Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UV ledjes in 120mm enermax fan bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10 16:39
ik vraag me af is dit makkelijk ??? en of je ze dan kan dimmen ? je kan die fannen langzamer later draaien dus lijkt me het wel mogelijk om de ledjes dan ook te laten dimmen ... ik zal wel weerstandjes moeten gebruiken maar ik ben een beetje AAAA-technisch kwa weerstanden zeg maar ... ik bedoel ik had al genoeg moeite met me toetsenbord mod haha

Ik wil dit gaan doen omdat ik dan die fanbladen ( die doorzichtig zijn :9~ ) in te smeren met uv nagellak :P ....

Alle reacties zijn welkom !!

Verwijderd

het gaat (moeilijk) maar laat dat dimmen maa uit je hoofd

• Maku
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 11:07:
het gaat (moeilijk) maar laat dat dimmen maa uit je hoofd
Why :)... mening is goed alleen ik heb er weinig aan als je me niet verteld waarom dat zo is...

Verwijderd

001Michael schreef op 11 oktober 2002 @ 11:15:
[...]

Why :)... mening is goed alleen ik heb er weinig aan als je me niet verteld waarom dat zo is...
dimmen zou op zich moeten kunnen maar je maakt het er niet makkelijker op. Feit blijft dat wanneer je de stroomdraden IN die fan krijgt (zijn tutorialtjes zat voor ;)) dat een dimmertje sim-pel is.

Kewl project: laat wel een filmpje tzt zien als het gelukt is.

• Maku
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 11:37:
[...]

dimmen zou op zich moeten kunnen maar je maakt het er niet makkelijker op. Feit blijft dat wanneer je de stroomdraden IN die fan krijgt (zijn tutorialtjes zat voor ;)) dat een dimmertje sim-pel is.

Kewl project: laat wel een filmpje tzt zien als het gelukt is.
jep dat bedoel ik dus ... 8) maar die fan loopt tussen de 5-12 volt ofzow en dan zeggen mijn ledjes PATZ

Of ik moet ze in serie zetten hmmz ... alleen heb ik daar niet zo leuke ervaringen mee HAHA

ik heb zo ooit eens ipv ccfl me kast verlicht .. todat de bedrading het begaf en in rook opging midden in de nacht VETTE ROOK |:( ik d8 ff dat me athlon het begeven had :'(

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 18:01

spacy

+++

je zal er voor moeten zorgen dat zodra de fan 12v aan je led/weerstand circuitje levert de led op z'n volle vermogen zal branden,
dan zit je bij lagere voltages altijd safe, en zal de led dus niet zomaar door branden.

bijeffect is dat bij 5v voedingspanning, de weerstand te veel tegen zal houden, en de led dus niet zichtbaar meer brand

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ik heb een LED weerstand bereken programmaatje geschreven... Makkelijk he? :)

KLIK HIER

EDIT: Dat dimmen gaat meestal wel werken met felle LEDs, deze geven zelfs nog licht bij 0,05 mA, dus dat gaat vast!

Verwijderd

kewl! maken!!!!!!!!!!!

Verwijderd

Punt 1 : 001Michael... Ook weer actief tweaker???

Punt 2 : Zeker wel dat je daarvan pics gaat posten !!!!

Punt 3 : Als het lukt, Een howto !!!!!!

• Maku
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 12:58:

HEY bootje ... ga je me helpen als het niet wil lukke :P jij bent een stuk creatiever als het om solderen gaat.. en tja je moet toch wat he als je stage loopt ...

• Maku
Benadski schreef op 11 oktober 2002 @ 11:52:
Ik heb een LED weerstand bereken programmaatje geschreven... Makkelijk he? :)

KLIK HIER

EDIT: Dat dimmen gaat meestal wel werken met felle LEDs, deze geven zelfs nog licht bij 0,05 mA, dus dat gaat vast!
Het zijn die leds van de laupro actie .. moet ff kijken hoeveel mcd die zijn... kdenk 2300 ofzow

thanx voor het proggie kan ik wel goed gebruiken :)

• Maku
Wow een hele install proggie dr bij nice work Benadski !! :P

Nou nog ff precies weten wat voor ledjes het zijn .. ff om pdf kwijlen bij de actie ..

• Maku
3000 mcd
Beamangle: 30 graden
in zowel 3 als 5 mm verkrijgbaar
spanningen/verbruik zijn waarschijnlijk:
rood, geel (en oranje): 2,1 volt en 15mA
blauw, groen, wit (en uv): 4,5 volt en 20 mA

reeds bekende golflengtes Ap(nm): red 640, green 520, yellow 590, blue 470

Note: de preciese puntjes op de "i" volgen nog

Mooi maku ff rekenen :P

Ok gerekend:

De weerstandswaarde moet zijn 390 Ohm als ik 1 ledje aansluit op de 12v van de fan ... alleeeeen wil ik er euh ... laten we zeggen 4 of 3 in hebben .. en om dat nou allemaal parallel aan te sluiten wordt me een te grote kabelboel..

Moet ik dan:

Een weerstandje van 390 : 3 = 130 ohm bij 3 ledjes gebruiken en
Een weerstandje van 390 : 4 = 97.5 ~ 100 ohm bij 4 ledjes ?

en dan een kringetje maken van de leds... ?

Ik neem aan de weerstand VOOR de kring en niet na de kring .... enne gebruik ik dan niet de stroom van de fan ( dus krijgt de fan dan minder stroom ) ? of gaat ie gewoon meer ampere trekken ?

[ Voor 0% gewijzigd door Maku op 11-10-2002 14:26 . Reden: Ledjes info geupdate klopte namelijk niet :( moet ik weer alles opnieuw gaan berekenen GRRRR ]

Verwijderd

001Michael schreef op 11 oktober 2002 @ 14:03:

Ik neem aan de weerstand VOOR de kring en niet na de kring .... enne gebruik ik dan niet de stroom van de fan ( dus krijgt de fan dan minder stroom ) ? of gaat ie gewoon meer ampere trekken ?
Nou, dat vroeg ik mij ook af en heb het op beide manieren gedaan (niet expres maar goed). tijdens het draaien maakt het niet uit, maar als je die fan uitzet en die weerstand zit NA de kring, dan gloeien je LED's door de dynamo-werking van je fans een beetje na. Best kewl gezicht.

• Maku
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 14:19:
[...]

Nou, dat vroeg ik mij ook af en heb het op beide manieren gedaan (niet expres maar goed). tijdens het draaien maakt het niet uit, maar als je die fan uitzet en die weerstand zit NA de kring, dan gloeien je LED's door de dynamo-werking van je fans een beetje na. Best kewl gezicht.
:D VET :9~ wahaha dimmende leds met nalading phahahaha :9

• Maku
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 12:58:

Hey Bootje !! heb jij toch nog wel liggen voor me he ... een 150 Ohm weerstand ?

Kan je m anders perongelijk in je zak laten vallen bij Tiggelaar ? Hahahaa >:) >:) :X

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 23:20

Syzzer

Prutser

001Michael schreef op 11 oktober 2002 @ 14:03:
3000 mcd
Beamangle: 30 graden
in zowel 3 als 5 mm verkrijgbaar
spanningen/verbruik zijn waarschijnlijk:
rood, geel (en oranje): 2,1 volt en 15mA
blauw, groen, wit (en uv): 4,5 volt en 20 mA

reeds bekende golflengtes Ap(nm): red 640, green 520, yellow 590, blue 470

Note: de preciese puntjes op de "i" volgen nog

Mooi maku ff rekenen :P

Ok gerekend:

De weerstandswaarde moet zijn 390 Ohm als ik 1 ledje aansluit op de 12v van de fan ... alleeeeen wil ik er euh ... laten we zeggen 4 of 3 in hebben .. en om dat nou allemaal parallel aan te sluiten wordt me een te grote kabelboel..

Moet ik dan:

Een weerstandje van 390 : 3 = 130 ohm bij 3 ledjes gebruiken en
Een weerstandje van 390 : 4 = 97.5 ~ 100 ohm bij 4 ledjes ?

en dan een kringetje maken van de leds... ?

Dan moet je in het progje de voltage's van de verschillende leds bij elkaar optellen. Dan kom je dus bij 3 leds al uit op 13,5 volt, dus zul je ze wel parallel moeten zetten.

• Maku
Of die 1.5 volt verdeeld over 4 leds voor genoegen nemen ;)

edit

Het is 4.5 volt geworden ...

das dus 18 volt :( hmmm

2x een setje van 2 serieel ?

/edit

DAMN kan ik weeeer gaan rekenen !!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Jup, dan hoeft er helemaal geen weerstand in.

Scheelt wel weer een hoop gedoe BTW.

• Maku
Syzzer schreef op 11 oktober 2002 @ 14:30:
Jup, dan hoeft er helemaal geen weerstand in.

Scheelt wel weer een hoop gedoe BTW.
Nop check post

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Als je er gewoon 3 in zet kan het dus in serie.

Anders zou ik gewoon alles parallel zetten; als je toch bezig bent... :p

• Maku
Wordt 180 ohm per setje van 2 ... dus dan sluit ik 2 x een setje van 2 die serieel aan elkaar staan paralel aan op de voeding van de fan zelf ....

WOEI !! dat moet ik nog ff een paar keer nalezen voordat ik het snap !! B)

• Maku
Syzzer schreef op 11 oktober 2002 @ 14:34:
Als je er gewoon 3 in zet kan het dus in serie.

Anders zou ik gewoon alles parallel zetten; als je toch bezig bent... :p
Ja dat kost me dan 3 of 4 weerstandjes +
Ik denk dat ik gaatjes in de hoekjes ga booren van de fan ... en dan daar een led in lijmen .. maar alle bedrading gaat dus buitenom .. moet wel een beetje netjes gebeuren ..

Beetje tape doet wonderen *D

• Maku
Maar als ik 3 ledjes in serie zet ben ik overal vanaf ... 4.5 V x 3 = 13.5 V ....

mwah 12 V of 13.5 Maakt dan niet zo veel uit ...

maar volgens mij moet ik weer moeilijk gaan doen al wil ik er 4 ledjes in hebben .. staat wel netter als er licht van alle 4 de kanten komt Imho

• Maku
Zijn er meer mensen die zoiets als dit al een keer gefixed hebben ?? Of ben ik een keer WEL origineel ...

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
001Michael schreef op 11 oktober 2002 @ 14:40:
Maar als ik 3 ledjes in serie zet ben ik overal vanaf ... 4.5 V x 3 = 13.5 V ....

mwah 12 V of 13.5 Maakt dan niet zo veel uit ...

maar volgens mij moet ik weer moeilijk gaan doen al wil ik er 4 ledjes in hebben .. staat wel netter als er licht van alle 4 de kanten komt Imho
Hmm, de LEDs zullen dan niet/nauwelijks branden... (ze hebben echt 13,5V nodig)

Gebruik ALTIJD een weerstandje als je LEDs aansluit... Dus neem er maar 2*2 in serie, met elke serie een eigen weerstand (totaal 2 dus...)

Enne een weerstand in het begin of eind van de stroomkring maakt niets uit...

Verwijderd

Punt 1 : Woh, een topic van 001michael... Hij maakt het gelijk wel weer erg bond... De meeste posts zijn van hem...

Punt 2 : Welke weerstand moet je nou hebben? Heb er nog wel een zootje...

( Viper3.5 is aan het punten systeem... )

• Maku
Mooi ik heb de enermax binnen ... hijs nog vetter dan ik d8 nu nog de LEDS .... hij is op 1500 rpm trouwens echt stil ... op 2500 niet echt meer maar dan blaast ie ook vet hard...

Ik hou jullie op de hoogte .. mischien eerst proberen op het droge te oefenen ... met blauwe leds en zonder iets te lijmen ... eerst naar de lanparty morgen !! :P

• Maku
Ledjes zijn binnen !!! aan de slag :P ik moet alleen nog eventjes weerstandjes halen .. ps heb van de kerst een accu boormachine gekregen dus nu kan ik ook lekker boren :P vanavond even me enermax slopen om te kijken hoe ie werkt en waar ik moet gaan solderen .. uv nagellak heb ik nog niet maar ik denk dat ik die wel ergens in zoetermeer kan halen !

Verwijderd

Maku schreef op 29 January 2003 @ 12:05:
Ledjes zijn binnen !!! aan de slag :P ik moet alleen nog eventjes weerstandjes halen .. ps heb van de kerst een accu boormachine gekregen dus nu kan ik ook lekker boren :P vanavond even me enermax slopen om te kijken hoe ie werkt en waar ik moet gaan solderen .. uv nagellak heb ik nog niet maar ik denk dat ik die wel ergens in zoetermeer kan halen !
Jemig... Nu al je ledjes binnen? Das snel...

Maar he succes.

Een boormachine? Mag ik die een keer lenen??? :P
Moet nog een 2 tal autoversterkers in mijn pc vastschroeven...

Als je er niet uit komt, Kom me maar weer een keer ophalen, Of kom weer eens hier heen... gezellI !

Verwijderd

Maku schreef op 11 oktober 2002 @ 14:47:
Zijn er meer mensen die zoiets als dit al een keer gefixed hebben ?? Of ben ik een keer WEL origineel ...
10000e mensen hebben ooit zelf ledjes in hun (doorzichtige) fan gemaakt! zoek anders maar eens op "glow fan" ofzo.
Pagina: 1