Toon posts:

Correcte Win2K instellingen voor netwerk met linux pc? Help?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

hier een concrete vraag.

Mijn pc draait linux mandrake 9 en pa zijne pc is W2K

Instellingen van mijn linux pc

IP: (static) 192.168.1.254
Submask: 255.255.255.0
Gateway: =>geen idee wat er hier moet komen ...iemand idee?
DNS : geen idee wat er hier moet komen, kan je dat vrij kiezen?
Naam: pod.superflower.net

ifconfig eth0 =>is ok vindt adress 192.168.1.254 en UP is running)
ifconfig l0 =>(is ok, vindt adress 127.0.0.1 en UP is running)
netstat -r -n => ok , ziet de 2 routes

Nu stel ik mijn pa zijn pc in op 192.168.1.2 (ip adress) bij Lan verbinding onder TCP/IP instellingen en 255.255.255.0 submask. Maar hij vraagt mij ook welke DNS servers ik wil gebruiken...(opniew iemand een idee wat je hier moet invullen??)

Pingen tussen de 2 lukt niet...
Op w2K staat ook internet (adsl) die vermoedelijk dhcp gebruikt, maar dat is een ander netwerk

HOe krijg ik voor elkaar dat het pingen lukt??

Concreet: Wat moet ik juist instellen op de W2K pc, onder Netwerkverbindingen => LAn verbinding...
Welke naam moet ik opgeven voor die W2K en waar doe je dat? dacht aan albatros.superflower.net

Iemand tips?

PS: heb reeds faqs doorzocht, maar weinig gevonden over de W2K instellingen (allemaal over de linux instellingen)

thanks
Brecht

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 21:16
als je op je PA`s pc ipconfig /all in een dosvenster typt, krijg je de DNSjes...

wil je op je linux doos ook internet hebben, moet je op je pa`s PC een router draaien... (meer in netwerken-forum-faq)

als je deze software draait, moet je op je linuxdoos als gateway t IP van je PA invullen...

wat er mis is met je overige configuratie :?

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks voor de tip...

Maar verdorie ...dat dos venster van ipconfig /all in WINDOWS 2K gaat binnen de seconde al dicht...

Hoe kan ik die dos venster output opslaan op een bestand...zoals in linux

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:36:
Ok thanks voor de tip...

Maar verdorie ...dat dos venster van ipconfig /all in WINDOWS 2K gaat binnen de seconde al dicht...

Hoe kan ik die dos venster output opslaan op een bestand...zoals in linux
Start, Uitvoeren en 'cmd' intypen, en dan dus ipconfig /all intypen ;)
Maarre, heb je al wel iets aan zelfstudie gedaan?

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 20:19

Pogostokje

* twiet *

Gewoon in een console window het commando invoeren en niet vanaf start->run

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Pogostokje schreef op 10 oktober 2002 @ 21:40:
Gewoon in een console window het commando invoeren en niet vanaf start->run
Dat zeg ik, Gamma :+

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Overigens, de vragen die je stelt zijn heel basic.
Je superflower idee gaat ook niet werken verder.

Wat wil je uiteindelijk bereiken, dan kunnen we je doorverwijzen naar de juiste websites, want dit zijn losse flodders en er zijn werkelijk ontelbare websites vol met info over deze onderwerpen.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Dat zeg ik, Gamma :+
Jij typt sneller. :+

Verwijderd

Topicstarter
dat van cmd wist ik niet...

ok ipconfig /all levert beetje interessante info op...

Windows 2000 IP-configuratie:
-----------------------------------------
hostname: brigitte (=> dus dit moet nog veranderd worden in albatros)
primair Dns achtervoegsel: (=>kan ik hier dan gewoon 'superflower.net' zetten?)
Knooppuntype: Broadcast (=> is dat wel goed??)
Ip routering ingeschakeld : ja
WINS proxy ingeschakeld : nee

Ethernet Adapter Lan verbinding:
-----------------------------------------
Mediastatus: kabel niet verbonden (=> kabel is dus wel verbonden!)
Beschrijving: 3com Etherlink XL PCi TPO NIC
Fysiek adress: 00-10-4B-AA-43-C0

PPP adapter op Alcatel Connect
---------------------------------------
Beschrijving : WAN (PPP/SLIP) interface
Fysiek adress: 00-53-45-00-00-00-00
DHCP ingeschakeld: nee
IP adress: 212.239.201.xxx
Subnetmask: bla bla bla
DNS servers: er staan er hier 2 opgesomd (kan ik die dan gebruiken voor mijn locaal netwerk??)
Netbios over tcpip: uitgeschakeld

Iemand nog ideetje, wat er fout is bij de windows 2000 pc om hem in netwerk met linux pc op te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Onder de eigenschappen van mijn netwerkkaart die ik voor mijn LAN gebruik heb ik de opties

802.1p ondersteuning (=>staat uitgeschakeld)
Datatransportbesturing (=>staat ingeschakeld)
Mediatype (=>hardwarestandaard)
Netwerkadress (=>hier staat niets ingevuld, maar er is een leeg veld om een waarde in te geven, moet ik dit invullen met het IP adress van de W2K pc zoals bij linux? vb 192.168.1.2 )

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog ervaringen met het instellen van zijn w2k pc?

Welke dns moet ik nemen? is dat afgeleid uit je IP adress?
Welke gateway...

Brecht

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 14:48
Heb je wel een crosslink kabel tussen jouw Pc en die van je Pa? Of heb je een hub / switch ertussen zitten? Omdat je Cable not connected krijgt?!?!?

Verwijderd

Topicstarter
Cross linked cable perfect verbonden tussen de 2 netwerkkaarten.

Ik begrijp niet waarom W2K hem als 'niet verbonden' beschouwd.
De LAN verbinding werkte perfecte toen ikzelf ook W2k draaide. Nu staat er linux bij mij op en bij mijn pa nog steeds dezelfde W2K. Het icoontje van LAN verbinding staat er dus nog ...heb al geprobeerd om die LAN verbinding te verwijderen...maar kan dat niet doen in W2k... en dan opnieuw in te maken.

Iemand een idee... IK denk dat het ergens een instelling moet zijn in W2K...

thanks

Verwijderd

Topicstarter
Veel faqs zeggen mij dat ik SAMBA moet activeren (installeren) om te communiceren met WINDOWS computers.

Maar...als het netwerk pingen niet lukt, zal samba daar niets aan veranderen, of wel?

ik denk toch dat eerst het netwerk configureren het belangrijkste is, dan kan ik nog altijd met samba prutsen, right?

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

DNS is de nameserver die je wilt gebruiken. Vul daar dus alleen wat in als je een nameserver hebt. Dat is een manier om de vertaling te maken tussen pietje en 192.168.1.2 zodat als je 'ping pietje' doet hij weet welk IP adres dat is. Als je er lokaal GEEN hebt (en die kans lijk mij heel groot in jouw geval) vul dan niks in.
Een Gateway is de PC die voor jou de verbinding kan verzorgen naar IP adressen buiten je eigen domein of netmask. Dus, als jij een netmask hebt van 255.255.255.0 dan zal je een manier moeten hebben om naar IP adressen te gaan die buiten die range vallen. Dat moet dan wel een router zijn uiteraard, omdat hij de verbinding legt tussen twee netwerken. Ook hier geldt, leeg laten als je het niet weet. Voor twee PC's die zoals bij jou in hetzelfde subnet zitten heb je dat niet nodig.
Je 'DNS achtervoegsel' is alleen van belang als je ook een DNS server hebt ingevuld. Standaard heeft elke PC een eigen hostname en is hij deel van een domein. Je kan met dat achtervoegsel (suffix in engelse versies) aangeven dat als jij 'ping pietje' doet, hij daar automatisch '.bijmijthuis.nl' achterdenkt dat je dat niet steeds hoeft in te typen. Kan je dus leeglaten als je geen DNS gebruikt.
Samba is een Linux service die de verbinding kan maken met 'shares' op windows PC en andersom, shares kan aanbieden aan windows PC. Dit omdat windows met die shares werkt en Linux met een eigen systeem, en dat werkt niet. Samba is een emulator. Samba heeft niks met je netwerk zelf te maken en inderdaad, als je niet kan pingen heb je geen verbinding en werkt Samba dus ook niet. Samba is een applicatie OVER je tcp/ip netwerk.

Als Win2K aangeeft 'not connected' of 'niet verbonden' dan is er iets mis met de hardwarekant. Ofwel je netwerkkaart ziet de verbinding niet of de verbinding is er echt niet omdat je bv. een verkeerde of defecte kabel gebruikt. Check de lampjes op je netwerkkaarten, elke kaart heeft een lampje die aangeeft of er een goeie verbinding is. Brandt dit lampje NIET op de kaart dan is het probleem waarschijnlijk je kabel. Branden die lampjes wel dan is het een OS probleem, die zijn zeldzaam op dit gebied, maar je kan gewoon je hele netwerkkaart uit windows verwijderen en opnieuw installeren. Check ook de linux kant uiteraard, die kan ook gewoon zijn netwerk niet op hebben of de kaart niet geinitialiseerd hebben.

Zo. :)

Verwijderd

192.168.1.254 <- broadcast adres, dus niet slim om te gebruiken, als je pa ze pc b.v. een ip heeft (192.168.1.2 meende ik te lezen) neem dan zelf 192.168.1.3 of 192.168.1.1 o.i.d. ;)

Grote kans dat je dan wel alles kunt doen wat je zou willen :)

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Ehm, 255 is het broadcast adres. 254 moet gewoon werken, gebruik ik hier zelf ook voor dingen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt pogostokje voor de uitleg!

Wel, effe de ip adressen zo ingegeven...

pa's W2K pc: 192.168.0.2
mijne linux pc: 192.168.0.1

dns servers gevonden via commando ipconfig /all op pa's pc (hij heeft immers internet) en die ips zijn 195.xxx.xxx.xx en 194.xxx.xxx.xxx.
Kan het kwaad als ik die IPs van de DNS servers (waarschijnlijk afkomstig van mijn ADSL provider) nu ook ingeef op mijn linuxbox en onder LAN verbinding op W2Kpc, of toch beter leeg laten zoals pogostokje meent...

Voor de rest staat onder gateways ook niets ingevuld...op beide pcs...

Denk dat ik toch eens die netwerkkaart opnieuw zal installeren , misschien staat hij nog ingesteld op de oude LAN verbinding tussen 2 W2K machines (had vroeger immers ook W2k)...

HET PROBLEEM lijkt dus verschoven te zijn naar eerst 'kabel niet verbonden' op te lossen..

Verwijderd

Topicstarter
kwordt stilaan nerveus ervan...

netwerkkaart op w2k pc verstoken naar ander pci slot.
Wordt weergegeven als ingeschakeld in w2k, geen irq conflicten, of driver conflicten...

EN opnieuw melding 'kabel niet verbonden'.
Heb de kabel eruit gehald en opnieuw ingestoken. Ook bij de linux pc kabel gechecked en zo ver mogelijk in de netwerkkaart geduwd....tot ie klik zegt

Wat kan het probleem zijn?
Heb ondertussen TCP/IP , client voor microsoft netwerken, bestands en printerdeling verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar maakt niets uit. Ook als ik Nwlink Netbios en IPX/SPX compatible protocol erbij insteek, geen reactie....

Lichtjes van beide netwerkkaarten schijnen niet...nogal logisch, er vindt immers geen activiteit plaats.

=>Het pingen op mijn linux box naar mijn netwerkkaart lukt...ook naar mijn loopbackinterface lukt
=> Het pingen op de w2k pc naar mezelf lukt: ping albatros.superflower.net
maar als ik ping naar het ip adress dat ik opgegeven heb in TCP/IP instellingen van de lan, ping 192.168.1.1 krijg ik niets!!
HEEFT mijn actieve internetconnectie adsl - die automatisch IP adressen toewijst aan de w2k pc hier iets mee te maken?

Iemand raad?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien zijn de netwerkkaarten niet compatible?

Kan dit?
ene is een 3com Etherlink Xl
andere is Realtek kaart
Pagina: 1