Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aluminium kast vs koper of staal

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Is de reden dat mensen alu kasten kopen nou alleen maar omdat het mooi staat en omdat bijna alle stalen kasten een lelijk design met plastic frontjes e.d. hebben?

Veel mensen geven als voordeel van een aluminium kast dat die warmte beter geleiden. Maar je moet toch een behoorlijke airflow in je kast hebben en maakt het in de praktijk dan nog wel uit? Denk dat het wel meevalt.
Als het echt uitmaakt kan je beter koper gebruiken, het warmtegeleidingscoefficient daarvan is namelijk nog hoger (390 W/m/K in vergelijking met aluminium 237 en staal 50).

Dat argument dat aluminium het lichter is doet er niet zoveel toe natuurlijk want met een volle kast maakt dat niet zoveel meer uit. En hoe vaak sleep je dat ding nou naar lanparties mee? En meestal doe je dat toch achterin je auto.

Er is misschien wel een voordeel als je een stille kast wil. Het is zachter dan staal en koper. Hierdoor zal het minder resoneren. Weet iemand hoeveel dit in de praktijk uitmaakt? En er zijn natuurlijk vele materialen te bedenken die zachter zijn.

Ik heb een plaat koper gevonden en ik zou daar wel een kast van kunnen maken. De hele kast als koelelement voor de CPU en voeding gebruiken wordt te moeilijk dus de kast zal iig redelijk standaard kassie worden. Heeft het dan nog wel zin? Ik wil dus een stille kast en koper is harder dan aliminium.
Natuurlijk staat het wel cool als ik het koper aan de buitenkant mooi oppoets :)

Verwijderd

Kijk, wat jij zegt over 'stil' daar ben ik heel erg nieuwsgierig naar. Dat de trillingen verminderen doordat het zachter was, is nog niet bij me opgekomen... :). Maar is alluminium niet dunner waardoor het lawaai weer versterkt wordt.

Ik vind die alu kasten bloedmooi, maar een stille pc is voor mij een must. Daarom vroeg ik me af of een alu kast het lawaai verergert. Weet iemand dat?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Aluminium is volgens mij juist iets dikker, omdat het iets minder sterk is dan staal.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Het is een heel verhaal, maar wat wil je nu zelf? Of verwacht je nu echt dat er uit dit topic een onderbouwt verhaal gaat komen, die jou keuze voor een kast rechtvaardigt.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:34
Demoniac schreef op 11 oktober 2002 @ 10:52:
Aluminium is volgens mij juist iets dikker, omdat het iets minder sterk is dan staal.
Ja, alu is dikker omdat het slapper is.
Een koperen kast: zwaar :P

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 06:06
De hamvraag is of alu stiller is als staal. :)

.... Ik weet het ook niet

Verwijderd

marco899 schreef op 11 oktober 2002 @ 10:53:
Het is een heel verhaal, maar wat wil je nu zelf? Of verwacht je nu echt dat er uit dit topic een onderbouwt verhaal gaat komen, die jou keuze voor een kast rechtvaardigt.
Is het zo vreemd dat de topicstarter bepaalde info over alu kasten wil? :Z

• Demo

Demo

Koper is ook een zacht materiaal, nog zachter dan alu denk ik zelfs, maar ik denk niet dat dit echt veel uitmaakt in het dempen van de trillingen.
Overigens is 'bloot' koper totaal ongeschikt als kast, dat oxideert namelijk in no-time (en 10 keer zo snel als je er met je vingers aan gezeten hebt)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Verwijderd

en koper is volgens mij duurder dan aluminium. Ik wil gewoon een lianli omdat ik afwil van dat compu beige en geen zin heb om te verven.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Koper is stervensduur. Alu roest niet en ziet er leuk uit. Staal is helemaal goedkoop.

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-11 08:41

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Een aluminium kast is minder stil omdat ie minder massa heeft dan een stalen kast. Hoe meer massa hoe beter de isolatie. Dit geld dan vooral voor lage tonen. Voor hoge tonen zal het niet veel uitmaken. Als je hoge tonen wilt verminderen kan je beter isoleren met eierdoppenschuim.

Ps. als je lage tonen wilt verminderen, zou je is moeten experimenteren met kurk aan de binnenkant van je kast.

Verwijderd

Volgens mij maakt het soort materiaal van de kast niet veel uit omdat meeste herrie veroorzaakt wordt door de verplaatsing van lucht. Het lawaai dat de kast zou kunnen produceren (resonantie) is op te lossen door op strategische plaatsen een dun laagje rubber o.i.d tussen te plaatsen. Stillere fan's en betere airflow werken beter imho.

En de kast zelf zorgt niet of nauwelijks voor koeling, aangezien verreweg de meeste warmte afgevoerd wordt door je fan's.

Verwijderd

Aluminium geleidt de warmte wel goed , maar straalt de warmte nauwelijks uit.
Daarvoor heb je ge-anodiseerd aluminium nodig. "zwart aluminium"
Een kast van geanodiseerd aluminium heb ik nog niet gezien

• Demo

Demo

sebastius schreef op 11 oktober 2002 @ 10:59:
Koper is stervensduur. Alu roest niet en ziet er leuk uit. Staal is helemaal goedkoop.
Alu roest wel degelijk, heel snel zelfs, alleen dit valt niet op omdat het heel egaal gaat. Volgens mij is namelijk bij het alu van die Lian-Li kasten enzo ook de oxidatie die je ziet.

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 11:17:
Aluminium geleidt de warmte wel goed , maar straalt de warmte nauwelijks uit.
Daarvoor heb je ge-anodiseerd aluminium nodig. "zwart aluminium"
Een kast van geanodiseerd aluminium heb ik nog niet gezien
Beter opletten dan, want Lian-Li heeft weldegelijk zwart geanodiseerde versies van de meeste modellen... Deze hebben geloof ik een serienummer eindigend op 1 (dus blank PC60, zwart PC61 etc.)

Verwijderd

mja ik wil zelf de pc71 usb kopen :)

• Sherlock
  • Laatst online: 15:46

Sherlock

No Shit

Demoniac schreef op 11 oktober 2002 @ 10:52:
Dat is dus ook weer heel erg afhankelijk van welke legering er gebruikt wordt, er zijn verschillende sooren aluminium die echt sterker zijn dan staal. Maar ja, er zijn ook weer veel legeringen met staal die weer sterker zijn dan zuiver aluminum... B)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Verwijderd

Topicstarter
Bottom-line is dus het metaal doet er geen fuck toe het gaat bij alu kasten alleen om de looks.

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 11:25:
Bottom-line is dus het metaal doet er geen fuck toe het gaat bij alu kasten alleen om de looks.
Inderdaad en ook weer niet, zoals je zelf al aangaf, je kan een goed geleidend materiaal gebruiken, maar zonder goede airflow scheelt het niet veel. Het blijft dus meer een esthetische keuze, waarbij aluminium goedkoper is dan koper.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

• marco899

marco899

Know's what he wants.

Demoniac schreef op 11 oktober 2002 @ 11:17:
[...]

Alu roest wel degelijk, heel snel zelfs, alleen dit valt niet op omdat het heel egaal gaat. Volgens mij is namelijk bij het alu van die Lian-Li kasten enzo ook de oxidatie die je ziet.
Bijna goed, aluminium roest niet, maar oxydeert. Daarnaast krijgt door die oxidatie, het aluminium een zelfbeschermende huid, die de oxidatie weer stopt. Dat is ook de reden dat aluminium pannen niet in de vaatwasser mogen, omdat deze dat laagje weer weghaalt.

Verwijderd

Begin aan een kast van zilver ?? >:)

• Demo

Demo

marco899 schreef op 11 oktober 2002 @ 11:33:
[...]

Bijna goed, aluminium roest niet, maar oxydeert. Daarnaast krijgt door die oxidatie, het aluminium een zelfbeschermende huid, die de oxidatie weer stopt. Dat is ook de reden dat aluminium pannen niet in de vaatwasser mogen, omdat deze dat laagje weer weghaalt.
Zoek op wat roesten is en wat oxyderen is... 2 verschillende woorden voor precies dezelfde reactie :)

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Demoniac schreef op 11 oktober 2002 @ 14:24:
[...]

Zoek op wat roesten is en wat oxyderen is... 2 verschillende woorden voor precies dezelfde reactie :)
Onzin, zoek jij het maar zelf maar even op. Roesten is de benaming voor het oxideren van ijzer/staal. Aluminium oxideert en daarbij ontstaat dus aluminiumoxide, wat het aluminium gelijk beschermt tegen door-oxideren. Het is dus ook geen roest wat er op aluminium komt, maar aluminiumoxide.

Verder is de warmtegeleiding eigenlijk te verwaarlozen wanneer je een beetje een behoorlijke airflow hebt.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• mbvisiontt
  • Laatst online: 19-08 06:06
Zal ik maar es effe het antwoord geven? :)

Ik quote Procooling.com:
Myth #1. Aluminum cases act as giant heatsinks.

"These are my personal preference for a number of reasons, including light weight, durability, and, most important, the fact that an aluminum case acts as a huge heatsink drawing off the heat built up within the case. The difference in internal case temperature between aluminum and comparable steel cases is as much as 4 to 8° Fahrenheit or 2.2 to 4.5° Celsius."

-SystemCooling.com
http://www.systemcooling....=News&file=article&sid=66

The entire concept as an aluminum case as a significant source of system cooling originated not in a laboratory or an engineer's plans, but with marketers. Any superiority of an aluminum case in cooling lies with improvements in airflow and increases in the number of fans; not with the function of aluminum cases as some giant heatsink. If you think about it logically, then this is clear. The case is not in physical contact with the hot parts of your system, so for the case to serve as a heatsink then heat would need to be transferred from warm air to the aluminum case and then dissipated. This is NOT efficient, and for it to happen to any appreciable extent then there would need to be very little airflow in the case. In reality, virtually all of the cooling of PC cases occurs due to air movement. Coolermasters and Lian Lis ship with a better stock fan configuration than most other mid towers, so they appear to cool better. The fact that they are aluminum cases is incidental.
Ok dan, dus dan kunnen we vanaf nu allemaal geld gaan besparen. :P

.... Ik weet het ook niet

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11

Epsilon

mbvisiontt schreef op 11 oktober 2002 @ 21:22:
Zal ik maar es effe het antwoord geven? :)

Ik quote Procooling.com:

[...]

Ok dan, dus dan kunnen we vanaf nu allemaal geld gaan besparen. :P
Daar kopen de meeste mensen geen alu kast voor :).
Een alu kast is over het algemeen mooier (geheel van alu ipv een plastic front. Bij ijzer is dat niet haalbaar ivm gewicht).

Het is ook lichter, wat voor lannen behoorlijk fijn kan zijn :).

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik lekker voor een solide stalen kast.
Zijn die er ook zonder plastic frontjes? Dat is nou juist wat al die dingen zo lelijk maakt.

• Demo

Demo

DenniZ-X schreef op 11 oktober 2002 @ 20:31:
[...]

Onzin, zoek jij het maar zelf maar even op. Roesten is de benaming voor het oxideren van ijzer/staal. Aluminium oxideert en daarbij ontstaat dus aluminiumoxide, wat het aluminium gelijk beschermt tegen door-oxideren. Het is dus ook geen roest wat er op aluminium komt, maar aluminiumoxide.

Verder is de warmtegeleiding eigenlijk te verwaarlozen wanneer je een beetje een behoorlijke airflow hebt.
Okee, de benaming roesten wordt alleen voor het oxideren staal gebruikt, maar dit betekent niet dat het een ander soort reactie is. Er zijn namelijk ook staalsoorten waarvan alleen het oppervlak verroest en daardoor de rest van het staal beschermt tegen doorroesten... (8>

Pagina: 1