Je kan ook Apache 1.3.x of Apache 2.x installeren met WebDAV ondersteuning, hiermee kan je in feite ook directories sharen die dan te mappen zijn onder Windows (een zogenaamde webfolder).
Maar als je gebruikt wilt maken van CIFS/SMB onder Unix dan ben je op Samba aangewezen (of Sharity Light voor het eventueel mappen van Windows shares op een Unix bak, maar Linux en ook FreeBSD kennen bijvoorbeeld smbfs waardoor dit nog veel makkelijker en mooier kan).
In het eerste geval zou ik NFS gebruiken (Network File System).
In het andere geval zou ik of Samba of WebDAV gebruiken met een kleine voorkeur voor Samba. Je moet er uiteraard wel voor zorgen dat je firewall verkeer van buitenaf blokeert.
Verwijderd
Mits je natuurlijk de poort openzet (hangt natuurlijk af van je configuratie maar normaliter tcp 443 als je het icm met SSL gebruikt).Nospam schreef op 10 oktober 2002 @ 21:23:Overigens is WebDAV zeer kewl aangezien het ook bruikbaar is van buitenaf en zelfs achter een firewall
Verwijderd
Verwijderd
Er zijn wel alternatieven, maar hangt er maar net vanaf wat je precies wil. Meer info please..
"For my friends, anything; for my enemies, the law."
1x win xp prof
1x win2k prof
1x win98SE
Als dit topic om deze vraag gesloten wordt graag dan wel het topic vermelden waar ik het antwoord kan vinden. Want die search levert op samba zoveel results op
Verwijderd
Verwijderd
Een schopje in de goede richting is nooit weg.Nospam schreef op 10 oktober 2002 @ 21:40:
Maaruh, dit kan je allemaal lezen op de Samba website hoor, http://www.samba.org.
Verwijderd
Beetje erg grootte omweg nietx-wolf schreef op 10 oktober 2002 @ 21:42:
En als je het allemaal beveiligd wilt doen kun je toch ook een vpn installeren? (niet dat dat nou zo verschrikkelijk veilig is).
Verwijderd
De tip van blouwekip is niet gek voor remote gebruik.x-wolf schreef op 10 oktober 2002 @ 21:42:
En als je het allemaal beveiligd wilt doen kun je toch ook een vpn installeren? (niet dat dat nou zo verschrikkelijk veilig is).
Ghehe, dat zeg ik, GammaNospam schreef op 10 oktober 2002 @ 21:44:
Windows zal eerst proberen de username/wachtwoord combi te gebruiken waarmee je op Windows zelf bent ingelogd, als dit faalt krijg je meestal de mogelijkheid om een ander wachtwoord in te tikken. Dus geen andere gebruikersnaam! Hiervoor moet je handmatig een netwerkverbinding maken waarbij je volgens mij wel de mogelijkheid krijgt tot een gebruikersnaam in te voeren.
Ja als ik op mijn client op de linux server klik dan zegt ie van dat het niet toegangkelijk is, maja logisch volgens mij omdat ik geen username en wachtwoord hoef in te vullenVerwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:43:
Gewoon heen browsen vanuit Network Places (lijkt me de simpelste manier, je zou natuurlijk ook net use kunnen gebruiken)
Verwijderd
Toon ons ook even je smb.conf voor de zekerheid.Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:46:
[...]
Ja als ik op mijn client op de linux server klik dan zegt ie van dat het niet toegangkelijk is, maja logisch volgens mij omdat ik geen username en wachtwoord hoef in te vullen
nopeZVerwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:49:
Ja
Maar hoef ik niets op de client te installe of in het register wijzigen
Verwijderd
Verwijderd
encrypt passwords = yes
in je smb.conf?
Ja heb ik aan staanVerwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 21:58:
Misschien: Windowx 2k/XP gaan uit van ge-encrypte wachtwoorden. Staat
encrypt passwords = yes
in je smb.conf?
Verwijderd
net use <drive-letter> \\host\\share <wachtwoord> /user:<gebruiker> /persistent:no
Verwijderd
Zal je zien welke veiliger te configureren is. En een reboot is bij linux echt niet nodig voor her-configuratie van samba, je kan gewoon de services stoppen en starten (smbd en nmbd). Dit kan geloof ik in /etc/rc.d/init.d/samba (start/stop)
En er zijn wel alternatieven voor Samba, kan alleen niet zo opkomen welke. Maar ik betwijfel (lees: weet zeker) dat deze net zo onveilig zijn als een goed geconfigureerde samba.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2002 00:51 . Reden: edit jah... ]
Verwijderd
Volgens mij kan die beter die penguin gebruiken om zich te verdiepen in lnx in plaats van terugvallen op oude gewoontesVerwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 00:50:
Volgens mij kun je beter die pinguin uit je profile halen en een WINNT server installeren. En de pinguin pas terugzetten als je je er een klein ietsiepietsie in verdiept hebt.
http://www-106.ibm.com/developerworks/library/samba
Je moet alleen wel even zoeken in een oud topic van mij, want er staat een foutje in dat script als je alle homes wilt sharen.
Succes verder.
Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein
Because Great minds Think alike
Het werkt als een treinus1111 schreef op 11 oktober 2002 @ 00:50:
Volgens mij kun je beter die pinguin uit je profile halen en een WINNT server installeren. En de pinguin pas terugzetten als je je er een klein ietsiepietsie in verdiept hebt.
denk eerder dat de user onveilig te werk gaat