Asus P4 Laptop en throttling

Pagina: 1
Acties:

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb sinds vorige week vrijdag een nieuwe laptop. Een asus L3400s. Dat is met een desktop P4 1.8ghz. Maar deze heeft wat rare dingen. Als de CPU een tijdje vol belast is, 10 minuten, dan gaat de fan nog niet heel hard draaien. Asus probe geeft 37 graden aan ofzo, maar de lucht die er heel langzaam uit komt is te heet om comfortabel je hand in te hebben. De onderkant van de laptop word helemaal heet, zodat het niet meer leuk is om het aan te raken. En dan gaat i dus in performance terug lopen, dit merk je heel goed alles word traag. Ik ben er mee terug gegaan naar de winkel, en die vonden het ook niet normaal. Dus die hebbeb asus gebeld en ik krijg een nieuwe zodra ze de mijne binnen hebben. Wel nette service enzo. Maandag gaat i terug, en dus de week erop weer nieuwe 5 dagen zou het in totaal duren.

Maar nou was mijn vraag, hoe werkt dat normaal bij een desktop CPU in laptop. Als ik bijv. koetje laat grazen, geeft deze eerst ongeveer 6.000.000, en daarna schakelt i helemaal terug naar de helft. Asus probe geeft dan nog aan dat i op 100% CPU performance draait, ik denk dus dat i dan in de beveiliging van de CPU zelf zit. Ik vermoed dat de sensor op de een of andere manier niet goed is. Waardoor de fan dus niet genoed draaid, CPU warm, en dus in de throttle van de CPU, waardoor de fan ook niet aan gaat. En dus blijft de CPU ook heel lang warm, en krijg ik geen performance meer terug. FF opnieuw opstarten helpt soms wel.

Ook het beeldscherm is nogal raar op sommige dingen. Als ik in windows XP de silver skin heb(die neem ik meestal en dan bij system properties kijk, is dat op mijn desktop en was het op mijn vorige laptop gewoon licht grijs, op deze laptop is het donker grijs met een wit relief erin. Ook de kleur van de nieuw geinstalleerde items in het startmenu is anders. Maar als ik een andere skin kies bijv. BLUE dan is system properties wel okay.

Ook het hibernaten is veel trager als ik zou verwachten. Op mijn oude laptop was het bloedsnel, hier is het traag. Ik heb hem naast een laptop van een maat van me gezet, en toen die van mij nog 4 streepjes moest weg schrijven zette hij hibernate aan, en die van hem was eerder uit. Geheugen is allebij hetzelfde 256 ddr op 266. HDD zal ook wel ongeveer hetzelfde zijn, 30 gig ata 100. Verder is mijn laptop wel snel, alleen sommige dingen zijn heel raar.
Heeft iemand ook een L3400s van ASUS, en kan die vertellen wat zijn ervaringen zijn?

I, for one, like Roman numerals

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

ik heb een l3800 combo :)
heb je toevallig power gear 4 geinstalleerd ???

zo ja is dit waarsch je probleem
als je dit nl installeerd kun je door middel van de funktie toets aan de linkerkant op het notebook kiezen uit 4 modus deze modus bepaalen op welke snelheid het systeem zijn werk moet doen maar vooral heeft het te maken met je tft
mode 1 = icoon lopen (lol ja echt ik meen het echt) Cpu is dan nog maar 740 mhz (traag)
mode 2 = icoon brommertje (is het beeld wat helderder) cpu onbekend laat hij nl niet zien (of zegt gewoon 2.0ghz )
mode 3 = icoon auto (is het beeld weer wat helderder) cpu onbekend laat hij nl niet zien (of zegt gewoon 2.0ghz )
mode 4 = fliegtuig = full power

verder klopt het dat het notebook warm word
de adapter word trouwens ook dit 45C ik heb gebeld met Computer Garant (das het bedrijf wat deze notebooks onderhoud voor asus in nederland (nummer vind je op de garantie kaart) en dit is volgens hun vrij normaal

die van mij komt trouwens wel snel uit hibernating stand

Na rose e cient spin

• Def_P
  • Niet online
Ik heb power4gear geinstalleer jah. Maar daar luisterd i niet echt naar. Als ik die zeg dat i op 100% performance moet, geeft asusprobe lekker 50 aan als i beetje lang heeft gedraaid. Ook De nieuwe versie kon niets baten(kreeg 1.04 bij de laptop is nu 1.05). Daarom denk ik dat het hardwarematig is.
Maar misschien hoort het wel zo, zou zeer vervelend zijn maja.
Als jouw laptop warm word, gaat de fan dan ook een beetje harder blazen. Als i bij mij warmer word, gaat i de performance omlaag schroeven, en de fan blijft heeel langzaam draaien. Waardoor hij niet koeler word, 48 graad met 50% performance. En dan wordt i dus ook niet koeler, dus krijg ik geen performance terug. Heel naar allemaal.

Hibernate terug komen gaat wel, maar zeker minder snel als ik verwacht had. Maar het naar hibernate toe gaan is zo traag dat ik het nog niet zou gebruiken als het terug komen uit hibernate in 1 sec zou gaan. Ik heb er 256 intern in zitten, en dat zou i toch wel iets sneller moeten kunnen weg schrijven.

Want verder is het ding wel heel snel(behalve als je cpu active programma's draait als i maar op 50% draaid). Ik heb bijvoorbeeld een uur aan dv film binnen gehaald en dit ging met slechts 1 dropped frame, dat is zeer netjes. Ook over het netnetwerk gaat rap, 80% netwerk gebruik op 100mbit. Das voor een realtek kaartje heel goed, dus het systeem wat er achterzit moet redelijk in orde zijn.
Het zijn dus verder allemaal van die apparte kleine dingen, maar dat is toch wel heel vervelend.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

zal eens kijken wat er bij te voorschijn komt als ik asus probe heb geinstalleerd laat het strax wel even weten

Na rose e cient spin

• Def_P
  • Niet online
prodigy schreef op 13 oktober 2002 @ 11:51:
zal eens kijken wat er bij te voorschijn komt als ik asus probe heb geinstalleerd laat het strax wel even weten
Zou je dat nog een keer willen nakijken voor me? Ik ben dus vanmiddag bij die winkel geweest. Hadden ze een leukere nieuwe aanbieding, namelijk de 3800 2 ghz 40 gig dvd/rw combo en 15" tft voor 90 eurow meer. Die ga ik dus morgen halen.

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen de 3400 en de 3800?

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:54
Het 15" scherm.

Ik heb zelf een L3400S en dat ding gaat echt herrie schoppen als ik aan het gamen ben bijvoorbeeld, maar dan is de lucht niet zo dat ik m'n hand er niet voor kan houden of de tafel door brand. CPU wordt iets van 45 graden.

Flickr | Lego collectie

• Def_P
  • Niet online
Er is ook een L3400 met 15" scherm die heeft een maat van me.

De temperatuur die die oude van mij doorgaf was ook niet te hoog, maar de cpu zelf was een stuk warmer(lees: beanstigend heet)

Pagina: 1