Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Verschillen tussen gaatjes print en ge-etste print

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:44
Ik ben me dus langzaam aan steeds meer aan het verdiepen in de electronica, begon allemaal met de zelfgemaakte IR ontvanger die inmiddels werkt. De volgende stap word waarschijnlijk een baybus en ja daar zijn genoeg schema's en zo voor te vinden en daar vraag ik ook niet om. Ik wil dus weten of het echt nodig is om dat op zo'n ge-etst printje te doen en of het niet gewoon kan met gaatjesprint. Het is me nog steeds niet duidelijk wat nou de verschillen zijn en of je alles wat je wilt maken ook op gaatjesprint zou kunnen doen.

Heeft iemand van jullie misschien een site over hoe te werken met printplaatjes en de verschillen tussen de 2 soorten printen??? Reacties in dit topic zijn natuurlijk ook welkom.

ik hoorde van iemand dat je ook een soort experiment opstelling kan maken op gaatjes print waar je dan al je schakelingen op kunt maken zonder te hoeven solderen zodat je ze eerst kan proberen???

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11 23:20

Syzzer

Prutser

Het grote voordeel van geëtste printjes is, dat ze over het algemeen kleiner zijn en dus beter overal inpassen.

Het testen met gaatjesprintjes is idd mogelijk, als je maar zorgt dat de contactpuntjes op het printje en de componenten goed contact maken.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:02
Dat zonder solderen noem ik altijd een breadboard, zijn alleen wel schrikbarend duur hoor. Zal ff een plaatje opzoeken....

edit:

he damn, kutconrad, geen plaatjes op hun site... maarja. ding kost varierend van grootte 7,54-41,63

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• twit
Aha, dus in principe is alles gewoon te maken op gaatjesprint en als je er dan echt helemaal uit bent zou je nog kunnen overwegen om het te laten etsen (dat houd toch in dat je alles er alleen nog maar in hoeft te soldere en verbindingen al gelegd zijn ? Wat betreft dat breadboard, in de electronica is niet moeilijk (mijn leerboek :P ) staat voorin in deel 3 zoiets wat je zelf kunt maken dus met voetjes en alles erop zodat je alles eenvoudig uit kan proberen. Denk wel dat die onderdelen ook nog prijzig zijn.

Niemand een site met wat meer info over electronica op print ? hoe werkt het, printpennen wat zijn dat enz? tot nu toe alles op stekkers gemaakt.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Dat bordje heb ik wel eens gemaakt!!! :D

Niet veel mee gedaan eigenlijk... Draadjes met printpenvoetjes bleven niet lang genoeg heel... En die printpennen solderen is echt K*T...

Ik maak alles op gaatjesprint en nog compact ook!!! (Gewoon een kwestie van oefenen hoe de componenten moeten komen en natuurlijk je verstand gebruiken...)

Laatst een polietieknippernabootstdingetje gesoldeert (met een 4 bits counter, twee andjes en twee (schmitt-trigger) inverters, waarvan één als oscillator dient...

Alles past op een printje van 3*5 cm (incl. instelpotmeter, twee transistoren, een elco en een paar weerstanden), oefening baart kunst! :)

• twit
Oftewel jullie zeggen dus eigenlijk steek het geld wat je anders zou investere in dat electronica is niet moeilijk bordje gewoon in de eerstvolgende schakeling die je gaat maken en dat gaat zonder problemen op een gaatjesprint. Wat is dan de reden dat zoveel mensen toch de moeite nemen om de hele boel te etsen e.d ???? En is er echt niemand die even uit kan legge waar je op moete letten als je electronica op printplaat gaat maken. Dus hoe het zit met verbindingen tussen komponenten, waar die banne voor zijn hoeft maar kort ze zijn of een linkje ik kom er dan vanzelf wel achter hoe het precies zit.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
eliminator007 schreef op 10 oktober 2002 @ 20:06:
Oftewel jullie zeggen dus eigenlijk steek het geld wat je anders zou investere in dat electronica is niet moeilijk bordje gewoon in de eerstvolgende schakeling die je gaat maken en dat gaat zonder problemen op een gaatjesprint. Wat is dan de reden dat zoveel mensen toch de moeite nemen om de hele boel te etsen e.d ???? En is er echt niemand die even uit kan legge waar je op moete letten als je electronica op printplaat gaat maken. Dus hoe het zit met verbindingen tussen komponenten, waar die banne voor zijn hoeft maar kort ze zijn of een linkje ik kom er dan vanzelf wel achter hoe het precies zit.
http://www.epemag.wimborne.co.uk/solderfaq.htm (hier wat aan?)

Etsen is sneller denk ik bij grotere projecten... En je kan eerder gemaakte schakelingen zo herproduceren... Ook ziet het er (vaak) netter uit...

Etsen is alleen een rotklus in mijn ogen, vooral als je weleens wat laat vallen O-)

• twit
Ok het is me nu duidelijk, ik begin gewoon met gaatjes print en als ik daar goed mee overweg kan en iets moois heb kan ik altijd nog kijken of ik dat wil laten etsen. Wat betreft die pcb layouts die je altijd ziet is dat alleen maar om het allemaal zo klein mogeljk te maken of echt noodzakelijk?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb zelf ook een baybus. Hiervoor heb ik dus ook een gaatjesprint gebruikt.
Het nadeel is dat je veel meer moet solderen en dat het soms verwarrend is welk draadje waar aangesloten moet worden.

Etsen is makkelijker, netter en kleiner wat zeker een voordeel is. Als je zelf de mogelijkheid hebt om te etsen dan zou ik dat zeker doen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
eliminator007 schreef op 10 oktober 2002 @ 20:19:
Wat betreft die pcb layouts die je altijd ziet is dat alleen maar om het allemaal zo klein mogeljk te maken of echt noodzakelijk?
Over het algemeen wel ja. Maar voor een baybus maakt dat niks uit natuurlijk (kon je zelf ook bedenken nfi)

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• twit
OK dan ga ik een schema zoeken, de benodigde onderdelen opschrijven, die kopen, alles op een gaatjes print leggen en kijken hoe het het beste uitkomt. Onderdelen erop solderen, verbindingen maken met draad (wat voor draad trouwens? ) en dan moet het werken. Klopt dit stappenplan???? en hoe maak je trouwens de verbinding tussen printplaat en bijv molex? of printplaat en seriele connector?

Verwijderd

Als je een mooi geetst printje hebt, dan heb je je hele bedrading in orde en kun je daar geen fouten mee maken.
Ik moet niks hebben van die experimenteer-gaatjesprinten, zijn nog duur ook...

Verwijderd

Ik vind het wel een leuke puzzel om een zo compact mogelijke schakeling op een gaatjesprint (strokenprint) te maken.

Voorbeeldje (layoutkraker :P )

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/baybus%20x5%20mkIIII.gif

Dit zijn vijf LM317 fanregelaars die precies op een strokenprint van 10cm breed passen. (Fouten voorbehouden!)
Enige lastige zijn de stroomdraadjes: de rest is easy.

code:
1
2
_____  ___________  ________----draadje 
     \/           \/----door gaatje steken

(edit: ben ik de enige die problemen heeft met ascii-tekeningen???

Verwijderd

Layout voor een 5-voudige baybus met LM317
breedte eveneens 100mm
Nog minder ruimte om aan de knoppen te draaien, maar is ook slechts een voorbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/BB5.PNG

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 22:00:
Layout voor een 5-voudige baybus met LM317
breedte eveneens 100mm
Maar hier passen nooit 5 potmeters op: die moet je dan allemaal los bedraden.
Potmeters direct op de print vinnik mechanisch beter.

Apropos: bij printen moet je altijd solderen. Alleen breadboards gebruiken klem-contactjes. Kost je vanaf circa 10 euro, maar is niet bedoeld als definitieve oplossing, maar als proefschakeling.

Nog een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/ventilatorregeling_simpel.gif
Ware grootte ongeveer 1 bij 2 cm.

Verwijderd

Interessant topic. Okee ik snap dat die ets zoals hierboven natuurlijk hartstikke mooi is. Maar waar laat je zoiets maken tegen een schappelijke prijs? Als je maar wat in het wilde weg klooit zoals ik nu aan het doen ben is een ge-etste print denk ik geen optie. Op zich komt er wel een baybus uit hoor, maar het plaatje is dan gewoon wat groter...

Verwijderd

O, maar dat is makkelijk aan te passen, op en stuk gewone print van 10cm passen net zoveel potmeters naast elkaar als op een stuk experimenteerprint van 10 cm...
Deze layout is oo niet bedoeld voor potmetermontage op de print, hij heeft namelijk een bevestigingsgat op elke hoek.

btw, dit is een van mijn eigen layouts, deze dingen ets ik zelf hoor..

voorbeeldje

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lodio/images/hdvu/hdvu20.png
credits voor de foto :Bart Banaan.

Verwijderd

Aha, en stel nou dat ik een printje wil voor mijn 3 rheo uit het notebook cooling pad topic, kan dat dan bij jou besteld worden?

Verwijderd

Ja, je notebook cooling pad topic ken ik, 'k heb je blokschemaatje nog getekend, remember...

Ik heb wel wat layouts voor baybus, en kan wel aangepast worden, en anders een nieuw ontwerpje.

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
offtopic:
Uhm ik durf er geen topic over te openen maar ik vraag het ff stiekumpjes: welk programma kun je nou het beste gebruiken om schakelingetjes te bouwen en te testen, ik wil graag veel standaard onderdelen onboard: ledjes/weerstanden/chipjes. crocodile voldoet hier niet aan en voorderest kon ik niet zo veel vinden.

Verwijderd

Mmm, ik test eigenlijk alles met echte componenten, in CrocodileClips onder W2k vliegen de componenten me altijd om de oren...
Bijzonder slecht progje, CC

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
Ik heb geen componenten op voorraad en moet me verdiepen in de verschillende chipjes maar voordat ik iets koop wil ik het graag getest hebben.

Verwijderd

exter, ik kom daar later op trug. Ik zit nog in de fase dat ik nog precies aan het bepalen ben hoe het allemaal gaat worden en dat hangt vooral van plexi en de grootte van die potmeter af (dat 21 mm issue vs hoogte van kastje 28mm). Zodra ik er definitief uit ben met de plexi handelaar weet ik hoe dik plexi en hoeveel ruimte ik heb. Ik contact je dan wel ff over die printplaat. Thx for the offer btw.

• twit
Ok dus ik zoek gewoon een schema op van een baybus die voldoet aan mijn wensen en dan komt het altijd wel op de een of andere manier passend op een gaatjes print. Is die layout van bijvoorbeeld augus wat ik me er bij voor moet gaan stellen? volgens mij is het nog best moeilijk omdat ik nu met banen en zo moet gaan werken. Ik haal de onderdelen wel en als ik er niet uit kom horen jullie het wel.

edit: wat raden jullie me aan, dat breadboard uit de electronica is niet moeilijk maken zodat ik wat meer vertrouwd raak met ic's en zo of gewoon beginnen aan een baybus en vragen als iets niet duidelijk is?

Verwijderd

Eliminator:
Je kunt gaatjesprint met koperstroken kopen, dus met banen.
Vind ik makkelijker dan echte gaatjesprint.
En in mijn tekeningen zijn de banen zichtbaar, maar in werkelijkheid zitten ze aan de onderzijde!
Je steekt de pootjes vanaf de kale kant van de print door de gaatjes en soldeert ze aan de onderzijde vast aan de koperbaan.
En de kruisjes zijn de plaatsen waar je een koperbaan moet doorkrassen.

(edit: onzin)

• twit
Ok ik heb onderdelen gehaald, het is helaas wel echte gaatjes print zonder bannen en op advies van electroboer potmeters niet op de print. (was trouwens 31 euro kwijt voor de lm317 schakeling 5x .... ) verder vroeg ik me af hoe ik nu stroom op het printplaatje krijg, gewoon in een baan derop solderen? en hoe ik die potmeters met print in verbinding kan maken. En ja natuurlijk met draad maar moet je daar soort connectortje op solderen of gewoon draad in zo'n gat en vanuit daar alles verbinden (dus draadje naar weerstand van weerstand draadje naar potmeter enz? en dus op het eind van de printplaat de kabels van de fans solderen) kan iemand zeggen of dit klopt en of die prijs normaal is?

En moet ik 5x 12 volt en ground aansluiten of kan ik dit er eenmaal opzetten en dan aftakken (mij lijkt het eerste omdat je anders geen 12 volt overhoud? )

Verwijderd

Als je 31 euro hebt betaald voor alles, dus 5 potmeters, 5 LM317s, print, weerstanden Ctjes ed, kom je aardig in de buurt ja.
Wat print betreft kun je beter dat experimenteerding terugbrengen en eentje van mij kopen,
vele tweakers gingen je voor.

• twit
ja ik heb 31 euro voor alles keer 5, dat moet toch ook? 5 koelblokjes voor 8 euro ook al dacht ik nu dat ik beter 1 lange aluminium strip had kunnen maken. Wat betreft jou print, deze baybus is meer om het te proberen daarna maak ik nog wel 1 met een echte print, geld maakt me niet zoveel uit. Zou je daarom mijn vraag kunnen beantwoorden? dus hoe ik stroom op het bordje krijg en de potmeters met het bordje kan verbinden? gewoon draden in de gaten solderen of met speciale connector. En moet je tussen de gaatjes gewoon verbinden met draad als 2 onderdelen niet tegen elkaar komen?

als je dat even zou willen beantwoorden kan ik het gaan proberen, mocht het niks worden dan hoor je wel een verzoek voor een printje.

Verwijderd

Je kunt over de gaatjes een blanke koperdraad solderen, ook zul je gebruik moeten maken van aparte draadjes naar componenten toe.
Je kubnt ook zoveel tin gebruiken dat je tussen 2 gaatjes een "tinbrugje" krijgt.
Allemaal zeer onelegante methodes
Potmeters ook met draadjes, draadjes aan een kant strippen over pakweg 2 cm, even twisten en om de pootjes van de potmeter draaien, solderen en het overtollige stukkie afknippen.
Andere kant ergens op het gaatjesprint vastsolderen.

• twit
ok bedankt ik ga het wel proberen mocht het echt niks zijn bestel ik zo'n printje bij je. Over wat voor bedrag hebben we het dan? en dan hoef ik dus alleen maar de onderdelen op de juiste plaats erop te solderen en het werkt? En wat bedoel je met apartje draadjes naar de komponenten toe. Dus een draadje van voeding naar Lm317 en weer draadje van lm317 naar weerstand enz? Dus als ik slim ben maak ik aan 1 kant voedingsingang en vanaf daar tap ik ground en 12 volt voor alle 5 de schakelingen af.

augustus waar ben je moet je nog wat vragen over jou layout ..

Verwijderd

Wat voor bedrag? 4.5 euro slechts...
Dan heb je een printje eh, kijk anders even op m'n site...
Pagina: 1