[RH7.2] harddisk power-off?

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb nu een servertje met freesco draaien, doet wat ie moet doen; internet delen. Dat gaat allemaal prima (ook nog http, ssh erop) en het grote voordeel vind ik dat de harddisk uitschakelt (in bios ingesteld) als ie niks te doen heeft.. de harddisk is dus bijna altijd uit, want inet delen vereist geen harddisk. Lekker stil dus en geen slijtage :)

Nu wil ik wel es wat meer doen met die server en redhat 7.2 erop zetten. Dus met samba, http, ftp etc. Mijn vraag is alleen: blijft mn server dan nog steeds zo stil doordat de harddisk praktisch altijd uitstaat? Of heeft zo'n distributie als Redhat zoveel extra services etc. geinstalleerd dat er om de paar minuten wel iets naar de harddisk wordt geschreven (logfiles ofzo?) en die harddisk dus altijd aan blijft staan. Iemand hier ervaring mee? (even er van uitgaande dat ie alleen maar internet aan het delen is, het is logisch dat ie aangaat als er ftp of http verkeer is, amar dat gebeurt bijna nooit)

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 21:16
Red Hat heeft idd HEEEL veel standaard services...

Ik weet niet wat jouw kennis is op LINUX gebied, anders kun je DEBIAN nemen :)

En over die harddisk: probeer, en u weet :+

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
veel services die je niet gebruikt uitschakelen, scheelt in het hd-gebruik, maar vooral in de security.
het harde schijf gebruik hangt verder veel af van de hoeveelheid intern geheugen :)

een beetje modern 5400rpm schijfje hoor je trouwens amper :)

• Palomar
  • Niet online
ff proberen is niet echt een oplossing, omdat ik eerst die hele server moet verplaatsen, andere harddisk, cdrom, floppydrive etc. inbouwen. En als dan blijkt dat ie idle wel lekker de harddisk aan laat staan gaat het hele feest niet door :P Ik dacht dat iemand hier misschien wel ervaring mee heeft, want weinig geluid is toch wel iets wat veel mensen willen bij een servertje..

En nee, debian begin ik nog maar ff niet aan.. ik heb nog niet zo erg veel linux kennis.. :)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ja, RH draait veel services, maar die zijn makkelijk te stoppen.
met hdparm kan je ook een timeout instellen wanneer de disk moet stoppen met draaien. Probeer dit echter niet op SCSI disken, daar gaat het niet altijd goed mee heb ik begrepen.

Verder, tja hoe meer services er draaien, hoe meer er op de disk geschreven wordt. Wil je dat het wegschrijven van logfiles geruisloos werkt, dan zou je kunnen overwegen om /var te mounten op een ramdisk. Mits je genoeg ruimte hebt.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
met een goeie howto is debian erg goed te doen hoor, ik ben ook begonnen met redhat, maar na 2 weken mandrake gepakt, en toen na 2 weken ofzow debian, die ik nu al best een tijd gebruik :)

ben nog steeds vrij n00b :P maar vooral apt-get is supergebruiksvriendelijk :)

met een goeie howto kom je ERG ver :)

• Palomar
  • Niet online
veldmuis schreef op 11 oktober 2002 @ 10:46:
veel services die je niet gebruikt uitschakelen, scheelt in het hd-gebruik, maar vooral in de security.
het harde schijf gebruik hangt verder veel af van de hoeveelheid intern geheugen :)

een beetje modern 5400rpm schijfje hoor je trouwens amper :)
ja ok, stel dat ik 80 van de 100 services uitschakel, dan hoeft er nog steeds maar eentje bij te zitten die alles kan verpesten ;)

En dat je een 5400rpm schijf niet hoort.. misschien in een pc met veel fans etc., maar mijn server (p233mmx) heefte en low-noise voeding en je hoort hem nu praktisch NIET als de hd uit is :)

Maar misschien dat ik het toch maar gewoon moet proberen als niemand hier een duidelijk antwoord op weet.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik denk dat er genoeg antwoorden zijn gegeven op jouw vraag.
a) de services die er draien kan je uitzetten.
b) de harde schijf kan in de slaapstand
c) een 5400rpm diskje hoor je bijna niet.

Verder weten wij niet welke hdd jij hebt, dus kunnen wij toch niet vertellen of deze herrie gaat maken :? |:(

En als je het niet hebt geprobeerd, dan weet je het niet.
suc6 * Equator is echte problemen oplossen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

CyberJ schreef op 11 oktober 2002 @ 11:01:
b) de harde schijf kan in de slaapstand
[/ME]
True, maar dan moet niet syslogd elke 2 of 5 minuten een ---MARK--- regel wegschrijven, dat schiet je er nog niks mee op ;)

Je hebt dit programmaatje nodig, en hdparm uiteraard ;) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
apt-cache show noflushd
Package: noflushd
Priority: optional
Section: utils
Installed-Size: 97
Maintainer: Daniel Kobras <kobras@debian.org>
Architecture: i386
Version: 2.6.3-1
Depends: libc6 (>= 2.2.4-4)
Filename: pool/main/n/noflushd/noflushd_2.6.3-1_i386.deb
Size: 39924
MD5sum: 2cde4a05cbe3254d472a5efda6304c67
Description: allow idle hard disks to spin down
 Noflushd is a daemon that spins down disks that have not been read from
 after a certain amount of time, and then prevents disk writes from
 spinning them back up. It's targeted for laptops but can be used on any
 computer with IDE disks. The effect is that the hard disk actually spins
 down, saving you battery power, and shutting off the loudest component of
 most computers.
Task: laptop

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Een paar dingen:

* De hele dag uit zijn en dan een paar keer per dag upspinnen is al slechter voor je HD dan 24/7 draaien (upspinnen is een van de grootste bronnen van slijtage). Niet dat hij meteen kapot gaat als hij een paar keer per dag upspint ofzo, maar je wilt er misschien rekening mee houden.

* Je HD zover krijgen dat hij bijna altijd uit is is zo makkelijk nog niet. Noflushd helpt, maar als je veel services draait moet er altijd wel weer eens eentje bij de HD zijn. Merk ook op dat ext3 dit verpest (vanwege ext3's commit interval van 5 seconden).

• Palomar
  • Niet online
ok bedankt voor de reacties :) Denk dat ik het toch gewoon ga proberen :) En die HD moet dan maar gewoon blijven draaien, want uit de reacties merk ik wel dat het ws. niet gaat lukken (zal dat noflush progje wel nog ff proberen).
Pagina: 1