Toon posts:

netwerk op werk afstandsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil op mijn werk een netwerk hebben tussen twee pc's. Deze pc's staan ongeveer 130m uit elkaar (2 apparte ruimtes). De gebouwbeheerders laten het toe om zelf kabels te trekken, maar wel volgens een door hun bepaalde route. drm een aantal vragen: kan UTP kabel cat5 het aan om naast hoogspanningskabels te liggen? om dat de afstand te groot is moet ik ergens een router plaatsen, welke raden jullie aan? Als kabel trekken te kostbaar/lastig wordt kan ik ook in beide ruimten adsl aanvragen (slechts in één ruimte kabelinternet UPC) daarmee zou ik een VPN kunnen opzetten. is dat betrouwbaar? is ADSL snel genoeg om gegeven te versturen? Heeft iemand nog een andere optie?
p.s op beide systemen draait het programma 'snelstart' het wordt gebruikt om te factureren en voorraad bij the houden. Met name om die laatste is het belangrijk dat er een netwerk komt. de gegevens die verstuurd worden zijn dus voornamelijk aantallen.

Verwijderd

Je hebt een hub nodig om meer dan 100 meter te overbruggen geen router en die utp moet in een kabelgoot naast de stroom voorziening :P

Verwijderd

Om de afstand te overbruggen kan je het met een repeater doen.
Je kan als het mogelijk is coax gebruiken (max +-185m)

Die hoogspanningskabel lijkt me eerder niet zo gezond. Kzou fibre nemen dan >:)

Verwijderd

Topicstarter
wrm in een kabelgoot naast de stroomvoorziening, mag ik me kabeltje er niet gewoon los bijgooien? btw welke hub raad je aan, moet ik nog ergens op letten?

Verwijderd

Topicstarter
nog een bepaald model repeater, nog iets waar ik dan op moet letten?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:42

Predator

Suffers from split brain

Als ie echt vlak naast een hoogspanningskabel moet kan je fiber gebruiken.
Licht heeft geen last van dat soort electrische interferentie.

btw:
Gebruik Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif om je post te edit'n ipv van onnodig het topic naar omhoog te schoppen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:05

tozzke

aka tozzert

UTP een korte afstand naast een voedingskabel leggen maakt niet zoveel uit.. maar als het grotendeels naast zo'n kabel ligt gaat het op den duur fout (storing; EMI)

als de kabel niet anders kan dan naast een voedingskabel, zou ik kiezen voor een type STP (Shielded Twisted Pair) zodat externe storingen via die aarde (shield) afgevoerd worden (dit is dan de goedkoopste oplossing)

Verwijderd

2x 100mbit glasconverters met glasvezel kabel :)

• kevlar
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
gewoon stp gebruiken.
als dit niet goed genoeg werkt moet je halvewege een hub plaatsen, die zal je signaal weer verversen.

I wish I had a cool signature like everybody else

Verwijderd

of utp utp converter simpel egzegt 2 poorts switch

Verwijderd

Kabel goot was bedoeld als je de stroom daar los hebt liggen. Utp en stroom daar samen in een goot netjes afwerken. Anders gewoon wat de rest ook adviseert STP :P

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb besloten stp kabel te gebruiken, graag nog wat meer info over repeaters of hubs. waar moet ik op letten / aanraders?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
130 meter moet echt wel lukken met goede en dan liefst massieve kabel. Het liefst niet langs stroomkabels. Dan is STP toch wel aan te bevelen (met n afgeschermde stekker aan één kant van de kabel, welke aangesloten is op n goed geaarde pc)
Mocht het dan nog niet gaan, maar dat lijkt me sterk, dan zou ik n goedkope switch ergens in het midden zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Is er iemand die uit ervaring kan zeggen dat zoiets gaat werken ? Het lijkt me wel dat het werkt met stp, maar met hoogspanning ernaast, en verder niet extra afgeschermd, vraag ik het met af :)

edit : er was laatst een topic over maar ik kan het niet 123 vinden met die fantastische search .... maar anyway, als je het netjes wil doen is het wel nodig om de boel nog extra af te schermen, staat in de NEN standaarden :)
Pagina: 1