[Abit BX133-Raid] Boot niet, mobo stuk?

Pagina: 1
Acties:

• TheJoker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 19:16
Ik heb een vervelend probleem met me computer:

Als ik hem aanzet gaan alleen de fans draaien, de powerled en hddled branden continu.

Nou heb ik het op eoa manier wel voor elkaar gekregen dat ie opstart, ik heb de comp gewoon aan laten staan (alleen fans draaiden en led's branden dus) en op een gegeven moment, na zo'n 5 minuten, hoorde ik het welbekende ppfffiiiieeeeeuuuwwww, YES! de HD's begonnen te draaien en het systeem starte normaal op.

Nou heb ik al van alles geprobeerd om de boosdoener te achterhalen en iig weer een mobo te hebben dat voorbij post komt, maar niks helpt:
-alle kaartjes eruit behalve video en dan proberen
-geheugen eruit en maar 1 reepje proberen
-alle IDE devices losgekoppeld
-andere voeding (250 watt)

Nu ik het verhaaltje zo nog eens lees begin ik te vrezen voor mijn moederbord, of zou het toch de voeding zijn (2 maandjes oud), en was de test voeding te licht waardoor het die keer niet werkte :?

Ook in de search en op google (e.a.) is hierover niks te vinden.

Nog ff me specs:
Mobo: Abit BX133-Raid
Proc: P3 1GHz
Mem: 384 MB (1x 256 + 1x128) pc133 SDRam
Video: Ati Radeon 8500 LE
Sound: Creative SB Live 5.1
HD's: IBM 60GXP 60GB (boot op HPT370 Raid) en een IBM 15.2 GB op IDE2-slave
CD's: Plextor 16/10/40A Brander op IDE1-master en een Pioneer DVD 116 op IDE2-master
FDD: Samsung 3,5"
NIC: Safeway 10/100 Mbit
Voeding: Chieftec HPC-360-202 (360 watt) en de test voeding is een FKI ATX-250 (250 watt)

voor de rest hangt er nog 1 systeemfan in de kast (een Chieftec alu 8) )

Tweakers.net profiel | Computer specs | BF2 stats

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dus je hebt de hele PC gestript en toen geprobeerd te booten?
al een Cmos reset gedaan (jumpertje op je mobo omzetten of de batterij eruit, en voeding uit houden)?
ook alle randapparatuur eraf die niet nodig is?
printer, scanner, muis, speakers?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
hd,s goed aangesloten heb je er toruwens 2 op de raid poorten zitten?

• TheJoker
FireWurX schreef op 11 oktober 2002 @ 14:53:
dus je hebt de hele PC gestript en toen geprobeerd te booten?
al een Cmos reset gedaan (jumpertje op je mobo omzetten of de batterij eruit, en voeding uit houden)?
ook alle randapparatuur eraf die niet nodig is?
printer, scanner, muis, speakers?
Ik heb idd een CMOS reset gedaan, alle spanningen eraf, half uurtje gewacht noem het maar op.
kleefding schreef op 11 oktober 2002 @ 15:00:
hd,s goed aangesloten heb je er toruwens 2 op de raid poorten zitten?
Yup, ook alles zit/zat goed aangesloten, maar 1 heb maar 1 HD op de raid zitten (voor de ATA100) en dat heeft altijd al goed gewerkt.

Ik heb het mobo nu naar de winkel gebracht zodat zij eens kunnen testen (geen garantie helaas), dusnu heb ik geen computer meer. (dit bericht is dan ook verstuurd vanaf daar), en daar leek hij het wel goed te doen.

Ik ga nu dus verder thuis....... (wordt vervolgt)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 11:02
Klinkt als verrotte elco's..

(en dat zou heel goed kunnen.. Abit heeft daar vaker last van)..

Controleer eens even of de condensatoren op het bord (die ronde 'tonnetjes') niet bol zijn geworden (of bovenin uitgezet zijn).

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Twynn schreef op 11 oktober 2002 @ 18:22:

Controleer eens even of de condensatoren op het bord (die ronde 'tonnetjes') niet bol zijn geworden (of bovenin uitgezet zijn).
Ik heb hier geloof ik ook last van, kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://212.204.168.16:1337/elco.jpgAfbeeldingslocatie: http://212.204.168.16:1337/drab.jpg
Allemaal bruine drab komt er uit :(
Maar als ik nieuwe elco's bestel bij conrad, hoe krijg ik die er op :? Ik weet dat je het moet solderen, maar ik heb alleen zo'n grote lompe soldeerbout daar kun je niets mee :(

[ Voor 0% gewijzigd door Erik1 op 11-10-2002 20:32 . Reden: Typo uitverkoop ]

• TheJoker
Twynn schreef op 11 oktober 2002 @ 18:22:

Die elco's zijn idd een beetje bol aan de bovenkant, maar alles ziet er normaal uit hoor, ook geen vage bruine drap ofzo..... Ik had ook al eens wat gelezen over elco's en Abit, maar ik heb echt geen zin om die dingen te gaan vervangen, dan maar een nieuwe mobo.

Het zouden idd wel eens die elco's kunnen zijn, mede omdat hij het af en toe na een tijdje aangestaan te hebben opeens wel doet. Als het die elco's zouden zijn, hoe precies is de levensduur van die dingen dan, want de comp van me meissie heeft hetzelfde mobo, en ook die heeft tegenwoordig (sinds een week of twee) dat hij spontaan reset en vaag doet, misschien dat ik dat mobo ook maar eens ff moet laten checke.

Nog even een stukje vervolg van na de winkel....
In de winkel deed het bord het eerst dus ook niet (ik YES, ik weet iig wat het is), maar die vent nog ff het geheugen checken en een andere proc in het mobo duwen, en voila, hij deed het weer (ik alsnog blij, dan maar een nieuwe proc). vervolgens plaatst hij de oude processor weer terug, en ja hoor, nu doet ie het wel weer, zelfs na meerdere keren spanning eraf en er weer op. Nou ja, ik blij naar huis met een gevoel van "het zal wel een krom voltje zijn geweest ofzo", bouw alles thuis weer in en je raadt het al: NIKS :(

Ik ga morgen dus weer terug naar de winkel en laat de hele combinatie eens wat uitvoeriger testen (kheb thuis niet genoeg reserve onderdelen) en dan neem ik ook gelijk me meissies mobo maar mee denk ik.

Hoe dan ook, dit gaat vast en zeker een aantal €-tjes kosten en resulteerd misschien in een vroegtijdige upgrade van mem/mobo/proc :(

• TheJoker
Ik ben dus vandaag weer naar de winkel geweest, en die hebben beide mobo's opgestuurd naar abit, ik heb gelijk dusmaar ff een goedkope nieuwe mobo/proc gehaald zodat ik iig weer achter de computer kan. Ik heb nu tijdelijk een ECS Elitegroup K7S5A mobo en een Duron 1300 in me systeem zitten.

Bedankt voor alle reply's, jammer dat het weinig geholpen heeft. Nu maar hopen dat ik twee nieuwe BX133's krijg ofzo....

Pagina: 1