Toon posts:

IPX en TCP/IP in 1 netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
IK heb al tijden netwerk gehad met aantal buren van mij. ( coax.....jah wrom geen UTP omdat het te duur is om 200 meter te vervangen en switches en bla bla bla ).

Maar dat is niet het probleem,

Toen wij ADSL kregen hebben we vanwege het delen van ADSL toch maar ons netwerk opgesplits.

Nu heb ik een Gemodde modem ( nu router dus )........ en hij ook.
Omdat we alle 2 ons internet wouden delen voor de rest van de family.

Alleen ik zit op TCP/IP en hij op IPX.
We hebben alle bij totaal andere ip's en totaal andere werkgroepen.
En eigenlijk willen we alle 2 niet de instellingen wijzigen !

Nu willlen we dus weer het netwerk aan sluiten, gaat dit werken ? ......wat voor
problemen kunnen we verwachten.......en wat als het niet gaat werken kunnen wij het beste veranderen ??

Verwijderd

Dit gaat volgens mij niet werken. Je zal toch allebei met hetzelfde protocol moeten "lullen". Als jullie allebei een andere ip-range gebruiken moet er ook nog is een extra router tussen. Maar wat is nou de moeite om ff tcp/ip te installeren en in dezelfde netwerkrange te gaan zitten ??

Verwijderd

gateway. Lijkt me het makkelijkst om een oude 486 oid met 2 netwerkkaarten en freesco of zo voor te gebruiken. Al weet ik niet of je IPX daarmee kan draaien, waarsch. niet, maar goed, moet vast ook wel werken met win9X en sygate oid.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 23:13

4VAlien

Intarweb!

er moet zowiezo een gemeenschappelijk protocol zijn.. anders kan je nog zo mooi aansluiten maar gebeurt er niks :-) Kan je niet allebei TCP/IP gaan en je eigen gateway op je eigen router houden? Lijkt me safe zat anders moet je ff een allow range instellen op die gateways..

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
2 personen met adsl in 1 netwerk??? kan je die niet aan mekaar linken??? Dat je gewoon met z'n 2en over 2 internet-verbindingen werkt??? Zou alleen maar positief uitpakken volgens mij...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Het kan wel, dat is een ding wat zeker is. Maar je hebt inderdaad een gateway nodig die de boel vertaalt naar ipx. mogelijk scenario 1:
ipx gast heeft adsl aansluiting

getweakte modem --------gateway1(van tcp/ip naar ipx) -----------zijn netwerk----------- gateway2 (ipx naar tcp) --------- jou netwerk

jij hebt adsl aansluiting

getweakte modem ------- jou netwerk --------------- gateway1 ( tcp naar ipx) -----------zijn netwerk.

In allebei de bovenstaande gevallen is het veel sneller/gemakkelijker om de clients om te zetten naar tcp/ip. die gast moet zich maar realiseren dat we een beetje het ipx tijdperk voor thuisnetwerken gehad hebben, en dat tcp/ip de standaard is. en wat werkgroepen betreft, die hoef je niet te wijzingen.

ik weet niet of jullie van extra werk houden, en bang zijn wat te leren, maar ik zou de boel omgooien naar tcp :)

/suc7

Verwijderd

ip over ipx ?? internet over ipx ? bedoeld die genwoon niet novell omgeving op tcp/ip ???

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het kan best zijn dat je buren ook IPX gebruiken, maar ze hebben wel degelijk TCP/IP, anders konden ze het internet niet op (anders dan met hele exotische gateway-constructies). Er is geen enkel probleem om meerdere protocollen op dezelfde netwerk-kaart te draaien (ikke thuis op 1 systeem : TCP/IP, IPX/SPX, NetBEUI, DLC).
Bovendien zeg je zelf
We hebben alle bij totaal andere ip's en totaal andere werkgroepen.
en IP-adressen heb je toch echt niet als je alleen maar IPX/SPX zou gebruiken.

Om de beide IP-ranges te koppelen is een 486-je met Win NT of Linux als routertje voldoende.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Volgens mij ga je gegarandeerd problemen krijgen als je 2 verschillende protocollen op die manier gaat gebruiken (packet loss enz).

Ik zou toch overstappen op alles TCP/IP.

Verwijderd

buurman tcp/ip naast ipx laten installeren; dus hij heeft 2 protocollen. Packet loss ect is onzin. Heb jaren beide protocollen in bedrijfsnetwerk gehad (of denkt iemand dat bedrijven met zowel novell 3.x als mircosoft 2 fysieke netwerken aan leggen)...

ip adressseringen zal je mogenlijk wel moten aanpassen.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 10:51:
Volgens mij ga je gegarandeerd problemen krijgen als je 2 verschillende protocollen op die manier gaat gebruiken (packet loss enz).
bullshit!

je kan prima met 2 protocollen werken, echter internet gebruikt tcp/ip en tegenwoordig ook alle windows machine's standaard, dit aangezien tcp/ip redelijk flexibel is, en goed routeerbaar.
dus ik neem aan dat je buren ook tcp/ip ernaast draaien, maar dat ze een firewall ofzo gebruiken, en windows zelf op ipx/spx laten draaien. Dan zijn er een aantal mogelijkheden, een daarvan is de reeds genoemde gateway, je kan ook zelf ipx ernaast installeren, maar toch zou ik ook voor deze gaan:
moet je eerst even vragen waarom je buren geen tcp draaien ;)
daarbij kan die protocollen netjes naast elkaar draaien ;)

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 11:23

grep

meer begrep...

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 10:51:

packet loss omdat je 2 verschillende protocollen draait?
Nou dan ga ik nu maar in blinde paniek naar m'n baas rennen dat we een groot probleem hebben. Wij draaien wel 3 protocollen door elkaar hier! |:(

Verwijderd

jahaa, ik dacht al (voor jaren) waar zijn nu mijn (kerst)pakketjes gebleven... Maar gelukkig weet ik het nu !!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 08:19:
ip over ipx ?? internet over ipx ? bedoeld die genwoon niet novell omgeving op tcp/ip ???
Ja, je kan zelfs TCP/IP emuleren over IPX

Verwijderd

en ook andersom, echter packet encapsulation lijkt mij wel een beetje ver gaan voor een thuisnetwerkje, maarre topic starter, zeg zelf eens wat hoe zit het nou ?
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 11:05:
[...]

Ja, je kan zelfs TCP/IP emuleren over IPX

Verwijderd

Met alleen IPX kom je het internet niet op hoor. En je hebt ook geen IP adres als je alleen het IPX protocol draait. Als hij toch eenIP heeft, draait hij sowieso tcp/ip. Verder hoef je niet in dezelfde werkgroep te zitten om internet te delen.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wat is nu eigenlijk de vraag?
Ik begrijp het volgende:

Jij en buurman(nen) hebben een netwerk met TCP en IPX.
Jij en buurman(nen) hebben eenzelfde ADSL modem.
Jij en buurman(nen) willen netwerken koppelen ZONDER internet te delen.

Hier ga je dus een firewall voor nodig hebben. En omdat ik vermoed dat de modems ook dezelfde IP's hebben, als je de netwerken fysiek aan elkaar knoopt, ga je IP conflicten krijgen...

Kun je ons laten zien hoe het netwerk -=precies=- is opgebouwd? Dus waar wat zit? (kabel, NICs, PC's, routers hubs the works...)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
hmm tja
ik zou 1pc nemen en daar dan modems op aansluiten
en dan lekker de download/upload delen :D

Verwijderd

Topicstarter
Aetje schreef op 12 oktober 2002 @ 01:20:
Wat is nu eigenlijk de vraag?
Ik begrijp het volgende:

Jij en buurman(nen) hebben een netwerk met TCP en IPX.
Jij en buurman(nen) hebben eenzelfde ADSL modem.
Jij en buurman(nen) willen netwerken koppelen ZONDER internet te delen.

Hier ga je dus een firewall voor nodig hebben. En omdat ik vermoed dat de modems ook dezelfde IP's hebben, als je de netwerken fysiek aan elkaar knoopt, ga je IP conflicten krijgen...

Kun je ons laten zien hoe het netwerk -=precies=- is opgebouwd? Dus waar wat zit? (kabel, NICs, PC's, routers hubs the works...)
LOL :) jullie snappen het niet !

Ik heb hier in huis een netwerk van 4 pc's, in mijn netwerk zit een router dus voor het internet te delen.
Dit is allemaal TCP/IP !

Okay........ mijn buurman heeft een netwerk van 3 pc's, in zijn netwerk zit ook een router voor het internet te delen.
Alleen DIT IS ALLEMAAL IPX !

Nu ligt de verbinding er al......das geen punt.....die ligt er al heel lang.

Alleen nu willen we bij elkaar op....... dus wil ik weten of dit kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 17:31:
[...]

Ik heb hier in huis een netwerk van 4 pc's, in mijn netwerk zit een router dus voor het internet te delen.
Dit is allemaal TCP/IP !

Okay........ mijn buurman heeft een netwerk van 3 pc's, in zijn netwerk zit ook een router voor het internet te delen.
Alleen DIT IS ALLEMAAL IPX !

Nu ligt de verbinding er al......das geen punt.....die ligt er al heel lang.

Alleen nu willen we bij elkaar op....... dus wil ik weten of dit kan.
Als je buurman ALLEEN het IPX protocol gebruikt kan hij het internet niet op want dat gebruikt namelijk het TCP/IP protocol (duh?)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 17:31:
[...]

Ik word niet blij van je :(.

Als je antwoord wil op je vragen, lees dan tenminste de posts.

Ik heb vrijdag al geconstateerd dat je buren wel TCP/IP hebben, gezien :
- ze zitten op het internet;
- ze hebben (andere) IP-ranges.

Misschien moet je eerste eens bij je buren gaan kijken hoe hun netwerk er nu echt bij ligt, want het is moeilijk adviseren over een situatie die bijzonder onwaarschijnlijk is.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 17:38:
Als je buurman ALLEEN het IPX protocol gebruikt kan hij het internet niet op want dat gebruikt namelijk het TCP/IP protocol (duh?)
Zoals al eerder vermeld, dit kan niet. Wat wel kan, is dat je buurman over de interface die naar jouw netwerk connect alleen IPX aan heeft staan, dat is een heel ander verhaal. Daarom, zoek eens uit hoe je buur zn netwerk heeft liggen, en zoek ook eens uit hoe jij zelf je netwerk hebt liggen. IP ranges en zo.

Forget your fears...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Hier wordt ik dus moe van...

Je buren moeten wel TCP/IP hebben voor zijn internetconnectie. Da's al diverse malen door de verschillende personen aangehaald.
Daarnaast heeft-ie blijkbaar ook IPX draaien. Dan vraag ik mij af op welke interface... Theoretisch zou hij het op zijn LAN kunnen hebben!
Hoe?
Hij heeft 1 machine (of modem) die connect naar het internet en deze verbinding heeft hij gedeeld. Daarnaast heeft deze machine ook nog eens het IPX/SPX protocol draaien op de interface met zijn LAN. Dus onderling "lullen" de LAN-machines IPX en zou het mogelijk zijn om op deze wijze met het internet verbinding te maken. De LAN machines hebben m.i. dus per definitie geen IP nodig om toch op het i-net te geraken. Dit maakt het hackers alleen maar heel moeilijk om op het netwerk in te breken.
Logisch???
Ik dacht het niet! Gebruik NAT (Network Address Translation)...
NAT reageert alleen op binnenkomende pakketten als er van het LAN uit een request is verstuurd. Ongeauthoriseerde pakketten worden dus "gedropped".
Bovendien kun je met NAT nog eens ip-filtering gebruiken en (tcp/udp)poorten opzetten, danwel dichtspijkeren).
Dus IP only zou zo ook zijn voordelen hebben.
Wil hij echter een persé een ander protocol willen hebben voor zijn LAN, waarom dan niet NETBEUI? Weinig overhead, razend snel èn NIET routeerbaar!

Een van jullie zou dus een gateway moeten bouwen. Of stiekum toch via een statische route via IP een verbinding maken... Anders wordt het niets!

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Met een statische route maakt het geen verschil of jullie in een verschillende range van ip adressen zitten. De statische route (of router) lost dat probleem op.

Wat was het probleem ook al weer???

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
Nulnulnix schreef op 13 oktober 2002 @ 07:33:
Hier wordt ik dus moe van...

Je buren moeten wel TCP/IP hebben voor zijn internetconnectie. Da's al diverse malen door de verschillende personen aangehaald.
Daarnaast heeft-ie blijkbaar ook IPX draaien. Dan vraag ik mij af op welke interface... Theoretisch zou hij het op zijn LAN kunnen hebben!
Hoe?
Hij heeft 1 machine (of modem) die connect naar het internet en deze verbinding heeft hij gedeeld. Daarnaast heeft deze machine ook nog eens het IPX/SPX protocol draaien op de interface met zijn LAN. Dus onderling "lullen" de LAN-machines IPX en zou het mogelijk zijn om op deze wijze met het internet verbinding te maken. De LAN machines hebben m.i. dus per definitie geen IP nodig om toch op het i-net te geraken. Dit maakt het hackers alleen maar heel moeilijk om op het netwerk in te breken.
Logisch???
Ik dacht het niet! Gebruik NAT (Network Address Translation)...
NAT reageert alleen op binnenkomende pakketten als er van het LAN uit een request is verstuurd. Ongeauthoriseerde pakketten worden dus "gedropped".
Bovendien kun je met NAT nog eens ip-filtering gebruiken en (tcp/udp)poorten opzetten, danwel dichtspijkeren).
Dus IP only zou zo ook zijn voordelen hebben.
Wil hij echter een persé een ander protocol willen hebben voor zijn LAN, waarom dan niet NETBEUI? Weinig overhead, razend snel èn NIET routeerbaar!

Een van jullie zou dus een gateway moeten bouwen. Of stiekum toch via een statische route via IP een verbinding maken... Anders wordt het niets!
WOEEEEEEI ! nu begrijp ik het tenminste..........maare.......mijnbuurman zei v/d week dat hij alles op IPX heeft draaien.......
Kzal het wel eff weer met hem over hebben.
Ik ben gelukkig weer een stuk wijzer geworden !! THANKX !

• Aetje

Aetje

Eindelijk begrijpt ie het... :/ dat duurde...

Forget your fears...

Pagina: 1