Vier op een rij prog zelf schrijven

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Blizard
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Iemand enig idee waar ik meer info kan vinden over het zelf schrijven van het spel "vier op een rij". Heb al heel veel info gevonden over chess etc, maar dit is nog net iets te moeilijk, graag zou ik me eerst ff verdiepen in de iets eenvoudigere wereld van vier op een rij ...

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-12 02:11

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Bij de bovenburen hebben ze hier laatst een discussie over gehad..

[rml][ js] 4op1rij, hoe checken of iemand 4op1rij heeft ?[/rml]

Moet ook vast wel wat bruikbaars voor jou in staan.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

http://forcedattack.sourceforge.net/

Heeft vriend van mij gemaakt. Compleet met source (in python geschreven)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:57

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

wat wil je nou? Leren een programma te schrijven (wat het is doet er dan weinig toe) of het implementeren van een artificial intelligence systeem voor 4-op-een-rij ?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

.oisyn schreef op 11 oktober 2002 @ 17:46:
wat wil je nou? Leren een programma te schrijven (wat het is doet er dan weinig toe) of het implementeren van een artificial intelligence systeem voor 4-op-een-rij ?
Als het om de AI gaat is boter, kaas en eieren al tricky genoeg :)

Professionele website nodig?

• Blizard
  • Niet online
.oisyn schreef op 11 oktober 2002 @ 17:46:
Het gaat niet echt over het leren programma schrijven, maar meer de techniek die erachter schuilgaat (maar ik dacht, laat het met toch maar ff in programming posten ?).
AI is eigenlijk een verkeerde woordkeuze denk ik. Aangezien ik dacht dat AI voor 'het bijleren' van een computer stond. Dit is niet echt de bedoeling, ... de computer moet niet leren uit zijn zetten, maar moet gewoon brute-force testen welke zet het beste is. Of heb ik nu een verkeerd beeld van AI ?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:01

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je de computer zelf een zet wilt laten doen, dan is dat al AI ja.. of dat nou "brute force"is of niet.

Probeer het eerst eens met boter, kaas en eieren zoals al is aangegeven, dat is om mee te beginnen al moeilijk genoeg. Kijk eens naar het mini/max algoritme. En probeer die daarna eens aan te passen naar het alpha/beta algoritme. Dit zijn twee relatief simpele methoden om de computer een zet te laten bedenken. Relatief simpel, op mijn vorige opleiding hadden zat mensen er toch nog problemen mee.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:57

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Blizard schreef op 11 oktober 2002 @ 18:10:

Het gaat niet echt over het leren programma schrijven, maar meer de techniek die erachter schuilgaat (maar ik dacht, laat het met toch maar ff in programming posten ?).
mja ok, maar de techniek in relatie tot wat?
Bedoel je de user interface, dus het tekenen van een 4-op-een-rij bord op het scherm en het accepteren van input, of echt specifiek de AI (of misschien allebei?) :)
AI is eigenlijk een verkeerde woordkeuze denk ik. Aangezien ik dacht dat AI voor 'het bijleren' van een computer stond. Dit is niet echt de bedoeling, ... de computer moet niet leren uit zijn zetten, maar moet gewoon brute-force testen welke zet het beste is. Of heb ik nu een verkeerd beeld van AI ?

Het leuke van AI is dat er geen definitie van bestaat :D Dus imho is het gewoon wat het woord betekent: kunstmatige intelligentie. En dat is dus gewoon een keuze maken, en in jouw geval een keuze maken van de volgende zet. Dat zou random kunnen zijn, maar echt intelligent kun je dat niet noemen (kunstmatige domheid :P). Of een brute force methode, wat op zich wel een goede uitwerking _kan_ hebben, maar echt intelligent is het ook niet. Een kind met verschillende figuurtjes en iets waar ze in passen dat probeert op alle mogelijke manieren de figuurtjes te passen net zo lang tot ie het juiste gaatje heeft gevonden kun je ook niet echt intelligent noemen, maar het is zeker wel doeltreffend :)
Mooier (maar moeilijker) zou zijn om gebruik te maken van bepaalde technieken, dus in het geval van 4-op-een-rij je zetten zo te doen dat het niet meer uitmaakt waar je tegenstander z'n volgende zet doet, omdat je dan sowieso wel wint

En er zijn natuurlijk ook lerende systemen, wat met neurale netwerken te bereiken is, of op basis van case-studies

De mogelijkheden zijn eindeloos ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Blizard
  • Niet online
Vroeg me gewoon af hoe eraan te beginnen.

Wat is boter kaas en eieren ?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Blizard schreef op 12 oktober 2002 @ 14:16:
Vroeg me gewoon af hoe eraan te beginnen.

Wat is boter kaas en eieren ?
Das gewoon 3 op een rij, op een veld van 3 bij 3 hokjes.. *vind dat Blizzard zich diep moet schamen* ;) Oja.. en je mag dus op iedere plek in het veld iets plaatsen (dus het zakt niet naar beneden zoals normale n op een rij).

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

Blizard schreef op 11 oktober 2002 @ 18:10:
Voor vier-op-een-rij kun je met een hedendaagse 2Ghz CPU best brute-force werken, maar ik mag toch hopen dat de AI van een Warcraft III of Shogun Total War niet op basis van brute force werkt :)

Je kunt beginnen met brute force, maar ik denk dat je al vrij snel stukloopt op het gedeelte '10 stappen vooruit denken', want dat moet je bij 4-op-een-rij welzeker. Je moet niet alleen blokkeren als de speler een rij dreigt te maken, maar je moet ook kunnen voorspellen waar hij dat gaat proberen, en erger nog zelf ook nog proberen te winnen.

Koop maar eens een boek over AI, die beginnen meestal met boter-kaas-en-eieren, en gaan daarna subtiel via 4-op-een-rij door naar basaal schaken.

Professionele website nodig?

Pagina: 1