Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Temperatuur VU meter

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde even vragen of het ook mogelijk is om zo'n digitale VU meter te maken zoals die al vaker hier op de site staat, maar dan voor temperaturen. En of het dan ook mogelijk is dat de fans bij een bepaalde temperatuur aanspringen.
Wat ik zelf denk is dat je dan ipv een lineout gewoon een NTC (volgens mij was dat de afkorting van zo'n temperatuur-weerstand) aan moet sluiten die bij hogere temperaturen minder weerstand geeft.
Dan zou ik het ook nog in de vorm van een 'thermostaat' willen doen, zodat, als bijvoorbeeld de 6e LED aan is ook de ventilatoren draaien, en als die uitstaat niet. Zou je dan seriëel aan dat ledje een optocoupler moeten hangen zodat je je IC niet opblaast ofzoiets?
Het lijkt me best kewl om te maken en ik heb het eigenlijk wel nodig, mijn ventilatoren maken namelijk best wel kabaal maar ze zijn alleen nodig in de zomer (of als je 24u/dag in je kamer zit met ramen/deuren gesloten :D).
Ik heb die hdkoelers namelijk gekocht toen mun hd's een beetje oververhit waren en een rare geluiden begonnen uit te stoten (ze waren bijna 60 graden, mun cpu 37!!!!), zijn er twee, maar in de winter kan ik ze net zo goed uitzetten, maar das ook zo'n gedoe, telkens die kast openschroeven.
Ik hoop dat er hier mensen zijn met een beetje verstand van dit soort dingen (vast wel) :D

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Hmmm, je vraag is niet helemaal duidelijk een digitale VU meter met LEDjes, die de ventilatoren regelt met een thermostaat? Een combinatie HDD VU meter/BayBus dus...

Bedoel jij dat hoe warmer het wordt in je case, hoe meer LEDs er gaan branden, en bij de 6eLED een fan starten, bij de 7e LED 2 fans en bij de 8e LED 3 fans enz...?

Lijkt me een koel idee, ik zal daar eens een nachtje over nadenken, maar dat lijkt me idd een leuk schakelingetje, maar waarom jij de COMport wil scheiden? Wat wil je met die COMport doen dan?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, foutje, zat nog met mun oude LED-mod in gedachten :D
Heb ut al veranderd... Blaas je je IC niet op als je je fans er 'zo' opzet, dus zonder optocoupler? En ik bedoel inderdaad dat hoe warmer het wordt in de case, dat er dan meer LED's gaan branden en dat bij de 6e led een fan aan gaat en bij de 7e 2 fans, en evt bij de 8e nog 2.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Een optocoupler is voor galvanische scheiding door middel van licht... Op deze manier hebben jouw 2 apparaten geen enkele elektrische verbinding met elkaar...

Dit gebruik je bijvoorbeeld op je printerpoort als je er zelf een schakeling achter hangt... Je printerpoort wil je niet per ongeluk opblazen...

Bij een fan is dat anders... Het betrekt zowiezo zijn voeding uit je computer... Je weet dat de fan goed is, en dat er nix mis mee kan gaan... Een optocoupler heeft hier erg weinig zin... Wat jij nodig hebt is gewoon een heel simpel versterker-circuit...

Wat er uit je vu-meter circuit komt is idd niet genoeg om een fan te laten draaien... En misschien blaas je je circuit er wel mee op... Hang er dan een versterker-circuit aan. Op deze manier wordt je vu-meter-circuit niet belast...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
dus gewoon een transistorretje dan maar?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 23:52:
dus gewoon een transistorretje dan maar?
bijvoorbeeld...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
En nu nog iemand die zo aardig is om een schemaatje te maken, maar ff w88 tot Bart_Banaan is uitgeslapen ;)

edit:
Ik bedenk me net weer een volgend probleem: hoe zit het ook alweer met de plussen en de minnen bij zo'n transistor? (toch maar niet moeten slapen bij techniek :P)

Verwijderd

Go, BB, go... >:)

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Als je hem softcontrol wilt regelen op de com, moet je de NTC op een ADC aansluiten. dan kan je de data inlezen en op de temp van mbm5 de fan's laten regelen. dit doe je via de 4094 IC dit is een schuifregister hiermee kun je 8 tot 100000 uitgangen maken.. het is maar hoeveel airflow je wilt hebben :) hier hang je een bc547b aan en daarachter een bd137 of 139, nu kun je met 1,5 Amere aan de uitgangen sturen. moet je wel een stukje software in delphi of Visual basic schrijven.. dit is wat moeilijker mischien..
maar het kan heel makkelijk.

edit.
En als jij een Compoort opblaast ben je erg knap. die dingen moet je heeeel erg op z'n donder geven wil hij kapot gaan!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die comport in de eerste post was een foutje, het is juist de bedoeling dat het volledig hardwarematig gebeurt, mijn cpu is namelijk al nie zo snel en hoe minder software des te beter :)
En het is de bedoeling dat de koeling ALTIJD werkt, dus ook als je 's zomers een keer WinXP opnieuw aant installen bent ofzoiets.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

ok ik ga er eerst ook ff een nachtje over slapen :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Even [EL] in de titel toegevoegd.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me net, als het mislukt, zijn er ook losse 3,5" afdekklepjes (gewoon wit met kliksysteem) in de winkel te koop? En hoe maak ik de schakeling (op een printplaatje dus) vast aan mun afdekklepje?

Verwijderd

Het kan op dezelfde manier als ik een HDVUmeter monteer: Een LEDprintje haaks aan het hoofdprintje monteren en het LEDprintje aan het frontje plakken met dubbelzijdig tape.
Je boort dan eerst 10 gaatjes voor de LEDs in het frontje, spreekt voor zich eigenlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb dus nog nooit een printplaat gemaakt... hoe maak je nou weer twee van die printplaten haaks aan elkaar? (ik denk dat ik maar van die gaatjesprintplaat ga gebruiken, ga zelf nie etsen)

Verwijderd

etsen ownz :D ( nu wel )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 19:56:
Hmm ik heb dus nog nooit een printplaat gemaakt... hoe maak je nou weer twee van die printplaten haaks aan elkaar? (ik denk dat ik maar van die gaatjesprintplaat ga gebruiken, ga zelf nie etsen)
Kijk ff op mijn site bij HDVUmeters, daar staat het.

btw, ik had vandaag even het G_Shock-gevoel, er mislukte een printje door overbelichting, ik wantrouwde mijn timertje onterecht, want hij had het goed gedaan en ik belichtte het printje 3 minuten extra. Gevolg overbelichting en toen verdwenen bij mij ook tijdens het etsen de sporen als sneeuw voor de zon.

Verwijderd

en gewoon los een meter met ledjes en daarna pas kijken of het ook met fans enso kan mooiste ou zijn als dit stand alone is (ik zit te denken aan een goeie tempmeter voor me moped)

Verwijderd

Dit is eigenlijk meer een aanvulling op exter's site hier staat ook nog een How-to bij. Hij is alleen wel in het engels.

klik

Verwijderd

Ja, ik noem dat de fanVUmeter, ik heb dat ding wat geperfectioneerd.
Is totaal geen belangstelling voor.. :'(

Verwijderd

Topicstarter
Das een voltage monitor daar heb ik dus geen zak aan, ik moet een TEMPERATUURVUMETER hebben!!!!
En temperatuur = weerstand, voltage = gewoon stroom op je IC
Dus die van de voltagemonitor meet het voltage, deze ic moet de weerstand meten!

Verwijderd

Nou, das toch niet zo moeilijk, dan draai je gewoon het zaakje om.
Op de ingang een spanningsdeler met NTC of PTC en op de ICuitgangen via een tor de fans.
De referentiespanning op pen 7 instellen.
Of de uitgangen in één keer omklappen is nog maar de vraag, moet je uitproberen, evenals de hoogte van Uref en de waarden van de weerstanden van de spanningsdeler.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Als jij in dat schema de eerste weerstand vervangt door een NTC van een waarde die experimeteel moet vaststellen, en de schakeling aan 12Volt hangt, dan zal de uitsturing van de LEDs evenredig zijn aan je temperatuur.

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 22:49:
Ja, ik noem dat de fanVUmeter, ik heb dat ding wat geperfectioneerd.
Is totaal geen belangstelling voor.. :'(
Ow, :) hoezo geen belangstelling..... Ik wel hoor, voor vier stuks, dan kan ik nog meer LEDjes in mijn Prism hangen.... Ik mail je wel ff!!

PS) Ik ben bezig met een 10voudige HDD VUmeter die 10 HDD VU meters aanstuurt!!
100 LEDs in de onderrand van de Prism, dus ook daar over mail ik ff, want ik heb
meer HDD VU printjes nodig..

Verwijderd

Hmm, ik zal me daar eens mee bezig gaan houden..

Verwijderd

Hehe, exter krijgt het druk! Het leek mij nog wel vet om ipv die statusleds van de baybus ook VU metertjes te hebben (zoals hier: http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmon/)
Deze sluit je dus op de uitgang van de statusled aan, ik vond dat effect van die led niet zo duidelijk...

Verder erg coole printjes van Exter! Dat mag wel even gezegd worden. Even lekker een paar uurtjes solderen en je hebt dan echt coole electronics voor je case!

Verwijderd

Topicstarter
Owja, natuurlijk gewoon ipv een vaste weerstand een NTC gebruiken... Maar nou vroeg ik me af... is het weerstandsverschil van zo'n ding niet te klein?
In dat geval zou je er een transistor in kunnen bouwen en dan als 'thermostaat' een potmeter op de collector/emitter.
En hoe zorg ik dat er geen 12 volt op mijn 9 volt ledjes komt te staan? Gewoon met led.exe de weerstand berekenen en die seriëel met de ledjes schakelen?
Ik zou het heeeeel aardig vinden als iemand een schema post O-)
door een NTC van een waarde die experimeteel moet vaststellen
Kan dit niet met een programma ofzo? Ik ga niet 20 verschillende NTC's kopen om te kijken welke het het beste doet...

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Dat LM3914 IC heeft alle voorschakel weerstanden voor de LEDs al 'ingebouwd' daar hoef je niks meer aan te doen. en met een torretje kan je LED6, 7 en 8 'aftappen' en naar fan schakelingetje sturen.
En, ach, die NTC zijn niet zo duur, en je hebt een paar verschillende waardes, kijk dat weerstandje wat je vervangt is 5k6, dus koop eens een NTC met weerstand 4k7 bij 25graden, dan stuurt het LED bar vol uit bij 25graden, koop er meteen eentje van 10K bij 25graden dan kan je dus al een beetje experimenteren.

Helaas heb ik niet de tijd om 'ff'een schema te ontwikkelen, daar ben ik lang niet zo handig in als de printjes-koning Exter, en dat duur bij mij nog dagen voor ik iets werkends heb gemaakt in zo'n print ontwerp proggie als Layol of zo.
Maar misschien lukt het jou sneller, bij www.baas.nl kan je een gratis en goed proggie downloaden.

Verwijderd

Topicstarter
Van dat schema op http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmon/ snap ik dus echt helemaal niks, maar als je op dat schema van de VU meter (http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=59) de input nou vervangt door een NTC+potmeter, zou ut dan moeten werken?

Verwijderd

Ik heb in een boek (305 schakelingenn) een complete schakeling hier voor gevonden. Hier noemen ze het alleen een 'Discrete PC-ventilatorregeling.

Zou het schema wel willen posten maar dit lukt/kan ik niet.
Als ik het nou teken in paint. Kan een van jullie dit dan posten.

Dit is de teks bij het schema.

"bla bla bla (En dan komt nu het belangrijke deel) E is gebruik gemaakt van discrete componenten. Het ontwerp is bedoeld voor in Pc-voeding ondergebrachte 12-V ventilatoren die maximal 200mA nodig hebben. Om er zeker van te zijn dat de ventilator onder alle temeratuur omstandigheden na het inschakelinen van de computer goed op gang komt, mag de uitgansspannign (dus de ventilatorspanning) niet lager dan de aanloopspannig van de ventilator kunnen worden. Deze spanning wordt bepaalt door de 12-V-voedingsspanning minus de spanning over de met T3 en R6/R7 nagebootste zenerdiode. Met de gegeven dimensionering bedraagt de minimale ventilatorspanning ca. 7 volt. Pas deze waard eventueel aan op de ventilator in um computer. Loopt hij niet an (tempratuursensor R1 op ca, 25 graden celcius, eventuel even vervangen door een weerstan van 1,8 kiloohm, verlaag dan de waade van R7. Loopt hij te hard, verhoog dan de waarde. Transistoren T1 en T2 vergelijken een vaste spanning(knooppunt R3/R4) met een temperatuurafhankelijk spanning (knooppunt R1/R2). Weerstand R2 heeft een wat vreemde waarde (twee weerstanden van 18 kiloohm parallel); u kunt hiermee experimenteren. Handiger is het om voor R2 eerst een instelpotmetere(bijvoorbeeld 25 kiloohm) te gebruiken, deze af te regelen en daarna te vervangen door een (samengestelde) vaste weerstand. Plaats de temperatuursensor in de (warme) luchtstroom van de ventilator. Na het inschakelin van de computer zal de ventilator door de aanwezigheid van condensator C1 eerst hjard aanlopen (dat maakt het aanlopen nog betrouwbaarde), om vervolgens terug te zakken tot minimale snelhied. Meet met een thermometre vlak bij de sensor de temperatur va de uitsromende lucht . Wanner de temperatuur tot ca. 35 granden celcius is opgelopen, moet de regeling in werking treden. dat is te merken aan het oplopne van het ventilator toerentalc.q. de ventilator spanning. Is dat niet het geval, pas dan de waarde van R2 an (of verdraai de vervangende potmeter). naarmate de temperatuur oploopt, zal het toerental hoger worden. Het maximale toerental is slechts een fractie lager dan in de situatie zonder deze regeling. DAt is te danken aan het feit dat transistror T3 volledig in geleiding gestuurd kan worden, waardoor het spanningsverleis slechts enkele tienden van een volt bedraagt."

Waarschijnlijk is dit niet hellemaal bedoeld voor het gene wat jullie willen doen maar goed. Meschien kan iemand het aanpassen.

P.S Don't shoot me dit is mijn eerste reply.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm deze regeling geeft niet met LED's aan hoe warm het is en de ventilator gaat niet uit of aan, maar blijft altijd aan en soms wat harder als ut warm wordt, das niet helemaal de bedoeling. Toch bedankt voor de moeite!

Verwijderd

Ik heb al wel een soort oplossing bedacht, maar ik heb het nog niet werkende gekregen. Ik dacht als je nou zo'n schema pakt van een volt meter en dan aan de rhi en rlo een potmeter doet die net zo groot is als je ntc. Je kan dan makkelijk het voltage regelen. Dan maakt het dus ook niet meer uit welke waarde de pot's en ntc zijn, als ze maar gelijk zijn.

Ik heb zelf wel een ntc en de chip, maar het lukt me niet om er iets werkends uit te krijgen. Iemand die weet of dit werkt?

Verwijderd

Topicstarter
Wel jammer dat exter hier nie meer komt...
Maar zo'n soort idee had ik ook, alleen in sommige schema's zie ik dat de Rhi en Rlo allebei op de aarde aan zijn gesloten dus ik snap er nu echt helemaal nix meer van

Verwijderd

No offence, maar dat heb je verkeerd gezien, had ik ook al op gereplyed, Rhi zit altijd via een weerstand op massa, dat moet ook wel want anders werkt de schakeling niet.
Want als de hoogste spanning 0V is, hoe groot moet de laagste spanning dan zijn?

Een goed uitganspunt voor de schakeling is dit schemaatje, dat is de fanVUmeter.
Het hoog en het laag niveau kan met de twee potmeters ingesteld worden.
als je in de ingangsspanningsdeler de bovenste weerstand vervangt door een NTC ben je als een eind op de goede weg.
De fan natuurlijk ook even op de ingang wegdenken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/fanvu/spanningsloep5.png

Verwijderd

Jo:

Afbeeldingslocatie: http://people.freenet.de/s.urfer/schematic.jpg

Dit is dus een temp controled fan.
nou zet je over de fan aan sluitingen dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://casemods.pointofnoreturn.org/voltmon/images/schematic.png

als ik goed begrijp wil je dit toch? hoe hader de fan gaat draaien door de temp hoe meer leds oplichten?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wil dat die 10 leds de temperatuur aangeven (bijvoorbeeld 15 - 55 graden) en op het moment dat het 4e of 5e ledje aangaat moeten mijn fans gaan blazen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 21:38:
[...]

Kijk ff op mijn site bij HDVUmeters, daar staat het.

btw, ik had vandaag even het G_Shock-gevoel, er mislukte een printje door overbelichting, ik wantrouwde mijn timertje onterecht, want hij had het goed gedaan en ik belichtte het printje 3 minuten extra. Gevolg overbelichting en toen verdwenen bij mij ook tijdens het etsen de sporen als sneeuw voor de zon.
hey... :P , btw die fan vu-meter dat idee heb ik ook al een halv jaar mot ik nog steeds uitwerken maarja heb jij al gedaan dus :D

Verwijderd

he rem, het schijnt errug moeilijk te zijn duidelijk te maken wat je wilt hè

Verwijderd

Als jij een spanningsdeler bestaande uit een NTC en een weerstand aan de ingang van mijn schema hangt en je vogelt de goede waarden uit, dan ben je al een heel eind.
De laagdrempel is instelbaar van 0V tot een Volt of 6 en de hoge van ca 8V tot 12V.
Daarmee ben je al een aardig stukkie op weg.
Het punt is even om er aan te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een torretje tussen de NTC en de IC hang, zou hij het dan beter doen of gewoon slechter omdat de waardes dan te 'plotseling' veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 oktober 2002 @ 10:49:
No offence, maar dat heb je verkeerd gezien, had ik ook al op gereplyed, Rhi zit altijd via een weerstand op massa, dat moet ook wel want anders werkt de schakeling niet.
Want als de hoogste spanning 0V is, hoe groot moet de laagste spanning dan zijn?

Een goed uitganspunt voor de schakeling is dit schemaatje, dat is de fanVUmeter.
Het hoog en het laag niveau kan met de twee potmeters ingesteld worden.
als je in de ingangsspanningsdeler de bovenste weerstand vervangt door een NTC ben je als een eind op de goede weg.
De fan natuurlijk ook even op de ingang wegdenken.

[afbeelding]
Ik wilde dus ff met dat schemaatje aan de slag, maar waar moet het tweede pootje van C1 op aan worden gesloten? (ben nogal electronica n00b, maar solderen kan ik wel :D)

Edit:
En hoe zorg ik dat er niet 5V maar 3,6V 20mA op mun ledjes komt te staan? Waar moet ik de voorschakelweerstand dan heen pleuren? gewoon seriëel met de ledjes aan de massa? Of moet het ergens voor de IC?

Verwijderd

waar moet het tweede pootje van C1 op aan worden gesloten?
Op GND, ofwel massa.

En hoe zorg ik dat er niet 5V maar 3,6V 20mA op mun ledjes komt te staan?

Hoef je niet voor te zorgen, gaat allemaal vanzelf.
Alle anodes[+] van de LEDs komen op +5V, de voedingsspanning dus, en de kathodes[-] van de LEDs komen op de uitgangen van het IC.
LED1 op pen 1
LED2 op pen 18
LED3 op pen 17
LED4 op pen 16
LED5 op pen.......ja, goedzo, pen 15

LED10 op pen 10
Pagina: 1