[excel] waarde van cel veranderen dmv formule in andere cel

Pagina: 1
Acties:
  • 3.209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Goedendag, ik heb de search gebruikt maar kon niks vinden, dus toch maar even de vraag hier (ik hoop niet te n00berig):

Ik wil een formule maken die er voor zorgt dat als de data in cel E11 niet "-" is, dat de data in B11 "L" word. Echter, deze formule wil ik niet in cel B11 hebben staan, want daar moet ik in kunnen schrijven. (er moeten namelijk in sommige van die velden, maar niet alle een "U" in komen, zolang E11 "-" is, maar die status moet wel veranderd worden naar "L" zodra E11 niet meer "-" is. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

in een notedop:

in (ik noem maar wat) G20 moet dus een formule komen te staan die er voor zorgt dat als E11 geen "-" is, dat dan B11 "L" word.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit wil je met VBA gaan doen, daar is het redelijk eenvoudig aan te geven wat je wilt.
Visual Basic:
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not (Cells(1, 1).Value = "-") Then
        Cells(1, 1).Value = "L"
    End If
End Sub

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
maakt die ze ook relatief? want het moet dus ook voor E12, E13, etc...

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Je moet het dan een beetje aanpassen, target geeft het veranderde bereik aan. Dus Target ipv cells(1,1) als er maar 1 cel tegelijk verandert. En dan eventueel een check inbouwen voor het bereik waarbinnen het moet gelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Weet jij toevallig waar ik wat meer info daarover kan vinden, want zoals jij het hier zegt, zal het in jouw ogen ongetwijfeld heel duidelijk zijn, alleen ik ben niet zo thuis in VBA dus mij zegt het zo nog niet zoveel.....

Alvast bedankt

systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je nu een macro of een formule gebruikt, je zult altijd precies de voorwaarde(n) moeten omschrijven van wat er met B11 (en onderliggende) cellen moet gebeuren.
Je geeft volgende voorwaarden:
1. Als E11 niet gelijk is aan "-", dan moet in B11 "L" worden geplaatst.
2. Als E11 wel gelijk is aan "-", dan moet B11 "U" worden.
Maar (zo schrijf je): dat is niet in alle gevallen zo.
Welnu: de gevallen waarin die verandering niet mag plaatsvinden, moet je definiëren, anders zul je nooit een goede oplossing verkrijgen (tenzij je de macro slechts 1 keer wil uitvoeren).
Met een formule in een bepaalde cel de inhoud van een andere cel wijzigen, is onmogelijk.
Maar ook met een macro zul je precies moeten aangeven wanneer B11 (en onderliggende cellen) wél- en wanneer die cellen niet moeten wijzigen, anders zal het uitvoeren van de macro (zoals hij er nu uitziet) tot ongewenste resultaten leiden (tenzij je de macro slechts 1 keer wil uitvoeren).
M.a.w.: wat is of zijn je bijkomende voorwaarde(n)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Natuurlijk moet je de precieze voorwaarden weten - maar die weet je natuurlijk wel. Er zijn heel veel VBA voor Excel tutorials op het web te vinden, ook is de help vrij uitgebreid en zijn er veel boeken over te krijgen. Met F1 en vooral ook de macro-opneem knop (kijken wat voor code er uit komt als je een macro opneemt) kom je vrij ver.

http://msdn.microsoft.com/vba
Een paar hits bij [google=vba excel tutorial]:
http://website.lineone.net/~michael_small/VBA.html
www.vbatutor.com
www.mvps.org/skp/vba.htm

Maar natuurlijk mag je het ook blijven vragen als je vast zit :)

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 12:42
Zit met een gelijkaardig probleem,
In cel B2 moet ik een waarde ingeven. in I8 een percentage.
Afhankelijk van het percentage dat ik invul in i8 moet B2 stijgen.

Dus indien ingevulde waarde B2 = 2000
Ingevulde waarde i8= 10
Dan moet B2= 2200 worden.

Dus indien ingevulde waarde B2 = 2000
Ingevulde waarde i8= 0
Dan moet B2= 2000 blijven.

Iemand die me hier toevallig even bij kan helpen? eeuwige dank :)

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat kan en wil je niet zo doen. Daar is excel niet voor gemaakt. Zet de nieuwe waarde in B3 of C2 en gebruik een gewone formule. Cel X = cel Y + a * cel Z.

Het kan op zich met VBA die ik toen al gaf in combinatie met heel goed bijhouden wat er precies veranderde met het onchange() event maar dat moet je heel erg niet willen. Zet de nieuwe waarde in een andere cel, of gebruik geen excel.

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-10 12:42
Het moet gewoon op die locatie komen te staan...
zal dan wel in VBA moeten dan...

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dan herhaal ik het advies dat je datje dat heel erg niet niet niet moet willen omdat het in Excel bij meer gebruikers dan jezelf zeker fout zal gaan maar wens ik je succes :P

Pagina: 1