Mac achterhalen dmv. ip adress?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008

• Lau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Lau

There can be only one...

Topicstarter
Mac achterhalen dmv. ip adress enig id hoe, iemand?
ThX, Lau :)

-edit-
TypFoutje :/

Lau

Verwijderd

arp -a ? als je in een lan zit dan.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

kan niet. MAC is hardware adres, moet je met een diagnostisch hardcore-dos programma doen. Voor de realtek kaarten -> www.realtek.com.tw

andere kaarten, geen flauw idee, het staat er soms ook met een stickertje op,
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 23:45:
arp -a ? als je in een lan zit dan.
Maar dan pakt ie gewoon de twee adress, dat gaat niet dmv het ip adres ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Lau
  • Niet online

Lau

There can be only one...

Topicstarter
WhizzCat schreef op 10 oktober 2002 @ 23:45:
kan niet. MAC is hardware adres, moet je met een diagnostisch hardcore-dos programma doen. Voor de realtek kaarten -> www.realtek.com.tw

[...]

dus als ik iemand's ip heb kan ik niet van buiten het netwerk een MAc achterhalen?

Lau

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:52

chromeeh

the Gnome

WhizzCat schreef op 10 oktober 2002 @ 23:45:
[...]
A. ARP werkt ook via Internet :)
B. Het adres i.p.v de adres ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Lau
  • Niet online

Lau

There can be only one...

Topicstarter
chromeeh schreef op 10 oktober 2002 @ 23:48:
[...]

agree ;) ThX all

Lau

• WhizzCat
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

chromeeh schreef op 10 oktober 2002 @ 23:48:
[...]

Hoe kan ik dan met arp het mac adres van de hardware achter ip adrs x.x.x.x komen? Lijkt me wel interessant om ff te weten

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

WhizzCat schreef op 10 oktober 2002 @ 23:55:
[...]

Hoe kan ik dan met arp het mac adres van de hardware achter ip adrs x.x.x.x komen? Lijkt me wel interessant om ff te weten
Ja mij ook !!!

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Om even de vraag te herformuleren : Is het mogelijk als ik een mac adres heb van "een" pc in het netwerk, of op een netwerk bereikbaar over het internet, om het ip te achterhalen ?

Nee, naar mijn weten niet. het commando arp -a werkt alleen lokaal voor je eigen netwerkkaart(en). het achterhalen van een ip aan de hand van mac adres werkt met RARP
daarvoor moet je een server op zetten die de gegevens van het netwerk trekt. De gegevens die jij zoekt worden wel over het netwerk verstuurt, maar kun je alleen achterhalen door het netwerk verkeer de monitoren/sniffen/scannen, hoe je het ook wil noemen, en vervolgens te doorzoeken. Alleen dat is makkelijker gezegd dan gedaan :) Kan me ergens vaag herinneren dat Predator ook al op zoek was naar zo een tool, maar of die em al gevonden heeft ...?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt NetBIOS aanzetten; dan kun je remote met NBTSTAT -A <ip-adres> z'n NetBIOS registraties en z'n MAC adres uitlezen. Maar ik zou dat niet doen over 't internet

[ Voor 0% gewijzigd door Brahiewahiewa op 11-10-2002 00:08 . Reden: Typo ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Mac adres heeft niets te maken met ip adres. Andere laag osi model. Dus antwoord is nee. Er is geen relatie tussen IP en mac adres en je kunt dus met tcp/ip ook niet het mac adres achterhalen. Hoe je achter het mac adres kan komen is hierboven reeds vermeld. Succes

• Lau
  • Niet online

Lau

There can be only one...

Topicstarter
QBiT schreef op 11 oktober 2002 @ 00:03:
Om even de vraag te herformuleren : Is het mogelijk als ik een mac adres heb van "een" pc in het netwerk, of op een netwerk bereikbaar over het internet, om het ip te achterhalen ?

Nee, naar mijn weten niet. het commando arp -a werkt alleen lokaal voor je eigen netwerkkaart(en). het achterhalen van een ip aan de hand van mac adres werkt met RARP
daarvoor moet je een server op zetten die de gegevens van het netwerk trekt. De gegevens die jij zoekt worden wel over het netwerk verstuurt, maar kun je alleen achterhalen door het netwerk verkeer de monitoren/sniffen/scannen, hoe je het ook wil noemen, en vervolgens te doorzoeken. Alleen dat is makkelijker gezegd dan gedaan :) Kan me ergens vaag herinneren dat Predator ook al op zoek was naar zo een tool, maar of die em al gevonden heeft ...?
Idd, naar mijn weten dus ook niet, vandaar de vraag, en ik hoopte dat er een oplossing was... maar blijkbaar is het niet (makkelijk) mogelijk :|
iig bedankt :P
Grtz, Lau

Lau

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Even beknopt hoe het werkt :

Het MAC-adres werkt op niveau van Ethernet. Als je probeert een IP-adres te bereiken, wordt eerste bepaald of je al dan niet moet routeren.

Als je niet moet routeren, volgt een broadcast-ARP-request voor het IP-adres van de ontvanger, waarop de eigenaar van het betreffende IP-adres kan antwoorden met zijn MAC-adres, en het pakketje kan dan direct naar de ontvanger worden verzonden. Het MAC-adres komt dan in de ARP-cache van de verzender, en kan met "arp -a" worden opgevraagd.

Als je wel moet routeren, volgt een broadcast-ARP-request voor het IP-adres van de geselecteerde router, zodat het pakketje naar die router kan worden gestuurd, die dan weer de volgende stap in het pad op dezelfde manier bepaalt. Voor IP-adressen buiten je eigen IP-subnet krijg je dus het MAC-adres van je lokale router te zien, niet dat van de ontvanger.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Dionysus
  • Niet online
QBiT schreef op 11 oktober 2002 @ 00:03:

Beetje offtopic, er zijn wel tools om de arp tabel op een andere pc om te leiden om vervolgens het verkeer monitoren/sniffen/scannen, een voorbeeld hiervan is geloof ik het programma Ettercap. Dit programma vervalst de arp tabel op een andere pc in het netwerk waardoor het verkeer via de eigen pc kan worden geleid. (Dit is allemaal theoretische informatie ik heb dit programma zelf nog nooit getest)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 00:12:
Mac adres heeft niets te maken met ip adres. Andere laag osi model. Dus antwoord is nee. Er is geen relatie tussen IP en mac adres en je kunt dus met tcp/ip ook niet het mac adres achterhalen. Hoe je achter het mac adres kan komen is hierboven reeds vermeld. Succes
uiteraard zitten ze op een andere laag, echter ze zijn wel met elkaar in relatie!
aangezien tcp/ip niet met mac adressen werkt, maar met IP adressen moest daar een oplossing voor gevonden worden, aangezien NIC's met MAC adressen werken ;)
Daarvoor is er ARP, zoals reeds vermeld in dit topic.
Als je in een lokaal netwerk het MAC adres wilt weten van een ip nummer, doe dan ARP -a

code:
1
2
3
4
5
C:\>arp -a

Interface: 192.168.1.47 --- 0x2
  Internet-adres        Fysiek adres          Type
  192.168.1.1           00-60-97-12-2e-f8     dynamisch

echter ik wil het MAC adres van bijvoorbeeld 192.168.1.100 hebben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
C:\>ping -n 1 192.168.1.100

Pingen naar 192.168.1.100 met 32 byte gegevens:

Antwoord van 192.168.1.100: bytes=32 tijd<1 ms TTL=255

Ping-statistieken voor 192.168.1.100:
    Pakketten: verzonden = 1, ontvangen = 1, verloren = 0
    (0% verlies).De gemiddelde tijd voor het uitvoeren van
    één bewerking in milliseconden:
    Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Gemiddelde = 0ms

C:\>arp -a

Interface: 192.168.1.47 --- 0x2
  Internet-adres        Fysiek adres          Type
  192.168.1.1           00-60-97-12-2e-f8     dynamisch
  192.168.1.100         00-40-f4-5f-69-a7     dynamisch

dit is de eenvoudigste oplossing, er zijn ook wel programmatjes voor, maar deze commando's heb je standaard ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er is nu zat uitgelegd door de echte experts die hier ronddwalen (herken je zo aan de posts).
T.starter heeft nog gelukt dat ik dit topic niet eerder zag, dit durf ik namelijk nog niet eens een topic te noemen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.