Toon posts:

Inductiekanon

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben van plan om voor m'n profielwerkstuk een inductie-kanon te bouwen, maar het wil nog niet echt lukken om genoeg (lees überhaupt) informatie te vinden.

Nu heb ik al op Google gezocht en op de site's van TUD, TUe en UT, maar daar staat ook niets. Het enige wat ik kan vinden is dit bestand, is een begin maar wel erg weinig om m'n profielwerkstuk op te baseren.

Vandaar dat ik wil vragen of iemand anders hier meer informatie over heeft en/of kan vinden

Alvast bedankt, Remco

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Kijk waar deze dingen voor gebruikt worden -> Zoek naar mensen (TUD TU/e of UT) die met deze onderwerpen te maken hebben en neem contact op met hen.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat kun je er mee?..zo`n `eraser` geweer maken ofzo? :7

Verwijderd

Topicstarter
OpifexMaximus schreef op 10 oktober 2002 @ 17:16:
Kijk waar deze dingen voor gebruikt worden -> Zoek naar mensen (TUD TU/e of UT) die met deze onderwerpen te maken hebben en neem contact op met hen.
Ja, zal eens kijken bij afdeling Werktuigbouwkunde op TUD, misschien dat ik daar wat los kan krijgen na een paar mailtjes
Maiar schreef op 10 oktober 2002 @ 17:32:
Wat kun je er mee?..zo`n `eraser` geweer maken ofzo? :7
Dat dan weer net niet..... alhoewel :Y)

Maarja, 't kwam gewoon in me op nadat we het hoofdstuk inductie hebben behandeld met natuurkunde en m'n leraar vond het wel best, dus ben benieuwd! :)

Verwijderd

uhm, is dit niet gewoon een ordianaire huiswerkvraag die helemaal niet hoort in W&L ?

Verwijderd

Topicstarter
In de policy staat dat huiswerkvragen tot bepertke mate zijn toegestaan....
en ik zou een profielwerkstuk niet tot ordinair huiswerk rekenen...

En als er dan idd een betere plek is voor deze topic dan hoor ik het graag!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik zou eerder ET of TN proberen op de TUD

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 18:33:
uhm, is dit niet gewoon een ordianaire huiswerkvraag die helemaal niet hoort in W&L ?
huiswerk vragen mogen wel in W&L als je er zelf ook maar je best aan doet. Lees eerst de FAQ eens voordat je gaat wannee be modden.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

JustDutch

was ambtenaar :)

Hmm.. Zo'n inductiekanon heeft iets met elektriciteit en magnetisme te maken he? Zoek dan de leerstoel die zich met elektriciteit of magnetisme te maken heeft op een TU. Op de UT kun je die bij EL (electrotechniek) vast wel vinden. De site hiervan is: http://www.el.utwente.nl/ Maar zo te zien is de UT niet echt met dat soort dingen bezig. Maar goed, je kunt altijd vragen.
Een ander punt is de site van een UB (kweet niet of je op http://cat.dinkel.utwente...t.dinkel.utwente.nl:1775/ kunt komen) maar dan moet je gewwon even op induction zoeken en dan krijg je vast wel wat boeken te zien. Maar misschien werkt www.picarta.nl ook wel.

Forza Mucca

Verwijderd

Een paar jaar geleden heb ik zo'n ding als eindexamenproject gebouwd... Onze ideale configuratie, als ik het me goed herinner:

Een spoel met ongeveer 125 windingen, dik genoeg om piekstromen van zo'n 150 ampere aan te kunnen gedurende enkele milliseconden.
Een condensator van 1000 mF (hierover ben ik het minst zeker), die bestand was tegen een spanning van 350V.
Een voedingskastje dat 300V kon leveren en een acceptabel vermogen (anders duurt het eeuwig voor de condensator opgeladen is.
Een ferromagnetische kern die ongeveer een meter uit de spoel stak
Een ronde aluminium ring van ongeveer 20 gram (gewicht maakt overigens niet veel uit als de ringen dezelfde straal hebben, aangezien de kracht op de ring evenredig is met de stroom door de ring en de stroom door de ring evenredig is met de weerstand die omgekeerd evenredig is met de doorsnede van de ring: Als de ring twee keer zo zwaar wordt, wordt de stroom en dus de kracht tweemaal zo groot) en belangrijk: vloeibare stikstof om de ring tot -196 graden celcius te koelen: Scheelt VEEL weerstand en dus zal de ring makkelijk 1,5 keer zo hoog komen met koeling :)

Verwijderd

Ik zal je mijn afsluitende verslag eens sturen, samen met de mathcad-files waarmee we een theoretische benadering gemaakt hadden van het kanon. Als ik het nog heb, is alweer ff geleden... Dit weekend kan ik het checken als ik bij mijn ouders ben.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik snap niet dat je geen informatie kunt vinden een search in google op coil gun levert behoorlijk wat sites op.

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, ik had idd ook nog op coil gun moeten zoeken, aangezien dat .pdf bestandje ook zo heet. Maar dat heb ik nu dus gedaan en er komen een hele hoop nuttige links uitrollen, daar kom ik wel een heel eind mee denk ik. Bedankt voor de tip!
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 20:26:
Ik zal je mijn afsluitende verslag eens sturen, samen met de mathcad-files waarmee we een theoretische benadering gemaakt hadden van het kanon. Als ik het nog heb, is alweer ff geleden... Dit weekend kan ik het checken als ik bij mijn ouders ben.
Als je dat zou kunnen doen, heel graag! Aangezien al die verslagen op internet in 't engels staan is het altijd wel makkelijk om een Nederlands verslag bij de hand te hebben.
JustDutch schreef op 10 oktober 2002 @ 20:06:
Een ander punt is de site van een UB (kweet niet of je op http://cat.dinkel.utwente...t.dinkel.utwente.nl:1775/ kunt komen) maar dan moet je gewwon even op induction zoeken en dan krijg je vast wel wat boeken te zien. Maar misschien werkt www.picarta.nl ook wel.
Bedankt voor de links, jammergenoeg kon ik niet op deze sites komen. En mocht ik het met de links die ik nu heb gevonden niet lukken kan ik altijd nog bij en faculteit van een TU gaan kijken.

Verwijderd

Een inductiekanon heeft zeker niets met volledige inductie te maken? Nouja, het lijkt erop alsof je vraag beantwoord is. Mag ik dan de eerste zijn die vraagt om een slotje?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 20:24:
Een condensator van 1000 mF (hierover ben ik het minst zeker), die bestand was tegen een spanning van 350V.
Is dat niet superveel, een hele Farad?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Moet idd 1000 microfarad zijn... Of 10000 microfarad, daar twijfel ik nu dus over.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie al dat ik me weer ff moet gaan inlezen over condensatoren, is allemaal een beetje weggezakt.
En van mij mag er ook een slotje op.....kan nu wel weer een tijdje vooruit.

Bedankt iedereen voor de reactie's!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2002 12:21 . Reden: typo ]

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ok, done. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.