Toon posts:

[Rechten vraag]Meedere gebruikers elkaars bestanden wijzigen

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bepaalde directory die toegankelijk moet zijn voor een aantal gebuikers. In deze directory staan bestanden voor een website.

Nu heb ik vier gebruikers toegevoegd aan de groep cis. Wat ik wil is dat die 4 users allemaal bestanden kunnen aanmaken en dat ze elkaars bestanden mogen wijzigen.

Nu heb ik de groep bit gezet, zodat nieuwe bestanden direct als groep cis krijgen.

Alleen het probleem is dat mijn umask op 644 staat. Hierdoor kunnen de andere gebruikers niet iemand anders zijn bestanden wijzigen.

Nu zou je de umask kunnen wijzigen in 664 maar dat wil ik niet. Het mooiste zou zijn als je dat per directory kan in stellen (umask)

Is dit mogelijk of is er een andere oplossing voor mijn probleem?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Zie ook Automatisch 664 permissies aanmaken (zelfde probleem).

Verwijderd

Topicstarter
Dus dit is niet mogelijk met linux :? :?

Oftewel de enige oplossing is steeds dat de gebruiker die een bestand aanmaakt zelf deze gelijk chmod?

Ik vind dat trouwens dan wel erg slecht van linux

• Fatal-Error
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kan de directory ook via samba sharen, daar kun je wel per directory umask enzo instellen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat een optie is.

Welcome to the desert of the real.

Verwijderd

Topicstarter
Fatal-Error schreef op 11 oktober 2002 @ 09:49:
Je kan de directory ook via samba sharen, daar kun je wel per directory umask enzo instellen. Maar ik weet natuurlijk niet of dat een optie is.
Nee het is de bedoeling dat er gewoon via ssh via het internet mee wordt gewerkt.

• aj-san
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-01 08:34
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 09:54:
[...]

Nee het is de bedoeling dat er gewoon via ssh via het internet mee wordt gewerkt.
En FTP? Met een beetje FTPD kan je dit soort dingen gewoon goed regelen.
Of je kan natuurlijk ook gewoon een SMB mount naar de eigen server maken, dat hoeft niet persé een andere server te zijn!

Don't try... do. Or do not. There is no try. -- Master Yoda

Verwijderd

Topicstarter
In reactie op aj-san,
klopt als je dit met ftp zou doen zou het inderdaad mogelijk zijn. Maar dat is niet wat ik in gedachten had. Ik zou namelijk graag hebben dat het allemaal wordt geregeld als men is ingelogd op de computer door middel van een terminal en dat alle rechten zo automatisch goed staan :)

Verwijderd

Maak gewoon een user aan en geef iedereen het password? Dan log je gewoon 2x in met ssh 1x voor je eigen acc en 1x voor andere acc.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 18:53

Mfpower

In dubio

Check ook: Mfpower in "Automatisch 664 permissies aanmaken" voor een mogelijke workaround.

Verwijderd

man chown

gewoon group aanmaken en dan users in group gooien. hoppa.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 17:45:
man chown

gewoon group aanmaken en dan users in group gooien. hoppa.
Dat is dus geen werkende oplossing. (Ik heb dat uiteraard allang gedaan)

Het probleem is dat alle nieuwe bestanden dan de rechten 644 hebben en dan kan dus persoon b niet het bestand van persoon a wijzigen.

En het lijkt me nogal duidelijk dat het niet echt handig is dat iedere gebruiker zijn bestanden moet chmod'en

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je kan de umask niet per dir, maar wel per user instellen :)
Gewoon umask 664 in hun .bash_profile.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:04
umask 664 gaat volgen mij verkeerd, want dan krijgen je bestanden dus 113 als rechten (umask chmod ze dus als 777-umask). umask 022 is redelijk standaard, maak er maar umask 113 van zodat je 664 krijgt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Er is trouwens een ACL (Access Control List) patch voor de kernel, misschien dat je daar iets mee kunt?
Pagina: 1