Netwerk met switch bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:36
Ik ben bezig met het bouwen van een netwerkje mbv switch.

Eerder had ik een cross-kabel van pc1-pc2 en dan een mxstream gedeeld via pc1.

Nu is er een 3e pc bijgekomen en wil ik ipv een extra NIC erbij een switch met linux router ertussen zetten. Ik heb alle kabels al bij elkaar geraapt, omdat in de FAQ stond dat als de switch auto MDI was, het niet uitmaakt of een kabel straight of cross is, maar ik krijg steeds geen verbinding. pc1-switch is cross (dat lampje brand), (linux)-router--switch is straight(geen lampje) en pc2-switch(geen lampje) is ook straight. Hoe bepaal ik nou wat de uplink is omdat die (naar wat ik begreep) naar de router en uiteindelijk naar adsl moet.

Gaat er nou iets helemaal verkeerd, is me switch brak, of maybe niet de goeie kabels??

Oja, NIC pc1=10/100Mbit, pc2=10/100Mbit, router is 10Mbit. Heb een Jransbridge switch gekocht (???) maar dat schijnt weer een ARK Soho te zijn.

Graag een duw/schop/whatever in de juiste richting. Als ik eenmaal verbinding tussen alle onderdelen heb, zal ik er voor de rest ook wel uitkomen denk ik.

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 22:17
code:
1
2
3
4
INTERNET -=- router --- switch (-=- switch2 mogelijk)
                           |--- PC1
                           |--- PC2
                           |--- PC3

tussen je modem en je router moet cross (-=-)
tussen alle PC`s (dus ook router) en switch moet normal (---)

• Miglow
Tnx m8. Ik ga gelijk ff de kabels fixen, hoop dat ut dan gaat lukken. Degene met cross is voor de switch meteen uplink ook onafhankelijk van welke poort ik kies (1-5)? Wel apart trouwens dat de router-internet kabel cross is, want volgens mij zat de adsl modem altijd aan een rechte. Ik ben ook maar een mens en kan me dus vergissen, hehehe.

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Tussen de PC en de modem is normaal gezien altijd een crossed kabel hoor :)
tenzij dat er in die router al een 'crossed poort' zou zitten maar aangezien het een PC is die voor router speelt is dit niet het geval

Verwijderd

hoeft niet, mijn verbinding van kabel modem naar pc was ook gewoon 1 op 1
hangt er net vanaf wat voor modem je hebt.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

Ben je wel erg zeker dat ie auto MDI/MDIX is ?
Ik heb dat enkel nog maar bij SMC & 3com gezien.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 13:13
Predator schreef op 11 oktober 2002 @ 15:34:
Ik heb twee 3com SuperStack II 10/100 mb switches staan waar ik werk en die zijn niet auto MDI/MDIX hoor... gewoon ff met een schroevendraaier testen. (zo lukte het iig bij mij...) poort 12 was ook iig de Uplink bij mij

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:09

Vliegvlug

Flight Simple

Miglow schreef op 11 oktober 2002 @ 14:01:
Hoe bepaal ik nou wat de uplink is
Auto MDI/MDI-X switches hebben geen uplink poort.
Predator schreef op 11 oktober 2002 @ 15:34:
En vergeet Edimax niet. ;)
(niet dat dat wil werken icm een alcatel ADSL modem, maar dat terzijde)

Verwijderd

heb hier een 3com officeconnect met mdix. vind het toch allemaal verwarrend. gewoon van dte naar app 1 op 1 gebruiken en alleen cross gebruiken van pc naar pc.
i love standards.

• Miglow
SuperKevin schreef op 11 oktober 2002 @ 15:38:
[...]

Ik heb twee 3com SuperStack II 10/100 mb switches staan waar ik werk en die zijn niet auto MDI/MDIX hoor... gewoon ff met een schroevendraaier testen. (zo lukte het iig bij mij...) poort 12 was ook iig de Uplink bij mij
Hmmmz, met een schroevedraaier testen?? Ik heb al vaker dingen waar spanning op staat getest met een schroevedraaier en die werkten allemaal, alleen vlogen wel de stoppen eruit, hehehe (8> Hoe zou ik dat moeten testen met mijn simpele 5 poort switch?? :?
Pagina: 1