Toon posts:

Bios Flash naar non-dell op een DELL?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een probleem! Ik heb in juli dit jaar een nieuwe dell dimension 8200 gekocht:
DELL Dimension 8200
Intel Pentium IV 2,40GHz B @ 533MHz BUS
1024MB RDRAM
120GB WD1200JB
nVidia GeForce 4 Ti4600
Intel 850E mobo

bladieblah.
Nu wil ik deze kunnen opklokken en daarnaast ook de temperatuur kunnen zien van de cpu / mobo. Dit gaat allemaal niet met het DELL Bios wat erop staat (versie A08). Dus mijn vraag is nu: kan ik d.m.v. een bios upgrade van de intel site mijn pc overclockbaar is en programma's als mbm werken?

bvd...

Verwijderd

is dat geen MSI boardwat daarop zit?

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:51
Hmm ... tenzij er hier iemand is die dat succesvol gedaan heeft zou ik 't nie doen. Een foute BIOS-Flash moet je niet blij mee zijn ... zeker bij zo'n dikke PC zou 't echt zonde zijn als dat mislukt ...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik geef je weinig tot geen kans, aangezien de OEM fabrikanten vaak licht afwijkende moederborden en BIOS'jes gebruiken. Maar je kunt het wel proberen mits je een backup van de originele BIOS hebt en dat de BIOS is voorzien van een bootblock.

De vooralsnog enige fatsoenlijke oplossing is om voortaan als Tweaker zijnde zélf je eigen PC samen te stellen :)

Verwijderd

Topicstarter
Nope, kijk maar...

Afbeeldingslocatie: http://www.freaxx.nl/upload/filez/wcpuidscr.png

Verwijderd

Topicstarter
Idd, zelfbouw roeleert als je wil overklokken, maar ik vond een DELL wel stylie...was een cadeau van mn pa :) (nee, ben geen verwend kreng etc.)

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-08 15:56
Je kan die Bios ook niet even loshalen, dus verkeerde flash dan mag hij terug naar Dell.
Zou je garantie krijgen dan swappen ze je Mobo voor een refurbished (opknappertje).

Vroeger had MR Bios een alternatieve getunde bios, je zou kunnen zoeken of zij ook Dell ondersteunen.

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zou me er niet aan wagen. Je weet niet wat voor bord het is. Het bord is dan wel door een andere mobomaker gefabriceerd alleen wijkt zo'n OEM geval vaak/soms net ff af en dan zit je flink te balen als de flash mislukt. [opendeur] Als je er een paar MHz'en extra uit had willen clocken had je dat vantevoren moeten bedenken en niet voor een Dell moeten gaan[/opendeur].

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FdG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2025

FdG

Heb zelf ook een 8200 gehad; wist niet hoe snel ik een Asus moederbord moest kopen. Het bord wat in die DELL zit is echt alles behalve standaard; de aansluitingen op de achterkant zitten ook op heel andere plaatsen. Ik heb het bord ook goed zitten onderzoeken; maar ik kon met geen mogelijkheid achterhalen wat voor merk het is; en ik denk dat ze speciaal voor dell zijn ontworpen/gemaakt. Dat in tegenstelling tot HP en Compaq PC's daar zit gewoon het Asus type nummer (P4B266) gewoon nog op het moederboard.
Conclusie: niet aan beginnen; koop als je wilt klokken een los bord + kast heb ik ook gedaan. Rest van de onderdelen kun je zo overprikken!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook de Intel BIOS in mijn Dell Dimension XPS300 geflasht, daar zit gewoon een Intel AL440LX Bord in :)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Vaak zijn het standaard Intel borden in a-merk bakken. Maar dan heb je 1 klein probleempje..

Intel biossen bieden normaliter ook geen opties om de FSB aan te passen.. (ja, van 100 naar 133 zal er wel inzitten, maar verder niks daartussen of boven).

Dus al flash je 'm, heb je er nog niks aan. Tenzij het een MSI board oid zou zijn, maar dat moet je dan eerst achterhalen.. Naja dat lukt dus niet met een Dell geloof ik..

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Helaas pindakaas dan maar... =( Nouja, 2400MHz is voorlopig zat, tegen de tijd dat die shit verouderd wordt koop ik een nieuw mobotje + proc en ga ik die ff tunen :P Toch bedankt voor de reacties..

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:13
Hmm mobo moeilijk te achterhalen?
Ik heb hier een Dell Dimension XPS B800r (met VC820 mobo :( van Intel), maar ik zou dus beter niet flashen met een origineel bios van Intel (ipv van dat dell ding?). Want ik weet dat op een VC820 normaal een geluidskaart onboard zit, maar dat is bij dit OEM niet het geval.

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Intel mobo?...intel chipset bedoel je.

Had ooit gelezen dat dell gebruikt maken van msi borden, maar weet niet zeker.
Dell producten zijn meestal voor gewone pc gebruiker of bedrijven.

Maak je pckast open, kijk of er naaam v.d bordfabrikant erop staat of de FCC-ID.
Zoniet moet je gewoon niet flashen.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Softwarematig overclocken dan maar?

Verwijderd

Ik heb nu ook een dell dimension alleen 8100 en heb hetzelfde probleem het is idd een intel chipset maar wat voor moederbord :? met sisoft sandra geeft ie aan dat het een "dell moederbord is" zonder verdere specificaties overal waar wat info van het moederbord hoort te staan staat dell |:(

Voor tweakers dus geen dell :P

• Shunt
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

erm vraagje heb je de kast al eens open gehaalt als daar ook allemaal dell staat
bel eens naar de winkel |:( dam zeg dat is tog te simpel om aan te denken
je belt op en vraagt welk moederbord zit er in deze pc.
en dan geven ze de info en je ben klaar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Shunt schreef op 13 oktober 2002 @ 01:08:
erm vraagje heb je de kast al eens open gehaalt als daar ook allemaal dell staat
bel eens naar de winkel |:( dam zeg dat is tog te simpel om aan te denken
je belt op en vraagt welk moederbord zit er in deze pc.
en dan geven ze de info en je ben klaar.
Dell's koop je niet in een winkel :)
En OEM's hebben nog al eens de neiging geen merknamen van hun leveranviers op de onderdelen te hebben, maar hun eigen merk.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Shunt
  • Laatst online: 17-08 10:21

Shunt

Boe

nee maar je weet wat ik bedoel
ga naar de dealer en vraag daar een informatie nummer (desnoods de helpdesk)
en ga eens zoeken :P
zoek eens op www.google.com
wees ceatief
ik schrik van me zelf hoe ik nu in eens op me stage begelijder lijk :D

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Denk je écht dat ze je die info kunnen/willen geven? Veel Dell borden zijn door andere mobo fabrikanten tailor made, check alleen de afwijkende ATX connector op zoveel Dell borden :/ Ik heb hier zelfs een Dell staan waarvan het moederbord aan geen enkel bekend formaat voldoed (een soort van NLX maar dan anders). Zo simpel gaat het niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Het is idd nie makelijk, het blijft gewoon minder met die dellbakken hoewel ze zeker niet slecht draaien :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Tja, Dell... Meestal hebben ze Intel met andere bedrading op de ATX connector (leuk is dat: koop je een andere ATX voeding omdat je retedure DELL voeding dood is, fik je je mobo uit :P. Andersom is er zeker niets aan de hand, Dell voeding wil niet starten met std mobo)

Met een ander BIOS zal je ook niet veel kunnen uitrichten: als het inderdaad een Intel mobo is, zal je geen extra FSB settings vinden (zou leuk zijn als Intel borden maakt waarmee je door hun gemaakte CPUs kunt opfikken, kan je net zo goed een dipswitchblok op je CPU bouwen om de multiplier in te stellen, wel zo makkelijk ;))

Verwijderd

_JGC_ - Sunday schreef op 13 October 2002 11:46
[...]
Met een ander BIOS zal je ook niet veel kunnen uitrichten: als het inderdaad een Intel mobo is, zal je geen extra FSB settings vinden
FSB is voor mij juist ff het belangrijst :(

Verwijderd

Ik heb ook een Dell PC gehad. XPS T600 (P3 - 600). Ik heb hier ooit eens een Intel Bios op geflashed --> Je kan dus nooit meer terug flashen naar een Dell Bios!

Dwz dat ook de garantie ivm je moederbord niet meer geldig is! Dus tenzij je zeker bent dat de nieuwe Bios geschikt is voor jouw moederbord, blijf je best bij de Biosen van Dell.

! Het kan zijn dat bv. Intel een bios aanleverd voor jouw moederbord, maar dat Dell een kleine wijziging heeft aangebracht op dit moederbord. Bij mij was een ISA slot vervangen door een PCI slot. Na het flashen dacht de BIOS dat ik 4 PC sloten en 2 ISA sloten had, terwijl ik eigenlijk 5 PCI sloten had en 1 ISA Slot --> 1 PC slot is ontbruikbaar.

Verwijderd

Ik heb een Dimension 4300... (1600mhz) en daar staat in de bios wel de fsb en muliplier... alleen staan die blauw gedrukt zodat ik ze niet kan wijzigen... (beetje jammer)
zou dat met een flash naar een intell bios dus niet werken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarom vraag je dat nog als het antwoord al min of meer in dit topic terug te vinden is :?

Het is zeker niet aanbevelenswaardig, maar als je risico wil nemen, just give it a try and tweak the bitch!
Pagina: 1