Toon posts:

Alternatief Samba

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om Samba te laten draaien maar is er ook een veiliger Alternatief?

• technocow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04 21:16
nee :+

en wat is er onveilig aan samba :?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Veiliger ?? Samba is net zo veilig als het CIFS protocol zelf is, maar veel alternatieven zijn er niet.

Verwijderd

Topicstarter
Whata Fuck is CIFS??
-->Common Internet File System :9

Verwijderd

Topicstarter
Dus geen andere mogelijkheden? Dan wordt het tijd dat die er komen 8)

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 13:01
Wrom samba is tog de beste >:)

• nospam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02-2025
Tja, wat zijn andere mogelijkheden?!

Je kan ook Apache 1.3.x of Apache 2.x installeren met WebDAV ondersteuning, hiermee kan je in feite ook directories sharen die dan te mappen zijn onder Windows (een zogenaamde webfolder).

Maar als je gebruikt wilt maken van CIFS/SMB onder Unix dan ben je op Samba aangewezen (of Sharity Light voor het eventueel mappen van Windows shares op een Unix bak, maar Linux en ook FreeBSD kennen bijvoorbeeld smbfs waardoor dit nog veel makkelijker en mooier kan).

Verwijderd

Je zou WebDav of CodaFS (Geen wxp support) kunnen gebruiken.

• grep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-01 13:52

grep

meer begrep...

Je kan ook een NFS verbinding maken...

Verwijderd

Topicstarter
T is voor Red Hat 8.0

• nospam
RedHat 8.0 onderling of RedHat 8.0 i.s.m. een Windows bak?

In het eerste geval zou ik NFS gebruiken (Network File System).
In het andere geval zou ik of Samba of WebDAV gebruiken met een kleine voorkeur voor Samba. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat je firewall verkeer van buitenaf blokeert. :) Overigens is WebDAV zeer kewl aangezien het ook bruikbaar is van buitenaf en zelfs achter een firewall, plus downloaden van bestanden kan gewoon via je browser.

Verwijderd

Windows 2000/XP + NFS behoort tot de mogelijkheden
Nospam schreef op 10 oktober 2002 @ 21:23:Overigens is WebDAV zeer kewl aangezien het ook bruikbaar is van buitenaf en zelfs achter een firewall
Mits je natuurlijk de poort openzet (hangt natuurlijk af van je configuratie maar normaliter tcp 443 als je het icm met SSL gebruikt).

• nospam
Uiteraard, en het is inderdaad verstandig om het in dat geval via een SSL verbinding te gebruiken.

Verwijderd

Van Samba is bekend dat het ('aanzienlijk') trager is dan de wat rudimentaire protocollen (zoals ftp). Ik verwacht dat WebDav niet veel sneller zal zijn (ook al gebruik je het intern zonder SSL). Weet iemand wat de overhead is van NFS?

Verwijderd

Wat wil je ermee doen? Is het voor je interne thuis netwerk?
Er zijn wel alternatieven, maar hangt er maar net vanaf wat je precies wil. Meer info please..

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
je kunt ook fish gebruiken, gewoon via je ssh verbinding door je bestanden op de andere pc browsen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben er uit ik heb Samba geconfigureerd, maar moet ik ook wat op de clients doen?
1x win xp prof
1x win2k prof
1x win98SE
Als dit topic om deze vraag gesloten wordt graag dan wel het topic vermelden waar ik het antwoord kan vinden. Want die search levert op samba zoveel results op :(

Verwijderd

Eventjes security=user in de smb.conf en vervolgens een username+wachtwoord aanmaken met smbpasswd (voor in het geval dat je ook wat gebruikers op je server toelaat die je niet bij je bestanden wil laten komen.)

• nospam
Als het goed is, als alle PC's in dezelfde ip range zitten, kan je gewoon in de netwerkomgeving naar de computer toe browsen. Je moet er wel voor zorgen dat je een user/wachtwoord combi hebt aangemaakt waarmee je vanaf een van de Windows bakken kan inloggen op de shares...

• nospam
Maaruh, dit kan je allemaal lezen op de Samba website hoor, http://www.samba.org.

Verwijderd

Nospam schreef op 10 oktober 2002 @ 21:40:
Maaruh, dit kan je allemaal lezen op de Samba website hoor, http://www.samba.org.
Een schopje in de goede richting is nooit weg.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik me dat inloggen voorstellen, moet ik dat in register instellen of krijg ik een soort ftp inlog scherm?

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
En als je het allemaal beveiligd wilt doen kun je toch ook een vpn installeren? (niet dat dat nou zo verschrikkelijk veilig is :) ).

Verwijderd

Gewoon heen browsen vanuit Network Places (lijkt me de simpelste manier, je zou natuurlijk ook net use kunnen gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
x-wolf schreef op 10 oktober 2002 @ 21:42:
En als je het allemaal beveiligd wilt doen kun je toch ook een vpn installeren? (niet dat dat nou zo verschrikkelijk veilig is :) ).
Beetje erg grootte omweg niet 8)

Verwijderd

x-wolf schreef op 10 oktober 2002 @ 21:42:
De tip van blouwekip is niet gek voor remote gebruik.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
je krijgt gewoon een inlog schermpje, mits je met de zelfde gebruikersnaam/password op de client pc inlogd, die ook op de samba server is aangemaakt. maarre idd, Read The Fantastic Manual :)

• nospam
Windows zal eerst proberen de username/wachtwoord combi te gebruiken waarmee je op Windows zelf bent ingelogd, als dit faalt krijg je meestal de mogelijkheid om een ander wachtwoord in te tikken. Dus geen andere gebruikersnaam! Hiervoor moet je handmatig een netwerkverbinding maken waarbij je volgens mij wel de mogelijkheid krijgt tot een gebruikersnaam in te voeren.

• Tomaat
Nospam schreef op 10 oktober 2002 @ 21:44:
Windows zal eerst proberen de username/wachtwoord combi te gebruiken waarmee je op Windows zelf bent ingelogd, als dit faalt krijg je meestal de mogelijkheid om een ander wachtwoord in te tikken. Dus geen andere gebruikersnaam! Hiervoor moet je handmatig een netwerkverbinding maken waarbij je volgens mij wel de mogelijkheid krijgt tot een gebruikersnaam in te voeren.
Ghehe, dat zeg ik, Gamma :+ (ja dat had ik idd net ook al gepost ja :P)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:43:
Gewoon heen browsen vanuit Network Places (lijkt me de simpelste manier, je zou natuurlijk ook net use kunnen gebruiken)
Ja als ik op mijn client op de linux server klik dan zegt ie van dat het niet toegangkelijk is, maja logisch volgens mij omdat ik geen username en wachtwoord hoef in te vullen

• Tomaat
welke windoos gebruik je dan? windoos 9x zkr...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:46:
[...]

Ja als ik op mijn client op de linux server klik dan zegt ie van dat het niet toegangkelijk is, maja logisch volgens mij omdat ik geen username en wachtwoord hoef in te vullen
Toon ons ook even je smb.conf voor de zekerheid.

Verwijderd

Topicstarter
XP ben ik nu aan het trye..... maar heb ook nog een pc met 2k en een pc met 98

• Tomaat
heb je al wel een gebruiker aangemaakt op de samba server?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ;)

Maar hoef ik niets op de client te installe of in het register wijzigen

• Tomaat
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:49:
Ja ;)

Maar hoef ik niets op de client te installe of in het register wijzigen
nopeZ

Verwijderd

klopt

Verwijderd

Topicstarter
Gadverdamme waarom wil dit dan niet. Moet ik server opnieuw opstarte of zo?

• Tomaat
dat helpt meestal wel, bij samba ja ;)

Verwijderd

Lijkt me niet, want de daemon leest vrij regelmatig de nieuwe configuratie. Maar je zou /etc/init.d/smb restart kunnen proberen

Verwijderd

Topicstarter
Heb efkes gereboot efe kijke :9

Doet het nog niet :(

Verwijderd

Misschien: Windowx 2k/XP gaan uit van ge-encrypte wachtwoorden. Staat
encrypt passwords = yes
in je smb.conf?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:58:
Misschien: Windowx 2k/XP gaan uit van ge-encrypte wachtwoorden. Staat
encrypt passwords = yes
in je smb.conf?
Ja heb ik aan staan

Verwijderd

Doe het eens handmatig. Op de command prompt:
net use <drive-letter> \\host\\share <wachtwoord> /user:<gebruiker> /persistent:no

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7 :7

Had maar 1 user aangemaakt na een 2e wilde het wel.

• Tomaat
/edit
laat maar :+

Verwijderd

mooi!

Verwijderd

visionfs van sco kan ook met windows praten

Verwijderd

Volgens mij kun je beter die pinguin uit je profile halen en een WINNT server installeren. En de pinguin pas terugzetten als je je er een klein ietsiepietsie in verdiept hebt.

Zal je zien welke veiliger te configureren is. En een reboot is bij linux echt niet nodig voor her-configuratie van samba, je kan gewoon de services stoppen en starten (smbd en nmbd). Dit kan geloof ik in /etc/rc.d/init.d/samba (start/stop)

En er zijn wel alternatieven voor Samba, kan alleen niet zo opkomen welke. Maar ik betwijfel (lees: weet zeker) dat deze net zo onveilig zijn als een goed geconfigureerde samba.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2002 00:51 . Reden: edit jah... ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 00:50:
Volgens mij kun je beter die pinguin uit je profile halen en een WINNT server installeren. En de pinguin pas terugzetten als je je er een klein ietsiepietsie in verdiept hebt.
Volgens mij kan die beter die penguin gebruiken om zich te verdiepen in lnx in plaats van terugvallen op oude gewoontes :P

Verwijderd

Aub wat aardiger tegen de knul

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Ik vond hier wel aardige informatie:

http://www-106.ibm.com/developerworks/library/samba

Je moet alleen wel even zoeken in een oud topic van mij, want er staat een foutje in dat script als je alle homes wilt sharen.
Succes verder.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
ik gebruik altijd swat voor mijn samba config .... werkt aardig en easy

Because Great minds Think alike

Verwijderd

Zijn er goed (free) NFS clients voor Windows? en iets van NIS zou ook wel handig zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
us1111 schreef op 11 oktober 2002 @ 00:50:
Het werkt als een trein :P Wel dankzij jullie hulp :9

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
samba is erg veilig

denk eerder dat de user onveilig te werk gaat
Pagina: 1