[RH8.0]KDE traag

Pagina: 1
Acties:

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Topicstarter
Heb zojuist Red Hat 8.0 geinstalleerd (Personal Desktop instal), maar ik vind hem errug traag. Windows 2000 daarintegen draait op dezelfde laptop wel soepel.
Het is een PIII-700MHZ met 128 MB en ATI Rage Mobility (Fujitsu-Siemens Lifebook E).
Kan ik red hat zoveel tweaken dat de grafische omgeving 'normaal' gaat draaien, of is de hardware (mem?) de bottleneck?
Misschien zijn andere distro's sneller met de standaard installatie?

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
kde is bij mij ook altijd traag geweest (dual p3 500mhz/512mb ram) draai nu redhat 8.0 met gnome, en dat is hier stukken sneller!,

mischien even gnome als interface instellen en kijken of dit verschil maakt :?

A wise man's life is based around fuck you

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
KDE is op mijn server alleen gigantisch traag. K6-2 @400 319 MB RAM. 3,4 GB HDD. Dit alles op Gentoo 1.x (allen geprobeerd)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je zoveel mogelijk grafische franje in het KDE control panel uitzet (kwestie van uitproberen) kun je hem flink sneller krijgen.
Denk aan fading, transparantie enzo.

[edit]
ik weet niet hoe RH8 in elkaar zit, maar ik ga ervan uit dat ie met gcc 3.2 en combreloc
gecompileerd is. Als dat niet het geval is, kun je proberen hem eens zelf te compileren.

Ik kreeg een "schok" van het verschil in snelheid tussen KDE3.0 in SuSe 7.3 vergeleken met Gentoo gcc 3.2 volledig geoptimaliseerd.

• Krul
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Topicstarter
zwelgje schreef op 10 oktober 2002 @ 21:49:
kde is bij mij ook altijd traag geweest (dual p3 500mhz/512mb ram) draai nu redhat 8.0 met gnome, en dat is hier stukken sneller!,

mischien even gnome als interface instellen en kijken of dit verschil maakt :?
Gnome is zeker een stuk sneller, maar eigenlijk vind ik KDE prettiger. Maar ik ga nog even kijken of ik KDE sneller krijg. Anders moet ik maar aan Gnome gaan wennen :) .

• LollieStick
Maakt niet uit of ik alles of niets uit zet. Het blijft traag :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:45
Edit: dit kan weg. Dacht dat ie nog niet gesubmit was met mn trage verbinding, dus tikte ik er nog wat bij :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:45
Heb hier zowel Gnome2 als KDE 3.1 draaien, beide met gcc-3.2.1-pre3, beide met combreloc.
KDE 3.1 werkt lekker, Gnome2 werkt heerlijk. Vergeleken met Gnome2 draait KDE 3.1 gewoon als dikke poep door een kleine trechter, en dat op een Athlon XP 1700+ @ 147MHz FSB, Maxtor D740X 40GB en 768MB DDR geheugen.
Wat ook uitmaakt is je videokaart: al die widget zooi van QT3 rendert heel sloom op een heleboel videokaarten. Toen ik KDE 3.1 via XDCMP met Cygwin op mn broer z'n K6/2-450 met S3 Virge 325 2MB ging draaien onder windows, was het gewoon veel sneller.

Verwijderd

misschien de kleurdiepte even op 16 bit zetten ipv 24 dat wil nog wel eens helpen bij een grafische kaart van een laptop (die zijn nou eenmaal minder snel)
(/etc/X11/XF86Config)

Verwijderd

De ATI kaartjes in die laptops zijn niet -heel- geweldig. Ook kun je even kijken of je niet ook de fbdevice hebt aanstaan en dan de 'echte' ati driver voor X gebruikt. Indien de fbdevice actief is, kan de driver niet alle functionaliteit gebruiken (die is namelijk al 'geconfisceerd' door de fbdevice tenslotte).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:26

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Hebben ze dat in RH 8 veranderd dan :?
In de voorgaande versies was het /etc/X11/XF86Config

Maar goed. Ik neem aan dat je je naamresolutie ook op orde hebt :?
Dus als je vanaf de cli intypt: ping <computernaam> dan krijg je een reply van je IP adres ??
Zoja, dan klopt dat wel. Naamresolutie is erg belangrijk vooral voor KDE. Deze maakt nl. (Correct me if I'm wrong) gebruik van de DCOP server. (ik meen dat gnome hier geen gebruik van maakte .. :z )
De DCOP server wil een soepel werkende naamresolutie zien, anders gaat het bagger traag.

naamresolutie kan je realiseren door in het bestand /etc/resolv.conf de juiste nameservers te zetten. en in /etc/hosts een regel te plaasten, die er ongeveer zo uit zou moeten zien:
code:
1
2
127.0.0.1       localhost     localhost.localdomain
192.168.1.15     idefix     idefix.thuis.lan

Maar dan natuurlijk aangepast voor je eigen situatie.. ;)

Suc6

• LollieStick
CyberJ schreef op 16 oktober 2002 @ 14:36:

Maar goed. Ik neem aan dat je je naamresolutie ook op orde hebt :?
Dus als je vanaf de cli intypt: ping <computernaam> dan krijg je een reply van je IP adres ??
Zoja, dan klopt dat wel. Naamresolutie is erg belangrijk vooral voor KDE. Deze maakt nl. (Correct me if I'm wrong) gebruik van de DCOP server. (ik meen dat gnome hier geen gebruik van maakte .. :z )
De DCOP server wil een soepel werkende naamresolutie zien, anders gaat het bagger traag.

naamresolutie kan je realiseren door in het bestand /etc/resolv.conf de juiste nameservers te zetten. en in /etc/hosts een regel te plaasten, die er ongeveer zo uit zou moeten zien:
code:
1
2
127.0.0.1       localhost     localhost.localdomain
192.168.1.15     idefix     idefix.thuis.lan

Maar dan natuurlijk aangepast voor je eigen situatie.. ;)

Suc6
naamresolutie klopt. Dat heb ik bij de installatie van Gentoo meteen ingesteld. X heb ik ook al op 16 bit gehad, maar dat maakte geen hol uit. Ik ben van een 1 MB Trio64V2 (S3) naar een TNT2 M64 (32 MB) gegaan. Ook dit hielp niets. :(

Zou het een probleem kunnen zijn dat het geheugen tijdens het compileren te hoog geklokt was? Als dat zo is, vind ik het alsnog vreemd want ook SuSE is bagger traag :(.

Het gaat bij mij om Gentoo 1.4 RC1. KDE 3.0.4 (intussen geupgrade met juiste geheugen timings). NV drivers (geen nvidia deze werken niet)

• Equator

Equator

Crew Council

LinuxUser, mijn reply was ook niet gericht op jouw probleem. Sorry dat dat niet duidelijk was.
Ik heb linux ook gedraaid op een K6II#50Mhz, en dat was ook niet vooruit te branden. Nu is een K6II natuurlijk niet een van de snelste processoren, en geloof me.. KDE lust best wel een fix aantal mhz-en.
De hoeveelheid aanwezig RAM geheugen maakt zeer zeker uit wat betreft de performance van X in het algemeen, en helemaal wanneer er gebruik wordt gemaakt van KDE. Ik heb in mijn Dual PIII@1Ghz 1GB RAM zitten, en ik moet zeggen, dat loopt aardig. Mede door de aanwezigheid van 2 proc's.. :Y)

Overigens maakt het niet uit dat je geheugen overklokt is tijdens het compileren. Je kan hooguit wat fouten krijgen, maar dan stopt het compilatieproces toch wel, dus als het allemaal goed is verlopen, dan kan daar het probleem niet zitten.

Welke CFLAGS en CCFLAGS heb je gebruikt in je /etc/make.conf :?

Verwijderd

CyberJ schreef op 16 oktober 2002 @ 14:36:
oops foutje ja. wat ze hebben aangepast is dat het XF86Config is ipv XF86Config-4

• Equator

Equator

Crew Council

Oh.. Hebben ze dat ook eindelijk aangepast :?

Goed, uhh topicstarter, laat maar wat horen.. ;)

• LollieStick
CyberJ schreef op 16 oktober 2002 @ 15:13:
LinuxUser, mijn reply was ook niet gericht op jouw probleem. Sorry dat dat niet duidelijk was.
Ik heb linux ook gedraaid op een K6II#50Mhz, en dat was ook niet vooruit te branden. Nu is een K6II natuurlijk niet een van de snelste processoren, en geloof me.. KDE lust best wel een fix aantal mhz-en.
De hoeveelheid aanwezig RAM geheugen maakt zeer zeker uit wat betreft de performance van X in het algemeen, en helemaal wanneer er gebruik wordt gemaakt van KDE. Ik heb in mijn Dual PIII@1Ghz 1GB RAM zitten, en ik moet zeggen, dat loopt aardig. Mede door de aanwezigheid van 2 proc's.. :Y)

Overigens maakt het niet uit dat je geheugen overklokt is tijdens het compileren. Je kan hooguit wat fouten krijgen, maar dan stopt het compilatieproces toch wel, dus als het allemaal goed is verlopen, dan kan daar het probleem niet zitten.

Welke CFLAGS en CCFLAGS heb je gebruikt in je /etc/make.conf :?
CHOST="i586-pc-linux-gnu"
CFLAGS="k6-2 -mmmx -m3dnow -fomit-frame-pointer -O3 (en O2) -pipe"
CCFLAGS =k6-2 -mmmx -m3dnow -fomit-frame-pointer -O3 en O2) -pipe"

Ik kan me wel herinneren dat het ooit wel goed gedraaid heeft. En ook op een andere machine die ik voor iemand anders samengesteld heb (K6-2 400 MNhz, 128 MB geheugen) draait het gewoon netjes.
Pagina: 1