Antiek geheugen voor een Pentium I 90 megahertz

Pagina: 1
Acties:

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:49
Ik zoek de geheugensoort die vereist is voor een Pentium I 90 megahertz, enkel een naam is voldoende. Ik heb reeds gezocht op GoT maar niks gevonden hierover.
Zou ik ook eventueel dit soort geheugen nog vinden voor een prijs onder de 100€?

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

EDO, of Fast-page. Zie pricewatch. EDO is er al vanaf 10 euro bij nti.nl.

Verwijderd

Toevoeging: altijd per 2 installeren!

• coubertin119
ik heb de RAM-FAQ doorlopen en daar stond dat EDO pas geintroduceerd is in 1995 alhoewel het een pc is uit 1993/1994

Skat! Skat! Skat!

• LegacyCode
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-08 20:34

LegacyCode

De crack van de division

Ik vermoed dat het om Fast Page / EDO ram gaat (72pins).
SIMM's (30pins) zou eventueel ook nog kunnen, maar wordt grotendeels gebruikt bij 486's.
Kun je niet eens kijken op mobo hoe groot de sloten zijn?

legacycode.net

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
Tel het aantal pinnetjes op het moederbord eens even ...
Toch sterk de indruk dat het wel EDO of FastPage RAM moet zijn hoor ...

Verwijderd

Ik heb thuis nog twee oude pc's met een Asus moederbord geschikt voor Pentium 75-200mhz en daar moeten in: DRAM van 60ns of 70ns Fast Page, of EDO. Het boekje ervan is uit oktober 1996.

Als je een boekje van je moederbord hebt, dan staat het er vast in, en anders wel ergens op internet.

• coubertin119
thnx, enne, op pricewatch vind ik niks :S

Skat! Skat! Skat!

• coubertin119
ok, na ff héél grondig te zoeken toch wel iets :D

Skat! Skat! Skat!

• coubertin119
en bestaan er Fastpage of EDO geheugenmodules hoger dan 32megabyte?

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

ok :-)

• Wouter!
Hoeveel wil je 'r trouwens in hebben? Want waarschijnlijk slikt dat ding toch niet meer dan 16MB (of misschien 32MB als je mazzel hebt) per reepje als 't om EDO of FastPage RAM gaat ...

• coubertin119
Er zit nu 1 keer 16 in, en het systeempje moet win98 kunnen draaien, dus ik zou liefst wel er zoveel mogelijk in krijgen, dus 64 mb erbij

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

yep, zelfs van 64mb. MAAR dat moet je moederbord dan wel ondersteunen! En dat doen geloof ik de meeste (die Asus van mij wel). Groter dan 64MB is er niet.

• Wouter!
Er zijn nog wel 64MB EDO Ram modules ... maar dat gaat vrijwel zeker niet werken op dat bord

Verwijderd

2X32 + 2X8 = 80MB = prima te doen met win98

• Wouter!
1x 16MB ?? Dan is 't geen EDO, want die worden altijd per 2 geplaatst ...

Verwijderd

Dat kan inderdaad niet, maar ook niet met DRAM Fast Page. Moet altijd per 2!

• coubertin119
ok, ik denk dat ik nu wel genoeg heb, en de prijzen vallen héél goed mee. M'n besluit staat vast, dat pc'tje wordt geupgraded :d

Skat! Skat! Skat!

• Wouter!
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 20:44:
yep, zelfs van 64mb. MAAR dat moet je moederbord dan wel ondersteunen! En dat doen geloof ik de meeste (die Asus van mij wel). Groter dan 64MB is er niet.
Mijn ASUS mobo waar EDO in kan ondersteunt maximaal 32MB per reepje. Ik heb 'r 64MB inzitten, maar met 48MB draaide Win98 ook nog prima hoor :) ... zelfs met 32MB en in onze oude laptop doet ie 't ook met 24MB

Verwijderd

die oude beestjes doen het meestal nog prima! weggooien is dan zonde. good luck

(de letter s vergeten, meervoud....)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Mocht je verder nog wat willen weten, post dan het merk/model van je mobo :P al denk ik dat je nu genoeg weet. SD-RAM hadden ze toen nog niet op de markt dus dat zal het zeker niet zijn.

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

ThaWout schreef op 11 oktober 2002 @ 20:46:
[...]

Mijn ASUS mobo waar EDO in kan ondersteunt maximaal 32MB per reepje. Ik heb 'r 64MB inzitten, maar met 48MB draaide Win98 ook nog prima hoor :) ... zelfs met 32MB en in onze oude laptop doet ie 't ook met 24MB
mhhh. ik heb de P/I P55T2P4 en die kan tussen de 8MB en 256MB gebruiken. En aangezien 256/4 = 64 moet die bij het type dat ik heb wel werken. Heb het niet geprobeerd want tijdens de aanschaf van dat systeem lagen de geheugenprijzen wel wat hoger dan vandaag de dag!

• Wouter!
Eeuhh ... volgens mij heb ik datzelfde moederbord, maar daar staat in het boekje bij de verdeling van de geheugen-modules tot maximaal 4 x 32MB

Volgens het boekje kan dat ding overigens ook een multiplier van 3x aan (en is ook in te stellen met de jumpers) maar hij gaat maar tot maximaal 2,5x ... en heb de CPU getest op een ander moederbord, die is niet multiplier-locked

Maar zou ook zo kunnen dat ik net een ander model heb hoor, weet het zo niet exact uit mijn hoofd ... is wel uit die serie mobo's tenminste :)

• coubertin119
THNX everybody, enne, tis niet mijn pc maar van een vriend van mij, dus op het moederbord-versie zul je wel een weekje ofzwo moeten wachten totdat ik hem heb kunnen bezoeken

Skat! Skat! Skat!

• Wouter!
Ik kan dat alleen nu niet checken want die PC staat in Groningen bij een vriend van me in huis dienst te doen als router :)

Verwijderd

als je slim bent gebruik je ctbios, aan de hand hiervan kun je meestal makkelijk het merk en type mobo terugvinden
http://www.biosworld.com/ctbios.htm

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 20:45:
Dat kan inderdaad niet, maar ook niet met DRAM Fast Page. Moet altijd per 2!
hangt van de chipset af, ik ken een Sis chipset van enkele jaren geleden welke het ook per 1 kon.. vraag me niet hoe maar het was echt zo

/me zwelgje werkte vroeger als TD'er in een computershop... toen ben ik dat ding eens tegengekomen zodoende...

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

ThaWout schreef op 11 oktober 2002 @ 20:54:
Eeuhh ... volgens mij heb ik datzelfde moederbord, maar daar staat in het boekje bij de verdeling van de geheugen-modules tot maximaal 4 x 32MB

Volgens het boekje kan dat ding overigens ook een multiplier van 3x aan (en is ook in te stellen met de jumpers) maar hij gaat maar tot maximaal 2,5x ... en heb de CPU getest op een ander moederbord, die is niet multiplier-locked

Maar zou ook zo kunnen dat ik net een ander model heb hoor, weet het zo niet exact uit mijn hoofd ... is wel uit die serie mobo's tenminste :)
Het moet wel een ander model zijn, ik heb op mijn p55t2p4 toch echt een 200mmx draaien. Volgens de manual die je van asus kan downloaden is ook 256Mb mogelijk, maar probeer eens 4x64Mb te pakken te krijgen.

Overigens is er wel een tag ram chip vereist boven de 64Mb, misschien ook iets voor de topicstarter om over na te denken. Het werkt wel zonder maar je geheugen wordt niet gecached, wat het hele voordeel van het vele geheugen teniet doet.

edit:
uiteraard alleen als het moederbord een tag ram chip nodig heeft

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Er zijn inderdaad chipsets die genoeg hebben aan 1 geheugen reepje; de 'truuk' die hiervoor gebruikt werd was erg simpel; gewoon een 16bits geheugenbus. Uiteraard had dit een zeer negatieve impact op de performance, maar het was wel goedkoop.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

coubertin119 schreef op 11 oktober 2002 @ 20:44:
Er zit nu 1 keer 16 in, en het systeempje moet win98 kunnen draaien, dus ik zou liefst wel er zoveel mogelijk in krijgen, dus 64 mb erbij
1 x 16? Dat moet een geupgrade 486 zijn...
Hoe weet jij zo zeker dat het hier een intel pentium 90 (socket 5/7) betreft? AMD had destijds een 486-to-pentium upgrade processor voor snelheden 75 en 90 MHz. Het lijkt mij heel waarschijnlijk dat jij er zo eentje hebt :+

Als je 4 geheugenbankjes hebt, is denk ik 4 x 16 Mb (Fast Page) de max van je moederbordje.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:01

lordsnow

I know nothing

't kan zijn dat er op je moederbord plaats is voor (vier keer?) 72-pin FP of EDO Simms, en ook een DIMM slot heeft.

EDO's moet je inderdaad per twee stuks. Je moet gewoon even kijken in je handleiding hoeveel geheugen je kan plaatsen.

Gister nog bij mij 2x 32MB bijgeplaatst - helaas ziet 'ie maar 2x 16MB :(

Verwijderd

Ik heb een Pentium 133 MHz Linux Bakje. Daar zit EDO/Fastpage 128 Mb geheugen in.

Verwijderd

ik heb eventueel nog wel 32 plaatjes liggen van een paar MB/s van 80 NS >:) -> tekoop btw

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij mijn oude computer kan er maximaal 128MB in. Maar in het boekje staat dat de maximum cacheable range 64MB is.

Ik heb hier ergens gelezen dat de computer dan voorbij de 64MB het geheugen niet meer optimaal kan gebruiken, maar ik weet niet of dit klopt.

In mijn p133 draait overigens W98SE met 40MB. Soms wel wat traag, heb nog minder dan 1MB over, maar het werkt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 13:55:
ik heb eventueel nog wel 32 plaatjes liggen van een paar MB/s van 80 NS >:) -> tekoop btw
80 ns??? Waar wou je die in stoppen dan???
FastPage (72pins) =70 ns
EDO (72-pins) = 60ns
:+
Pagina: 1