[Video]Van VHS naar Divx, wie weet hoe?

Pagina: 1
Acties:

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Okee, mijn plan is om met de tijd mee te gaan.
Dus ik wil mijn 50-nogwat VHS-videobanden capturen, converten naar Divx en op cd'tjes branden. Scheelt ook nog ruimte.
Helaas ben ik niet zo into AV-gedoe, en gebruikte ik mijn TV-kaart alleen maar om het nieuws op te kijken.

Ik heb zo'n Pinnacle PCTV ding. Misschien stond er ook Rave bij, weet ik niet meer, hij ligt nu ook ergens anders.

Maar mijn vraag is dus als volgt: Kan dit? (Ik ga ervan uit van wel), en weet iemand ergens een goede guide/tutorial, of misschien een link naar een site waar ik het zou kunnen vinden.
Het is anders ongetwijfeld op GoT langsgekomen, maar in de plaatselijke FAQ staat er niets over, en we weten allemaal hoe goed de search is....

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Videorecorder aansluiten op je tv-kaart (die Pinnacle heb ik ook) en dan capturen met een van de codecs. Je kan een hoop codecs gebruiken om mee te capturen. DivX zit er vrijwel zeker bij. Ik check het ff, later meer....

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 15:54:
Videorecorder aansluiten op je tv-kaart (die Pinnacle heb ik ook) en dan capturen met een van de codecs. Je kan een hoop codecs gebruiken om mee te capturen. DivX zit er vrijwel zeker bij. Ik check het ff, later meer....
Zo ver was ik in principe wel, maar het software-programma dat met die tv-kaart komt is niet zo vriendelijk, en je kan alleen in allerlei obscure formaten opnemen, en ik zocht eerder een goed (gratis) progje, die de signalen van de tv-in onderschept en lekker doet wat ik wil....

Verwijderd

kijk anders effe op www.vcdhelp.com

zijn heel veel tutorials met proggies

Verwijderd

vanuit VirtualDub kun je direct capturen
Welke Windows draai je ME en XP hebben Windows movie maker waarmee je ook kunt cappen

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Het gaat met www.vcdhelp.com erbij vast wel lukken.

Die TV kaart heeft helaas wel een paar nadelen, het geluid gaat snel voor/achter lopen en je hebt snel last van frameverlies, wil je nog een beetje resolutie.
Maar voor kleine stukjes en simpele dingen gaat het best. Zelf ook een tijd lang zo gebruikt.

Merk je dat het niet goed werkt of dat de kwaliteit gewoon te ruk is, koop een Pinnacle DC10+ of een Hauppauge WinTV PVR, óf een Radeon All In Wonder en je bent van alle ellende af :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• anandus
  • Niet online
Tja, geld genoeg om iets anders te kopen heb ik (nog) niet.

Maar je noemt een paar nadelen van mijn kaart.
Ik zou graag willen dat ik mijn films in een zo-dicht-mogelijk-bij-DVD/perfect-beeldkwaliteit heb. Kan dat nog, denk je?...

• The_wave
  • Laatst online: 12-02 10:11
Het probleem met het niet synchroon lopen van je beeld en geluid lijkt mij meer te liggen aan de gebruikte geluidskaart. Ikzelf heb een pctv pro, in combinatie met onboard sound gaf dit rare effecten. Een soundblaster 128 ging al wat beter :)

Ik gebruik om te capturen Virtualdub divx codec op 384x288 in overlay modus.
Je kan ook in 768x576 capturen maar dan moet je al een redelijk snelle cpu hebben om dit realtime om te kunnen zetten naar Divx ;) Nadeel dat ik heb ondervonden is wanneer ik in 768x576 wil capturen, dat ik virtual dub nie meteen kan meekijken wat ik aan het capturen ben. Ik moet dan Overlay of preview uitvinken bij Video.

Verwijderd

The_wave schreef op 11 oktober 2002 @ 06:36:
Het probleem met het niet synchroon lopen van je beeld en geluid lijkt mij meer te liggen aan de gebruikte geluidskaart. Ikzelf heb een pctv pro, in combinatie met onboard sound gaf dit rare effecten. Een soundblaster 128 ging al wat beter :)

Ik gebruik om te capturen Virtualdub divx codec op 384x288 in overlay modus.
Je kan ook in 768x576 capturen maar dan moet je al een redelijk snelle cpu hebben om dit realtime om te kunnen zetten naar Divx ;) Nadeel dat ik heb ondervonden is wanneer ik in 768x576 wil capturen, dat ik virtual dub nie meteen kan meekijken wat ik aan het capturen ben. Ik moet dan Overlay of preview uitvinken bij Video.
in dat geval zou ik alleen overlay kiezen want preview kan invloed hebben op het aantal dropped frames of het geeft een hakkelig beeld terwijl dat in werkelijkheid niet zo is en je dus een vertekend beeld krijgt

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

anandus schreef op 11 oktober 2002 @ 06:05:
Ik zou graag willen dat ik mijn films in een zo-dicht-mogelijk-bij-DVD/perfect-beeldkwaliteit heb. Kan dat nog, denk je?...
Als je van videobanden gaat opnemen? * Varienaja op de grond.

Huur dan die 50 films op DVD bij de videotheek, en ga die rippen. (wat natuurlijk niet kan als het zelfgemaakte films zijn ;))

Siditamentis astuentis pactum.

• The_wave
  • Laatst online: 12-02 10:11
Verwijderd schreef op 11 oktober 2002 @ 06:45:
[...]

in dat geval zou ik alleen overlay kiezen want preview kan invloed hebben op het aantal dropped frames of het geeft een hakkelig beeld terwijl dat in werkelijkheid niet zo is en je dus een vertekend beeld krijgt
Als ik overlay wil nemen in geeft virtualdub een melding dat het nie gaat.

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wat ik weer heb ondervonden is dat ik bij PCTV Pro vaak insynchroon geluid kreeg, terwijl ik met ati radeon 8500 all in wonder daar geen last van heb :)

Geluidskaart = ac97 onboard

Ik zou het gewoon proberen met die PCTV, lukt het niet dan zien we wel weer verder ... :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Pagina: 1