tweede HD werkt alleen als CDrom er niet in zit of andersom

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Ik heb een pc met een harde schijf en een cdrom (op moederbord in plugjes IDE1 en IDE2) nu heb ik een kabel waarmee je doorkan lussen naar b.v. een tweede HD.
Dit werkt bij geen van beide (IDE1 of 2).
Als ik de tweede hd alleen op ide2 zet doet ie het, maar zo gauw ik de cdrom erbij zet ziet ie alleen de cdrom.
Bij het opstarten zie je een check, en dan zie je ongeveer dit:
HDD1 xxx GB
HDD2 none
HDD3 xxx gb (of cdrom)
HDD4 none

die 2 en 4 moet je toch ook kunnen benutten? of sluit ik het helemaal verkeerd aan?

btw het is een celeron 666

Mijn rig

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Staan de jumpers wel goed? Let extra op "single" en "stand alone" instellingen. Ook heeft de positionering van de bekabeling invloed, zeker in geval van 80pins kabels. Check voor details de OM FAQ.

Verder slaat "btw het is een celeron 666" hélémaal nergens op.. We kunnen zo nog steeds niet ruiken welke mobo je hebt en welke harddisks/CDROM eraan hangen :/

• marko77
ok,

moederbord is een Soyo moederbord: 7VBA 133, VIA 693A chipset

Het zijn beide fujitsu hd's . Maar als ik het goed begrijp moet ik wat jumpers omzetten? Ik heb wel ff gekeken naar het mobo maar heb geen jumpers daar in de buurt gezien.

Mijn rig

• Maximum_Overkill
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 15:51

Maximum_Overkill

Merry Winter-een-mas!

zijn het ATA 100 kabels? en zo ja heb je die dan achterstevoren in de pc? dus de blauwe connector in 1 van de devices? als dat het geval is moet je de blauwe connector in de mobo drukken.

specs |Abit Fatal1ty AN8 SLI| AMD 64 3500+ | 2x 512 MB DDR 433 Kingston HyperX| WD 200 Gb 8MB 7200RPM | Plextor PX-708A| Toshiba SDM-1502 DVD-ROM | Soundblaster Audigy 4 | XFX Geforce 7950GX2 XXX | Princeton 19" TFT

• marko77
het zijn gewoon grijze kabels met zwarte uiteinden., ik ben nu ff mobo manual aan het bekijken, het moet wel kunnen misschien dat ik daaruit iets wijzer word :)

Mijn rig

Verwijderd

marko77 schreef op 11 oktober 2002 @ 12:30:
... btw het is een celeron 666
Ja, wat wil je dat hij het niet doet :+

Maar check idd de bekabeling even. Als je een extra IDE-80 kabel hebt liggen zou ik het in ieder geval even met die proberen.

De jumpers die je moet omzetten zitten op je HDD en CDROM:
Master (MS)
Slave (SL)
Cable Select (CS)

1 device per kabel -> op MS
2 devices op een kabel -> de ene op MS (HDD) de ander op SL (CDROM)
Maar dat had je ook in de FAQ kunnen lezen, dus ik ga hier niet al teveel over uitwijden.

CS wordt nog wel eens gebruikt voor RAID opstellingen en andere specifieke toepassingen.

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:27
nee je moet de jumpers op de harde schijf en cd rom spelers verzetten. Die zitten meestal naast alle pinnetjes waar waar je de kabel op duwt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

marko77 schreef op 11 oktober 2002 @ 12:36:
Het zijn beide fujitsu hd's . Maar als ik het goed begrijp moet ik wat jumpers omzetten? Ik heb wel ff gekeken naar het mobo maar heb geen jumpers daar in de buurt gezien.
Sorry, dit valt ver onder ons niveau.. :/

Check OM FAQ - een paar cursussen. Lees ook eens de handleidingen op de website van de harddiskfabrikant. Mocht je er desondanks nog niet uit komen, dan is er nog altijd www.beginnersweb.nl :)

Zie voor details ook de FAQ Forumgedrag.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.