Hallo!
Ik heb nogal een vervelend netwerkprobleem..
Gaat over ons thuisnetwerkje:
Mn internetaansluiting van @home wordt via een server (linux; e-smith SMEserver 5.5) gedeeld met 3 client pc's (winXP, winXP, win98).
De server deelt aan de clients ip-adressen uit via DHCP.
In de server 2 netwerkkaarten, 3com905b voor @home en 3com905-TX voor het lokale netwerkje.
Tussen de server en de clients hing tot voor kort een hub van 3com (4 poorts, 100mpbs).
Nu heb ik t in me hoofd gehaald 'n switch te kopen van Sweex (http://www.sweex.nl), 10/100mbps / 8 poorts.
Als ik vervolgens de hub vervang door de switch, kan ik vanaf de client pc's de server niet 'zien' & andersom, het lukt de server ook niet om ip adressen uit te delen aan de clients...
Van client naar client ping's sturen lukt wel via de switch en die worden dan ook succesvol beantwoordt.
Heb al vanalles geprobeerd, instellingen van de clients omgezet van DHCP naar statisch adressen verkrijgen, kabels op netwerkkaarten van server verwisseld en configuratie aangepast, fullduplex mode ingesteld op de server via configtool van 3com etc. etc.
Niets helpt dus.
De led's op de switch branden zoals t hoort, link/act, fullduplex en 100mbps.
Ook knippert de led van de desbetreffende poort als er activiteit is.
Het vage is dat wanneer ik de switch vervolgens weer omruil voor de hub, alles ineens weer als vanouds werkt...
Lijkt net alsof er tussen te verbinding van de clients met de server iets mis gaat.
Situatieschets hoe 't wel werkt:
@home --- server --- hub ---- client 1 (winXP, ipadres via DHCP)
|--- client 2 (winXP, ipadres via DHCP)
|--- client 3 (win98, ipadres via DHCP)
... en hoe t niet werkt:
@home --- server --- switch ---- client 1 (winXP, ipadres via DHCP of statisch)
|--- client 2 (winXP, ipadres via DHCP of statisch)
|--- client 3 (win98, ipadres via DHCP of statisch)
Heeft iemand misschien enig idee wat het probleem kan zijn?
Ik heb nogal een vervelend netwerkprobleem..
Gaat over ons thuisnetwerkje:
Mn internetaansluiting van @home wordt via een server (linux; e-smith SMEserver 5.5) gedeeld met 3 client pc's (winXP, winXP, win98).
De server deelt aan de clients ip-adressen uit via DHCP.
In de server 2 netwerkkaarten, 3com905b voor @home en 3com905-TX voor het lokale netwerkje.
Tussen de server en de clients hing tot voor kort een hub van 3com (4 poorts, 100mpbs).
Nu heb ik t in me hoofd gehaald 'n switch te kopen van Sweex (http://www.sweex.nl), 10/100mbps / 8 poorts.
Als ik vervolgens de hub vervang door de switch, kan ik vanaf de client pc's de server niet 'zien' & andersom, het lukt de server ook niet om ip adressen uit te delen aan de clients...
Van client naar client ping's sturen lukt wel via de switch en die worden dan ook succesvol beantwoordt.
Heb al vanalles geprobeerd, instellingen van de clients omgezet van DHCP naar statisch adressen verkrijgen, kabels op netwerkkaarten van server verwisseld en configuratie aangepast, fullduplex mode ingesteld op de server via configtool van 3com etc. etc.
Niets helpt dus.
De led's op de switch branden zoals t hoort, link/act, fullduplex en 100mbps.
Ook knippert de led van de desbetreffende poort als er activiteit is.
Het vage is dat wanneer ik de switch vervolgens weer omruil voor de hub, alles ineens weer als vanouds werkt...
Lijkt net alsof er tussen te verbinding van de clients met de server iets mis gaat.
Situatieschets hoe 't wel werkt:
@home --- server --- hub ---- client 1 (winXP, ipadres via DHCP)
|--- client 2 (winXP, ipadres via DHCP)
|--- client 3 (win98, ipadres via DHCP)
... en hoe t niet werkt:
@home --- server --- switch ---- client 1 (winXP, ipadres via DHCP of statisch)
|--- client 2 (winXP, ipadres via DHCP of statisch)
|--- client 3 (win98, ipadres via DHCP of statisch)
Heeft iemand misschien enig idee wat het probleem kan zijn?