Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Schakelaar tussen 2 geluidsbronnen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Topicstarter
Ok het topic zal wel _wat_ wazig zijn, maar ik wist zo ff geen betere ;)

Mijn pa heeft een platenspeler en een videorecorder op zijn pc aangesloten.
Nu kan hij deze 2 niet tegelijk aan sluiten en als hij dus ipv (bijv) de videorecorder de platenspeler wil gebruiken dan moet hij achterin zijn kast gaan zitten klooien om te kunnen switchen.

Wat ik dus wil maken is een schakelaar (met dus 2 stereo ingangen) waar hij dit makkelijk kan. Deze schakelaar moet aan de voorkant van de pc (als een baybus) en met een (bi) led waaraan je snel kan zien welk apparaat is aangesloten.

Wat ik me afvraag, kan het geen kwaad als het signaal van de platen speler door de schakelaar gaat, of moet ik aan de slag met transistoren?

Misschien heeft iemand anders een id hoe ik dit kan doen?

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• omeaart
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik heb al een tijd een schakelaar bij mijn stereo tussen mijn computer en mijn cd speler. Dat gaat goed dus.....

• nhimf

nhimf

Topicstarter
ah en dit gaat niet ten koste van de kwaliteit van het signaal?

Verwijderd

jawel, het is alleen de vraag of je het hoort.

Een vd. HUL crosslink kabel van 1000 euro geeft ook beter geluid dan een koperen kabeltje; het is alleen de vraag of je het hoort :)

• nhimf

nhimf

Topicstarter
maar ik zit dus te denken aan een 6 pins aan-uit-aan schakelaartje voor het soldeer werk.

Maar hoe doe ik dat dan met een ledje om aan te geven welke ik geselecteerd heb?

• omeaart
  • Laatst online: 27-09-2024
Dan moet je waarschijnlijk een schakelaar met iets meer pinnen gebruiken.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou het volgende doen: Met een schakelaartje een of twee mooie kleine relais schakelen.

Mod de aansluitingen voor de video en platenspeler in een slot-afdekplaatje en dan naar een goed relais. (Van Omron ofzo) Dat relais sluit je dan via een schakelaartje op de 12V van je PC.

Verwijderd

nhimf schreef op 11 oktober 2002 @ 16:52:
Ok het topic zal wel _wat_ wazig zijn, maar ik wist zo ff geen betere ;)

Mijn pa heeft een platenspeler en een videorecorder op zijn pc aangesloten.
Nu kan hij deze 2 niet tegelijk aan sluiten en als hij dus ipv (bijv) de videorecorder de platenspeler wil gebruiken dan moet hij achterin zijn kast gaan zitten klooien om te kunnen switchen.

Wat ik dus wil maken is een schakelaar (met dus 2 stereo ingangen) waar hij dit makkelijk kan. Deze schakelaar moet aan de voorkant van de pc (als een baybus) en met een (bi) led waaraan je snel kan zien welk apparaat is aangesloten.

Wat ik me afvraag, kan het geen kwaad als het signaal van de platen speler door de schakelaar gaat, of moet ik aan de slag met transistoren?

Misschien heeft iemand anders een id hoe ik dit kan doen?
je kan ook de 4066 gebruiken (binary switches)

• nhimf

nhimf

Topicstarter
ah, maar ik snap die ic-tjes niet echt ;)
dus het kan, maar ik weet (nog) niet echt hoe.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 17:02:

Een vd. HUL crosslink kabel van 1000 euro geeft ook beter geluid dan een koperen kabeltje; het is alleen de vraag of je het hoort :)
Dat is nog nooit bewezen.
Wat wel bewezen is dat je met 1000 euro beter iets anders kunt gaan doen.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
ik hep even zitten kijken naar zo'n 4066 ic en het ziet er naar uit dat ik deze goed kan gebruiken.

Maar nu is de vraag hoe gebruik ik deze ic?
En ik neem aan dat ik het beste de min(of ground, oid) van een stereo signaal kan onderbreken, of maakt dat niets uit voor het signaal zelf?

Verwijderd

Het lijkt mij dat je het audiosignaal moet onderbreken, niet de signaalmassa, of je moet van een gigantische brom houden.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
ah ok maar ik moet dan dus beide kanalen onderbreken lijkt me dus ;p

Maar iemand een link/plaatje/omschrijving van zo'n cirquitje?

• prisselada
  • Laatst online: 22-11 22:27
Platenspelers hebben vaak een correctie nodig op het signaal (RIAA-correctie). Als je dus een platenspeler aan zou sluiten op een Tape-ingang, dan mis je dat filter dus en kllinkt je muziek niet zoals het zou moeten. Dan kan je beter IN je versterker wat draadjes onderbreken door het uitgangssignaal van je RIAA-filter onderbreken, schakelaartje ertussen en klaar is kees. Vergeet hierbij niet afsluitweerstanden, anders krijg je weer een irritante klik of plop te horen als je omschakelt (geloof me : als je dit hoort terwijl je versterker op maximaal staat... je gehoor krijgt een flinke optater). Stuur me maar een mailtje als je er schema's van wilt hebben, dan klus ik ze wel ff in elkaar.

Nog ff over die kabels van 1000 pleuro en meer: het is bewezen dat het wel degelijk werkt. Waar het op neer komt is dat ze (de fabrikanten dus) via formules en theorie-en kunnen bewijzen dat het signaal beter is bla-bla-bla. Het is maar zeer de vraag of je deze verschillen kan horen. Het is net zoiets als met vervormingscijfers van versterkers: het is makkelijk om te begrijpen dat 0,0001% vervorming beter is dan 0,001% , maar denk nou niet dat je ooit het verschil zal kunnen horen.

Audiofiel en computer"nerd" in 1... en ik heb een onboard C-Media-tje... klopt iets niet :)

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

Naja, dat bedoel ik, zolang het kwaliteitsverschil beneden de 10% zit, en daar zit het en daar blijft het ook voor eeuwig zittten, heb ik daar geen dime voor over, en doe ik liever iets goeds met m'n weinige pleuro's...

ontopic

Beide kanalen onderbreken ja, maar niet de signaalmassa's.

Verwijderd

Andere oplossing:
Gebruik de CD-ROM ingang van de geluidskaart. Deze ingang is alleen intern dus je moet kabeltje maken.
Sommige geluidskaarten hebben meerdere inputs intern (bijv aux voor TV-kaart), die kan je ook gebruiken. Dan kun je ook nog audio CDtjes spelen

Verwijderd

nhimf schreef op 11 oktober 2002 @ 17:49:
ah ok maar ik moet dan dus beide kanalen onderbreken lijkt me dus ;p

Maar iemand een link/plaatje/omschrijving van zo'n cirquitje?
ik maak wel ff een voor je hoor :> BRB

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/naamloos332423424.JPG

CLICK IMAGE!

denk dta hje hem wel snapt, moet vanavond weg dus vele plezier ermee

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-11 17:52

No13

/me was here

Idd maak ff een slot ding voor achter in je pc die je intern op je audio/cd in enz aansluit, kan je alles in 1 keer aansluiten

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Mja het is ook de bedoeling om via de 5 1/4" een draadje te maken naar de interne line-in van de geluidskaart.

Het wil nl nog wel eens gebeuren dat er meer op zit dan alleen die 2. Maar deze 2 hangen er altijd aan en vandaar een aparte schakelaar.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 18:49:
[...]

[afbeelding]

CLICK IMAGE!

ik snap hem helemaal, behalve de vdd en vss, waar staan deze voor?

Verwijderd

nhimf schreef op 11 oktober 2002 @ 19:19:
[...]

ik snap hem helemaal, behalve de vdd en vss, waar staan deze voor?
oei net geluk!, dat zijn de power pins van het ic

Edit:

Vdd = negatief
Vss = posetief

edit:

ik heb nog wel een 40 tal van die ic's liggen

• nhimf

nhimf

Topicstarter
prisselada schreef op 11 oktober 2002 @ 18:01:
Platenspelers hebben vaak een correctie nodig op het signaal (RIAA-correctie). Als je dus een platenspeler aan zou sluiten op een Tape-ingang, dan mis je dat filter dus en kllinkt je muziek niet zoals het zou moeten. Dan kan je beter IN je versterker wat draadjes onderbreken door het uitgangssignaal van je RIAA-filter onderbreken, schakelaartje ertussen en klaar is kees. Vergeet hierbij niet afsluitweerstanden, anders krijg je weer een irritante klik of plop te horen als je omschakelt (geloof me : als je dit hoort terwijl je versterker op maximaal staat... je gehoor krijgt een flinke optater). Stuur me maar een mailtje als je er schema's van wilt hebben, dan klus ik ze wel ff in elkaar.
Mja ik vroeg net even, maar hij gaat via de versterker en daar de line-out van, dus ik neem aan dat die correctie dan al is gedaan.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 19:20:
[...]

oei net geluk!, dat zijn de power pins van het ic

Edit:

Vdd = negatief
Vss = posetief

edit:

ik heb nog wel een 40 tal van die ic's liggen
lol, ik moet toch binnenkort een zooi bij de conrad bestellen dus dan bestel ik er gelijk een stuk of wat mee, dus op zich niet nodig, tenzij je ze echt kwijt moet ;)

Maare waar sluit ik dan die powerpins op aan?

edit:
ik geloof dat ik het al snap, op die plek waar de stip(aansluitpunt) staat ;)

[edit2]
waarom sluit je de 3 & 2 en de 9 & 10 op elkaar aan? zo krijg ik toch geen stereo signaal, of doe ik moeilijk (wat goed mogelijk is) ;)
[/edit2]

Verwijderd

nhimf schreef op 11 oktober 2002 @ 19:23:
[...]

lol, ik moet toch binnenkort een zooi bij de conrad bestellen dus dan bestel ik er gelijk een stuk of wat mee, dus op zich niet nodig, tenzij je ze echt kwijt moet ;)

Maare waar sluit ik dan die powerpins op aan?

edit:

ik geloof dat ik het al snap, op die plek waar de stip(aansluitpunt) staat ;)

[edit2]
waarom sluit je de 3 & 2 en de 9 & 10 op elkaar aan? zo krijg ik toch geen stereo signaal, of doe ik moeilijk (wat goed mogelijk is) ;)
[/edit2]
dat zijn de uitgangen he ;), aangezien er altijd maar 1 actief is (dmv switch) kan je ze gewoon ana mekaar knopen

Edit:

Left Channel
Output: X5
Inputs X3, X4

Right Channel
Output: X4
Inputs X1, X2

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 13:18

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

is het niet handiger eerst even te kijken of er op je geluidskaart intern nog aansluitingen vrij zijn?
mijn simpele sb128 heeft zowel een CDIN als een AUX, CDIN was bij mij al bezet, externe line-in ook, dus heb ik maar even een kabeltje van de AUX naar twee female tulpjes naar buiten toe gemaakt.
Daarna kun je gewoon met de Windows mixer ofzo schakelen.

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
nhimf schreef op 11 oktober 2002 @ 19:20:
[...]

Mja ik vroeg net even, maar hij gaat via de versterker en daar de line-out van, dus ik neem aan dat die correctie dan al is gedaan.
Als je nou gewoon al je andere apparaten die je op die pc wilt ook op de versterker aansluit. Dat is toch veel makkelijker? Dan versterkter heel zacht zetten en aansluiten via boxen uitgang of via een speciale uitgang. [ik denk dat als je hem zo zet dat je kunt opnemen op casette er dan op die cassette uitgang wel wat geluid uitkomt :) )

-of zit die versterken al vol :? dan heb ik :X gezegd

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• nhimf

nhimf

Topicstarter
pierre-oord schreef op 11 oktober 2002 @ 21:35:
[...]

Als je nou gewoon al je andere apparaten die je op die pc wilt ook op de versterker aansluit. Dat is toch veel makkelijker? Dan versterkter heel zacht zetten en aansluiten via boxen uitgang of via een speciale uitgang. [ik denk dat als je hem zo zet dat je kunt opnemen op casette er dan op die cassette uitgang wel wat geluid uitkomt :) )

-of zit die versterken al vol :? dan heb ik :X gezegd
Mja versterker zit al vol, zit nl een lp,cd,mc en radio op ;)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 11 oktober 2002 @ 21:35:
Als je nou gewoon al je andere apparaten die je op die pc wilt ook op de versterker aansluit. Dat is toch veel makkelijker? Dan versterkter heel zacht zetten en aansluiten via boxen uitgang of via een speciale uitgang.
Goed idee.
IPV boxen uitgang kun je beter de tape-out nemen.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
dat zijn de uitgangen he ;), aangezien er altijd maar 1 actief is (dmv switch) kan je ze gewoon ana mekaar knopen

Edit:

Left Channel
Output: X5
Inputs X3, X4

Right Channel
Output: X4
Inputs X1, X2
Mja ik zie het, best logisch ook (achteraf) ;)

Maare hoe doe ik dat nu met een ledje, waaraan je kan zien welk kanaal geselecteerd is?
Kan ik ipv een 10k weerstand een ledje doen + bijbehorende weerstand waardoor ze samen evenveel volt gebruiken als die 10k in zijn eentje?

Dus bijv ipv 1x 10k 1xledje + 6k (oid)

Verwijderd

Is het niet simpeler om gewoon een 1 --> 2 stereo splitter er tussen te zetten, moet je alleen zorgen dat ze niet tegelijk aan staan anders krijg je aparte mixen. Hoef je niets te schakelen, gewoon alleen dat apparaat aan zetten wat je nodig hebt.

Het kan zijn dat ik er volledig naast zit, maar dit lijkt me toch een vrij simpele oplossing en je betaald voor zo'n ding hooguit 2 of 3 euro.

Verwijderd

nhimf schreef op 11 oktober 2002 @ 22:59:
[...]

Mja ik zie het, best logisch ook (achteraf) ;)

Maare hoe doe ik dat nu met een ledje, waaraan je kan zien welk kanaal geselecteerd is?
Kan ik ipv een 10k weerstand een ledje doen + bijbehorende weerstand waardoor ze samen evenveel volt gebruiken als die 10k in zijn eentje?

Dus bijv ipv 1x 10k 1xledje + 6k (oid)
je moet dan bij sw1 de weerstand er achter zetten je bent er dan wel 2 nodig en dan een ledje aan allebij de uitgangen van de switch wel met een voor schakelweerstand
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:18:
Is het niet simpeler om gewoon een 1 --> 2 stereo splitter er tussen te zetten, moet je alleen zorgen dat ze niet tegelijk aan staan anders krijg je aparte mixen. Hoef je niets te schakelen, gewoon alleen dat apparaat aan zetten wat je nodig hebt.

Het kan zijn dat ik er volledig naast zit, maar dit lijkt me toch een vrij simpele oplossing en je betaald voor zo'n ding hooguit 2 of 3 euro.
Meestal werkt dit niet :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 18:49:
[...]

[afbeelding]

CLICK IMAGE!

Ga ik me er toch weer mee bemoeien ;)

audio signaal is wisselspanning zonder gelijkspannings component

en die 4066 kan een signaal zover schakelen als het binnen zijn voedingsspanning ligt

een negatieve spanning kan ie dus NIET schakelen

en laat een van de vervelende eigenschappen van wisselspanning nou zijn dat ie de helft van de tijd negatief is :)

dus je zult een dubbele voeding moeten hebben (of met een opampje een kunstmatig nulpunt maken )

Repareren doe je zo.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 23:18:

Dat is nu de "oplossing" maar dat werkt niet. Het signaal raakt hierdoor heel erg zwaar vervormt.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 17:02:

ik kon ze voor 600 gulden krijgen vorig jaar :).. werkte bij de Expert :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Je kunt audioschakelkastjes kopen, 2, 3 of 4 signalen in, eentje uit.
Aan de stand van de schakelaar kun je wel zien wat er aan staat.
Niet zo moeilijk over doen.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 20:02
HAHA, mooi exter, precies wat ik dacht bij regel 1 van de post!
bijv. http://www.skytronic.com/nl/index.php3?show=128.143

Zin.

Verwijderd

Looki schreef op 12 oktober 2002 @ 00:02:
[...]

Vind ik nog veel geld voor een afgeschermd kabeltje :)

Verwijderd

Looki schreef op 12 oktober 2002 @ 00:02:
[...]

Blij zeker dat je het niet gedaan hebt? ;)

Verwijderd

Dat is nu de "oplossing" maar dat werkt niet. Het signaal raakt hierdoor heel erg zwaar vervormt.
Ik heb het wel eens gebruikt had niet veel vervorming, maar goed zal wel komen doordat het geluid toch al niet van spetterende kwaliteit was (oud tapedeck en oude niet al te dure pick up(wel voorversterkt dus kon wel op line in)).

Maar ik kan me voorstellen dat de kwaliteit sterk terugneemt als de uitvoer van het ene apparaat in plaats van alleen naar de pc ook naar het andere aangeslote apparaat gaat (misschien wat kloten met diodes?)

Verwijderd

Als de ingangsweerstand van beide apparaten waarop het signaal is aangesloten hoog genoeg is, zul je weinig verschil horen.
Als je bv een audioVUmeter aansluit wordt het lijnsignaal ook gesplitst, het gaat naar een apparaat, en het gaat naar de VUmeter.
Als die meter hoogohmig genoeg is, hoor je geen vervorming of volumevermindering.

Verwijderd

Sine schreef op 11 oktober 2002 @ 23:50:
[...]

Ga ik me er toch weer mee bemoeien ;)

audio signaal is wisselspanning zonder gelijkspannings component

en die 4066 kan een signaal zover schakelen als het binnen zijn voedingsspanning ligt

een negatieve spanning kan ie dus NIET schakelen

en laat een van de vervelende eigenschappen van wisselspanning nou zijn dat ie de helft van de tijd negatief is :)

dus je zult een dubbele voeding moeten hebben (of met een opampje een kunstmatig nulpunt maken )
hmmm, kan ik direct weer zeggen :D ik heb ook zoon swhakelingetje en het werkt perfect! geen vervorming. ik begrijp wat je bedoelt, maar het werkt wel. er staat zelfs een soort gelijke schakeling in de elektuur

edit: toch maar een beetje die spelling verbeterd :X

• nhimf

nhimf

Topicstarter
thx ik denk dat het wel zal lukken, ik w8 alleen nog ff af wat het id van prisselada is.

• Jheronymus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-06 10:10

Jheronymus

Bavaria Bier consumer

idd, 4066 is een cool IC alleen een beetje lomp om audio mee te schakelen, dat gaat goed met een schakelaar of relais, zo heb ik ook mijn compu en laptop geschakeld tussen mijn subwoofer-speakerset. Zit nog niet eens in een metalen kast (bv je computerkast) maar gewoon op mijn bureau in de goedkoopste plastic doos-ding dat ze bij de plaatselijke elektro-boer hadden. Werkt perfect. Ik heb alleen niet de moeite genomen voor die ledjes, dan moet je idd weer aan de slag met relais of (relatief) duurdere meerpolige schakelaars.

Een stereo audio signaal zijn 3 draadjes (een afscherming (je mag ze best van alle twee samen pakken) en 2 signaal draagers). En die moet je schakelen! De afscherming (je 'min-draad') natuurlijk niet. Dus met een 2-polige 2-standenschakelaar (dus 6 pinnetjes) ben je al thuis!

dat is dan 1,50 euro, zakje erbij?

Wil je er LEDjes bij? Dan moet je dus een 3-polige 2-standenschakelaar (3x3 pinnetjes) pakken. Die krijg je meestal niet, dus dat word dan een vaak een 4 polige 2 standen schakelaar (4x3 pinnetjes) Die zijn al weer wat aan de dure kant....

Wil je een schema? Moet je nog ff een kwartierje wachten.

BTW, als je dit gewoon gebruikt om muziek te luisten is het altijd goed. Dat hoor je nooit!!!!
als je het gebruikt voor opnames dan is het misschien beter als je een iets beter oplossing pakt. Maar als je dit netjes in je compus kast bouwt dan is het waarschijnlijk nog beter dan in de gemiddelde versterker!!!

Bier drinken is een van mijn grootste hobbies. s'avonds een vent, s'morgens absent !!!<P>http://specs.tweak.to/3670

Pagina: 1