Toon posts:

Printersharing op Linux-internetserver

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier dus een PC staan met Linux erop, die dient als internet-server (met ipmasquerading). Daarachter zitten een paar PC's met windows 98, en sinds kort een iMac van mijn moeder.

Eerst hadden we de printer gedeeld met een dataswitch, maar deze printer krijg ik (met USB-kabeltje) niet aan de praat. (Het is een HP LaserJet 6L). Nu vroeg ik mij af, kan het niet met die server? Dat ik daar de printer op aansluit, en dat zowel de Windows-computers als de iMac die via de server gedeelde printer kunnen gebruiken, en zo ja, waar moet ik zoeken om dat aan de praat te krijgen?

BVD, Nappie

Verwijderd

Topicstarter
Okay, via Samba dus. Ik heb die internet-server met pijn en moeite in elkaar gezet (Linux bedoel ik dus). Ik wist niet hoe het precies werkt, en het enige wat ik van Linux weet is hoe ik een internet-server moet maken met ipchains. Maar samba.. :? Is er ergens wat duidelijke simpele informatie?

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-08 14:08

Valium

- rustig maar -

Uh...op de samba-website staat een hoop. Maar het eenvoudigste is toch om de RPMs te installeren (ik hoop dat je RedHat hebt, of Debian, dat is het eenvoudigste). Als de RPMs zijn geinstalleerd, pas je het configuratiebestand /etc/inetd aan...onderste regel:
#swat blablabla
Haal de # voor swat weg en je kunt (na een herstart van inetd "/etc/rc.d/init.d/inetd restart" je servertje configureren met "http://ip-vanserver: 901/"
inloggen met "root" en wachtwoord.
Ik hoop dat dit helpt. Zo niet, dan niet.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt, ik ga er volgende week leuk mee aan de slag! :)

Verwijderd

Lees de <A HREF="http://howto.tucows.com/LDP/HOWTO/SMB-HOWTO.html">SMB-HOWTO</A> eens door, dan moet het lukken.

PS. Vergeet niet registrypatch op je Windowsmachines te draaien. Anders heb je een probleem met plain <-> encrypted passwds.
Regdinges staat ook wel ergens op de sambasite.

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je kan ook gewoon samba instellen dat hij met encrytie omgaat. Wel zo handig, dan hoef je niet al je windows machines aan te passen.
Pagina: 1