Toon posts:

[webserver] welke hardware?

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit zal wel een domme vraag zijn in jullie ogen, maar toch wil ik vragen dit topic niet meteen te sluiten.

We zijn met onze klas bezig een eigen website op te zetten (linkjes verwijderd). We willen hiervoor onze eigen webserver gaan opzetten, omdat ik samen met vrienden ook nog een site heb die we aan het vernieuwen zijn (wordt veel flash gebruikt!) heb ik aangeboden om een webserver op te gaan zetten. Maar omdat niemand dat nog had gedaan, hebben we ook geen idee wat er dan allemaal in moet zitten.

Met de site van de klas hebben we nu gemiddeld 100 visitors per maand, dit zijn vooral klasgenoten en leerlingen uit andere klassen met dezelfde studie. Met de site van mij en mijn vrienden hebben we gemiddeld 75 bezoekers per dag.
Er wordt gebruikt gemaakt van een CGI-BIN voor het forum, er zou een poll op moeten komen (perl).

Mijn vraag is nu dus, welke hardware heb ik nodig zodat de server niet te traag wordt.
We waren al aan het denken aan een 1000 Mhz proc en zeker 512 geheugen, maar we hebben geen idee of dat genoeg is, wie kan ons daarmee helpen?

Ook zou ik graag willen weten wat voor een videokaart er in zou moeten zitten en welke en hoeveel netwerk kaarten? En natuurlijk welke dingen moeten er nog bij die ik vergeten ben???
Ik ben een echte n00b op dit gebied, dus als jullie me kunnen helpen....GRAAG!

Met vr gr.

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 11-10-2002 09:52 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Okay, vraag 1: Wat voor internetverbinding gaat het om? Of is het een lokaal netwerk? Dat bepaald nl. voor het grootste deel je snelheid. Als je dit thuis gaat doen met @home heb je een probleem nl. dan kan je een 100 MBit kaart erin stoppen, maar dat heeft geen zin.

Dus: even type inter/intra net verbinding vermelden plz.

Verder, P1000 met 512 is ruim voldoende, videokaart, maakt niet uit, daar gaat het niet om, als het daar maar mee te beheren valt (Oude TNT ofzo, GF2)

Zorg wel voor fatsoenlijk snel geheugen en een snelle HD, liefst scsi, maar met 100 hits per maand lijkt IDE@7200 Rpm mij meer dan genoeg.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 15:27

Croga

The Unreasonable Man

Dit is natuurlijk een erg vage vraag. Bij het bepalen wat je aan hardware nodig hebt, speelt veel meer...

- Welke Webserver software ga je draaien?
- Hoe wordt de server aan het Internet gehangen?
- Zijn er op de server locatie nog meer PC's die van het Internet gebruik maken?

Al met al is dit een heel erg uitgebreide vraag. Om een simpel antwoord te geven, wat erg algemeen is:
- Je server gaat niet zwaar belast worden (80 bezoekers per dag is peanuts).
- Je Internet verbinding (upstream) zal waarschijnlijk een grotere beperking zijn dan de snelheid van de server.
Ik, persoonlijk, zou gaan voor een P3/Cellie van 800 tot 1200 Mhz. 512Mb geheugen, en een kleine harddisk. Dat is meer dan voldoende voor een dergelijke server. Grafische kaart en geluid hoef je je al helemaal geen zorgen over te maken. Een simpel 4Mb kaartje of zo, aan een 14" monitortje is al ruim voldoende.
En netwerkkaart.... tsja..... hoeveel is afhankelijk van je netwerk. Ik zou een 3Com nemen voor de betrouwbaarheid, en neem dan ook maar meteen een 100Mbit, dan ben je daar ook vast mee klaar (daarnaast kost het nauwelijks meer dan een 10Mbit versie).

[ Voor 0% gewijzigd door Croga op 11-10-2002 09:33 . Reden: typo in hits...... ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-04 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik denk dat je het allemaal veel te zwaar ovetrekt.
Tenzij je dus duizenden bezoekers hebt per dag , waarvoor elke user een Perl script gerund moet worden, kan het allemaal best wel makkelijk.

Je beschrijft niet wat het OS is van je server en wat voor webserver-software en Perl versie je wilt gaan draaien.

Meerdere netwerkkaarten is in jouw geval echt niet nodig. Druk er een 3com in, en niet meer over denken.

Die 1 Ghz proc kan wel, want dat is toch wel het laagste wat je nu nog kunt kopen (tenzij je nog eentje ergens hebt liggen).
Afhankelijk van welke software je gaat draaien zou 512 zelfs wel overkill _kunnen_ zijn, again geef meer info hier over.

Een videokaart boeit natuurlijk absoluut geen enkele ruk voor een server. Hier is 1 simpel antwoord voor te vinden: de allergoedkoopste die je kunt vinden.

Zie voor meer info over dit soort topics ook: sys:/tweakers/net/PNS/faq.txt (onder het kopje "Kwil een nieuwe server, liefst 19" enzo!! HELP!!").

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
heb thuis @home, dus geen lokaal netwerk.

Die 100 hits per maand zijn van de begin site van de klas we hopen dat dat er toch wel meer worden, tenminste dat hopen we!
De andere site die heeft gemiddeld 50 hits per dag, dus ongeveer 1500 per maand. Er komen veel foto's op die site die staan, maar die zijn allemaal doorgelinkt, van een server van paradigit. Na verloop van tijd zullen deze foto's wel verhuizen naar onze eigen webserver.
Hopelijk kun je hier iets mee, anders hoor ik het wel!
iig alvast bedankt

Koffie: Ik heb de URl's even verwijderd ..

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 11-10-2002 09:53 ]

Verwijderd

voor nog geen 100 bezoekers per dag is 1Ghz imo aardig overkill. Maar waarschijnlijk kom je toch wel uit bij zoiets, aangezien men je raar aan gaat kijken als je vraagt om een 600Mhz server.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 09:34:
voor nog geen 100 bezoekers per dag is 1Ghz imo aardig overkill. Maar waarschijnlijk kom je toch wel uit bij zoiets, aangezien men je raar aan gaat kijken als je vraagt om een 600Mhz server.
ik was weer s niet de eerste...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nou, met je @home lijntje is die P1000 512 mb blabla zwaar overkill. Dit kan je zelfs nog fatsoenlijk op een pentium 350 met 128/256 MB ram draaien. Je hebt immers maar 15 kb/s upload!!!

N.a.v. Koffie: lekker freeware windows servers gaan draaien, linux is natuurlijk nog beter, Apache ofzo, dat draait zowel onder linux als windows.

Voor de rest, zie idd. die mooie faq ;)

beetje laat.nl

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik apache wil gaan gebruiken voor de server.
Omdat ik het het liefst alles er al op wil hebben voor als het eens nodig is, zoals MySQL Database, Perl, PHP.
Maar zoals ik al zei ik heb geen idee wat ik ervoor moet gebruiken!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 09:39:
ik denk dat ik apache wil gaan gebruiken voor de server.
Omdat ik het het liefst alles er al op wil hebben voor als het eens nodig is, zoals MySQL Database, Perl, PHP.
Maar zoals ik al zei ik heb geen idee wat ik ervoor moet gebruiken!

NOFI hoor, maar zou je daar niet uberhaupt eerst over nadenken. Je komt op mij iig over als iemand die heel graag een server wil draaien maar geen enkel idee heeft waar 'ie het eigenlijk over heeft.

- Je hebt het over een forum en CGI/Perl (??)
Noem eens concrete namen

- Wat wil je als server OS gaan draaien ? Lijkt me redelijk belangrijk

- Je noemt Apache, waarom?
Omdat je de naam vaak hoort? Of heb je er daadwerkelijk ervaring mee ?

Verwijderd

Kun je niet beter ergens gewoon wat webspace huren? Is veel voordeliger, en heb je ook geen omkijken naar de installatie en onderhoud (ja, dat moet ook nog).

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:14
voor 1500 bezoekers per maand kan het niet uit zelf een server te gaan draaien en te onderhouden, lijkt mij.
Tel daarbij ook nog eens de energie die je moet stoppen in het leren adminnen van zo'n server.

Ik vraag me trouwens af wat dit in PNS doet....

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-04 19:32

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom zou je voor zo'n kleine site een eigen server willen draaien? => Gewoon voor 15 euro per maand een shared hosting accountje bij een hostingboer nemen. Als je denkt dat het goedkoper dan door de site op je eigen DSL of kabel verbinding te hosten, dan kun je voor statische content met elke hardware vanaf een 486 uit de voeten... Voor een paar CGI scriptjes heb je ook een zware hardware nodig. Een Celeron 1GHz kan in één seconde meer hits trekken dan jij op een hele dag gaat krijgen.

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 22:36
bravo, mensen die een p3 1ghz nodig denken te hebben met scsi voor deze hits moeten denk ik ff een reality check ondergaan.. persoonlijk zou ik proberen om met 2e hands, aangezien het een "fun" site is is downtime ook niet echt belangrijk lijkt me en mocht je dus nog een pc over hebben dan zal die makkelijk voldoen om de hits te halen.. een hosting account kan ook een prima idee zijn..

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

JJJ

Kijk of je een P1 of 486 kan krijgen met 32 mb ram en een ide schijfje ofzo, en mik daar dan slackware op. Maar ik denk niet dat je uberhaupt de kennis hebt (no offence) om een webserver uptodate te houden dus ik denk dat je beter zoals Femme al zei, shared hosting kan nemen.

[edit]
WTF doet dit eigenlijk in PNS? Ik heb betere topics dan dit gesloten zien worden.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

JMW schreef op 11 oktober 2002 @ 11:42:
...
Ik vraag me trouwens af wat dit in PNS doet....
JJJ schreef op 11 oktober 2002 @ 14:58:
...
[edit]
WTF doet dit eigenlijk in PNS? Ik heb betere topics dan dit gesloten zien worden.
Vreemd .. ik heb tot nu nog nix in PNS gezien :?
T.starter heeft een hoop info erbij (op het moment dat ik mijn reply verzond was er nl. nog geen enkele reply) en heel wat stof tot nadenken ;)

Zie ook nogmaals dat stukje FAQ waar ik naar verwees.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.