[css] border eerder dan eind element op laten houden (?)

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Volgens mij is het wel mogelijk, maar ik kan er maar niet achter komen hoe:

Afbeeldingslocatie: http://www.sovenewmedia.nl/gathering.tweakers.net/bordernav.gif
Zoals je ziet loopt de border(-top) iets te ver door. Dat zou eventueel op te lossen zijn met een extra cell, die je er dan weer tussen invoegt blablabla.. allemaal heel onpraktisch. Nu heb ik volgens mij een tijdje geleden dit opgelost door geklooi met de marges of padding, maar ik kan het niet meer vinden en het lukt me ook niet om voor elkaar te krijgen..

Heeft er dus iemand een andere (liefst gewoon css met evt. een kleine workaround) oplossing om de border voor het einde(/begin) van het element op te laten houden, zonder dat je moet beginnen met het invoegen van hele cellen e.d. ?

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Kun je de code posten die je nu hebt?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Zoals 2 al zegt... Graag een stukje van je code zodat we het zelf kunnen toepassen :P e.d.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:35

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

mogelijk heeft
code:
1
margin-left: -10px;
hier zin, je zit dan echter ook onderop met een bottom-border die verder naar rechts begint

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-08 10:43

DeFeCt

je wéét toch

wat is het probleem van een extra cel?

Flickr

Verwijderd

[Ongelofelijk offtopic]
En wat de kleur van de tekst betreft: een donkere variant van de ondergrond....?
[/offtopicmode]

• r0bert
Ik heb het opgelost..
.. door de linker image van de navigatie relatief te positioneren t.o.v. de navigatiecel met een linkermarge van -19 pxs;
DeFeCt:
wat is het probleem van een extra cel?
Dat zou eventueel op te lossen zijn met een extra cell, die je er dan weer tussen invoegt blablabla.. allemaal heel onpraktisch
Ennneuh ivy.. bedankt voor het meedenken :) Ik zal kijken wat ik ermee kan :)

edit:
werkende nav.. http://www.sovenewmedia.n...et/vester/indexTemp2.html

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
naja, werkend?

Afbeeldingslocatie: http://orangeweb.nl/~matthijs/vester

Opera (6.05) is een heel goede browser hoor, waarmee prima rekening te houden is.
En die door meer mensen wordt gebruikt dan in de statistieken staat, omdat Opera zich standaard identificeert als MSIE, dom ja.

• r0bert
Ohw.. thanks voor de tip.. ik zal er naar kijken zodra ik alles voor IE werkend heb !

Verwijderd

Een extra cell is een heel goed id. Maak een extra cel en defineer maar 1 border. Zoiets
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
td.singlebotborder {
border-style:'solid';
border-color:'#000000';
border-left-width:'0px';
border-right-width:'0px';
border-top-width:'0px';
boder-bottom-width:'1px';
}

in je css, en dan

<td class = "singlebotborder">&nbsp;</td>

• wicher|IA
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 20:10:
Een extra cell is een heel goed id. Maak een extra cel en defineer maar 1 border. Zoiets
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
td.singlebotborder {
border-style:'solid';
border-color:'#000000';
border-left-width:'0px';
border-right-width:'0px';
border-top-width:'0px';
boder-bottom-width:'1px';
}

in je css, en dan

<td class = "singlebotborder">&nbsp;</td>
Op zich goed, maar het kan wel wat korter:
code:
1
2
3
4
td.singlebotborder {
border: solid 0px #000000;
border-bottom-width: 1px;
}

Verwijderd

wicher schreef op 11 oktober 2002 @ 22:32:
[...]

Op zich goed, maar het kan wel wat korter:
code:
1
2
3
4
td.singlebotborder {
border: solid 0px #000000;
border-bottom-width: 1px;
}

Die notatie raad ik eigenlijk altijd af. Ik vind het beter om géén verkorte notatie te gebruiken, zoals voor border of background mogelijk is.
Ik houd echt één soort waarde per property. Wat jij doet kan natuurlijk wel, en is helemaal valide CSS code, maar ik vind het erg onduidelijk.

code:
1
2
3
border-width: 0px 0px 1px 0px;
border-style: solid;
border-color: #000000;

Overigens vind ik dit juist een mooi voorbeeld om helemaal geen CSS te gebruiken voor die lijntjes. Waarom maak je er niet één grote afbeelding van met een image map, of een geslicete afbeelding? Want 'gewoon' CSS vind ik dit niet. CSS werkt met een box model, waar schuine kantjes gewoon nog niet mogelijk zijn tot nu toe. Er zou dan immers een geweldige set properties en regels bij komen.

• wicher|IA
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 22:40:

[...]

Die notatie raad ik eigenlijk altijd af. Ik vind het beter om géén verkorte notatie te gebruiken, zoals voor border of background mogelijk is. Ik houd echt één soort waarde per property. Wat jij doet kan natuurlijk wel, en is helemaal valide CSS code, maar ik vind het erg onduidelijk.
Jouw manier van vier waarden achter één border-width (ook een soort verkorte notatie eigenlijk) vind ik eigenlijk alleen maar onduidelijker, omdat compleet niet duidelijk is welke waarde bij welke kant hoort.
Overigens vind ik dit juist een mooi voorbeeld om helemaal geen CSS te gebruiken voor die lijntjes. Waarom maak je er niet één grote afbeelding van met een image map, of een geslicete afbeelding? Want 'gewoon' CSS vind ik dit niet. CSS werkt met een box model, waar schuine kantjes gewoon nog niet mogelijk zijn tot nu toe. Er zou dan immers een geweldige set properties en regels bij komen.
Het schuine randje wordt dan ook alsnog gewoon als een image gedaan, en niet met CSS. Lijkt me op zich niets mis mee hoor.
Maar misschien is het inderdaad wel net zo handig om gelijk ook het onderrandje in de image op te nemen.

[ Voor 0% gewijzigd door wicher|IA op 11-10-2002 23:56 . Reden: toevoeging ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

crisp

Devver

Pixelated

wicher schreef op 11 oktober 2002 @ 19:07:
naja, werkend?

[afbeelding]

Opera (6.05) is een heel goede browser hoor, waarmee prima rekening te houden is.
En die door meer mensen wordt gebruikt dan in de statistieken staat, omdat Opera zich standaard identificeert als MSIE, dom ja.
In Mozilla is het effect trouwens precies zoals in Opera; MSIE's boxmodel wijkt ook af van de w3c standaard (zijn al een paar draadjes over geweest), dus ik neem aan dat dat hier ook de reden is.
Opera is trouwens prima te herkennen hoor, ook al 'ie zich identificeerd als IE; typ maar eens in de adressbar:
code:
1
javascript:alert(navigator.userAgent)

Opera geeft dan zoiets als:
code:
1
Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 2000) Opera 6.0 [en]

Kortom: een simpele scan op 'Opera' en je vist het er zo uit; kan me niet voorstellen dat de statistieken jongens dat niet weten...

Intentionally left blank

Pagina: 1