Nietzsche: Verklaringen van enkele aforismen

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Het leek mij wel eens een goed idee om zomaar eens wat interessante aforismen (daarover gesproken kan ik meteen al een leuk stukje quoten, maar dat komt nog wel) te pakken, die te lezen en te bespreken met als doel de stukjes en Nietzsche zelf beter te leren begrijpen. Ik zal telkens de desbetreffende aforismen quoten, en dan mijn visie op dat stukje vermelden. Dan kunnen jullie eerst het stukje zelf lezen, jullie mening daarover vormen en kijken wat ik ervan denk. En zo tot discussie komen. Tevens zijn bij mij ook niet alle dingen even duidelijk, en bij andere misschien wel.

Als dit een succes blijkt te zijn dan kunnen we hier natuurlijk mee verder gaan, eerst eens zien hoe dit uitpakt. Als dit een totale flop blijkt te zijn zakt hij vanzelf naar beneden :P.

Ik heb nog niet gekeken aan wat wij zelf in ons leven aan deze informatie kunnen hebben, maar dat kunnen we samen misschien mooi doen.

Overigens komen al deze teksten uit "Uit mijn leven", dat is een boek die later (na zijn dood) verzameld en vertaalt is. Het is bedoelt als een soort biografie van Nietzsche, met allerlei stukjes en brieven die vooral over hem zelf gaan.
Het was noodzakelijk mezelf te verlossen van de waan, dat de natuur het af moest leren doelgericht te zijn. Oplossing voor het gevoel de wereld moe te zijn: daarvoor in de plaats tegenwoordig mijn leer over de verlossing van de mensen van zichzelf.
'Ze hebben kennis verworven, en dus hebben ze een hekel aan handelen.' (Geboorte van de tragedie p. 56) 'Ze redt de kunst, en door de kunst redt ze haar leven.' Basisgedachte. Al het verdere is de consequentie daarvan.
Kunstenaar (die schept), heilige (die liefheeft) en filosoof (die weet) in 1 persoon te worden: dat is mijn levensdoel!
Bescheidenheid: ruimte en kracht en moed vinden om te scheppen. Beperking tot het menselijke, in tegenstelling tot het 'wereldgebeuren' en het 'bovenzinnelijke'.
Om me vrijheid te verschaffen tegenover de oude idealen, wende ik me met genoegen tot de tegengestelde idealen: ook uit die tijden verkoos ik mij het beste.
Wat ik te weten ben gekomen is dat op een gegeven moment Nietzsche zich 3 zaken als levensdoel stelde: Heilige te worden, filosoof te worden en kunstenaar te worden. Wat dit inhoudt? Met heilige bedoelde hij iemand die liefheeft, dus iemand die liefde toont jegens zijn omgeving, zijn leven enzovoort. Met filosoof bedoelde hij iemand die wilde weten en weet. Iemand die las, en nadacht om te weten. Met kunstenaar bedoelde hij iemand die creeert. Oftewel dingen maakt, of dat nu een boek is of een schilderij of totaal andere creaties, dat boeit niet, nou ja, voor hem wel waarschijnlijk. Waarom hij deze idealen stelde? Dat is nogal wazig, hij zegt dat hij dit deed omdat "het noodzakelijk was mezelf te verlossen van de waan, dat de natuur het af moest leren doelgericht te zijn". Oftewel hij leed aan een bepaalde waan waar hij van af moest, en die waan was dat zijn natuur doelgericht wilde zijn. Dus verzon hij het bovenstaande.
Om thans de geldende idealen (filosoof, kunstenaar, heilige) te overwinnen was het noodzakelijk hun ontstaansgeschiedenis na te gaan.
In de plaats van de heilige/liefhebbende stelde ik hem die alle cultuurfasen met liefde en rechtvaardigheidsgevoel kan begrijpen: de mens met de hoogste mate van piëteit voor de geschiedenis.
In de plaats van het genie stelde ik de mens, die de mens boven zichzelf scheppend kan verheffen (nieuwe opvatting van kunst, tegen de kunst van de kunstwerken).
In de plaats van de filosofen stelde ik de vrije geest, die de geleerden, vorsers, critici de baas is en boven vele idealen nog blijft leven ook: die, zonder jezu?et te worden, toch het onlogische van het bestaan begrijpt: de verlosser van de moraal.
Even later vertelt hij weer dat hij deze idealen die hij gesteld had moest overwinnen. Waarom vermeld de historie niet (misschien omdat hij, zoals hij in een ander stukje meld hij zijn morele arrogantie van zijn idealisme weerzinwekkend vond, maar ik heb het vermoeden dat dat over een andere, als het ware een objectieve, moraal gaat). Wat Nietzsche nu gaat doen, om zijn gestelde idealen te overwinnen is in plaats van die 'personen' (heilige, filosoof en kunstenaar) weer andere personen te plaatsen. Maar ik zie daar niet echt andere personen in, meer nog personen die eigenlijk nog meer heilige zijn, nog meer filosoof en nog meer kunstenaar dan zijn oude definitie.
Hij zegt dan dat een heilige die alle fasen waar de cultuur in heeft gezeten liefheeft, en de mens die hij 'in plaats stelt van' de oude heilige is "de mens met de hoogste mate van pi?teit voor de geschiedenis". Oftewel iemand die de geschiedenis in de hoogst mogelijke mate eerbiedigt, oftewel hij heeft grote eerbied voor de geschiedenis van de mensheid, hij heeft deze lief.
De kunstenaar moet iemand worden "die de mens boven zichzelf scheppend kan verheffen (nieuwe opvatting van kunst, tegen de kunst van de kunstwerken)". Zou hij hier bedoelen dat een kunstenaar iemand moet zijn die door middel van het scheppen de mens boven de mens verheft? Zo ja, wat bedoelt hij hier mee? Zo nee, wat bedoelt hij dan?
En tot slot moet de filosoof iemand worden die een vrije geest is. Iemand die iedereen (geleerde, critici, etc.) de baas is. En ook iemand die boven vele idealen staat, hij is als het ware de verlosser van de (objectieve?) moraal.
Het is een tijdperk niet altijd euvel te duiden dat het zijn grootste geest niet herkend heeft en dat het geen aandacht had voor de opmerkelijkste ster die in de eigen nacht zichtbaar wordt. Misschien is die ster geroepen om heel wat verder liggende werelden te verlichten; misschien was het ook wel een ramp als ze te vroeg werd opgemerkt - het zou kunnen zijn dat het tijdperk daardoor van zijn eigen opgave werd weggelokt en op die manier weer een daarna komend tijdperk schade zou toebrengen: door immers een karwei te laten liggen dat reeds opgeknapt had moeten zijn omdat de krachten van het komende tijdperk daarvoor minder berekend zijn.

Mijn gedachten betreffen te hoge en te verre dingen, ze krijgen enkel hun uitwerking als de sterkste persoonlijke pressie erbij komt. Waarschijnlijk duurt het nog eeuwen voordat het geloof in mijn gezag zo sterk is dat de mensen ertoe in staat zijn zonder zich te schamen het boek van deze autoriteit even streng en ernstig te interpreteren als een klassiek werk (bij voorbeeld van Aristoteles). Het geloof in de mens moest sterker worden, opdacht mijn werk de noodzakelijke graad van de mij toekomende intelligentie zal ontmoeten: geloof en vooroordeel dus. Daarom hechte men destijds zozeer aan 'inspiratie', thans---.
Of hij het hier over zichzelf heeft laat hij niet doorschijnen, maar laten we dat eens aannemen en kijken waar we terecht komen. Nietzsche zegt hier dat de mensen binnen een bepaald tijdperk de grootste geest van dat tijdperk niet opmerkt. En dat misschien wel omdat deze grootste geest in andere 'werelden' (landen neem ik aan) of zelfs andere tijdperken beter tot zijn recht komt. Hij zelf heeft het over 'schade berokkenen', dat de grootste geest in latere periodes misschien meer schade kan berokkenen omdat het tijdperk er dan niet tegen op gewassen is. Maar om het nu over schade te hebben vind ik enigszins onzinnig, maar ik neem aan dat hij dat ook niet zo letterlijk bedoelt. Laten we nu Nietzsche hier eens in plaatsen. Zag hij zichzelf als de grootste geest van zijn tijdperk, of in ieder geval een van de grotere? En had hij toch nog amper invloed? Wat ik vernomen heb, maar dat is allemaal van derde en daar heb ik zelf geen onderzoek naar gedaan, is dat Nietzsche eerste meer gezien werd als iemand die mooi kon schrijven, en men is later pas zijn idee?n serieus gaan bekijken. En in zekere zin heeft Nietzsche wel veel invloed gehad op de maatschappij waar wij nu in leven, veel mensen geloven toch bijvoorbeeld dat moraal iets vrij subjectiefs is (alhoewel nog niet geheel doorleeft, en dus nog niet geheel consequent). Is dit nu een uitgekomen voorspelling van hem? Dat later zijn invloed nog wel zou komen? In het stukje daarna zegt hij namelijk ook dat pas 'eeuwen later' (beeldspraak of dacht hij echt eeuwen, of gaat het ook nog eeuwen duren?) mensen hem als autoriteit gaan zien, en hem even streng en ernstig zullen bestuderen zoals men in zijn tijdperk bijvoorbeeld Aristoteles bestuderen. Hij zegt dat eerst het geloof in de mens sterker moet worden.
In de oudheid streefde elke echte man naar roem - en de oorzaak daarvan was dat hij zichzelf zag als eersteling van de mensheid en meende alleen voldoende ruimte en tijd te krijgen als hij zich een plaats verschafte tussen heel het nageslacht en meespeler bleef in de tragedies op het eeuwige toneel. Mijn trots daarentegen is: 'ik heb een voorgeslacht' - daarom heb ik geen roem nodig. In veel dat in Zarathustra, Mozes, Mohammed, Jezus, Plato, Brutus, Spinoza, Mirabeau leefde, leefde ik ook al; en veel dat als embryo een duizendtal jaren nodig had, komt in mij pas gerijpt voor de dag. Wij zijn de eerste aristocraten in de geestesgeschiedenis - pas nu begint de juiste waardering van de geschiedenis.

Als ik over Plato, Pascal, Spinoza en Goethe spreek, weet ik dat hun bloed door mijn aderen vloeit - ik ben er trots op als ik de waarheid over hen vertel - hun soort heeft geen verzinsels en verdichtingen nodig, ze zijn zo wel goed genoeg: en dat is tevens mijn verhouding tot heel het verleden; trots ben ik op het menselijke, en trots juist dan als dat waarlijk en helemaal blijkt.
Dan komen er twee interessante stukjes over geschiedenis, als het ware. Hij zegt eerst dat vroeger een echte man streefde naar roem, zodat hij een belangrijke plaats innam bij zijn nageslacht. Maar Nietzsche is juist trots op zijn 'voorgeslacht'. Hij zegt dat "in veel dat in Zarathustra, Mozes, Mohammed, Jezus, Plato, Brutus, Spinoza, Mirabeau leefde, leefde ik ook al". Vervolgens zegt hij in het 2e stukje dat als hij het over Plato, Pascal, Spinoza en Goethe heeft, dat hun bloed door zijn aderen stroomt. En hij is trots op de geschiedenis van de mens.

Verwijderd

wel een heel lang stuk tekst zeg.
maar goed, ik heb een tijdje geleden een boek gelezen dat
ging over een "(de) man die uit zijn hersenen zakte".
hij beschreef de manier waarop hij het leven bekeek en hoe hij
er mee omging. De manier waarop deze man naar het leven keek lijkt veel
op hoe de man uit het stukje tekst wil zijn. nemen een beetje dezelfde principes over.

>
in het eerste stukje word er gesproken over de hersenen, los van gevoel
waar het naar mijn idee op neerkomt is dat deze man wil stoppen met denken.
de geest verzet zich op een of ander manier tegen de werking van de hersenen,
en wil het oorspronkelijke gevoel van "dood" als zijnde rust terug
en dat is verlossing van zichzelf(doelend op het lichaam)

((waarom het hem trouwens niet lukt is omdat hij het als doel stelt(dat doe je met je hersenen)
hij had het gewoon moeten laten gaan ))

om te stoppen met denken is moed nodig, omdat het het gene is dat normaal altijd de problemen oplost
oude idealen is volgens mij niet meer dan dingen die hem in zijn jeugt geleerd zijn, waar hij nu dus vanaf wil
hoewel hij in die tijd ook al het best verkoos.
>

het tweede stukje tekst.
omdat deze man naar mijn idee zwaar in reincarnatie gelooft probeert hij een onafhangkelijk persoon te scheppen dat door
alle tijden en alle godsdiensten heen is gegaan (om terug te komen bij zijn roets)

((je zou zelfs kunnen concluderen dat deze man het stukje voor zichzelf schreef, over een aantal levens))

STOPPEN MET DENKEN

als je stopt met denken, en dus met het realiseren van je verleden ben je instaat om elke situatie opjectief te bekijken
als zijnde nooit bevooroordeeld (zie je trouwens ook terug in NLP) tevens omdat je dingen niet meer onthoud met je
hersenen, ga je op een of andere manier stromingen zien inplaats van chaos. (als je stopt met denken hoef je trouwens ook niet meer
te slapen (wel rusten voor het lichaam))

p.s. ik kan totaal niet goed schrijven, en dat weet ik.

Verwijderd

Als je wilt stoppen met denken, moet je denk ik jezelf niet meer de kans geven om te denken. Anders denk je "Ben ik nu gestopt met denken??" Aangezien zelfdoding niet echt een leuke manier is om te 'stoppen met denken', is het misschien wel een mogelijkheid om onder narcoze te gaan. (Geen idee of je dan gaat dromen o.i.d.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 03:19:
Als je wilt stoppen met denken, moet je denk ik jezelf niet meer de kans geven om te denken. Anders denk je "Ben ik nu gestopt met denken??" Aangezien zelfdoding niet echt een leuke manier is om te 'stoppen met denken', is het misschien wel een mogelijkheid om onder narcoze te gaan. (Geen idee of je dan gaat dromen o.i.d.)
Tijdens onze nachtrust hebben we vaak nog meer hersenactiviteit dan overdag..

Verwijderd

de moraal is en blijft langs één zijde bekeken subjectief toch is er één bindend aspekt, namelijk de menselijke aard.

Nietschze spot en bekritiseert elke moraliteit, niet zozeer om te spotten of te bekritiseren maar om de ogen te openen.
Zijn moraal is niets meer dan een vervolgverhaal van elke moraal : meer mens.

Tegelijkertijd spot hij ook met zichzelf want hij ziet duidelijk dat er ooit een tijd zal komen dat zijn woorden op een verhoogje zal geplaatst worden net zoals ooit andere woorden op een verhoogje zijn geplaatst.

Terwijl zijn doel juist de bevrijding van de mens is van de slavernij van de moraal zal de tragiek zijn dat ook zijn woorden de mens zal knechten.

Het mes een o zo handig instrument om vlees te snijden is in de handen van sommige mensen het instrument van de misdaad.

Het is de tragiek van elke moraal dat zij in één tijdperk de mens zal bevrijden maar in een ander tijdperk het instrument van de tirannie zal zijn.

Menselijk o zo menselijk

Verwijderd

Menselijk o zo menselijk
Te menselijk zelfs ;)
de moraal is en blijft langs één zijde bekeken subjectief toch is er één bindend aspekt, namelijk de menselijke aard.
De intrinsiek menselijke aard - een constante factor in de mensheid wat betreft bepaalde waardeoordelen - is een notie die Nietzsche samen met het idee van een objectieve moraal verwerpt. Als ondersteuning van deze gedachte kun je kijken naar de verschillende culturen, een overeenkomstige basis wat waarden betreft is ver te zoeken.
Zelf geloof ik wel dat elk mens een serie overeenkomstige instincten bezit*, waardoor het toch mogelijk is patronen te ontdekken in al het menselijke gedrag, door tijd en culturen heen.
(*vrouwen misschien weer andere dan mannen)

Edit: de 'Wil tot macht' ziet Nietzsche als hetgeen dat intrinsiek is aan de mens, het is de aard van elk leven. Deze woorden, 'Wil tot macht', acht hij een geschikte metafoor om de wereld mee vorm te geven, een absolute waarde hebben ze echter niet. (Als Nietzsche eerlijk zou zijn tenminste :) )

Verwijderd

Wat schuilt er uiteindelijk achter de moraal ?

Door het juk van de moraal af te werpen komt men bij de mens terecht.

de (be)vrij(d)e geest.
Pagina: 1