Jullie mening over dit verhaal graag :)

Pagina: 1
Acties:

• QuestGamer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 22:58
Gister was ik UT2003 aan het spelen en ging het ineens ontzettend schokken (lees: <5 fps). Dus ik dacht zeker weer een te hete CPU. Komt omdat mijn huidige koeler erg brak is. Dus ik ging ff kijken hoe heet ie was: 83 graden.

Dat vond ik toch wat te heet. Ik had nog een Arctic Silver Cooler liggen die het niet deed op mijn PC, RPM te laag ofzo. Had ik al eens een topic over geopend.

Maar omdat ik het gewoon nog eens wou proberen heb ik die cooler gemonteerd. PC aangezet: niks, compleet niks. Geen eens een beepje.
Erg vreemd. Oude koeler (Smartcooler) er terug opgezet en PC gaat weer vrolijk aan.

Dacht ik!

Toen kreeg ik na 1 minuutje een melding in DOS die erg lijkt op dit: (uit mijn hoofd)
====== EXCEPTION =======
cr1=3434 cr2=4545 cr3=4455

Ofzoiets...
Heel eng dus. Ik dacht dat mijn CPU (XP 1600+) overleden was.
Ik reset de PC en hij komt niet eens voorbij het BIOS...

Maar vandaag na een nachtje rust te hebben gehad blijft mijn PC weer stabiel aan voor bijna een half uur nu al (ik typ er nu dit bericht op).

Mijn vraag: kan een CPU voor een DEEL kapot zijn en dan nog wel functioneren?
Of gaat een PC sowieso helemaal niet meer aan als een CPU kapot is?

Nog een vraag: is een CPU die maandenlang meer dan 75 en soms 80 graden is geweest kwetsbaarder voor montage van koelers? Je moet tenslotte erg hard douwen wil je een koeler los/erop krijgen...

Lang verhaal, ik hoop dat iemand mij uitleg kan geven :)

(specs zie signature)

Ik stream Poker, Retro Games & Good Vibes op Twitch.tv/Questje :-)

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 22:10
Een CPU doet het of doet het niet. En je moet juist niet al te hard duwen bij het monteren van coolers, vooral niet bij een Athlon. Het beste is het om je hele moederbord uit te bouwen (kutkarwei, ik weet het) en hem dan op een handdoek ofzo op tafel leggen. Dan met je handpalm op de cooler duwen en met een schroevendraaier voorzichtig de clipjes losmaken. Zo oefen je een gelijkmatige druk op de processor uit en hoef je niet bang te zijn om een hoekje af te breken. Wat je ook doet, niet wrikken met die cooler op je processor.

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Ja, je cpu kan in delen stuk gaan, dit komt niet vaak voor omdat 95% (-cach) van de cpu delen bevat die zowoezo nodig zijn voor het kunnen werken.

En je 2e vraag is ook ja :)
Het kan namelijk zo zijn dat bij bepaalde temperaturen je core als het ware is gaan vastplakken aan je koelblok (krijg je vooral met die stikkergevallen) als je dan je blok eraf gaat halen kun je een lichte krak horen en dan is het :'(

• QuestGamer
ExcaliburDexter schreef op 11 oktober 2002 @ 15:46:
En je 2e vraag is ook ja :)
Het kan namelijk zo zijn dat bij bepaalde temperaturen je core als het ware is gaan vastplakken aan je koelblok (krijg je vooral met die stikkergevallen) als je dan je blok eraf gaat halen kun je een lichte krak horen en dan is het :'(
Ik hoorde wel wat gekraak ja :r

Maar hij is dus niet kapot, ik ben nu al bijna een uur 'online' met deze PC...
Snap er geen fuck meer van, waarom ie gister zo raar deed.

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 13:09
misschien zijn de afgebroken onderdelen onder je cooler blijven zitten ;}

Koop ff een nieuwe, fatsoenlijke cooler en ik denk dat je systeem weer de nodige tijd mee kan :}

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-08 20:10

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Ik heb wel eens gehad met een celeron 400, dat ik vergeten was mijn koeler aan te sluiten.
na 1 min zat hij vast als een huis!
ik kijken, shit koeler niet aan. Weer aangesloten. CPU even laten afkoelen.
Daarna deed hij het weer gewoon... Misschien moest hij even afkoelen, dat is mogelijk.

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Een nieuwe cooler zal voor een goede oplossin zorgen.

• BlackShadow
  • Laatst online: 19-08 18:37
ik heb ook een probleem gehad na het afnemen van een koeler, ik heb ook te hard geduwd op de koeler en daarna deed mijn pc het niet meer. Enkel op 100mhz wilde ie booten. enkele dagen later kon ik inneens wel terug booten op 133, daarna weer vastloper, wil terug niet meer booten op 133, op 100 wel, na een tijdje kan ie terug op 133... zo gaat dit gewoon door.

Ik heb nu een ander mobo en proc in bestelling, dus ik meot nog even verder met dit...

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

[quote]kleinelievewolff schreef op 11 oktober 2002 @ 15:41:
Een CPU doet het of doet het niet. quote]

OF hij doet het niet 100%, geloof me, heb het vaak genoeg meegemaakt, hele vreemde fouten overal (bios/dos/windows) dat erg lijk op geheugenfout, maar uiteindlijk toch de cpu bleek te zijn.
een paar keer gekomen door kleine afbrokkeling van de core en soms gewoon productiefout

• QuestGamer
pokeran schreef op 11 oktober 2002 @ 16:24:een paar keer gekomen door kleine afbrokkeling van de core
Mja, dat is dan toch hier aan de hand DACHT ik.
Ben nu al anderhalf uur online zonder problemen.

:? :?

Verwijderd

QuestGamer schreef op 11 oktober 2002 @ 16:30:
[...]

Mja, dat is dan toch hier aan de hand DACHT ik.
Ben nu al anderhalf uur online zonder problemen.

:? :?
Misschien moet je om de minuut een post maken met hoe lang je offline bent ;) :P Denk gewoon dat ie et gewoon nog doet? Maar je moet gewoon een nieuwe cooler kopen 80 graden is niet gezond :)

• QuestGamer
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 18:23:
Misschien moet je om de minuut een post maken met hoe lang je offline bent ;) :P Denk gewoon dat ie et gewoon nog doet? Maar je moet gewoon een nieuwe cooler kopen 80 graden is niet gezond :)
Inderdaad, 80 graden is niet gezond. Maar dat kan die processor wel hebben.
Blijkt nu *D

Maar ik heb nu besteld:
XP 2000+ (1,67 Ghz) met vulcano koeler (eindelijk een goeie)
MSI Kt4 256 MB DDR333

Besteld bij Exile, die monteren gratis :D
Geen zin meer in dat monteren ff, raad zelf maar waarom *D

Mijn huidige systeem gaat naar mijn moeder, en zo gauw als ik uit huis ga (naar Twente) vorder ik dat weer terug. Heb ik thuis en op Twente een PC :)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
kleinelievewolff schreef op 11 oktober 2002 @ 15:41:
Een CPU doet het of doet het niet. En je moet juist niet al te hard duwen bij het monteren van coolers, vooral niet bij een Athlon. Het beste is het om je hele moederbord uit te bouwen (kutkarwei, ik weet het) en hem dan op een handdoek ofzo op tafel leggen. Dan met je handpalm op de cooler duwen en met een schroevendraaier voorzichtig de clipjes losmaken. Zo oefen je een gelijkmatige druk op de processor uit en hoef je niet bang te zijn om een hoekje af te breken. Wat je ook doet, niet wrikken met die cooler op je processor.
met handpalm op cooler duwen?
is het beste als je gewoon helemaal niet op de cooler duwt. beethouwen zodat ie rechtblijft kan nog wel, maar zeker niet duwen. al je kracht moet je op het clipje uitoefenen en bij sommige coolers is da nogal wat: boxed-amd, coolermaster...

• htol
  • Laatst online: 29-04-2024
Je kan ook bij somige coolers (lees standaard coolermaster ;)), het lipje die je het laatst vastzet met een bussleutel, een beetje opzij buigen met een tang. Dan is hij veel makkelijker erop en eraf te halen, terwijl hij net zo strak erop blijft zitten!! :)

• QuestGamer
Heel fijn al die uitleg over hoe je een koeler monteert *D

Maar een echt antwoord op mijn vraag nog niet gehad.
Gister deed ie ontzettend megavaag en vandaag geen vuiltje aan de lucht.

• ExcaliburDexter
  • Laatst online: 07-06-2025
QuestGamer schreef op 11 oktober 2002 @ 19:37:
Heel fijn al die uitleg over hoe je een koeler monteert *D

Maar een echt antwoord op mijn vraag nog niet gehad.
Gister deed ie ontzettend megavaag en vandaag geen vuiltje aan de lucht.
je hebt maar twee vragen gesteld en zover dat ik zie heb ik op beiden een antwoord gegeven :+
Pagina: 1