt doen. (Wel geen nette oplossing, maar doet het wel volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
ShadowrunR schreef op 12 oktober 2002 @ 13:41:
En als je nu gewoon internet installeert, alleen bepaalde ip's toegang verleent tot die adsl-router. Dan installeer je op alle pc's netscape of opera, waar je alle instellingen kunt doen. (Wel geen nette oplossing, maar doet het wel volgens mij)
Dat is inderdaad wel een oplossing, overigens had ik daar zelf ook al aan gedacht, aangezien je indd voor Netscape eigen serverinstellingen kan instellen.
Maar echt netjes is dat inderdaad ook niet.

Iemand nog andere ideeën?

Thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50671

Misschien een oude maar wel goed werkende pc pakken,daar zoiets als winroute op zetten en aan het dsl modem hangen,deze pc op de switch,vervolgens geeft je het ip van de internetpc op in de lan instellingen onder internet opties op de clients en dan zou het toch ook moeten werken of ben ik nou gek?
het lijkt me trouwens niet zo moeilijk om gewoon via internet het intanet te benaderen cq raad te plegen
Je zou ook bij iedereen een shortcut op de desktop kunnen zetten waarin het adres van de isdnrouter staat om op die manier het intranet op te kunnen.

Ik wil er even bij zeggen dat ik in principe ook maar een hobbyist ben maar misschien dat je er wat aan hebt

Sucses!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13650

Ik zou maar eens beginnen met route print op de server. Dan kun je even bekijken hoe eea. loopt. Ook wat de TCP/IP instellingen op de server zijn etc.
Praat je overigens over Winnt 4 of SBS ? Je hebt het nml. over een configuratiescript voor de browser en dat riekt naar Proxyserver.
Hoe vinden bv. de werkstations de intranetsite van de importeur. De browser configureren is niet voldoende want er moet een default route zijn met een gateway en naamoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Anoniem: 50671 schreef op 13 oktober 2002 @ 01:18:
Misschien een oude maar wel goed werkende pc pakken,daar zoiets als winroute op zetten en aan het dsl modem hangen,deze pc op de switch,vervolgens geeft je het ip van de internetpc op in de lan instellingen onder internet opties op de clients en dan zou het toch ook moeten werken of ben ik nou gek?
Als het zo simpel zou zijn, dan hadden we allang internet gehad ;). Het punt is dat als ik bij de settings van IE het IP van die "internetpc" opgeef, dan werkt het intranet met de importeur niet meer... Ik moet dus op de een of andere manier een verbinding met een aan te schaffen servertje/router maken, zonder dat de andere diensten buiten werking worden gesteld.
Anoniem: 13650 schreef op 13 oktober 2002 @ 01:28:
Ik zou maar eens beginnen met route print op de server. Dan kun je even bekijken hoe eea. loopt. Ook wat de TCP/IP instellingen op de server zijn etc.
Praat je overigens over Winnt 4 of SBS ? Je hebt het nml. over een configuratiescript voor de browser en dat riekt naar Proxyserver.
Hoe vinden bv. de werkstations de intranetsite van de importeur. De browser configureren is niet voldoende want er moet een default route zijn met een gateway en naamoplossing.
Hmm, ik ben niet zo heel erg ervaren met netwerken, dus zou je dat "route print" idee uit kunnen leggen? En wat bedoel je precies met een naamoplossing?

Ik heb het over WinNT4 Server, en volgens mij is er idd een proxyserver. Verdere settings zal ik z.s.m proberen te achterhalen.

Alvast bedankt, en meer ideeën of info is natuurlijk altijd welkom :).

[ Voor 0% gewijzigd door Timmert op 13-10-2002 22:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-06 11:51
Timmert schreef op 11 oktober 2002 @ 21:26:
[...]

Klopt, Opel dealer :)

Volgens VWK zou je dus in IE aan moeten kunnen geven welke verbinding voor welke sites gebruikt zou moeten worden. Iemand enig idee hoe precies?

Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom :)
RDC levert ook internet mogelijkheden...

Ik zit zelf niet zo erg into dat auto gedoe. Klant van ons is systeembeheerder bij een Opel bedrijf (met inmiddels een stuk of 20 Opel garages in midden/noord/oost nederland). En voor zover ik weet (weet ik bijna wel zeker) ligt er op de vestigingen alleen een vaste lijn naar het hoofdkantoor.
Vanaf daar gaat alles (nu nog) via ISDN routers naar Opel NL en RDC.

Binnenkort wordt er eea vervangen voor SDSL lijnen, is sneller en goedkoper.

Op basis van IP wordt alles daar gerouteerd naar de verschillende pijpjes.

Voor zover ik weet krijg je via Opel/RDC trouwens een IP (range) dus je moet aardig routeren..

Ik zelf houd me daar niet echt mee bezig, ik lever meer de hardware... (en heb wat kleine verbindingen geholpen enz)

Naja, suc6 iig, mocht je er niet uitkomen dan mail ik dit draadje wel ff door naar die persoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
heel simpele oplossing trouwens.... (niet netjes, maar wel snel en effectief)

Installeer een 2e browser op de PC's.. Mozilla, Opera, Netscape, whatever.

Gooi je ADSL lijntje op een pctje, installeer daar een proxy servertje op, en laat alle andere pctjes internetten via de proxy.. en via de andere browser.

ben je meteen van de security lekken van IE af, en hoef je nix aan je huidige setup te veranderen. (ja, pctje bijplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:20
Waarom ga je gewoon niet via rdc internetten ?
Dit bieden ze aan via een extra abonnementje.
Ik weet dat dit kan, omdat wij een r&o en schade automatiseringsbedrijf zijn.

Ook kan je uiteraard een ADSL account nemen.
Iexplorer kan je dan dmv van je shortcut configureren.
Dus voor het RDC netwerk maak je een apart icoontje, met bijbehorende verbindingsopties.

Kan je trouwens niet via de opel internetten ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
DJSmiley schreef op 13 oktober 2002 @ 21:57:
[...]

RDC levert ook internet mogelijkheden...
Klopt, we hadden ipv het intranet wat we nu hebben ook een combo van intranet en internet kunnen nemen, maar aangezien dat via ISDN gaat hadden we daar niet echt trek in....
Voor zover ik weet krijg je via Opel/RDC trouwens een IP (range) dus je moet aardig routeren..
Klopt, IP's wijst Opel ons toe. RDC staat opzich buiten onze infrastructuur, alleen de ISDN router hebben we vanwege dat intranet met hun.
Ik zelf houd me daar niet echt mee bezig, ik lever meer de hardware... (en heb wat kleine verbindingen geholpen enz)
Voorheen lieten we alles doen door een bepaald bedrijf, zal geen namen noemen, maar voor sommige dingen is het toch efficiënter om het zelf te doen. Zo doe ik ook nog wat kennis op :)
heel simpele oplossing trouwens.... (niet netjes, maar wel snel en effectief)

Installeer een 2e browser op de PC's.. Mozilla, Opera, Netscape, whatever.

Gooi je ADSL lijntje op een pctje, installeer daar een proxy servertje op, en laat alle andere pctjes internetten via de proxy.. en via de andere browser.

ben je meteen van de security lekken van IE af, en hoef je nix aan je huidige setup te veranderen. (ja, pctje bijplaatsen)
Netjes is het indd niet, maar zeker wel snel, en vooral simpel.
Remc0 schreef op 13 oktober 2002 @ 22:15:
Waarom ga je gewoon niet via rdc internetten ?
Dit bieden ze aan via een extra abonnementje.
Ja, kan ook, maar das alleen ISDN, toch :?
Ook kan je uiteraard een ADSL account nemen.
Iexplorer kan je dan dmv van je shortcut configureren.
Dus voor het RDC netwerk maak je een apart icoontje, met bijbehorende verbindingsopties.
ADSL account was idd. het idee wat we hadden. Ik vraag me toch af hoe je dan die shortcut configureert... Er staat nu een shortcut naar www.rdc.net, maar ik kan bij de properties nergens verbindingsopties vinden.
Kan je trouwens niet via de opel internetten ?
Niet dat ik weet, alles is afgeschermd, voor zover ik weet wil Opel liever geen internet op de netwerken hebben ivm veiligheid. Persoonlijk vind ik dit een klein beetje onzin, maarjah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 09:20
je kan als je een shortcut direct naar een webpage maakt, daarin de properties instellen.
Zoals welke verbinding hij moet gebruiken etc...
En dan kan je dus je dial-up configureren.
Repareren jullie ook schade ?
zo ja, dan zullen jullie binnenkort wel te maken krijgen met dispatch van Achmea.
Dan is adsl zeker aan te raden, ivm de foto's die mee moeten.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13650

Waarschijnlijk kun je het beter nog een keer door een bedrijf laten doen en er dan met je neus op gaan zitten en ook alles opschrijven.

Routen in zo'n situatie hier uitleggen is zoiets als een schriftelijke cursus hardlopen.
Verder zou ik ook wat boeken over NT en over TCP/IP routing lezen, op internet zijn er ook zat goede FAQ's.
Ga in elk geval niet zomaar wat rommelen want hiermee heb je zo een netwerk plat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14254

ik zou gewoon de routes eens nalopen. Waarschijnlijk is't 1 subnetje voor rdcnet, hopelijk nog private ook...
Maar goed
Zie Liekens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24047

je kunt je routers toch zo configureren dat alsie een request doet op heb RDC subnet dat je isdn lijntje open gaat, en wanneer je een request doet naar iets anders (i-net) dattie via de gateway gaat!

En je i-explorer gewoon terug zetten naar lan.
Voor RDC gewoon een shortcutje maken en de verbindings optie's goed instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Remc0 schreef op 13 oktober 2002 @ 22:49:
je kan als je een shortcut direct naar een webpage maakt, daarin de properties instellen.
Zoals welke verbinding hij moet gebruiken etc...
En dan kan je dus je dial-up configureren.
Repareren jullie ook schade ?
zo ja, dan zullen jullie binnenkort wel te maken krijgen met dispatch van Achmea.
Dan is adsl zeker aan te raden, ivm de foto's die mee moeten.
Hmm, het zal wel aan mij liggen, maar die eerste 3 regels vat ik niet helemaal :?

We repareren ook schade, maar dat zit in een andere pand, en daar zit een andere systeembeheerder, da's dus niet mijn probleem.
Anoniem: 13650 schreef op 13 oktober 2002 @ 23:57:
Waarschijnlijk kun je het beter nog een keer door een bedrijf laten doen en er dan met je neus op gaan zitten en ook alles opschrijven.

Routen in zo'n situatie hier uitleggen is zoiets als een schriftelijke cursus hardlopen.
Verder zou ik ook wat boeken over NT en over TCP/IP routing lezen, op internet zijn er ook zat goede FAQ's.
Ga in elk geval niet zomaar wat rommelen want hiermee heb je zo een netwerk plat
Hmmkay, ik snap dat het lastig uit te leggen is ja... Ik ben ook van plan wat meer te gaan lezen over NT etc, ik zal toch misschien wel vaker wat moeten aanpassen in ons netwerk enzo. Ik ga ook zeker niet zomaar wat rommelen, liever geen internet dan een netwerk wat plat ligt...
Anoniem: 24047 schreef op 14 oktober 2002 @ 09:35:
je kunt je routers toch zo configureren dat alsie een request doet op heb RDC subnet dat je isdn lijntje open gaat, en wanneer je een request doet naar iets anders (i-net) dattie via de gateway gaat!

En je i-explorer gewoon terug zetten naar lan.
Voor RDC gewoon een shortcutje maken en de verbindings optie's goed instellen!
Wat bedoel je met die eerste zin (met name RDC subnet)? In dit soort situaties blijkt maar weer dat m'n kennis niet zo super is :(

IE terugzetten naar LAN kan niet, want dan werkt het intranet met Opel niet meer... Tis me nog steeds niet helemaal duidelijk wat jullie precies bedoelen met een shortcut maken, en daar de opties instellen. Al maak ik op de het bureaublad een shortcut naar een site, dan zie ik niet waar ik de verbindingsopties daarvoor in kan stellen. Maybe kijk ik er overheen ofzo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Toch ff een kickje met nog wat vraagjes :)

We zijn nu iets verder gekomen, ik heb m'n baas weten te overtuigen van het nut van internet op de werkplekken :)

Er zijn nu 2 dingen die we kunnen doen:

- ADSL Router kopen. Het probleem wat hier aan vast zit, is dat ik niet weet hoe ik dit met de software configuratie ga doen. De browser die we voor internet gaan gebruiken wordt Mozilla. Daar kan ik een proxyserver opgeven, maar, die zit niet in die router natuurlijk. Als ik in Mozilla niets invul zal hij verbinding proberen te maken via de ISDN router neem ik aan? Kan ik het zo instellen dat mocht de website niet via de ISDN router bereikt kunnen worden, hij overgaat naar de ADSL router? Zo ja, hoe? Als dit kan kunnen we ook gewoon IE gebruiken imho :)

- Simpel PC'tje neerzetten met winnt/2k en een proxyprog erop. Dit is de simpelste oplossing. Welke proxyprog zou goed zijn?

De eerste optie vind ik eigenlijk al niet eens relevant, aangezien dat toch een beetje geklooi wordt, mits mensen hier goede ideeën hebben. Iemand?

Vraag 2: ik heb in het verleden wel eens met wat proxyservertjes gespeeld (hele simpele, analogx enzo), maar daar lukt het mij niet echt om files via FTP te uploaden. In dit netwerk is dat wel een vereiste, zijn er proxyservers waar het wel mee kan? Vast wel :)

Als iemand hier nog een heldere visie op heeft hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Timmert schreef op 10 december 2002 @ 22:21:
Toch ff een kickje met nog wat vraagjes :)

We zijn nu iets verder gekomen, ik heb m'n baas weten te overtuigen van het nut van internet op de werkplekken :)

Er zijn nu 2 dingen die we kunnen doen:

- ADSL Router kopen. Het probleem wat hier aan vast zit, is dat ik niet weet hoe ik dit met de software configuratie ga doen. De browser die we voor internet gaan gebruiken wordt Mozilla. Daar kan ik een proxyserver opgeven, maar, die zit niet in die router natuurlijk. Als ik in Mozilla niets invul zal hij verbinding proberen te maken via de ISDN router neem ik aan? Kan ik het zo instellen dat mocht de website niet via de ISDN router bereikt kunnen worden, hij overgaat naar de ADSL router? Zo ja, hoe? Als dit kan kunnen we ook gewoon IE gebruiken imho :)

- Simpel PC'tje neerzetten met winnt/2k en een proxyprog erop. Dit is de simpelste oplossing. Welke proxyprog zou goed zijn?

De eerste optie vind ik eigenlijk al niet eens relevant, aangezien dat toch een beetje geklooi wordt, mits mensen hier goede ideeën hebben. Iemand?

Vraag 2: ik heb in het verleden wel eens met wat proxyservertjes gespeeld (hele simpele, analogx enzo), maar daar lukt het mij niet echt om files via FTP te uploaden. In dit netwerk is dat wel een vereiste, zijn er proxyservers waar het wel mee kan? Vast wel :)

Als iemand hier nog een heldere visie op heeft hoor ik dat graag :)
Gewoon proxy erop, analogx heeft bv een gratis proxy ( www.analogx.com )

Een andere proxy kan ook, dan kun je veel meer configgen. Wil je ook FTP-en enz moet je eens naar een socks proxy kijken.
Overigens kun je met analogx proxy geloof ik ook FTP-en.

Router is een optie, maar echt handig is het niet... In principe staat alles dan open, dus iedereen kan MSNnen, kazaa-en enz....

Tussen de routertjes kan heel simpel geregeld worden: Gewoon een paar route's leggen.
Opel heeft een eigen ip range, dus gewoon alle verkeer daarbuiten routen naar de ADSL modem.

btw:dat proxy PCtje kan heel simpel zijn: Win NT workstation, met analogx proxy. (NT = goedkoop te scoren, en proxy is freeware)
NT is stabiel zat daarvoor, en licentietechnisch ook bij te houden... Proxy kost ook nix... :)

Meer opties: tja, dan kom je op de duurdere pakketten, of je moet een *nix doos met squid neergooien.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 10-12-2002 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Volgens mij wordt er hier onnodig ingewikkeld gedaan over iets simpels :P

Als ik de situatie goed inschat, kun je gewoon ADSL aan die winNT server hangen en heb je internet beschikbaar op de werkstations.

Verantwoording:

Je hebt 2 'intranetten'. Ik neem aan dat beide netten van een bep. ip-range gebruik maken, vandaar ook dat de routing 'nu' goed gaat. Gezien het IE-verhaaltje, en je eigen indruk dat er een proxy staat, ga ik er vanuit dat die WINNT server nu als router en proxy opereert. Zou je daar de ADSL bij op zetten dan ben je klaar imo.

Je routing is wel even iets wat je goed moet bekijken, bv. ook de instellingen van die ISDN router. Als laatste is het handig een ADSL modem te kopen met firewalling mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
ff offtopic welke dms gebruik je ? Ik denk kalamazoo/megacar of die ellende van adp??

ik doe het systeembeheer bij een grote dealer met 2 merken en wij hebben ongeveer dezelfde problemen gehad.

Hier komen nu alle lijntjes via wat routers enzo van de vestigingen binnen op de hoofd locatie.

Daar sturen we alles naar 1 hoofd router.
Op die router kan je dan het verkeer verdelen.
Verkeer voor rdc routeren naar de rdc isdn router (subnets staan op de helpdesk pagina bij rdc)

Verkeer van intranet van de importeur routeren naar de juiste router(bij jou dus schotel)
Je moet dan bij opel opvragen welke subnets het zijn. Verplichte proxy server van de importeur kan een probleem zijn. Maar hierzo was na het routeren van de juiste routes de proxy overbodig.

Dan rest nog al het overige verkeer dat moet je dan routeren naar je internet router/firewall (default route)

Verder was hier de dns een probleem omdat internet/rdc/importeur allemaal weer eigen dns servers hebben. Dit hebben we opgelost door een heel simpel freeware dns servertje op een pc te draaien en daar de dns nr's inzetten. Je kan wel al die dns nr's op de pc's invoeren maar dat wordt het vaak traag en bij win95 pc's zelfs onstabiel.

Het grootste probleem hier was dat de diverse routers importeur/rdc allemaal in beheer zijn van rdc of de importeur en je niet zelf routes kan wijzigen daarom is het erg handig als je gewoon ALLES laat routeren naar 1 hoofd router die je zelf wel kan bedienen..

Wij zijn hier nu bezig om internet op zoveel mogelijk werkplekken te blokkeren, geeft alleen maar problemen, overbelaste lijnen, mensen die zelf proggies en zo vanaf internet gaan installeren enzo. Oke je kan het wel weer dichtspijkeren met windows 2000 maar dat is ook zo'n hoop werk.

Ohja en als adsl verbinding een vigor router gebruiken is errug handig want dan kan je ook gelijk telewerken want zit vpn functie in die vigor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Mjah, we hebben nog een ongebruikte licentie NT4 Workstation ligge, dus die kunnen we gebruiken. Kan dat draaien op een P133 met 64mb?

We zouden idd analogx kunnen gebruiken, maar dat vind ik ook niet alles. In Winroute zit toch ook een proxyserver? Kan ik die ook gebruiken zonder het router/nat gedeelte?
Klopt helemaal. Ik wil echter zeker zeker weten dat ik niets verknoei op de server, vandaar mijn keuze om een extra pc'tje neer te zetten met een proxyserver erop :)
Opzich heb je natuurlijk helemaal gelijk, ik heb alleen geen drol verstand van routing etc. Het netwerk heb ik ook zelf niet aangelegd, dus ik weet simpelweg niet hoe het allemaal in elkaar steekt. Het kost imho redelijk veel tijd om alles uit te puzzelen, dus daar begin ik niet aan :)
Thijs B schreef op 11 December 2002 @ 12:53:
ff offtopic welke dms gebruik je ? Ik denk kalamazoo/megacar of die ellende van adp??
Kalamazoo/megacar helaas, is adp nog slechter? :P
Stukje over de situatie bij Thijs B zijn werkgever, en een mogelijke oplossing voor ons.
Mjah, ik snap het volledig, ik vind het alleen een te ingewikkelde oplossing. Er mag niet al teveel geld aan besteed worden helaas. Jouw oplossing is netjes, en doeltreffend, maar t gaat een beetje boven mijn pet.
Wij zijn hier nu bezig om internet op zoveel mogelijk werkplekken te blokkeren, geeft alleen maar problemen, overbelaste lijnen, mensen die zelf proggies en zo vanaf internet gaan installeren enzo. Oke je kan het wel weer dichtspijkeren met windows 2000 maar dat is ook zo'n hoop werk.
Wij gaan zowiezo binnenkort helemaal over op Windows 2000, aangezien kalamazoo dit graag wil (lijkt mij overigens geen gek idee ;)). Wij zijn een kleine dealer, met, zoals gezegd, 7 werkplekken, en we hebben er alle vertrouwen in dat er geen misbruik van gemaakt zal worden. Bovendien zijn alle pc's voorzien van up to date virusscanners. En tsja... als een gebruiker iets verkloot dan is het eigen schuld, dikke bult, dan kan er niet gewerkt worden op die pc tot het hersteld is (vaak is dat mijn taak, maar voor de ingewikkelder dingen bellen we kalamazoo of ehm... hoe heet dat bedrijf ookweer?).
Ohja en als adsl verbinding een vigor router gebruiken is errug handig want dan kan je ook gelijk telewerken want zit vpn functie in die vigor :)
Telewerken is niet nodig, geen van onze medewerkers heeft een functie waarbij dat nodig zou zijn, wel leuke optie btw :)

Thijs B, kan ik je ergens contacten (msn?) voor wat meer info?

Zoals het er nu voor staat komt er gewoon een simpel pc'tje bij, met een proxyserver erop, en dan op de cliënts Mozilla als browser :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:52

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Even een hele andere kijk op het hele geheel.

Omdat het hier om weinig users gaat, kun je ook nog over wegen om die oude 10 mbit nics uit de schappen te halen en te zeggen .. we installeren nog een nic in de pc's -> switch er tussen 10mbit is genoeg -> proxy/dhcp/mail?/webserver :) (ook aan je zelf denken :)) -> Internet

Het enigste probleem zal misschien zijn dat de infrastructuur niet goed hier voor is? Dat je weer allemaal kabels moet aanleggen... daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Maar goed ik mocht creatief zijn :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28310

Huur gewoon iemand in. Ben je van verantwoordelijkheid af, kun je immers doorschuiven. Jij kan weer je eigen werk doen.

Snap ik nou nooit he, bedrijven willen hun eigen diensten al te graag inzetten voor derden, maar zijn te bedonderd om andere in te huren, omdate het "zo" duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Beetje offtopic maar ik ben wel heel benieuwd hoe dat bij jullie draait met kalamazoo enzo.
Wij gebruiken ook kalamazoo en zijn daar opzich redelijk tevreden over.. oke het kan beter maar volgens mij bestaat er geen dms systeem wat echt goed is :)

mijn msn adres is mb2dhg@hotmail.com, niet emailen naar hotmail want die lees ik niet.

FF reactie op de andere berichten, je kan wel voor van alles en nog wat bedrijven inschakelen maar dat is super lastig, je bent altijd afhankelijk en het kost veel geld.

Zelfdoen is op den duur efficienter en veel VEEEEEEELLL goedkoper.

[ Voor 27% gewijzigd door Thijs B op 11-12-2002 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thijs B schreef op 11 December 2002 @ 16:45:
Ja als je een stagiaire neemt die voor een habbekrats/niets gaat zitten kutten op een server.
Zo duur is btw niet, want jouw salaris uitrekend in een uren, zijn in totaal dat je klaar bent hoger, dan als je iemand inschakelt die het in een paar uur gefixt heeft.
Bovendien, jij hebt je werk niet kunnen doen, dus als je klanten daarvoor laat schieten, zijn je kosten nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 23:24
Thijs B schreef op 11 December 2002 @ 16:45:
Beetje offtopic maar ik ben wel heel benieuwd hoe dat bij jullie draait met kalamazoo enzo.
Wij gebruiken ook kalamazoo en zijn daar opzich redelijk tevreden over.. oke het kan beter maar volgens mij bestaat er geen dms systeem wat echt goed is :)

mijn msn adres is mb2dhg@hotmail.com, niet emailen naar hotmail want die lees ik niet.

FF reactie op de andere berichten, je kan wel voor van alles en nog wat bedrijven inschakelen maar dat is super lastig, je bent altijd afhankelijk en het kost veel geld.

En als je het laat doen heb je garantie.
Topicstarter geeft aan geen kaas van routing te hebben gegeten, die zou ik niet aan mijn bedrijfsnetwerk hebben willen knutselen hoor!
Een thuisnetwerk is iets heel anders dan een bedrijfsnetwerk, als je netwerk het thuis niet doet dan kun je niet emailen/internetten/whatever, als het netwerk op de zaak overhoop ligt dan kun je misschien je werk niet eens doen omdat er veel van afhankelijk is!

Goedkoop is duurkoop!!!
Laat het aanleggen, bespaart je misschien veel geld en je hebt garantie!!!

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 11 December 2002 @ 16:26:
Even een hele andere kijk op het hele geheel.

Omdat het hier om weinig users gaat, kun je ook nog over wegen om die oude 10 mbit nics uit de schappen te halen en te zeggen .. we installeren nog een nic in de pc's -> switch er tussen 10mbit is genoeg -> proxy/dhcp/mail?/webserver :) (ook aan je zelf denken :)) -> Internet

Het enigste probleem zal misschien zijn dat de infrastructuur niet goed hier voor is? Dat je weer allemaal kabels moet aanleggen... daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Maar goed ik mocht creatief zijn :)
Leuk idee, maar veel te veel werk helaas, en daarbuiten is het niet eens echt nodig eigenlijk. Toch leuk bedacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Anoniem: 28310 schreef op 11 december 2002 @ 16:41:
Huur gewoon iemand in. Ben je van verantwoordelijkheid af, kun je immers doorschuiven. Jij kan weer je eigen werk doen.

Snap ik nou nooit he, bedrijven willen hun eigen diensten al te graag inzetten voor derden, maar zijn te bedonderd om andere in te huren, omdate het "zo" duur is.
Opzich heb je 100% gelijk, ik zou ook het liefst iemand inhuren.
Echter, iemand inhuren vind mijn baas te duur, en dan heeft ie liever geen internet dan dat ie het (duur) moet laten aanleggen. Dat is voor mij weer nadelig, omdat ik ook een beetje moet kunnen troubleshooten daar, en dus af en toe wat moet downloaden/opzoeken. Dat gaat niet echt lekker op een pc met 56k modem, en zonder cdwriter (dat is nu onze enige 'echte' internetpc). Vandaar dus dat ik het zelf wil (moet) doen.
Thijs B schreef op 11 december 2002 @ 16:45:

Added @ msn :)

Zelfdoen is idd efficienter, en zo leer ik ook nog iets van netwerken, en het netwerk zoals het er bij ons ligt. Dat kan in de toekomst weer handig zijn :)
Tot voor kort waren we ontzettend afhankelijk van kalamazoo, maar sinds mijn komst is dat al een stukje minder geworden :Y)
Anoniem: 28310 schreef op 11 december 2002 @ 16:53:
[...]

Ja als je een stagiaire neemt die voor een habbekrats/niets gaat zitten kutten op een server.
Zo duur is btw niet, want jouw salaris uitrekend in een uren, zijn in totaal dat je klaar bent hoger, dan als je iemand inschakelt die het in een paar uur gefixt heeft.
Bovendien, jij hebt je werk niet kunnen doen, dus als je klanten daarvoor laat schieten, zijn je kosten nog hoger.
Zoals ik eerder in dit draadje al aangaf wil ik zeker weten dat ik niets verklooi, als ik het niet zeker weet begin ik er ook niet aan. Daarom kies ik voor een extra pc'tje dat als proxyserver gaat fungeren, en niet voor een extra router, omdat ik daar simpelweg de kennis niet voor heb :)
j_iscool schreef op 11 december 2002 @ 17:12:
[...]

En als je het laat doen heb je garantie.
Topicstarter geeft aan geen kaas van routing te hebben gegeten, die zou ik niet aan mijn bedrijfsnetwerk hebben willen knutselen hoor!
Een thuisnetwerk is iets heel anders dan een bedrijfsnetwerk, als je netwerk het thuis niet doet dan kun je niet emailen/internetten/whatever, als het netwerk op de zaak overhoop ligt dan kun je misschien je werk niet eens doen omdat er veel van afhankelijk is!

Goedkoop is duurkoop!!!
Laat het aanleggen, bespaart je misschien veel geld en je hebt garantie!!!
Zie mijn reactie op vorige post. Buiten dat: afhankelijk zijn van een derde is niet handig, en naar onze ervaring echt véél te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Timmert schreef op 11 December 2002 @ 18:01:
Zie mijn reactie op vorige post. Buiten dat: afhankelijk zijn van een derde is niet handig, en naar onze ervaring echt véél te duur.
Dan zou ik wel eens willen weten wat die andere partij bij jullie per uur vroegen en wat jullie veeeeeeeel te duur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 28310 schreef op 11 December 2002 @ 18:55:
[...]

Dan zou ik wel eens willen weten wat die andere partij bij jullie per uur vroegen en wat jullie veeeeeeeel te duur vinden.
mjah, no-flame-intended, maar ik vraag me af wat je baas wil...

alles te duur dus zelf doen, en vertrouwen op personeel met (beperkte) kennis... Want dat is goedkoper... jaja..

maar als het puntje bij het paaltje komt, ben jij de lul, krijg je op je donder (ja, zo zijn ze dan!), en mag je het ook nog eens oplossen (weg vrije tijd)

Wat wil je baas nu..... even iets overdreven rekenvoorbeeld:
8 uur arbeid a 70 EUR, is 420 EUR aan manuren,

of 8x10 eur=80 eur (of weet-ik-veel-wat-je-per-uur-vangt) en als het fout gaat de hele zaak plat?? (kostenpost is dan wel ff veel meer dan 420 eur, dus waar de hell lult ie over??)
Ook het eerder genoemde verhaal van verantwoordelijkheid is veel handiger... Wat als er een tegenslag komt? Wie mag het dan oplossen?
Als je (zoals je zelf al zegt) er (nog) niet de kennis voor hebt, willen ze het dan wel van je verlangen, in een zakelijke omgeving??? Pleur toch op!

Laat ze jou eerst de kans geven om het op een niet-kritische setup te doen alvorens onmogelijke dingen te verlangen!

Amen.....

overigens is dit wel kenmerkend voor veel bedrijven.. todat ze er hard mee op hun bek gaan.. Net backups maken, het moet eerst fout gaan voordat het doordringt.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 11-12-2002 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online
Anoniem: 28310 schreef op 11 December 2002 @ 18:55:
[...]

Ga ik voor je opzoeken :)
Overigens was het zo dat dat bedrijf niet alleen qua arbeidsloon duur was, maar ook de voorrij- en materiaalkosten waren asociaal hoog. Zo betaalden we voor het vervangen van 2 nics (1 in de unix server, 1 in een workstation) iets van 400 euro, daarvan was al 225 euro materiaalkosten (dat waren dus alleen 2 3C905's). Het probleem was na het vervangen van de nics weliswaar opgelost, maar de oude nics deden het nog perfect.
DJSmiley schreef op 11 December 2002 @ 19:00:
[...]

mjah, no-flame-intended, maar ik vraag me af wat je baas wil...

alles te duur dus zelf doen, en vertrouwen op personeel met (beperkte) kennis... Want dat is goedkoper... jaja..

maar als het puntje bij het paaltje komt, ben jij de lul, krijg je op je donder (ja, zo zijn ze dan!), en mag je het ook nog eens oplossen (weg vrije tijd)

Wat wil je baas nu..... even iets overdreven rekenvoorbeeld:
8 uur arbeid a 70 EUR, is 420 EUR aan manuren,

of 8x10 eur=80 eur (of weet-ik-veel-wat-je-per-uur-vangt) en als het fout gaat de hele zaak plat?? (kostenpost is dan wel ff veel meer dan 420 eur, dus waar de hell lult ie over??)
Ook het eerder genoemde verhaal van verantwoordelijkheid is veel handiger... Wat als er een tegenslag komt? Wie mag het dan oplossen?
Als je (zoals je zelf al zegt) er (nog) niet de kennis voor hebt, willen ze het dan wel van je verlangen, in een zakelijke omgeving??? Pleur toch op!

Laat ze jou eerst de kans geven om het op een niet-kritische setup te doen alvorens onmogelijke dingen te verlangen!

Amen.....

overigens is dit wel kenmerkend voor veel bedrijven.. todat ze er hard mee op hun bek gaan.. Net backups maken, het moet eerst fout gaan voordat het doordringt.
Sja, wat dat betreft is mijn baas erg makkelijk, maar dat zal voor een deel te wijten zijn aan zijn onwetendheid.
Backups.... praat me er niet van. De NT server word gewoon niet gebackupt, volgens mij is de tapedrive zelfs kaduuk. De UNIX server wordt wel gebackupt, daar draait immers het garageprog op, als daar data kwijtraakt zijn we zwaar de l*l. Overigens is het backuppen niet mijn probleem, dat regelt de boekhouder. Die deed voor mijn komst ook systeembeheer, wat niet meer inhield dan kalamazoo bellen, zelfs als er een keyboard stuk was |:(

Maargoed, ik wil dus een oplossing die ik zelf kan aanleggen, en die geen consequenties heeft voor het verdere netwerk. Die proxyserver is die oplossing volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Timmert schreef op 11 december 2002 @ 19:51:
[...]

Ga ik voor je opzoeken :)
Overigens was het zo dat dat bedrijf niet alleen qua arbeidsloon duur was, maar ook de voorrij- en materiaalkosten waren asociaal hoog. Zo betaalden we voor het vervangen van 2 nics (1 in de unix server, 1 in een workstation) iets van 400 euro, daarvan was al 225 euro materiaalkosten (dat waren dus alleen 2 3C905's). Het probleem was na het vervangen van de nics weliswaar opgelost, maar de oude nics deden het nog perfect.
Oke, ja das belachelijk duur natuurlijk. Maar ik houd maar op anders krijg ik dadelijk een OW voor Spam.

• Timmert
  • Niet online
Idd. Als de service dan nog een beetje goed zou zijn zou je ons niet horen, maar ook dat laat te wensen over. We zijn heus niet te beroerd om een redelijk bedrag te betalen voor diensten op dit gebied, alleen liep het soms gewoon de spuigaten uit.

Ik zal kijken of ik vanmiddag een factuur op kan zoeken van bijvoorbeeld het vervangen van die netwerkkaarten, dan zal ik het uurtarief hier posten :)
Pagina: 1