Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zwaailicht op scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik ben achter een manier aan het zoeken om
een lamp via m'n com poort te controlleren,

m'n idee:
boven m'n scherm zet ik een zwaailicht, deze word
in een stekker (220v met of zonder transfo) aangesloten,
daaraan zou ik een relay schakelaar binden die aan de compoort van m'n
computer word geplugged,

ik heb geen idee hoe ik eraan moet beginnen , veel leuke idees maar weinig
praktische ervaring
help me out :-p

Kartboy,
msn: msn@kartboy.be
mail: info@kartboy.be

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 18:05:
Hello,

...

Kartboy,
msn: msn@kartboy.be
mail: info@kartboy.be
Ten eerste welkom op GoT, aangezien ik zie dat je nieuw bent :)

Groeten boven en/of onder posts zijn niet echt nodig, en zijn hier niet echt gebruikelijk. Ook het plaatsen van een mail en/of MSN adres is niet echt nodig. Op een forum helpt men elkaar door antwoorden te geven op het forum geven. Iemand kan je wel allemaal goede tips via e-mail sturen, maar dan hebben anderen er niks aan.

Heb je al gezocht op het forum met de GoT search (eerst FAQs ff doornemen) of Google?

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik zal ff helpen dan
je kunt je seriele poort gewoon aansturen vanuit bijv basic of pascal, maar ook met vbasic. Hier zul je wel een [eenvoudig] programmatje moeten schrijven

Uit je compoort komt 5v, maar ik weet niet of je er direct een relais op kan hangen.
Dus zou je bijv kunnen werken met een optocoupler

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

GigaTexel_BE

AMD MP²

misschien ff kort uitleggen hoe je dat proggie dan maakt (welke objecten enzo :) )

en wat een optocoupler is :9

(dan heb ik er ook wat aan :p )

Siesteem Spekkies!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 21:22
insan1ty schreef op 10 oktober 2002 @ 18:13:
Ik zal ff helpen dan
je kunt je seriele poort gewoon aansturen vanuit bijv basic of pascal, maar ook met vbasic. Hier zul je wel een [eenvoudig] programmatje moeten schrijven

Uit je compoort komt 5v, maar ik weet niet of je er direct een relais op kan hangen.
Dus zou je bijv kunnen werken met een optocoupler
correctie + en - 12V @ 20mA

Repareren doe je zo.

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-08 11:14
welkom :)

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Als je zwaailichtje op b.v. 12 V draait dus met trafo , kan je haast met elk relay schakelen, bij 220V wordt dat iets moeilijker.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• djexplo
GigaTexel_BE schreef op 10 oktober 2002 @ 18:20:
misschien ff kort uitleggen hoe je dat proggie dan maakt (welke objecten enzo :) )

en wat een optocoupler is :9

(dan heb ik er ook wat aan :p )
Een optocoupeler is een ledje wat tegen een fotodiode aan zit in een chipje. Hierdoor zijn de verschijdene stroom kringen gescheiden, en kan er dus geen aard probleemen op treden.

Deze optocoupelers werken meestal op een kleine spanning (2 V) en kan je als schakelaar gebruiken 1/0 maar ook analoge spanningswaarden kunnen worden gekoppelt alleen niet linear door dat de fotodiode niet linear is. :z

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• djexplo
Maarwaarvoor wil je de comport gebruiken ? , Als je de lpt poort gebruikt heb je 8 bits die je door middel van een ascicode naar de lpt poort te sturen hoog of laag kan maken, en kan je dus 8 dingen schakelen als je daar relays aan hangt (natuurlijk wel met weerstand ertussen).

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
djexplo schreef op 10 oktober 2002 @ 18:27:
Als je zwaailichtje op b.v. 12 V draait dus met trafo , kan je haast met elk relay schakelen, bij 220V wordt dat iets moeilijker.
Denk dat het andersom is, bij 220V zal het makkelijker gaan, omdat je stroom kleiner is, je hebt dus een kleiner relais nodig...

Een optocoupler is alleen nodig als er een potentiaalverschil is tussen twee schakelingen, of wanneer er een scheiding gewenst is. Hier doet het relais al beide voor je, dus gebruik gewoon een transistortje voor de versterking en vergeet de diode niet over het relais...

Verwijderd

dat zou ik zelf toch wel snel beu worden hoor
welkom op got :)

Verwijderd

Topicstarter
kan er iemand mij dan eens technisch uitleggen hoe ik dat moet doen...

stijl...

draad 1 van elektriciteits kabel aan pin 4 van compoort (lpt is bezet eh)
draad 2 naar pin 5van compoort

tussen de 1 ste en 2de draad een relais??? (merk? model? meest gewone dus :-p)
en dan zwaailicht.. :-d :d :d :d

zoiets in den aard? :D

ik ben dus alles behalve electricien eh :-p

thx a lot

Verwijderd

Topicstarter
niemand die dit even kan doen? :-p thx a lot

Verwijderd

wat ben je van plan met een zwaailicht op je monitor..
als je aan het GTAen bent en je kaait een woutewagen dat je dan je zwaailicht aan kan doen?? :?

Verwijderd

zwaailicht op je monitor...... uh heb ik iets gemist :? :/

Verwijderd

ik weet niet hoor, maar het lijkt mij vreselijk irritant zo'n ding!
als je aant gamen bent en dat ding gaat opeens aan, denk je ook zo wtf, maarja..

Verwijderd

Is wel grappig als je hem aan een screensaver koppelt. Als iemand dan de muis beweegt gaat de sirene aan en gaat je computer een ongelooflijke herrie maken. :)

Alarm op je computer.

• michiel100
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:13
Lees dit maar eens door. http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Coffee.html

Als je Windows gebruikt is de software iets anders, maar met een beetje basiskennis lukt het je wel.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 15:30:
kan er iemand mij dan eens technisch uitleggen hoe ik dat moet doen...

stijl...

draad 1 van elektriciteits kabel aan pin 4 van compoort (lpt is bezet eh)
draad 2 naar pin 5van compoort

tussen de 1 ste en 2de draad een relais??? (merk? model? meest gewone dus :-p)
en dan zwaailicht.. :-d :d :d :d

zoiets in den aard? :D

ik ben dus alles behalve electricien eh :-p

thx a lot
even een tipje: je smilies werken zo niet allemal, en dat is best irri :P <- is dus : en hoofdletter P, en je moet een hoofdletter D na een dubbelle punt zetten voor :D

Staat ook in beeld hoor, als je 'post reply' drukt :z

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 19:21:
Is wel grappig als je hem aan een screensaver koppelt. Als iemand dan de muis beweegt gaat de sirene aan en gaat je computer een ongelooflijke herrie maken. :)

Alarm op je computer.
dat had ik vroeger voor dos als een freeware progje! :D Je moest je muis bv balanceren op de rand van een buro la ofzo, en als de muis ook maar IETS bewoog zette het alarm progje de beeper van de PC aan het werk als sirene, en ging mn oude MATRIX printer (:Y)) als een gek printen (bijna net zo erg geluid als de sirene) en het beeldscherm en de printer lieten alleen maar afwissellend zien "De Politie is gewaarschuwd" en dat soort opmerkingen :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• TeH_oNe
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-06-2024

TeH_oNe

YEAH RIGHT

barf kun je nog herinneren hoe dat programma heet ?? en evt een linkje ?

what?

Pagina: 1