Toon posts:

[FreeBSD] You must build a kernel first

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een cvsup gedaan, vervolgens een make world en hierna

init 1
cd /sys/i386/conf
config KERNEL
cd ../../compile/KERNEL
make clean;make depend;make; make install

en krijg dan de volgende meldig:

code:
1
2
3
4
5
6
7
*** Error code 1

Stop in /usr/src/sys/compile/KERNEL
You must build a kernel first
*** Error code 1

Stop in /usr/src/sys/compile/KERNEL

Search levert niks op.......heb deze zaken vanaf een 7.0 RC gedaan

[edit]
Sorry, 7.0 RC moet 4.7 RC zijn...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2002 15:39 . Reden: foutieve versie ]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Freebsd 7.0 RC :?

Eeuwige n00b

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Ik weet niet of het ook op jou manier kan, maar normaal gesproken compile je onder freebsd een kernel zo:

cd /usr/src
make buildkernel KERNCONF="kernelnaam"
make installkernel KERNCONF="kernelnaam"

waarbij kernelnaam bij een verse install GENERIC is

zie voor meer info: http://www.freebsd.org/do...s/handbook/makeworld.html

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Die make clean is overbodig en zal dan ook wel de melding geven. Probeer eens zonder en lees het handboek :)

Verwijderd

Ja, je moet niet kernel gebruiken, maar GENERIC.

Zo ver ik kan zien bestaat KERNEL helemaal niet, of jij moet em zo gekopieerd hebben van GENERIC naar KERNEL maar dat denk ik niet.

Verder kan het wel op jouw manier, zo doe ik het ook. Zolang je maar de goede naam gebruikt })

Verwijderd

Topicstarter
1) een uname -a geeft FreeBSD 4.7 RC
2) de volgorde welke ik gebruikt heb is die van bsdfreaks.nl (CVSUP).
3) make clean geeft geen foutmelding.
4) en ja, ik heb GENERIC gekopieerd naar KERNEL. Dus....een andere verklaring ?

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Het handboek zegt dat je deze methode moet gebruiken als je -niet- geCVSUPt hebt.

Aangezien je dat -wel- hebt gedaan, moet je dus make buildkernel KERNCONF=KERNEL && make installkernel KERNCONF=KERNEL gebruiken. Niet dat dit normaalgesproken uitmaakt..

Je kunt natuurlijk in de makefiles op zoek gaan naar waar de melding wordt gegeven om uit te vinden waarom je de melding krijgt.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

als je gecvsupped hebt gaat het als volgt
make buildworld
make buildkernel KERNCONF=JOUWKERNELCONFIG

naar single usermode voor de zekerheid

make installworld
make installkernel KERNCONF=JOUWKERNELCONFIG
mergemaster
------------------------------------
als je op deze manier je kernel bouwt NA een cvsup als je wel een world gebouwd hebt maar geen kernel dan wordt bij het bouwen van je nieuwe kernel ook alvast je nieuwe world gebruikt ook al draait die op dat moment nog niet...
libs die geupdate zijn en al die shit, compiler aanpassinkjes en weet ik veel wat allemaal wat aangepast is in die nieuwe world en wat invloed kan hebben op de kernel wordt dan al gebruikt.

Op jouw manier is dat dus NIET zo en dan krijg je ook dit soort fouten.

Zoals jij het doet is prima, maar op een al draaiende world.. dus als je al een world gemaakt hebt en de kernel ook en geinstalled enzo en het draait allemaal prima, als je dan nog 's een kerneltje moet compilen om wat extra opties aan of uit te zetten of hardware ondersteuning ofzo, dan moet het op jouw manier.
Daar is verder niets mis mee.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:42
Je kan ook gewoon een paar guides op http://bsdvault.net lezen. Erg handig moet ik zeggen. Ik ben zelf ook pas net bezig me te verdiepen in FreeBSD en ik hoef nooit hier om info te vragen feitelijk doordat er zoveel guides op internet te vinden zijn.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

oh trouwens, mergemaster is een proggy om ook je scripts en configfiles recht te trekken.
Het is NODIG!
als bijv. je pam.conf niet geupdate wordt kan het best eens voorkomen dat je zomaar ineens niet meer via ssh in kan loggen ofzo..
of je MAKEDEV niet updaten geeft ook hele leuke resultaten..

dat mergemaster regelt dat allemaal voor je.
die laat je kiezen tussen het oude en nieuwe bestandje en eventueel kan je ze mergen.

als bijv. /etc/group er iets bij hoort te krijgen voor het systeem zelf kan je ze mergen, dat wil zeggen dat je uit beide bestanden (de oude en de nieuwe) uit kan kiezen wat er in komt.

voor bestanden als pam.conf en login.conf moet je daar niet over inzitten, gewoon overschrijven met de nieuwe versie is dan het makkelijkste.. tenzij je exact snapt hoe de login.conf enzo in mekaar zit... maar als dat zo was had ik dit hele verhaal ook niet hoeven doen volgens mij

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

nog sterker, zonder mergemaster moet je een hele omweg bewandelen (waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :P) omdat /usr/src/etc en /etc niet precies gelijk zijn (volgens het grote FreeBSD handboek)

[waarschuwing: onderstaande is een heleboel gelul wat geen directe nuttige bijdrage heeft aan dit topic :+ ]

Ik heb een weekje geleden geupgrade van 4.6.2 naar 4.7 en na de reboot was het netwerk heel traag (ping 2000+ms) op de externe interface (xl0 een 3c900) getest door hem aan het interne netwerk te hangen en alles werkte perfect, een reboot gedaan en alles was OK, denk dat het komt omdat hij zijn state tables van het NAT'en niet kon restoren na de build en na een reboot wel, vond het wel erg vaag dus als het nog eens voorkomt post ik het vanzelf wel een keer.. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Leon op 18-10-2002 00:33 . Reden: clown gefixt ]

Eeuwige n00b

Pagina: 1