Toon posts:

[LILO]Win2k en RedHat starten niet meer op...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm beetje vervelend probleem hier:

Ik heb een laptop met daarop Windows 2000 en RedHat 7.3.

Dit was allemaal voorgeconfigureerd. Nu het probleem.

Ik heb net in Windows 2000 mijn partitie geresized met PM 8. Mijn linux partitie kleiner, mijn win2k partitie groter.

Nu start ik op en normaal gesproken krijg ik dan kort in beeld LILO en dan een mooi grafisch schermpje van Redhat met de keuze Win2k of Red Hat.

Dit schermpje komt niet meer en hij blijft hangen op de letters LI

Hoe los ik dit op? Op zich mag die linux distro er ook af, gebruik ik zelden of nooit

Ik moet iig weer in mijn Win2k kunnen komen

extra probleem: ik heb geen diskette drive alleen een cdromspeler. Zijn er ook bootcdroms???

Graag rxie er staan belangrijke spullen op :(

(en ja ik heb wel backups, maar toch niet super actueel...)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:40

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Gokje: de Windows-partitie staat aan het begin van de schijf? Ik denk dat je lilo is verplaatst, waardoor hij het wel wil opstarten, maar niet meer bij de juiste data kan komen. De tweede 'L' van 'LILO' betekent dat hij de second-stage bootloader heeft geactiveerd en dat lukt bij jou blijkbaar niet. Oplossing? Van CD booten met de hopelijk bijgeleverde CD's en een bootmanager installeren. Of dat er nu een van Windows, van Linux of nog iets anders is maakt weinig uit. Je kunt ook vanuit Linux weer lilo draaien, dat zou ook goed moeten gaan (als je tenminste alleen geresized hebt en geen partities omgewisseld of zo).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:37
Ehm...wat heb je al geprobeerd?

Niet om het een of ander, maar volgens mij kun je gewoon van de Windows 2000 installatie CD booten, daar 'repair a damaged installation of windows 2000' kiezen en dan aanvinken dat 'ie de bootrecord weer goed maakt. Daarna delete je in win2k de Linux partitie en formatteer je 'm als NTFS (hopelijk is je Win2K filesystem niet gesloopt door PM, kan die wel NTFS en ext2/3-partities resizen?)

Lijkt me dat je daar ook zelf nog wel op had kunnen komen :?

Oh ja, en vertel me niet dat je geen installatie-CD hebt maar alleen zo'n 'herstel-CD', en dat je vervolgens met zoiets als PM partities gaat zitten resizen waar belangrijke data op staat he! 'k bedoel, je kunt ook om problemen vragen natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de goede rxies, alleen zit ik hier met een toshiba laptop die niet standaard boot van cdrom. In de documentatie kan ik nergens vinden hoe ik in het bios kan komen, jullie misschien een idee?

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-05 11:50
Ik heb lang lang geleden een paar keer Linux geinstalleerd en ik had exact hetzelfde probleem.
Volgens mij kan je Linux met de floppy/cd gewoon opstarten en dan moet je het LILO bootrecord opnieuw laten schrijven vanuit Linux.
Zit ergens in een menu....vraag me niet waar!

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 11 oktober 2002 @ 18:50:
Oh ja, en vertel me niet dat je geen installatie-CD hebt maar alleen zo'n 'herstel-CD', en dat je vervolgens met zoiets als PM partities gaat zitten resizen waar belangrijke data op staat he! 'k bedoel, je kunt ook om problemen vragen natuurlijk ;)
Nee voor de rest we alle cdroms hiero, in alle soorten en maten..

Verwijderd

Topicstarter
hmmm ok ik boot mijn windows xp cdrom, ik geef aan dat ik wil repair-en dan vraagt ie opeens om een admin password

ik voer mijn password in en wat denk je:

invalid password...

terwijl ik hier altijd mee inlog en jawel ik gebruik daar maar 1 password voor :?

Nu wil ik graag fdisk /mbr doen, maar ik kan dus niet booten vanaf diskette. Zijn er windows 98 bootdisks maar dan van cdrom?

of iets van partition magic booten, maar dan dus met cdrom?!?!?

(wat super irritant btw dat je niet gewoon kan booten met diskettes met deze notebook...)

Verwijderd

Topicstarter
*UPDATE*

Ik heb met mijn Windows 2000 cdrom geprobeerd om recovery console op te starten.
Op de 1 of andere vage reden is mijn password dat ik gebruik om in te loggen niet mijn admin password. Ook is het password niet 'blank'. Anyway recovery console is een NO GO!

Vraag1: is er een manier om NT Bootloader te herstellen zonder dat ik het admin password moet kennen?

Vraag2: Zo niet, hoe kan ik dan LILO herstellen, want dat is natuurlijk ook een optie.

Ik heb hier een oude distro van Debian liggen, wanneer die opstart kan ik kiezen voor: partities indelen.

Dan zie ik mijn oude partities gewoon in beeld. Ik geef een BOOT flag bij Windows2000 en kies voor 'Write'. Toch werkt dit niet :? Hij blijft steeds hangen op de letters LI van LILO.

Als dit allemaal niet werkt, zou ik graag FDISK /MBR willen proberen.

Probleem is dat ik geen diskettestation heb, iemand een idee hoe alleen met cdrom station FDISK kan uitvoeren?

Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden, ik zit tamelijk omhoog met dit probleem :(

Alvast bedankt!

• stean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 12:11
Zijn er windows 98 bootdisks maar dan van cdrom?

die kan je toch zelf ook branden?

Verwijderd

Topicstarter
stean schreef op 12 oktober 2002 @ 12:36:
Zijn er windows 98 bootdisks maar dan van cdrom?

die kan je toch zelf ook branden?
Hoe kan je zo'n cdrom branden dan?

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Zorg dat je een win98 bootflop hebt of ergens maakt...
Confisceer een pc met een floppydrive en een brander. Start nero op druk je floppy in je flop-drive. Kies bootcdrom branden en geef aan dat je het systeem van je floppy wil overnemen.
Nu brand hij een cdrom welke opstart met floppy-emulatie. vervolgens ga je naar je win2k drive en typ je fdisk/mbr :)

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Pagina: 1